Rusland bygger atomdrevet kæmpe-isbryder
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.

Rusland bygger atomdrevet kæmpe-isbryder

Den største, nuværende russiske atom-isbryder, '50 let Pobedy'- '50 year Victory''. Illustration: Atomflot

To atomreaktorer skal drive verdens største atomdrevne isbryder, der med sine 173 meter skal operere både på dybe arktiske vande og i lavvandede sibiriske floder. Byggeriet er gået i gang, og isbryderen forventes at stå færdig i 2017. Pris: 8,2 mia. kroner.

Rusland er det eneste land i verden, der har en flåde af atomisbrydere, og det nyeste skud på stammen vil være det hidtil største. 4 meter bredere og 14 meter længere end den nuværende, russiske rekordholder.

Atomdrevne isbrydere er langt mere kraftfulde end deres dieseldrevne søstre, og den russiske atomflåde er skabt til at bryde de dybfrosne, arktiske vande nord for Sibirien, hvor isen er mellem 1,2 og 2 meter tyk i vinterhalvåret. For at være på den sikre side er den nyeste isbryder designet til at kunne bryde et islag på tre meter.

Den mest kraftfulde af de nuværende russiske isbrydere præsterer 72.000 hk. Til sammenligning havde de to danske isbrydere Isbjørn og Danbjørn, der i starten af året blev sat til salg, knap 12.000 hk i motorrummet.

Isbryderen, som efter al sandsynlighed vil blive døbt ‘The Arctic’, skal primært operere i Nordøstpassagen, der strækker sig nord om Europa fra Atlanterhavet til Stillehavet. Her skal skibet blandt andet samle geologiske data, som skal give russerne mulighed for at udvide deres interesser i området.

Foruden Rusland har Norge, Canada, Island, USA og Danmark gjort krav på territorium i regionen. Den nye isbryder betragtes mere end noget andet som et russisk forsøg på at demonstrere overlegenhed i området.

For bare få år tilbage havde passagen ingen praktisk betydning som fragtrute mellem Europa og Asien, men fra 2011 til 2012 steg de samlede fragtmængder med 52 procent i området. Desuden menes en fjerdedel af verdens ressourcer af olie og gas at ligge skjult under det arktiske hav.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Åbenbart tror russerne ikke særlig meget på det isfri Arktis og en varmere verden uden sne og is.
Den skal endda først være færdig i 2017, hvor mange har lovet et isfrit Arktis hele sommeren.
Nu ved jeg godt at der også findes efterår, forår og vinter, men det er da pudsigt.

  • 11
  • 14

"Isbryderen, som efter al sandsynlighed vil blive døbt ‘The Arctic’, skal primært operere i Nordøstpassagen, der strækker sig nord om Europa fra Atlanterhavet til Stillehavet."

Det er da vist kun en meget lille del af Nordøstpassagen der går nord om Europa, og det er ikke den del den nye isbryder skal operere i da der normalt er isfrit på grund ag golfstrømmen.

  • 0
  • 0

Selvom afsmeltningen af havisen i det arktiske hav har taget en pause i 2013, er tendensen stadigt for nedadgående, og ingen havde forventet et totalt isfrit artktisk hav indenfor de næste tyve år, omend jeg dog forventer en "rimelig" isfri periode i eftersårsmånederne indenfor få år, så der vil stadigt være behov for isbrydningskapacitet i en del år endnu, især hvis disse isbrydere skal skabe "åbne" farvande for fartøjer med meget lavere isklacificering.

  • 6
  • 2

Når olieboreplatformene begynder at blomstre op vil der blive nok at gøre for både denne og andre isbrydere for at undgå den helt store arktiske oliekatastrofe.

  • 1
  • 3

Svend - mht. isbrydere udviser russerne bare rettidig omhu :-)

De har sikkert lyttet til Habibullo Abdussamatov of the Russian Academy of Science, der i 2012 skrev:

“After the maximum of solar cycle 24, from approximately 2014 we can expect the start of deep cooling with a Little Ice Age in 2055±11”

Artiklen har titlen: “Bicentennial Decrease of the Total Solar Irradiance Leads to Unbalanced Thermal Budget of the Earth and the Little Ice Age”, og du kan hente den her: http://ccsenet.org/journal/index.php/apr/a...

  • 1
  • 0

Bla transporteres store mængder nickel med skib fra Norilsk til Murmansk en stor del af året med isbryder-bistand. Den anden vej transportes udstyr kul osv. Rusland strækker sig over 11 tidszoner eller næsten halvdelen af omkredsen. De skal nok få brug for denne gigant isbryder. Jeg mener også at der vil komme en betydelig skibstrafik igennem dette farvand da mange transporter kan spare vældig mange kilometer ved at sejle denne vej. mvh jacob Schønberg

  • 1
  • 0