Er robotter roden til Teslas problemer?
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Er robotter roden til Teslas problemer?

Futuristisk ser det ud, men de mange robotter på Teslas Fremont-fabrik er ifølge et amerikansk analysefirma en af de væsentlige årsager til, at det kniber gevaldigt med fabrikkens leveringssikkerhed. Illustration: Tesla

Har Elon Musk lagt for mange æg i den forkerte kurv?

Det mere end antyder det Wall Street-baserede analysefirma Bernstein i en rapport, hvori Bernsteins analytikere er særdeles hårde ved Elon Musks strategi om at hyperautomatisere Teslas bilfabrik i Fremont, Californien, der efterhånden har notoriske problemer med leverancerne af Teslas Model 3.

Læs også: Problemerne hober sig op for Tesla

Tesla-grundlæggeren og multimilliardæren Musk har haft en klar ambition om at gøre produktionen af Teslas elbiler rentabel via netop en høj grad af automation, men det er den høje automationsgrad i særligt slutmontagen – hvor chassiserne får monteret instrumentbræt, motor osv. – der nu bider Tesla i halen.

»Automation i slutmontagen fungerer ikke,« skriver de to analytikere ifølge mediet Business Insider, som har læst Bernsteins rapport, der kom i sidste uge.

For ambitiøst og for risikofyldt

I rapporten understreges det, at Bernsteins analytikere ikke selv har set fabrikken – det har de færreste uden for Tesla-organisationen – men de skriver ikke desto mindre:

»Tesla har forsøgt at hyperautomatisere slutmontagen. Vi mener, at Tesla har været for ambitiøse med automation på Model 3-linjen,« står der ifølge Business Insider i rapporten.

Her anføres det videre, at hele automationsprojektet er for ambitiøst, risikofyldt og kompliceret.

»De (Tesla, red.) har bestilt et kæmpe antal Kuka-robotter. De har ikke bare automatiseret stansningen, maling og svejsning (som de fleste andre OEM’er gør) – de har forsøgt at automatisere slutmontagen (…). Det er her, at Tesla ser ud til at være rendt ind i problemer (ligeledes i svejsning og batterimontage).«

Næsten 500 robotter på én linje

Tesla og Elon Musk har åbent luftet ambitioner om, at Fremont-fabrikken skal være den mest avancerede bilfabrik i verden.

Den ene af produktionslinjerne til Teslas Model X rummer ifølge Musk selv 542 robotter, og også Model 3-linjerne er bestykket med robotter. Sidste år lækkede en insider – øjensynligt fra Kuka – et billede fra fabrikken, mens konsulenter fra den tyske robotproducent var i færd med at installere over 460 robotter på den nye linje.

I november offentliggjorde Tesla denne video fra produktionen af Model 3:

Spørgsmålet er, om Tesla har været for overambitiøse. I hvert fald argumenterer Bernstein i sin rapport for, at netop den høje automationsgrad gør, at det er svært at løse montageproblemerne.

Toyota og Mercedes dropper robotterne

Andre steder i bilbranchen har flere andre bilproducenter allerede taget konsekvensen af robotternes manglende fleksibilitet.

Kundernes stadigt større krav til individualisering og skræddersyede bilmodeller fik eksempelvis Mercedes-Benz til i 2016 at satse mere på menneskelig arbejdskraft frem for traditionelle robotter – dog vel at mærke suppleret af de fremadstormende cobots, der i højere grad kan arbejde side om side med medarbejderne direkte på linjen.

Også hos Toyota har man ifølge erhvervsmediet Fast Company ikke øget automationsgraden nævneværdigt de seneste 15 år. Globalt set har robotter de seneste ti år varetaget under otte procent af processerne på Toyotas produktionslinjer.

Har musk voldtaget de seneste kvindelige ansatte? Det tror jeg næppe han har, men når man skriver en overskrift efterfuldt af et spørgsmålstegn er alt tilladt - Artiklens overskrift er et blatant eksempel på dette princip og click-bait.
En rapport skrevet af en bank - som end ikke har været på besøg på fabrikken for at verificere får mig til at tænke på om agurketiden er kommet tidlig i år hos ing.dk

Det samt Tesla fremkom med produktionstal i sidste uge for model-3 der viste over 2.000 enheder om ugen. Så mon ikke de får løst de uoverstigelige robotproblemer og når deres mål for Q2

  • 34
  • 15

Med sætninger som "Fabrikkens hundredevis af robotter er simpelthen årsagen til de massive .... problemer" er vi nede på et sprogligt niveau som når køerne får skylden for klima forandringerne.

Det er bare slet og ret dårlige ledelses beslutninger i produktionen, Amerikanerne har bare ikke særlig dygtige produktions ingeniører, det er ikke pga straf told vi ikke køber særlig meget andet end cola koncentrat, Zippolightere og Maglites fra USA, i guds eget land er de ikke gode til hverken design eller produktion, og det lider Tesla også under, ærgerligt.

/bj

  • 10
  • 14

Bernstein-rapporten er et øjebliksgæt udefra der laver nogle antagelser om produktionsøkonomi, og derfra fremskriver til langt forløb. Men alle parametre ændrer sig.

Det ser ud som om at den Model 3 produktionslinie Tesla har bygget og er igang med at få op at køre er sådan en her https://www.youtube.com/watch?v=S8qkaTsr2_o men i skala 100:1 !
Et antal komponenter skal monteres korrekt i en struktur. De fremføres, vælges, placeres og bekræftes, alt sammen automatisk. Eller tæt på. De fleste fabrikanter gør det for body assembly (rå metalemner svejses/nittes sammen til en bilkrop), men kun Tesla forsøger med final assembly (montering af sæder, instrumentbræt, ledninger osv.).

Forskellen i forhold til SMT pick'n'place er bl.a dels komponentvægten som nedsætter farten drastisk (styrke/vægt i opskalering af udstyret) og dels at printkort kun har 2 flade sider, mens bilers komponenter skal monteres på indersiden af en halvt lukket skal, med indviklede forbindelser/befæstelser på kryds og tværs. Men de principielle problemer med at robotter henter komponenter (direkte fra lager) og placerer dem korrekt blev løst for mange år siden i elektronikindustrien, de skal "blot" opskaleres til bilbrug, og det er selvfølgelig meget sværere end det lyder. https://www.youtube.com/watch?v=DEGbtjTOIB0

Så svært at Tesla har måttet revurdere sin foreløbige hastighed nogle gange, og så svært at andre (som Toyota) har afvist det som (u)muligt, og optimeret manuel montering istedet.
Audi har dog valgt automatisk komponentfremføring til samlebåndet i Mexico, og BMW har automatisk registrering (RFID) af komponenter ved (manual) montering, så bilbranchen har bestemt ønske om automatisering hvor det giver mening for dem.

Tesla mener så at elbilers friere grunddesign har den fordel at komponenternes placering kan designes mere frit og derved opnå en grad af automation som ikke er mulig for brændstofbiler. Så selv om Tesla nu bruger uforholdsmæssigt mange penge på at bygge og få linien til at spille, så fortsætter de også med at lære mere om hvordan biler og deres produktionslinie skal designes sammen for at forbedre produktionsøkonomien. Efterfølgeren til Model Y (Model Z?) skulle få en tiendedel af den ledningsmængde Model 3 har - og måske bruge 48volt dele. Det er det nuværende designmiljø ikke parat til.

  • 26
  • 1