Roskilde først med elektriske busser på alle ruter
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Roskilde først med elektriske busser på alle ruter

Elbusser fra den kinesiske virksomhed BYD er blevet testet i København. Nu får Roskilde busser fra konkurrenten, verdens største elbus-producent, Yutong. Illustration: News Øresund - Peter Mulvany

I 2019 bliver det slut med dieselbusser på interne ruter i Roskilde Kommune. Som landets første har kommunens byråd besluttet, at alle kommunale buslinjer skal betjenes af elbusser fra april næste år.

I alt får ni afgange i kommunen 20 nye elbusser. De fremstilles af virksomheden Yutong, verdens største producent af batteridrevne busser, og skal betjenes af det danske busselskab Umove Øst, der efter planen opfører nyt værksted og garageanlæg med ladestation i byen.

Læs også: København køber nye busser: Vi stiller krav til funktion frem for teknologi

Ifølge kommunen bliver den elektriske løsning stort set ikke dyrere end den nuværende drift.

»Det endte med meget smukt at lande på den pris, som det kostede i forvejen,« siger Ivan Hyldebrand.

Dieselbusser må supplere de første år

Kommunen har blandt andet holdt prisen i bund ved at lade udbudsvinderen, Umove Øst, benytte sig af dieselbusser på nogle af afgangene i tilfælde af nedbrud i løbet af de to første år. Dermed slipper busselskabet for at have ekstra elbusser til rådighed, hvis de vil undgå bøder.

Læs også: 12 borgmestre lover at købe rene miljøbusser fra 2025

»Forhåbentlig kommer dieselbusserne slet ikke ind, men hvis der er elbusser, som bryder ned, eller hvis alt ikke lige glider fra starten, så må de i nødsituationen bruge dieselbusser i begrænset omfang,« siger Ivan Hyldebrand, der er vejchef i Roskilde Kommune.

Derudover har de lovet operatøren en tiårs kontrakt, modsat de seks, som Movia normalt tilbyder, hvilket giver busselskabet længere tid til at afskrive investeringer i blandt andet ladestationer.

Busserne lader op hjemme i garagen

Efter planen skal Umove Øst installere ladestationer ved et nyt garageanlæg i byen, som de selv bygger. Derudover skal der også opføres et nyt værksted til busserne. Det blev ellers længe anset som nødvendigt at investere i ladestationer rundt om i byen.

Læs også: Kæmpebatteri giver elbus rækkevidde på 300 km

Men elbusserne, som Umove Øst anskaffer fra den kinesiske producent Yutong, behøver ikke den infrastruktur, fortæller Ivan Hyllested Pedersen.

»De kan køre ved udelukkende at lade op hjemme på Umoves eget anlæg,« siger Ivan Hyllested Pedersen.

Det skulle være el

Selvom der eksisterer andre emissionsløse teknologier, så var det et krav fra kommunen, at de nye klimavenlige busser skulle være batteridrevne. Busstøjen var en væsentlig årsag.

»Vi har drøftet andre muligheder, men det skulle være el, og det er jo også, fordi støjen er rigtig vigtig, og den udleder elbusser meget mindre af,« siger Ivan Hyllested Pedersen.

Læs også: Herning Kommune vil have brintbusser: »Strøm kan jo ikke lagres i ledningerne«

Derudover har trafikselskabet Movia, som står for udbud af busdriften i kommunerne, rådgivet kommunen og bakket op om elløsningen.

»Det er jo et område som hele tiden bevæger sig. Men der har været en periode, hvor el har været forrest som nulemissions-løsning. Derfor har det været anbefalingen på det tidspunkt, både på grund af vores erfaringer fra forsøg med el-teknologien og det lavere prisniveau,« siger Jeppe Gaard, kontraktchef ved Movia.

Bare vi ikke køber en fax

På trods af det, så kigger trafikselskabet stadig på andre muligheder til kommende udbud. Den anden realistiske mulighed, brint, får sin chance for at dyste side om side mod el til Movias næste udbud, der dækker buslinjer i København, Frederiksberg, Ballerup og Egedal.

»Brint er jo en teknologi, der er på vej ind. Til det næste nulemissions-udbud er der ikke krav om el. Her er det sådan set åbent, om man vil køre med det ene eller det andet. Det udvikler sig så hurtigt, at man hele tiden er nødt til at forholde sig til det,« siger Jeppe Gaard.

Læs også: Brintbusser lover os ren luft i byerne

Det er de opmærksomme på i Roskilde Kommune. Med den lange kontrakt binder de sig til ét produkt på et område, hvor teknologien er i rivende udvikling. De håber dog, at potentielle teknologiske landvindinger på specielt batteriområdet vil blive implementeret af Umove Øst løbende.

»En af mine kolleger har sagt: Bare vi ikke køber en fax. Men på et eller andet tidspunkt må man jo ud af forsøgsfasen og sige, nu er det virkelighed. Men nu får vi i hvert fald busser, der kører rundt i byen på el, uden at det går ud over driften eller økonomien. Så er det op til busselskabet at levere resten,« siger Ivan Hyllested Pedersen.

I artiklen ser det ud som om at det hele næsten er gratis, men de fleste af os er skatteydere. Såvidt jeg ved er det eldistributøren dvs. Energinet som er forpligtet til at betale for at enhver form for forbruger kan trække den strøm de ønsker.

Opladning af 20 batteribusser kan kræve antagelsesvis 18-25% mere strøm end der nu forbruges i Roskilde, dvs. eldistributionsnettet skal forstærkes, og det skal samfundet betale. Hvor meget vil elprisen eller skatten stige, såfremt dette sker på landsplan?

Sekundært bør oplyses, hvad egenvægt-forholdet er mellem en gængs dieselbus og en gængs gængs batteribus incl. batterier?

Det er vigtigt, idet det forøgende vejslid også skal betales, for at gaderne ikke bliver som et kampvognsterræn.

  • 3
  • 50

En gennemsnitsdansker bruger 6.000kWh årligt, og der er 87.000 indbyggere i Roskilde Kommune. Det giver et gennemsnitligt forbrug på 60MW. Hvis alle busser lader samtidig fra hver sin 200kWh lader, så bliver det 4MW - endda udenfor spidsbelastningen. Mon ikke elnettet klarer det?

  • 42
  • 2