Rusland sender gamle 1947-biplan mod fronten: Kan være konverteret til droner

AN-2 er det største biplan, som nogensinde er produceret. Og det i stort omfang. Der er bygget over 18.000 og produktionen stod på helt frem til 2001. Illustration: Wikimedia Commons

Rusland gør tilsyneladende klar til at indsætte talrige gamle dobbeltvingede fly over Ukraine, ifølge det amerikanske satellitfoto-firma Maxar Technologies, som overraskende har spottet 42 AN-2 "Colt"-fly på Seshcha-luftbasen nær Ukraines østlige grænse.

Oplysningen kommer frem samtidig med at det vækker undren internationalt, at Rusland generelt har holdt sine militære aktiviteter i luftrummet over Ukraine på et meget lavt niveau i forhold til det forventelige i moderne krig.

Sandsynligvis er der en sammenhæng. Rusland brugte ikke sit anselige flyvevåben til at følge op på flere hundrede missilangreb på blandt andet ukrainsk luftforsvar i krigens første døgn, og har dermed fortsat ikke luftdominans.

Imens der næppe er meget tilbage af Ukraines flyvevåben på nuværende tidspunkt, havde landet ved krigens start omkring 100 S-300 jord-til-luft-missilsystemer, hvoraf et større antal stadig kan være operative.

De flyttes sandsynligvis rundt for at undgå detektion, og de gamle biplaner, som oprindeligt er designet som sprøjtefly, skal få dem frem af busken.

»AN-2-flyene er sandsynligvis blevet konverteret til droner og kan bruges som lokkeduer for at simulere helikopter- eller UAV-formationer for at lokke Ukraines luftforsvar frem,« skriver Maxar i den tilknyttede situationsrapport ifølge The Aviationist.

An-2 har været lokkedue før

Antonov An-2 fløj første gang i 1947, og er det største enmotorede biplan, som er blevet produceret. På trods af at det dobbeltvinget design allerede var forældet på det tidspunkt, har det været en stor succes med mere end 18.000 eksemplarer bygget helt frem til 2001.

Det er i høj grad brugt civilt, men har også været anvendt - og bliver det fortsat - militært og i specialoperationer.

Hvis formålet er at blive brugt som drone og lokkedue for at lokalisere ukrainsk luftforsvar, er det dog sandsynligvis først og fremmest, at det flyver langsomt, har en stor radarsignatur og er mere undværligt end dyre droner, som er dets force.

Ifølge både The Aviationist og militærmediet The Drive står det ikke klart, hvordan det gamle fly kan laves om til en fjernstyret drone.

Der er dog et lavteknologisk fortilfælde til lokkedue-funktionen. I krigen om Nagorno-Karabakh i 2020 brugte Aserbadjan dem til et lignende formål mod Armenien.

Her lettede en pilot flyet, hvorefter han styrede det mod den udpegede armenske position, fastsurede styregrejerne, og sprang ud i faldskærm, imens flyet fortsatte på kursen indtil det blev skudt ned eller løb tør for brændstof.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

” fastsurede styregrejerne, og sprang ud i faldskærm, imens flyet fortsatte på kursen indtil det blev skudt ned eller løb tør for brændstof”

Hmmm… Det lyder som noget fra et Anders And blad. Mon ikke flyet havde autopilot?

  • 30
  • 5

Hmmm… Det lyder som noget fra et Anders And blad. Mon ikke flyet havde autopilot?

AN-2 "Duplo-flyver" har oftest også kun "Anders And" instrumenter - tviler på at russerne har opgraderet med "glas-cockpit". Selv hvis man ikke fastlåser krængror og sideror, vil den med korrekt trimmet højderor flyve pænt langt uden nogen form for indgriben fra pilotens side. Låses krængror og sideror vil flyet være mindre følsomt overfor evt. turbolens.

Mange "autopiloter" er iøvrigt blot styring af højderoret baseret på trykhøjde - så flyet selv bliver i det "flight level" man er clearet til at flyve i.

  • 35
  • 1

Det lyder som noget fra et Anders And blad. Mon ikke flyet havde autopilot?

Flyet er baseret på 1930'er teknologi, og er meget manuelt. Det har en stor meget tørstig stjernemotor, som også bruger en del motor olie. Før man starter motoren skal man manuelt dreje propellen nogle omgange for at fjerne olie i de nederste cylindrere.

Jeg har set et AN2 starte i Arnborg, det lyder godt når der endeligt kommer liv i alle cylinderne på stjernemotoren. Flyet kan flyve ufattelig langsomt ca. 50 km/t

Opstart af flyet virker noget bjergkøbning granprix agtigt:

https://www.youtube.com/watch?v=EojvWYCFkhY

https://www.youtube.com/watch?v=f3sHTVBRSDA

https://www.youtube.com/watch?v=xjDib-eIR0E

  • 33
  • 0

Sådan en kan have 3 roller, lokkedue, observation, eller angreb.

Angreb er nok ikke sansynligt, de skulle så smide granater ud med håndkraft ligesom man gjorde under første verdenskrig, men artilleri er mere effektivt.

Ubemandet lokkedue er en god sansynlighed, og i så fald skal det blot ignoreres, men hvis det er som observation, skal det skydes ned, om det er bemandet eller ej er underordnet. Det skal så skydes ned med mindst mulig kraft. I princippet kan en kugle gøre det, og hvis det flyver 50 km i timen i lav højde kan man gøre det med sporprojektiler.

En racerdrone kan flyve 180 km/t, og kan let indhente den med en granat.

Ellers har de Javelin misiler, men de koster 100000 dollar stykket, så er dyrere end flyet. Rusland har nok flere An 2 end ukraine har misiler.

Tror ikke forsvaret er dumme nok til at bruge de store radarstyrere AA kanoner eller misiler til den slags, medmindre de ved de er spottet.

  • 15
  • 3

tviler på at russerne har opgraderet med "glas-cockpit".

Autopilot og glass cockpit har intet med hinanden at gøre.. Russerne er eksperter i primitive systemer som bare virker og de gammeldags "autopiloter" som findes i små fly er helt analoge og meget simple og har eksisteret siden 2 verdenskrig. Tyskerne brugte dem i V bomberne.

Selv hvis man ikke fastlåser krængror og sideror, vil den med korrekt trimmet højderor flyve pænt langt uden nogen form for indgriben fra pilotens side

Langt? Tvivlsomt. Og retningen vil være helt uforudsigelig. Du kan nemt risikere den vender 180 grader og kommer tilbage i hovedet på dig.

  • 12
  • 4

...kan det fjernstyres som et hvilken som helst RC modelfly.

En servo til højderoret, en til krængning, en til sideroret og en til gas - det er ret standard 4-kanals RC til modelfly.

Flyet er utroligt stabilt og pålideligt, det er ikke uden grund det er blevet bygget så længe.

Der skal bare monteres et kamera i cockpittet med sender så kan det også flyve uden for synsvidde - og der er mulighed for masser af strøm for motoren er rigeligt stor.

Jeg vil tro at ombygning kunne gøres på 1/2 dag.

  • 13
  • 1

...at flyet ikke har nogen stall-hastighed, det lander stort set "af sig selv" hvis motoren går ud, piloten skal "bare holde vingerne i vater og trække styrepinden til sig".

  • 1
  • 0

Da det er et Antonov fly er det udviklet i Ukraine, lidt skæbnens ironi. Det er et fly der kan lande (og starte) på en kort og ret ujævn græsmark.

  • 0
  • 0

Da det er et Antonov fly er det udviklet i Ukraine, lidt skæbnens ironi. Det er et fly der kan lande (og starte) på en kort og ret ujævn græsmark.

Antonov flyttede til Kyiv i 1952 før det lå det i Novosibirsk, Oleg Antonov blev født i 1906 i Moskva, hans forældre var russere.

AN-2 er designet i 1947 så det er da firmaet lå i Novosibirsk.

Uanset hvor upopulær jeg bliver nu så vil jeg lige bringe dig ud af din vildfarelse: Ukraine har ikke eksisteret som selvstændigt land i over 600 år, det har kun været selvstændigt i de sidste ca. 30 år.

Før 2. verdenskrig var den vestlige del en del af Polen og den østlige en del af Sovjet, i 1945 rykkede en aftale Polen mod vest og hele Ukraine blev en del af Sovjet.

Før 1. verdenskrig eksisterede Polen ikke i ret lang tid og Ukraine var del af det Russiske imperium og af Østrig-Ungarn.

Endnu tidligere var en stor del af området en del af Den polsk-litauiske realunion.

Jeg anerkender Ukraines ret til selvstændighed men vi er ved at komme på et seriøst sidespor hvis vi går i gang med at omskrive historien som det passer os.

  • 22
  • 2

Antonov flyttede til Kyiv i 1952 før det lå det i Novosibirsk, Oleg Antonov blev født i 1906 i Moskva, hans forældre var russere.

AN-2 er designet i 1947 så det er da firmaet lå i Novosibirsk.

Fra Wiki: "Initial Soviet production was at State Factory 473 in Kiev, Ukrainian SSR, where the bulk of up to 5,000 units had been produced by 1960. Later Soviet production (after 1965, of model An-2M especially) was at State Factory 464 at Dolgoprudniy, Russian SFSR. After 1960, however, most An-2s were constructed at Poland's WSK factory in Mielec; it is believed that over 13,000 aircraft were built in Poland before principal manufacturing activity ended during 1991.[10]"

Så den er måske mere polsk end alt andet ....

  • 2
  • 2

Så den er måske mere polsk end alt andet ....

Så nu bliver for eksempel en MAN polsk af at blive produceret i Polen ??

WSK Mielec producerede masser af fly dengang og i øvrigt også motorcykler, de producerede f.eks. også MiG-15 og MiG-17. Det var vist mest for at frigøre ressourcer i Sovjet til de større og mere avancerede fly.

Polakkerne har i øvrigt også æren af verdens eneste jetdrevne biplan, PZL M-15 som også blev produceret i WSK Mielec til eksport til Sovjetunionen, jeg nævner det fordi det skulle erstatte netop An-2 som crop duster.

  • 12
  • 0

Hvorfor drone, kan man ikke bare have en pilot?

Hvis opgaven er en lokkedue mission, for at få modstanderen til at bruge dyr jord til luft ammunition, så er der nok ikke så mange piloter der har lyst til den opgave.

Det at integere moderne integrerede instrumenter, glass cockpit, med auto pilot etc. ind i det gamle fly er så stor en opgave at du ender med at have designet halvdelen af flyet om.

Men det koster kun 5-10 kkroner at hacke noget sammen bestående af dele til at kontrollere modelfly/droner med, sammen med extra kraftige servoer. Det vil ikke være hverken super pålideligt eller et luftdygtigt system, og det vil ikke kunne starte motor via. fjernkontrol. Sansynligheden for at kunne lande flyet igen i en tilstand hvor det kan bruges igen er er måske kun 50%, men det er vel ok til denne type misioner.

Det rejser et andet problem som myndighederne må have overvejet. Terorister kan udvilke et kit der hurtigt kan monteres på en udbredt flytype f.eks. C172. Så kan de bryde ind på en flyveplads og konvertere et stjålet fly til et krydsermisil på 30 min.

  • 2
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten