Hvad med fiskers Karma ?
En ny og ganske anderledes konstrueret elbil er på vej i Rusland.
Den har nemlig ingen batterier til at drive sine to elektriske motorer.
I stedet har den en lille forbrændingsmotor, som både kan køre på naturgas og på benzin.
Motoren skal køre næsten konstant og ved et optimalt omdrejningstal, og den skal trække den elgenerator, som giver strøm til elmotorerne.
Det er omtrent samme princip som tog og skibe med dieselelektrisk fremdrift.
I forening med generatoren er der dog en klynge kondensatorer, som kan holde en begrænset mængde energi til accelerationer.
De 40 ingeniører, der har designet bilen, mener, at den vil kunne køre 67 miles/gallon (28,5 km/l), blandt andet fordi den er lettere end traditionelle biler.
Bilens rækkevidde bliver 680 miles (1.094 km), hvis begge tanke er fyldte - benzin og naturgas.
En prototype af bilen blev afsløret 13. december for den internationale presse i Moskva. De første biler ventes at blive klar til autoforhandlerne i Rusland i midten af 2012, og de skal koste cirka 14.500 dollar (81.490 kroner i dagens kurs).
Det er en af Ruslands milliardærer, Mikhail D. Prokhorov, der sætter nogle af sine sparepenge på spil for at gavne miljøet med denne bil, som han kalder Yo.
Hvad med fiskers Karma ?
Jeg synes måske lidt konceptet med en elbil forsvinder, hvis man bruger en forbrændingsmotor til at skabe elektriciteten..
Det er måske rigtigt nok, at rækkevidden bliver bedre, når vægten bliver lavere, men så synes jeg da det var bedre, om man fokuserede på at gøre ydeevnen hos konventionelle elbiler bedre. Med denne model gør vi os jo stadig afhængige af fossil brændsel.
Men for nu at være lidt konstruktiv, så er det trods alt fedt, at der nu tænkes i alternative baner, for at imødegå miljøkravene :)
Det er rigtigtg. Den er benzin-elektrisk, som opfundet af Ferdinand Porsche i 1902.
Tja!
28,5 km pr liter, det er da flere af de små dieselbiler der kan klare, så hvor er miljøgevinsten henne?
Det er da heller ingen nyhed, som andre har skrevet.
men det er jo en benzin - en Toyota Prius hybrid kører vel ikke engang 25 km/l (hybrid med batterier)
Hmm, den nye Prius kører faktisk lige præcis over 25 km/l (25,6 km/l ifølge de officielle tal). Men derudover har du ret.
Til gengæld er man med Yo'en fri for batterier som folk brokker sig over er et miljøproblem med de nuværende hybrider.
Tja!
28,5 km pr liter, det er da flere af de små dieselbiler der kan klare, så hvor er miljøgevinsten henne?
Det er da heller ingen nyhed, som andre har skrevet.
Det var faktisk også min første tanke - VW's 3L kører såvidt jeg ved 30 km/l.
Jeg synes nu umiddelbart at det lyder rimeligt smart at lade motoren arbejde ved optimalt omdrejningstal - det må da blive meget lettere at optimere motorens virkningsgrad.
Min umiddelbare tanke er også at det må blive meget lettere at erstatte otto-motoren med en anden drivkilde. - Det kunne eksempelvis være en brændselscelle. - Alt andet lige må et af de store problemer ved andre drivkilder være at kunne få dem til at fungere effektivt i mange arbejdsområder - i denne bil ligger arbejdspunktet vel meget mere konstant?
Grunden til de flere km/l ligger vel også i at naturgas indholder ca. 53,15 MJ/kg og ikke kun 42,7 MJ/kg for benzin og 44,8 MJ/kg for diesel. De 28,5 km/l er jeg ikke yderlig imponeret af, set i betragtning af den øget brændværdi. Jeg kunne rigtig godt tænke mig at se virkningsgraderne igennem hele systemet, holdt op imod et traditionelt setup. Da jeg tror der er mulighed for mange forbedringer, hvor man ved et traditionelt setup vel ikke kan komme ret meget længere.
Tja! 28,5 km pr liter, det er da flere af de små dieselbiler der kan klare, så hvor er miljøgevinsten henne?
Den nye Yo er sat til sommeren år 2012, de første test af Prius 2012 måles til forbedring af brændstof økonomien på 67%, hvilket bringer den op på 81mpg, Yo lover kun 67mpg, så på det parameter har Prius vundet på forhånd.
En produktionspris på under 10k$ 56.000kr, og en forventet gadepris svarende til 14,5k$, bringer bilen ned i et prisleje hvor mange kan være med, og så er der vel også lidt image pleje ved at skyde 200mio $ i projektet.
Alt i alt et godt kompromis med vægt på prisen, Yo skal ikke konkurrere med Prius.
Teknisk set er det vel en hybridbil, pga. at den både kan bruge benzin og naturgas til fremdrift; og ikke fordi det har noget at gøre med den elektriske transmission?
Er der nogle som har et bud på hvad generator og elmotorer vejer kontra konventionel kobling og gearkasse. Min egen fornemmelse er, at det ikke er så meget lettere, måske endda tungere.
Dette princip brugte Ferdinand Porche før krigen. Brændstofmotor + generator og en en elmotor på hvert hjul. Det duer bare men er dyrt. Han vandt en masse billøb med det.
MVH
Ideen er god, men med de tal som er angivet i artiklen, falder det hele til jorden!
Allerede i '98 kunne man købe en WV Lupo 3L, som går 33km/L, og desuden godt kan presses op på de 1000km på en tank. Jeg forstår det ikke! Hvorfor har det ikke været muligt, siden 2006 hvor produktionen stoppede, at lave en lige så god motor som den i Lupon? En lille sejtrækker som er uhyre effektiv. Det er mig et mysterium... Og når man så, 12 år efter, læser hvad "det nyeste nye" er, så sidder jeg altså tilbage, og tænker at det må kunne gøres bedre!
Det kan sikkert gøres bedre - og det falder ikke til jorden.
Jeg tror at russeren ikke vil risikere at brænde for mange penge af på noget der ikke kan sælges. Benhård business. Prisen taget i betragtning gør den det ret godt.
Det kan være at bilen muligvis vil blive udsat for noget produktudvikling, hvis salget går godt. Hvis der ikke sker produktudvikling - er det også fint, hvis den erstatter biler som: 1) har en dårligere brændstof-til-hjul energieffektivitet, og/eller 2) forurener luften mere.
Ikke alting er kun teknik - de er er også økonomi, og prisen er sikkert interessant for en del russere.
Der sælges iøvrigt masser af biler i Rusland - jeg kan naturligvis ikke huske hvor jeg har læst om det, men der har været en artikel om 6 store bilfabrikanter der ligger lige ved siden af hinanden. Der går mændene så ind og shopper bil, mens kvinderne kan besøge det shopping center der er bygget lige ved siden af bilforhandlerne.
De 3 prototyper ligner ikke moderen så meget, så der må være forholdsvis mange træk fra faderen, ja sådan så hun ud for 11 måneder siden: http://green.autoblog.com/2010/01/27/repor...
Det er en uskik og tyder på manglende basisviden når der blafres tal som 28,5 og 30 osv uden at specificere køremønstret og nyttelast. Hvis bilen har vægt og luftmodstand som vor gamle Punto har jeg målt energiforbruget til 10 kW ved 80 km/time. Lad os sige 11 før gearkassen. Hvis vi regner med 230 gram benzin (Dieselmotorer bør forbydes) per time og styk kan det ikke gøres meget bedre med lambda 1 motorer. Dvs 2.53 kg eller ca 3.333 liter eller ca 24 km per liter.
Bilen er overhovedet ikke en hybrid. Det er en otto-elektrisk (a la diesel-elektrisk) bil, og det er hverken særligt nyt eller interessant. Det er til gengæld dyrt.
Jo det er da skam en hybrid. Hvis det kun var kondensatorer til at give en "normal" stabil spænding, så ville jeg give dig ret. Men nu er det sådan at kondensatorerne faktisk kan indholde nok energi til at lave en begrænset mængde accelerationer. Så man kan faktisk (om end kort) køre uden at bruge otto energi output.
Hvor langt skal en bil kunne køre på andet end en stempel motor før at det er en hybrid? - Jeg har ikke set en længde krav nogensteder.
Her er en hybrid Porsche som bruger sving hjul - http://www.bilbasen.dk/nyheder/porsche-911... - hvad er forskellen ?
Det undrer mig at den ikke er udstyret med en lille dieselmotor i stedet for en benzin/gas motor. Det burde da gøre økonomien noget bedre.
Det undrer mig at den ikke er udstyret med en lille dieselmotor i stedet for en benzin/gas motor. Det burde da gøre økonomien noget bedre.
Så vidt jeg har forstået så går en moderne motor længere på benzin end på olie, det er lidt modsat traditionen med den gamle traditionelle benzinmotor som blev styret med en lambda sonde og låst kompressionsforhold, de nye kører med en eller to konstante omdrejninger/effekter og variabelt og langt højere kompressionsforhold, med lynene hurtig elektronik til at styre forbrændingen.
Det bliver spændende om de kan få fat på så avanceret teknik på kun 18 måneder, nedtællingen er i gang.
de nye kører med en eller to konstante omdrejninger/effekter og variabelt og langt højere kompressionsforhold
Jeg tror ikke der er nogen der har variabel kompression i produktion, i hvert fald ikke på en bil der skal være billig. Endvidere er ulemperne større end fordelene ved at lægge sig fast på bestemte omdrejningstal.
Fordelen med denne løsning er at motoromdrejningstallet løbende kan vælges frit, det vil rimeligvis hele tiden blive justeret til det lavest mulige med hvilket man kan opnå den nødvendige effekt, samtidig som momentet holdes konstant højt. Fordelen ved konstant højt moment er langt større end eventuelle fordele ved fast omdrejningstal: Det overflødiggør at bilen skulle have dieselmotor, da ottomotorer kan have mindst ligeså god virkningsgrad ved høj momentbelastning som en diesel kan.
Samtidigt gør kondensatorerne, som kan bidrage ved acceleration, at motoren kan downsizes, hvilket yderligere kan spare brændstof.
Man må så bare håbe at eltransmissionen ikke er alt for ineffektiv. Bilen er meget let og har meget lille effekt, så man kunne sagtens have nået bedre virkningsgrad med old school diesel og mekanisk transmission (jf Lupo). Jeg ved ikke hvilke emissionsnormer den opfylder, men den har sandsynligvis bedre emissioner end den ville have haft med dieselmotor.
mvh Jens
Samtidigt gør kondensatorerne, som kan bidrage ved acceleration, at motoren kan downsizes, hvilket yderligere kan spare brændstof.
Udgaven fra Januar 2010 havde en 0,6 liter motor der ydede 30kW, dertil havde den et batteri hvor der kunne trækkes 20kW, der nøjes man nu med kondensatorer med de tab det giver, men de er sikkert billige, og 50kW til 700kg bil det er 71,5W per kg, en frisk lille sag.
Den nye motor yder 42kW 0-100kmh på 9sekunder, og elektronisk begrænset til 130kmh. http://en.rian.ru/video/20101214/161771715...
Jeg tror ikke på at den kan downsizes yderligere.
Jeg tror ikke på at den kan downsizes yderligere.
Hvis ikke det fremgik, så mente jeg også at det har de allerede gjort.
Lavede Fiat ikke denne type biler engang i '60erne?
Hvordan motoren samles: http://www.youtube.com/watch?v=4YbFr3bErhY
Flere detaljer fra autoshow: http://www.youtube.com/watch?v=hf8Un2yhiII
Vi bygger bro med stærke vidensmedier, relevante events, nærværende netværk og Teknologiens Jobfinder, hvor vi forbinder kandidater og virksomheder.
Læs her om vores forskellige abonnementstyper
Med vores nyhedsbreve får du et fagligt overblik og adgang til levende debat mellem fagfolk.
Teknologiens Mediehus tilbyder en bred vifte af muligheder for annoncering over for ingeniører og it-professionelle.
Tech Relations leverer effektiv formidling af dit budskab til ingeniører og it-professionelle.
Danmarks største jobplatform for ingeniører, it-professionelle og tekniske specialister.
Kalvebod Brygge 33. 1560 København V
Adm. direktør
Christina Blaagaard Collignon
Chefredaktør
Trine Reitz Bjerregaard