Rundspørge: VR-briller og wearables er for alvor på vej ind i industrien
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du både vores brugerbetingelser og at Mediehuset Ingeniøren og IDA group ind i mellem kontakter dig angående events, analyser, nyheder, tilbud etc. via telefon, SMS og e-mail. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Rundspørge: VR-briller og wearables er for alvor på vej ind i industrien

Grundfos virtual reality augmented reality
Virtual reality og augmented reality vil være en fast bestanddel på mange fabriksgulv allerede om fem år, hvis spørgeskemaundersøgelse i industrien står til troende.

For de fleste er wearables nok lig med smartwatches, VR-briller eller aktivitetsmålere – altså teknologier, der stadig er forbeholdt hobbysfæren. Men allerede om fem år vil wearables være en del af dagligdagen på hvert andet fabriksgulv, hvis man skal tro en dugfrisk undersøgelse i industrien fra den amerikanske teknologileverandør Zebra Technologies.

Ud af de 1.100 adspurgte fremstillingsvirksomheder svarer halvdelen således, at de forventer at implementere wearables i produktionen frem mod 2022. 55 procent af virksomhederne forventer at øge brugen af teknologierne, mens 40 procent regner med at fastholde det nuværende niveau.

Grundfos har taget de første skridt

Mens salget af wearables til forbrugere har været i markant vækst de senere år, er teknologierne først så småt ved at finde ind på industriens fabrikker – og primært stadig på prototype- og pilotforsøgsniveau.

En virksomhed som Grundfos har ved flere lejligheder fortalt om sine ambitioner for at udnytte virtual reality (VR) og augmented reality (AR) til bedre og hurtigere oplæring af medarbejdere på fabriksgulvet, og i USA har landbrugsmaskineproducenten AGCO meldt ud, at brugen af smartbriller har nedbragt antallet af oplæringstimer til nye medarbejdere med 50 procent.

På længere sigt kunne man forestille sig, at RFID-tags blev syet ind i produktionsmedarbejdernes tøj, så det automatisk blev registreret, hvis en medarbejder og en fritstående robotarm var ved at kollidere. Eller at hver medarbejder udstyres med en aktivitetsmåler, der afgiver en alarm, hvis han eller hun er ved at blive stresset eller ramt af andre former for ildebefindende.

Men det afhænger naturligvis af de rammer, der udstikkes af henholdsvis juraen og virksomhedens etik.

Flere RFID-tags

Zebras undersøgelse viser desuden, at 48 procent af respondenterne forventer at anvende RFID-teknologi i produktionen i 2022 mod 37 procent i dag, mens 50 procent regner med at implementere såkaldt RTLS-teknologi – real-time location systems. Også stemmeteknologier vil vinde frem, især hos de helt store virksomheder.

Med til billedet hører, at det er svært at spå, især om fremtiden, som en klog mand engang sagde, og det udsagn har vel aldrig været mere sandt end lige i disse år. Derfor skal Zebras undersøgelse naturligvis tages med et vist forbehold, især når afsenderen er en teknologileverandør som Zebra, der lever af at sælge håndholdte skannere og RFID-læsere.

1.100 fremstillingsvirksomheder inden for automotive, high-tech, fødevare- og drikkevareproduktion, tobak og farma har deltaget i undersøgelsen, der kan hentes gratis på Zebra Techologies’ website – dog kræver det, at man registrerer sig.

Kommentarer (1)

Jeg er slet ikke i tvivl om at VR kommer til at blive mere mainstream, men lige indenfor erhverv tror jeg dog at vi vil se meget mere til AR de kommende år, især med Apple's nye iPhone 8 + ARkit, som siges at være en game changer for AR markedet. De sidste par måneder er der blevet vist nogle utrolige fede eksempler på muligheder med AR, og især til virksomheder - hvor jeg personligt tror at boligindretning/arkitektur bliver noget vi vil se rigtig meget til de kommende år.

Virtual Reality har dog nogle andre muligheder, som jeg tror vi vil se meget mere til de kommende år, såfremt at software leverandørerne også tror på det, og begynder at udvikle nogle bedre apps/spil/programmer ...

Et sted jeg mener VR (også AR) kan være utrolig hjælpsomt, er til undervisning. Fx. arbejdes der på en 360 graders kamera løsning sammen med et VR-headset, så kronisk syge børn kan følge undervisningen fra hjemmet (kan læse mere her: https://vrbrillen.dk/virtual-reality-under...) og andre undervisningmaterialer, hvor især brugen af 360 graders video/kamera vinder frem.

Uanset hvad, bliver det spændende at følge disse nye teknologier de kommende år, især hvis man er lidt tech nørd ;-)

/John

  • 0
  • 0