Rotterdams selvkørende bus bruger magneter til at finde vej: Nu vil den køre i blandet trafik
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Rotterdams selvkørende bus bruger magneter til at finde vej: Nu vil den køre i blandet trafik

PLUS.
Den nuværende version af Parkshuttle forbinder subway-stationen Kralingse Zoom med business park Rivium i byen Capelle aan den IJssel nær Rotterdam. Dette er den nye, 3. generation af bussen. Illustration: Christian Rantorp

Med 20 års erfaring tvivler producenten 2getthere ikke på, at den første fuldautomatiserede bus i blandet trafik kører i en forstad til Rotterdam om to år. Allerede nu kører busserne uden et menneske om bord. Med hjælp fra blandet andet magneter.

I over 20 år har der været selvkørende shuttle-busser i Capelle aan den IJssel i det østlige Rotterdam. Og nu skal busserne også køre i blandet trafik, fortæller forretningsudvikler hos producenten 2getthere Wessel van der Pol til MobilityTech, da vi taler med ham i forbindelse med den europæiske ITS-konference

Læs videre med et PLUS-abonnement

Få adgang til al PLUS-indhold og Ingeniørens e-avis med et PLUS-abonnement.

Som IDA-medlem har du gratis adgang til PLUS-indhold. Læs her hvordan.

i Eindhoven tidligere på måneden. Det bliver med tredje generation af bussen Parkshuttle, som har betjent ruten mellem undergrundsstationen Kralingse Zoom og erhvervsparken Rivium, vel at mærke uden en operatør om bord. 2getthere har ifølge Wessel van der Pol en fordel, som konkurrenterne ikke har. Køretøjet er som en elevator, der kører horisontalt. »Vi bruger teknologi, d...