Rolls-Royce forsøger sig med byg selv-containerskibe

Rolls-Royce forsøger sig med byg selv-containerskibe

Foto: Rolls Royce Marine, Flickr

Rolls-Royce har netop præsenteret deres bud på et ‘fremtidssikret’ containerskib med udskiftelige moduler.

Forholdene for shipping forandrer sig konstant i takt med teknologiske fremskridt, politiske krav om CO2-reduktion og ændrede globale handelsmønstre.

Rolls-Royce's nye containerskib, Electric Blue, er firmaets bud på et fleksibelt skib, der skal kunne imødekomme teknologiske, politiske og økonomiske forandringer. Ideen er at opbygge skibet af containerlignende moduler, som skal kunne skiftes ud efter behov.

Det skriver nyhedsmagasinet Engineering & Technology.

Klar til selvsejlende skibe

Motorer, batterier, styrehus og brændstoftanke er nogle af de skibsdele, der er indsat som moduler. For eksempel kan styrehuset tages af, hvis skibet engang skal sejle førerløst. Inspireret af sensorerne i førerløse biler består skibets navigationssystem af både radar, almindelige og infrarøde kameraer, Lidar og AIS. Electric Blue behøver altså ikke at blive erstattet, bare fordi autonom skibsfart bliver det nye sort.

Det er dog ikke kun i forhold til teknologi, at Electric Blue er klar til, hvad der måtte komme. Skibet kan sejle på både diesel og el, og på den måde kan brændstofforbruget tilpasses lokale regler på specifikke ruter. Men det gør det også muligt at opgradere skibene i overensstemmelse med fremtidige miljøkrav såsom kvotehandlessystemet i EU.

'Et skib, der udvikler sig med tiden'

Electric Blue er billigere at vedligeholde og koster knap 19 millioner kroner mindre at bygge end tilsvarende skibstyper. Det viser beregninger fra Rolls-Royce selv. Oplysningerne er dog ifølge Engineering & Technology blevet bekræftet af en ekstern virksomhed.

Electric Blue er baseret på industristandarden 1000 TEU (Twenty foot Equivalent Units), der henviser til den type containere, som skibet fragter. Rolls-Royce Marine overvejer allerede at lave en større model, der kan tage op til 4.000 TEU.

Kommentarer (19)

Der er ingen industristandard, der hedder 1000 TEU. Standarden er TEU. Tallet - i dette tilfælde 1000 - betegner hvor mange containere af standardstørrelse et skib kan medtage.

  • 5
  • 3

Som pensioneret skibsfører, tænker jeg på hvordan man vil klare problemerne med skiftene vejrlig. Især i trafikerede farvande, som den engelske kanal og storebælt. Jeg har sejlet i disse farvande i mange år og ved hvad der sker med elektronik når der opstår ekstremt vejr, såsom sne hagl og svære regnbyger.
Indtil nu har jeg ikke hørt om systemer der er hundrede procent stabile i sådanne situationer, mange af mine kolleger vil kunne nikke genkendene til
at have set radars og anden elektronik der svigter under disse omstændigheder.
Envidere er den internationale lovgivning, som også skal på plads nemlig bjergningsretten til førerløst dødt skib. Så længe man ikke har det på plads kan det blive en dyr historie.

  • 14
  • 1

Så mangler man en kølekontainer der kan stå på et skib i længere tid uden tilsyn.

Bygger på power pack's, containere men "små" dieselgeneratore eller gasturbiner, og elektrisk transmission (typisk RR teknologi). Uagtet at den mest effektive fremdrivning er en propeller drevet af en stor dieselmotor på olie eller gas. Men sådan en motor kan ikke bare ombyttes, men kræver løbende vedligehold ombord.

  • 4
  • 0