Rod i sikkerhed til internetforbindelser

Forbrugere, der vil sikre deres adsl-forbindelse mod virus og hacking, er overladt til et uigennemskueligt marked for sikkerhedsprodukter til internettet med de såkaldte firewalls og antivirusprogrammer. Forbrugerinformationen ser kritisk på situationen.

»I en tid, hvor virus er et kæmpe problem for forbrugerne, burde antivirusværktøjer og anden sikkerhed være gratis i forbindelse med internetabonnementerne. Vi er kritiske over for, at sikkerhedspakkerne er ekstra tilkøb. Det skulle nødigt være sådan, at internetleverandørerne spinder guld på andres ulykke,« siger it-chef Morten Ellegaard, Forbrugerinformationen.

Sikkerhed for 10 kr, 59 kr. eller slet ikke

Ingeniøren har sammenlignet de store adsl-leverandørers tilbud af sikkerhedspakker. Den største leverandør, TDC, tilbyder en sikkerhedspakke til 10 kr. pr. måned. Den inkluderer antivirussoftware, firewall og kryptering. Cybercitys pakke koster 59 kr., mens Tiscali i øjeblikket slet ikke sælger sikkerhed til adsl-brugerne. Hos Tele2 ADSL er sikkerhed gratis, og hos selskabet Webpartner, der kun henvender sig til erhverv, koster en firewall cirka 400 kr. som engangsbeløb.

Hos Cybercity har kun 10 pct. af kunderne købt selskabets sikkerhedspakke. Teknisk direktør Jesper S. Hansen medgiver, at prisen måske kan forskrække nogen, selv om produktet omfatter en stærk central firewall og konstant opdateret antivirus:

»Jeg er godt klar over, at 59 kr. er en høj pris. Til gengæld mener jeg også, at vores sikkerhedsprodukt på mange punkter er bedre end de sikkerhedsprogrammer, som installeres hos den enkelte forbruger,« siger han.

Cybercity overvejer at sænke prisen til 20-25 kr. for at få flere kunder til at købe pakken.

Benhård konkurrence

Ingeniøren omtalte i sidste uge, at internetudbyderne selv vil opstille retningslinjer for, hvordan kunderne bør sikres mod virus, spam og hacking. Forbrugerinformation opfordrer til, at sikkerhedsprogrammer inkluderes i adsl-abonnementerne.

Det afviser Jesper S. Hansen, Cybercity:

»Nogen kunder er ikke interesserede i at anvende vores sikkerhedsprogrammer. Desuden kan der opstå tekniske problemer i store netværk med bestemte sikkerhedsprogrammerne. Derfor sælger vi ikke programmerne med alle abonnementer,« siger Jesper S. Hansen.

Sikkerhedschef Per B. Hansen, TDC, er enig i, at det er et problem med de flere hundrede tusinder private computere, som ikke bliver opdaterede mod de nyeste antivirusværktøjer og derfor er årsag til fortsat spredning af virus. Men han mener ikke, internetmarkedet er klar til at inkludere sikkerhedsværktøjerne i abonnementsprisen på adsl.

»Konkurrencen på adsl er benhård. Derfor er det vanskeligt at lade sikkerhedspakken være inkluderet i abonnementet, når andre internetudbydere ikke gør det. Men jeg mener heller ikke, at virusproblematikken alene er internetudbydernes ansvar. Der skal stilles krav til os, men brugerne må også selv sikre sig,« siger Per B. Hansen og tilføjer, at centrale sikkerhedsløsninger hos adsl-udbyderne også koster dyrt. Eksempelvis vil centrale spamfiltre koste TDC mellem 10 og 20 mio. kr.

Direktør Jørgen Abild Andersen, Telestyrelsen, oplyser, at der ikke er lovkrav om at sikre forbrugerne mod virus, men han hilser internetudbydernes initiativ om fælles retningslinjer velkommen.