Rød advarselslampe: Tog-computere forsinker nye signaler til jernbanen
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Rød advarselslampe: Tog-computere forsinker nye signaler til jernbanen

Meget tyder på, at det er lige så svært at klargøre de gamle danske togsæt og lokomotiver til det nye ERTMS-signalsystem som at ombygge en 80'er-Saab til en selvkørende bil.

På de danske skinner kører en række forskellige togsæt og lokomotiver - hovedparten af ældre dato, og hovedparten renoveret mange gange, siden de kom til verden.

Et helt nyt it-system i de gamle tog

De skal have et avanceret it-system installeret, når signalerne langs jernbanen de kommende år bliver revet ned og erstattet helt og aldeles med onboard-løsningen, som er en del af ERTMS.

På et møde med transportordførerne fra det brede flertal, som står bag beslutningen om at udskifte samtlige jernbanesignaler mere eller mindre på én gang, berettede Banedanmark og Transportministeriet torsdag om en stribe nye problemer. Det gælder først og fremmest at få it-systemet på plads i togene.

Problemerne er kommet frem i den fornyede kulegravning af projektet, som revisionsfirmaet Deloitte udfører. Den blev sat i gang for et år siden.

Da kom det frem, at signalprogrammet var blevet forsinket og fordyret, så hver en øre af budgettet allerede på det tidspunkt var disponeret.

Læs også: Bombe fra Banedanmark: Forsinkelser og ekstra milliardregning for nye signaler

Foto: Banedanmark

Tallene nåede frem til offentligheden, bl.a. fordi Rigsrevisionen var begyndt at undersøge den største danske jernbaneinvestering i en mere end en generation. Det førte til en yderst kritisk rapport tidligere i år.

Læs også: Statsrevisorerne revser Transportministeriet for at lade Signalprogrammet løbe løbsk

Nu lyder det fra Ingeniørens kilder, at der helt sikkert kommer yderligere forsinkelser og fordyrelser. Hvor store kan de dog endnu ikke sige.

Revisorer kulegraver stadig konsekvenserne

Det skyldes, at Deloitte-rapporten endnu ikke er helt færdig. Konsekvenserne af besværet med at installere de nye computere i gamle tog mangler fortsat at blive undersøgt til bunds. Det har revisorer, Banedanmark og Transportministeriet fået yderligere en måned til, inden de skal mødes politikerne igen.

På mødet torsdag fik politikerne kun vist og udleveret nogle slides, som projektdirektøren for signalprogrammet, Jan Scheider-Tilli, fremviste. Såvel Transportministeriet som Banedanmark afviser umiddelbart at aflevere disse slides til Ingeniøren.

Læs også: Signalsystemet udskydes og fordyres igen

Ingeniøren erfarer imidlertid, at Banedanmark og leverandøren Alstom havde forventet, at hvert onboard-system kunne installeres på ganske få dage. I nogle tilfælde viser det sig imidlertid, at det snarere tager uger. Det skyldes blandt andet, at ikke bare hver togtype er forskellig, men også, at f.eks. de gamle ME-diesellokomotiver, der blev leveret til DSB i 1980'erne, kan have individuelle forskelle.

Skal der gamle signaler op langs ny jernbane?

Problemet for både Banedanmark og en flok meget skeptiske ordførere er imidlertid, at de gamle signaler umuligt kan pilles ned, før alle tog har fået det nye it-baserede signalsystem op at køre. Desuden frygter politikerne for, hvad der skal ske på den nye jernbane mellem København og Ringsted.

Læs også: Her er, hvad revisorerne har undersøgt ved signalprogrammet

Den åbner ved udgangen af næste år, og hvis ikke alle de tog, som skal køre på strækningen, er udstyret med nye signal-computere, så kan Banedanmark blive nødt til at sætte et ældre signalsystem op langs skinnerne. Det vil med sikkerhed kræve en ekstrabevilling, fordi reserven er spist af tidligere fordyrelserne.

Dertil kommer, at Banedanmark på mødet torsdag måtte erkende, at samarbejdet mellem Alstom og først og fremmest DSB og Arriva »kunne være bedre«. Ingeniøren omtalte allerede for et halvt år siden, at samarbejdet slår revner, og at det kan få konsekvenser for hele signalprogrammet.

Læs også: Samarbejdet i Signalprogrammet slår revner

Signal-computerne er langtfra eneste udfordring for signalprogrammet, hvor andre delprojekter også blinker gult.

Ordfører: Det lugter langt væk

Politikerne, der i forvejen var skeptiske, lyder mildt sagt nedslåede efter mødet torsdag. Hør bare Kim Christiansen fra Dansk Folkeparti:

»Det lugter langt væk af, at Banedanmark ikke kan styre projektet og har brug for flere penge,« siger han og tilføjer, at han efter mødet torsdag ikke kan gennemskue alle detaljer.

»Det bliver mere og mere tydeligt, at vi har købt et system, som er i brug på højhastighedsstrækninger fra punkt A til B. Det er aldrig testet på et tognet med komplekse stationer, som vi har i Danmark.«

Foto: MI Grafik

Transportministeren i sommer: Vi har en realistisk plan

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) kritiserede under et live-interview på forsommerens folkemøde Ingeniørens kritiske dækning af signalprogrammet.

Læs også: Transportminister lover at beholde gamle togsignaler, hvis de nye fejler

»Den nye ledelse har fremlagt en mere realistisk tidsplan og et mere realistisk budget for det nye signalsystem,« lød det fra ministeren.

»For øjeblikket kører tingene planmæssigt i forhold til at gennemføre test og indført nye systemer undervejs. Der er nu grund til at have en vis moderat optimisme i forhold til, at den nye tidsplan og det nye budget, som den nye ledelse for Banedanmark har lagt, nok vil kunne klares - sådan cirka,« sagde han.

Læs også: Transportministeren i den varme stol: Se Ingeniørens interview fra Folkemødet

Ingeniøren har på baggrund af de nye problemer for signalprogrammet bedt ministeren stille op til et nyt interview. Det afviser han.

Signalerne kan ikke udskiftes, fordi togene er gamle.
Togene kan ikke udskiftes, fordi skinnerne ikke er elektrificeret.
Skinnerne kan ikke elektrificeres, fordi signalerne er gamle og ikke er immuniseret.
Signalerne kan ikke udskiftes, fordi togene er gamle.

  • 18
  • 2

Ham der fuppede Skat for 13 eller de baneforsørgede der fupper Statskassen for 20?
Sådan en indendørs skibakke i Dubai gavner i det mindste nogen.

  • 5
  • 13