Roskilde-madbod benytter elbil som powerbank
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Roskilde-madbod benytter elbil som powerbank

Sådan ser opstillingen ud - men ifølge de studerende skal hurtigopladeren stå uden for festivalpladsen. Illustration: DTU Cleaner Energy Source

Har du nogensinde tænkt på, at en elbil også kan fungere som en stor powerbank?

Lige nu tester fem DTU-studerende, om elbiler kan levere strøm til madboder og dermed erstatte forurenende dieselgenerator på Roskilde Festival, der ellers oser derudaf, når elnettet er spidsbelastet.

Team ’Cleaner Energy Source’ har lånt to nye elbiler af Nissan med 30-kWh-batterier og forbundet kablerne til madboden.

I hele åbningstiden står elbilen klar til at træde til med strøm, om natten køres elbilen udenfor og lades op ved en hurtigoplader på 40-50 minutter (som dog under festivalen står ved siden af bilen), og så tilbage igen på festivalpladsen. Og ifølge de studerende er der store perspektiver i elbiler for festivalen, der år for år forsøger at fremme nye miljøvenlige metoder.

Festivalgæster kunne leje elbilen ud

Udfordringen for Roskilde Festival og andre udendørsevents er, at det er vanskeligt at skaffe nok strøm. Derfor kan man overdimensionere forbindelsen til elnettet eller have rigtig mange generatorer til at klare spidsbelastningerne.

Hvis man i stedet tænker sig, at festivalgæster lejer deres elbil ud til festivalen, kunne den fungere som det ekstra lager. Og samtidig vil energien være meget renere end dieselgeneratorerne.

»Når man tapper strøm fra elnettet i Danmark, er der jo endnu ikke tale om 100 procent fossilfri energi. Men eftersom andelen af vedvarende energi fra vindmøller stiger hele tiden, vil løsningen blive stadig mere grønt år for år,« siger Emmanouil Rachoutis.

Kigger på forskellige scenarier

De studerende kommer fra Spanien, Grækenland og Colombia og læser alle en master i vedvarende energi på DTU. Og de fandt på ideen til den alternative renere energiressource på et kursus i foråret, hvor de arbejdede med elbiler.

Illustration: DTU Cleaner Energy Source

Inden for to uger er teamet klar med en rapport, om hvordan løsningen vil kunne bruges i fremtiden. Der bliver tale om en teknisk rapport, hvor man ikke tænker økonomi ind.

»Vi laver simple modeller til at beregne, cirka hvor mange elbiler man har brug for at drive madbodernes strømforbrug. Men vi kigger også på forskellige scenarier, hvor vi bruger flere former for vedvarende energi,« siger Blanca Martinez Nieto.

»Problemet er bare, at hvis du bruger sol- eller vindenergi, er du afhængig af vejret. Med elbiler vil du have let adgang til en strømkilde, der virker, så snart du tænder for strømmen,« siger hun.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Tilsvarende kunne man lade sommerhuset gå off grid og lade det blive forsynet af elbilen, når man er på besøg.
Med lidt optimering burde et 30 kWh batteri kunne holde mere end et par dage.
Alt i alt må det blive en ren besparelse hvis man nu engang allerede har købt elbilen.

  • 2
  • 4

Tilsvarende kunne man lade sommerhuset gå off grid og lade det blive forsynet af elbilen, når man er på besøg.
Med lidt optimering burde et 30 kWh batteri kunne holde mere end et par dage.
Alt i alt må det blive en ren besparelse hvis man nu engang allerede har købt elbilen.

Mere end det. Er du husejer, så kan du skifte næsten alt dit private elforbrug over til de perioder med høj VE-andel og derfor billig strøm.
Typisk bruges kun en lille del af elbilens batterikapacitet til kørsel, undtagen et par få dage om året. Resten kan bruges til at lade om natten, og så bruge strømmen i husholdningen i dagens løb. Typisk er forbruget højt når man selv er hjemme, og bilen derfor også er hjemme.

  • 3
  • 2

Mere end det. Er du husejer, så kan du skifte næsten alt dit private elforbrug over til de perioder med høj VE-andel og derfor billig strøm.


Hvor køber jeg denne billige strøm med stor VE andel? Hvis den ikke er billigere kan jeg ikke se fordelen med alt bøvlet.
Bruger en madbod så meget strøm at det er et problem at få det leveret, og kan bilen så overhovedet hurtiglade med nogen fordel. Er der måske særligt meget VE til rådighed når de sætter bilen til ladning.
Fint at lave forsøget, selvom ikke alle elbiler umiddelbart kan forbindes til elnettet og levere effekt tilbage, men jeg stejler over denne "red verden hype", sådanne tiltag indhylles i.
I øvrigt mener jeg de har en vindmølle på pladsen.

  • 6
  • 11

Svend, det kunne være du skulle prøve at læse artiklen først og så kommentere bagefter. Så bliver kommentaren nok lidt mere relevant

  • 8
  • 4

Svend, det kunne være du skulle prøve at læse artiklen først og så kommentere bagefter. Så bliver kommentaren nok lidt mere relevant


Det elbilen lades med er det samme som vi almindelige forbrugere også har til rådighed, og en elbil er altså et meget dyrt lagermedie.
Fortæl mig hvor mange elbiler der findes, som kan levere til nettet, og hvordan de tænker at styre denne levering.
Frekvensen fortæller ikke meget om det østdanske forbrug/produktion, da den er styret af Sverige.

  • 4
  • 4

Det er netop det som tesla sælger deres batterier til forsyningsselskaber på. Det er langt billigere at sætte et batteri op når linjen gennemsnitligt godt kan følge med forbruget end at opgradere linjen.
Det bliver også almindelig at have sådan nogen stående til nødberedskab.

  • 2
  • 0

Som det fremgår af artiklen, er idéen at elbilens batterier skal erstatte dieselgeneratorer. Elnettets andel af VE må antages at være noget højere end en dieselgenerator, ikke? Altså et alternativ til at trække ekstra elkabler for at udvide kapaciteten. Der står at de kører elbilen ud af festivalsområdet for at lade op, men man kunne vel også tænke sig at de lader den op om morgenen, når festivallen sover og der ikke er det store forbrug til scener og madboder.

Desuden er forsøget tænkt som en test af at festivaldeltagerne kan udlåne deres elbiler til festivalen mens de er der. Det må vel antages at en del af de 120.000 deltagere har en elbil de kan låne ud (mod en billigere billet e.lign.)

  • 2
  • 0

Ja det kunne være fint hvis man bare kunne gøre det, men det er langt fra alle elbilerne der er åbnet for at levere strøm tilbage :-(
Hvis der er nogen der kan få en Tesla til at lege powerbank, så sig endelig til.

  • 0
  • 0

Det elbilen lades med er det samme som vi almindelige forbrugere også har til rådighed, og en elbil er altså et meget dyrt lagermedie.

Fidusen er, at når VE-andelen af elforsyningen bliver større og den sorte elafgift nødvendigvis meget mindre, så giver det både samfundsøkonomisk og privatøkonomisk mening at udjævne forbruget. Altså at bruge strøm når den kommer direkte fra vindmøllen og ikke fra et lager (termisk, brint eller noget helt tredje).

Hele pointen er også at elbilen ikke er dyrt lagermedie, men tværtimod et gratis lagermedie.
Det fleste vil formodentlig vælge en elbil med et batteri på omkring 60 kWh. De 350-360 dage om året vil de kun bruge 5-10 kWh af denne kapacitet på kørsel, hvilket levner rigelig kapacitet til at udjævne en husstands elforbrug over 1-2 døgn.

  • 1
  • 0

Ja det kunne være fint hvis man bare kunne gøre det, men det er langt fra alle elbilerne der er åbnet for at levere strøm tilbage :-(

Med Danmarks høje VE-andele af el, så ville Danmark være et oplagt sted at udvikle de teknologier, der skal til for i stor skala et integrere elbilerne i energiforsyningen. Det vil dog kræve at der kører mange elbiler i Danmark, og det forhindrer man i øjeblikket ved de høje elafgifter, der fratager elbilens dens fordel på driftsudgifter.

  • 2
  • 0

Tilsvarende kunne man lade sommerhuset gå off grid og lade det blive forsynet af elbilen, når man er på besøg.
Med lidt optimering burde et 30 kWh batteri kunne holde mere end et par dage.
Alt i alt må det blive en ren besparelse hvis man nu engang allerede har købt elbilen.


Hvordan har du så tænkt dig at man skulle køre hjem fra sommerhuset igen med et fladt batteri?
Når man ankommer til sommerhuset i sin elbil er det desuden ikke opladt, da man netop har brugt en del energi til at køre til sommerhuset, måske er det allerede næsten afladt på grund af turen.
Når man er nået frem til sommerhuset i sin elbil har man nærmere behov for at oplade batteriet, så man kan komme hjem igen og køre rundt i området. Man har ikke behov for at aflade batteriet yderligt så man ikke kan komme derfra igen og heller ikke har mere strøm til at blive ved med at opholde sig der.

  • 4
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten