Rotorer sparer 25 procent brændstof og kan klare dobbelt orkan

Plus25. januar 2021 kl. 16:00
Rotorer sparer 25 procent brændstof og kan klare dobbelt orkan
Skibet SC Connector er bygget i 1997 og har nu fået monteret rotorsejl og en batteripakke, hvilket skulle føre til en besparelse på 25 procent brændstof. Illustration: Sea-Cargo.
For første gang kan et skib lægge store rotorsejl ned ved passage af broer.
Artiklen er ældre end 30 dage

Med de 35 meter høje rotorsejl fra Norsepower skulle skibet SC Connector efter sigende spare op mod 25 procent brændstof. Under optimale forhold kan det i perioder sejle kun ved hjælp af rotorerne.

Rotorsejlene udnytter Magnuseffekten. Og cylindrene giver et skib lidt ekstra fremdrift ved, at der opstår et træk i sejlretningen, når de roterer.

Gratis adgang i 30 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du købe et abonnement
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
Ingen kommentarer endnu.  Start debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger