Rødt lys for kæmpe pariserhjul: Konstruktionen virker alt for usikker

Skandinaviens største pariserhjul blev ikke åbnet som planlagt i dag klokken 12. Hjulet drejer, men må ikke medtage passagerer, da Københavns Kommune er i tvivl om, at konstruktionen kan bære.

Allerede onsdag opdagede Center for Byggeri under inspektion af hjulet, at der var uoverensstemmelser mellem konstruktionen på Axeltorv og tegningen af pariserhjulet.

»Så går alarmklokkerne jo i gang. Den reelle belastning skal findes,« siger Hugo Præstegaard fra Teknik og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune.

Den reelle belastning viste sig nemlig at være en fordobling af den, der var angivet på tegningen af pariserhjulet, der derfor sætter et massivt større pres på fundamentet end planlagt.

»Derfor er det nødvendigt at undersøge, om fundamentet kan klare denne fordobling. Vi skal have dokumentation for, at arealet kan klare denne belastning inden, vi kan sende passagerer med hjulet,« siger Hugo Præstegaard.

Denne dokumentation kunne dog ikke skaffes inden den officielle åbning af hjulet i dag klokken 12. Der er blevet foretaget boretekniske undersøgelser omkring hjulets seks fundamenter, for at undersøge om jorden er godt nok komprimeret til at holde vægten af hjulet.

Hjulet mangler aflastning

Det er selve aflastningen af hjulet, der mangler i konstruktionen på Axeltorv. Under hjulet er der ifølge Hugo Præstegaard placeret seks ballasttanke, som har et pres på 200 kN/m2. På tegningen var der ovenpå disse tanke tre lag med træsveller, som skulle sprede presset ud på et større areal. Men det er der ikke lavet.

»Det er måske fordi, arealet her på Axeltorv er skråt, men det ved vi ikke noget om endnu,« siger Hugo Præstegaard

Det er derfor nødvendigt at finde ud af, hvad det reelle jordforhold er på de seks steder, hvor ballasttankene er placeret. Og de kan være vidt forskellige, siger Hugo Præstegaard.

Et geotekniske firma gik til møde sammen med Københavns Kommune i dag klokken 13, hvor de sammen skal se på resultaterne fra prøverne og beslutte, om pariserhjulet kan åbnes for besøgende, eller om der skal foretages flere undersøgelser.

»Vi håber selvfølgelig på, at mødet ender positivt,« slutter Hugo Præstegaard.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Kan vi ikke snart få et billede af det hjul.

Det er lidt trættende at se forskellige billeder af london eye hver gang.

  • 0
  • 0

"Det er selve aflastningen af hjulet, der mangler i konstruktionen på Axeltorv. Under hjulet er der ifølge Hugo Præstegaard placeret seks ballasttanke, som har et pres på 200 kN/m2. På tegningen var der ovenpå disse tanke tre lag med træsveller, som skulle sprede presset ud på et større areal. Men det er der ikke lavet."

Bare den sætning: "Men det er der ikke lavet", priceless. :-) Utroligt, har de glemt at have en ingeniør ind over byggeriet eller hvad? Det er da utroligt det kan ske.

  • 0
  • 0

Nej da - Det ville jo faktisk kræve at man lettede en hvis legemsdel og bevægede sig ind til Axel torv med et kamera! Så er det jo letterede at sidde ved telefonen og ringe historien hjem! ;-)

  • 0
  • 0

Var en tur forbi i dag ... og måtte jo konstatere at jeg ikke skulle en tur op i dag.

Kunne være lækker at få den permanent (gerne større) de ville klæde det smukke KBH med endnu et varetegn.

  • 0
  • 0

Var en tur forbi i dag ... og måtte jo konstatere at jeg ikke skulle en tur op i dag.

Kunne være lækker at få den permanent (gerne større) de ville klæde det smukke KBH med endnu et varetegn.

Nej, for det er jo et PARISerhjul! Det kan da ikke være varetegn for København.

  • 0
  • 0

Var en tur forbi i dag ... og måtte jo konstatere at jeg ikke skulle en tur op i dag.

Kunne være lækker at få den permanent (gerne større) de ville klæde det smukke KBH med endnu et varetegn.

Oh rædsel! Kommer netop fra en tur til London, hvor jeg endnu en gang måtte konstatere, hvordan deres hjul skæmmer byen fra alle vinkler og højder. Fri os fra at få lavet Kbh permanent om til Uffes Tivoli.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten