Rullende kæmpemaskine skal elektrificere britisk jernbane

14. december 2011 kl. 07:4315
Rullende kæmpemaskine skal elektrificere britisk jernbane
Illustration: Windhoff Bahn- und Anlagentechnik GmbH.
Specialdesignet rullende fabrik kan elektrificere 1,6 km spor på en nat. Den fylder 23 togvogne, og med en pris på 300 millioner kroner ligger en tilsvarende investering ikke ligefor for Banedanmark.
Artiklen er ældre end 30 dage

Mens elektrificeringen herhjemme er sparket til hjørne mellem Esbjerg og Lunderskov, har briterne travlt med at få elektrificeret deres jernbanenet. Arbejdet skal i gang fra efteråret 2013, og for at spare på etableringsomkostningerne har det baneansvarlige selskab, Network Rail, fået sine ingeniører til at udvikle en komplet rullende fabrik.

Elektrificeringsfabrikken skal køre på sporene og montere alle de nødvendige installationer ved sporene i ét hug og kan endda slut-teste dem, mens den ruller fremad. Kæmpemaskinen, som har fået navnet High Output Plant System, består af 23 specialbyggede togvogne, skriver Network Rail i en pressemeddelelse.

Der er mange penge at spare ved at installere alting i én omgang, og samtidig kan installationsarbejdet udføres hurtigere og mere rationelt. Byggehastigheden bliver gennemsnitligt 1,6 km spor pr. nat. Hensigten er nemlig, at der kun skal arbejdes med elektrificering om natten.

En modulopbygget jernbanevogn fra tyske Windhoff, her udstyret med kabeltromle og kran. (Foto: Windhoff Bahn- und Anlagentechnik GmbH) Illustration: Windhoff Bahn- und Anlagentechnik GmbH.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Den første strækning, der skal elektricificeres med det nye arbejdstog, bliver the Great Western Main Line, som løber fra Paddington Station i London til det vestlige England og South Wales. Og når arbejdet går i gang, skal det kun ske på det ene af rutens to spor ad gangen, mens togdriften vil være uforstyrret på det andet spor.

Det bliver den største investering på denne banestrækning, siden den blev bygget. I alt kommer elektrificeringen til at koste 750 millioner pund, svarende til 6,6 milliarder kroner.

Måske kan man leje toget

Fabrikstoget skal bygges i Tyskland efter Network Rails tegninger. Det bliver Windhoff Bahn- und Anlagentechnik GmbH i byen Rheine ved Osnabrück, der skal levere de specialbyggede vogne. Kontrakten er lige blevet underskrevet, og prisen er 35 millioner pund, svarende til 306 millioner kroner.

Teknisk rådgiver Johnny Nielsen, Banedanmark, synes den engelske idé lyder meget spændende.

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Nu har vi jo i Danmark ikke nogen færdig plan for, hvornår banenettet skal elektrificeres, men når det sker, så vil vi undersøge, hvordan det kan ske lettest og billigst. Det engelske fabrikstog, som jeg først hører om nu, er jo vældig dyrt, så Banedanmark vil nok ikke købe sådan et, men snarere leje sig frem. Englænderne vil sikkert også gerne leje deres dyre tog ud,« siger han.

Johnny Nielsen fortæller videre, at i Danmark gør man også nogle ting på én gang. For eksempel når der skal trækkes kabler langs sporene: Her bruger man en slags plov, som samtidig lægger kabelkasser ned.

»Jeg vil tro, at de besparelser, som der tales om i den engelske artikel, handler mest om at spare mandetimer. Men rent administrativt er det også langt enklere at gøre alting på én gang, så man ikke gentagne gange skal spærre strækninger af og lave sikkerhedsplaner,« siger han.

Dokumentation

Pressemeddelelse fra Network Rail
Artikel i European Railway Review
Windhoff Bahn- und Anlagentechniks hjemmeside

15 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
15
15. december 2011 kl. 09:51

Nu ved jeg ikke det vilde om banedrift i Sønderjylland, men der hvor jeg bor, lige syd for Vojens, der er der da 2 spor, og begge er elektrificerede (noget de lavede for vistnok 15 år siden).

Iøvrigt var der faktisk en lignende kæmpemaskine forbi forrige år, som skiftede jernbanesveller ud automatisk. Det larmede pænt meget, men den var da hurtig videre. Så vidt jeg husker var det en de havde lånt i Tyskland.

14
14. december 2011 kl. 22:49

Det ville jo være smart med en sådan maskine i sønderjylland, hvor der kun er 1 spor i forvejen - i al fald fra Lunderskov - Vojens og vist nok til Sønderborg.
Men ak - vi er kun lige 200000 borgere med kun 5-6 stationer, så vi får nok ikke først :-)</p>
<p>Der var en der skrev, at hans skattekroner godt måtte bruges til en sådan maskine. Mine må altså ikke :-)
Hold op hvor bliver det svært at administrere.

I Sønderjylland er problemet primært, at der er ret blød bund (mosejord etc.) i traceet, og at det nuværende spor skifter mellem venstre og højre side af traceet - derfor skal der rykkes en del spor før/mens der bygges i stedet for at man bare kan lave et andet hovedspor ved siden af det eksisterende. Men det undrer mig alligevel, at det skal gøres SÅ omstændeligt, som det er planlagt.

Dine skattekroner kan evt. gå til kompetenceudvikling hos BDK ;-)

13
14. december 2011 kl. 21:33

Det ville jo være smart med en sådan maskine i sønderjylland, hvor der kun er 1 spor i forvejen - i al fald fra Lunderskov - Vojens og vist nok til Sønderborg. Men ak - vi er kun lige 200000 borgere med kun 5-6 stationer, så vi får nok ikke først :-)

Der var en der skrev, at hans skattekroner godt måtte bruges til en sådan maskine. Mine må altså ikke :-) Hold op hvor bliver det svært at administrere.

12
14. december 2011 kl. 13:52

...ville i så fald kunne elektrificeres på godt 75-80 dage når masterne til køreledningerne ophæng var etableret. Man har jo svært ved at forstå at man i de politiske kredse tales om at strækningen allertidligst kan være færdig med udgangen af 2014. Nogle gange forarges man virkeligt over hvor lang tid der bruges på lovgivningsforslag, høringer, tilbudsrunder, planlægning og deslige inden det egentligt anlægsarbejde kommer i gang. Ophæng af køreledninger er vel ikke rocket science...

11
14. december 2011 kl. 13:33

Jamen altså!

Hvis Banedanmark elektrificerer Roskilde - Holbæk (samtidig med dobbeltsporingen af samme) så vil

  1. de væmmelige svenskere kunne trafikere strækningen med deres el-tog, og tænk hvis danske politikere finder på at indlemme strækningen i Øresundstrafikken, og

  2. budgettetoverslaget på den væmmelige Kattegatbro, som også omfatter elektrificering og dobbeltsporing af Roskilde - Holbæk (- Kalundborg), blive reduceret med et tilsvarende beløb og se helt overkommeligt ud.

Så uha nej!

På kortene man ser hvordan

https://maps.google.dk/maps/ms?msid=208067555482430791127.0004acab4966b1dc2cf73&msa=0https://maps.google.dk/maps/ms?msid=208067555482430791127.0004ad5ac0df8b1f72c0d&msa=0&ll=56.267761,10.415039&spn=2.806737,7.064209https://maps.google.dk/maps/ms?msid=208067555482430791127.0004ad5b32d52355867ac&msa=0https://maps.google.dk/maps/ms?msid=208067555482430791127.0004ad96e01715b6e1525&msa=0https://maps.google.dk/maps/ms?msid=208067555482430791127.0004b0d0fabfd17ed85a5&msa=0https://maps.google.dk/maps/ms?msid=208067555482430791127.0004b1cc6f51250258b67&msa=0&ll=55.002826,11.425781&spn=5.799534,14.128418

Tilsvarende for motorveje:https://maps.google.dk/maps/ms?msid=208067555482430791127.0004ae8bfa4f6b2c6bc76&msa=0https://maps.google.dk/maps/ms?msid=208067555482430791127.0004a3b8003f09b93194b&msa=0https://maps.google.dk/maps/ms?msid=208067555482430791127.0004b1c3609b72f8b61e3&msa=0https://maps.google.dk/maps/ms?msid=208067555482430791127.0004b246c61b53ae7aa53&msa=0&ll=55.090944,11.271973&spn=2.892438,7.064209https://maps.google.dk/maps/ms?msid=208067555482430791127.0004b3325159e74d4ba66&msa=0&ll=55.09723,11.063232&spn=2.891984,7.064209

10
14. december 2011 kl. 11:20
  • omfatter jo ikke bare anskaffelsesudgiften til super-maskinen

Det omfatter også en indtægtsside som dels kan være ikke-anskaffelse af dieselmateriel pga. hurtigere idriftsættelse, kvantificerede ikke-gener ved ikke at lukke det andet spor og sikkert meget andet.

Som skrevet: kr.300 mio er et lille beløb alene i forhold til den rå anlægsudgift (som estimeret).

Men selvfølgelig: det er ikke opfundet her, så det er nok noget (vælg selv det ord, som jeg ikke må skrive - "l" er et godt begyndelsesbogstav).

9
14. december 2011 kl. 10:59

Jeg vil tro, at de besparelser, som der tales om i den engelske artikel, handler mest om at spare mandetimer. Men rent administrativt er det også langt enklere at gøre alting på én gang, så man ikke gentagne gange skal spærre strækninger af og lave sikkerhedsplaner

Jamen, hvorfor i al videste verden elektrificerer Banedanmark så ikke Roskilde - Holbæk, når de nu alligevel skal lave sammenlagt 9 (læs: ni!) måneders sporspærring for at lave dobbeltspor Hvalsø - Vipperød. Det kan nås endnu!

Banedanmark elektrificerer vist med 1,6 m/timen, så hvis en tilsvarende maskine kan øge effektivitete, må de gerne investere nogle af mine skattekroner i det.

8
14. december 2011 kl. 10:33

Inden man falder på halen og vil tvinge Bane Danmark til at bruge 300 millioner på 23 specielle togvogne, skal man jo nok lige regle lidt på de reelle besparelsesmuligheder. Der er ikke angivet i artiklen hvor meget englænderne spare ved at købe dette togsæt.

De skal bruge 750 millioner pund på denne strækning, hvad ville den koste hvis de ikke havde købt denne rullende fabrik? De kan nå 1,6 km om dagen, hvor hurtigt går det hvis man afspærre den ene side på strækninger af 10-20 km og kan arbejde på tre-holds-skift? Hvor store gener er der ved at de strækninger der skal elektrifiseres i Danmark, kun har et spor i en kort periode?

7
14. december 2011 kl. 10:27

Der kommer nok til at køre mere end 1 af den maskine.

6
14. december 2011 kl. 10:14

"Englænderne vil sikkert også gerne leje deres dyre tog ud" Det kommer til at passe meget godt med at når England er færdig med at elektrificere, er danske politikere færdige med at forhandle elektrificering. At det så først bliver i 2030 er en anden sag...

Der er 30.000 km bane i England. Hvis 1/3 skal elektrificeres, tager det 10.000/365/1,6 = 17 år for maskinen hvis den kører i døgndrift.

5
14. december 2011 kl. 09:54

Det kan nok også sælges, når det en gang er brugt. Alternativt kunne det være at det kunne anskaffes sammen med andre lande.

Ikke at vi i Danmark har en tendens til at dele vores skinne/tog indkøb med andre.

4
14. december 2011 kl. 09:51

Om noget er dyrt eller billigt set med en politikkers briller afhænger vel mere af om man er interesseret i at få det lavet. Men set ud fra en skatteborgers synsvinkel kan man kun mene en ting - få bestilt et tilsvarende sæt hurtigst muligt og kom igang med elektrificeringen,

3
14. december 2011 kl. 09:07

Transport ministeren har netop givet sit bud på hvad prisen for elektrificering af strækningen Fredericia-Frederikshavn og Vejle-Struer skulle koste (8.4milliarder), 15% af dette skulle være meromkostninger pga. af projektet er fremskyndet. (https://ing.dk/artikel/124999-chok-regning-ic4-skrotning-koster-knap-17-milliarder-kroner#p397472)

Så nej jeg mener ikke at de 300mill lyder af meget, specielt ikke når man indregner den tidsmæssige besparelse. Dette skal også ses i lyses af at vi inden for de næste år står med store infrastrukturmæssige anlægsopgaver ved etablering af Fermernbælt forbindelsen.

2
14. december 2011 kl. 09:04

hmmm nej det tænkte jeg også det var da ikke vildt! naturligvis er der vigtigt at spare men, lur mig om det ikke også er billigere for den tyske fabrik at lave toget anden gang. For slet ikke at tale om hvad vi smed efter IC4'erne...

Jeg tænker bare, vi kunne da få lov at vente et par dage før englænderne bliver færdige med at bruge deres ene tog sæt som lægger 1,6 km om dagen.

1
14. december 2011 kl. 08:11

DKK 300 mio er da ikke mange penge i forhold til prisen for at elektrificere Jylland, er det?