Rolls-Royce har offentliggjort, at det vil påbegynde test af sin nye Ultrafan-motor.
Den nye Ultrafan-motor er designet til at være op mod 25 procent mere effektiv end dens forgænger, Trentmotoren, og med en diameter på 355 centimeter er det den største tilgængelige flymotor på markedet ifølge Reuters.
Men ifølge Rolls-Royce kan der til trods for test af prototypen fortsat gå mange år, før motoren finder vej til markedet. Ultrafan-projektet bliver nemlig ‘lagt på is’, når testen af prototypen er gennemført, og vil først blive taget ned fra hylden igen, når Airbus eller Boeing investerer i et nyt flyprogram.
»Rækken af teknologier vi tester med prototypen vil skabe muligheder for at lave forbedringer på vores nuværende motorer, og skabe ny kapacitet for fremtidige fremdriftssystemer,« siger Chris Cholerton, der er direktør for civil luftfart hos Rolls-Royce, til Reuters.
Formålet med Ultrafan-projektet er ifølge Reuters ikke at teste en enkelt motor, men derimod en række forskellige teknologier, som kan implementeres i andre af Rolls-Royces programmer.
Eksempelvis er rotorbladene på Ultrafan-motoren støbt i kulfiber i stedet for hule blade i titanium, som der findes på den gamle Trent-motor.
Ultrafan-motoren kommer til at drives på 100 procent bæredygtigt brændstof fra Air BP udvundet fra blandt andet vegetabilsk olie.
Vi bygger bro med stærke vidensmedier, relevante events, nærværende netværk og Teknologiens Jobfinder, hvor vi forbinder kandidater og virksomheder.
Læs her om vores forskellige abonnementstyper
Med vores nyhedsbreve får du et fagligt overblik og adgang til levende debat mellem fagfolk.
Teknologiens Mediehus tilbyder en bred vifte af muligheder for annoncering over for ingeniører og it-professionelle.
Tech Relations leverer effektiv formidling af dit budskab til ingeniører og it-professionelle.
Danmarks største jobplatform for ingeniører, it-professionelle og tekniske specialister.
Kalvebod Brygge 33. 1560 København V
Adm. direktør
Christina Blaagaard Collignon
Chefredaktør
Trine Reitz Bjerregaard