Robotten styres med Oculus Rift

Virtual reality kendes indtil videre mest i underholdningsindustrien. Men måske kan VR i fremtiden også bruges til langt mere intuitiv og simpel robotoplæring. Illustration: Nanna Skytte

At arbejde hjemmefra har typisk været et luksusgode forbeholdt funktionærer og andre akademikere.

For maskinoperatører og andre teknikere er det derimod noget vanskeligere at tage sig en hjemmearbejdsdag med dertilhørende tid til tøjvask og langtidssimreretter. Produktionsmaskinerne kører – trods alt – ikke af sig selv.

Men det kan kombinationen af robotter og virtual reality (VR) måske ændre på. I hvert fald præsenterede forskere fra det anerkendte amerikanske østkystuniversitet, MIT (Massachusetts Institute of Technology) i sidste uge et bud på et VR-system, der giver mulighed for at fjernstyre en robot via et Oculus Rift-headset.

»Et system som det her kunne på sigt hjælpe mennesker til at supervisere robotter fra distancen. Ved at teleoperere robotter fra hjemme i privaten ville dem i blå skjorte (såkaldte blue-collar workers, engelsk slang for arbejdere, red.) kunne telependle og nyde godt af it-revolutionen på samme måde som funktionærerne,« siger Jeffrey Lipton, post.doc på MIT’s Computer Science and Artificial Intelligence Laboratory (CSAIL), til universitets hjemmeside.

Kommercielle standardløsninger

MIT-forskernes løsning placerer via Oculus Rift brugeren i et virtuelt kontrolrum med en række forskellige sensordisplays, der øjensynligt giver én fornemmelsen af at se verden gennem robottens øjne.

Via tilhørende håndcontrollere, der efterligner robottens arm(e) og værktøjer, kan brugeren få robotten til at gentage de bevægelser, man foretager sig - eksempelvis samle et objekt op.

MIT-teamet har med hjælp fra kommercielt tilgængelig VR-gaming-software udviklet VR-løsningen til en Baxter-robot fra virksomheden Rethink Robotics – en syv-akset, toarmet robot, der er mere fleksibel end hurtig -, men systemet er ifølge forskerne ligeledes kompatibelt med andre typer robotter såvel som med HTC’s VR-headsæt, Vive.

Kræver ikke datatunge 3D-modeller

At anvende VR til at styre eller kontrollere en robot er ikke nogen ny tanke.

Men ifølge MIT selv udmærker systemet sig ved at være mindre processortungt end andre VR-simuleringer, idet brugeren ikke skal interagere med en digital klon af robotten i cyberspace – i stedet interagerer brugeren med nogle markører, der repræsenterer robottens sidste kendte position og orientering.

Samtidig kræves der ikke komplette 3D-modeller, men udelukkende 2D-billeder, hvilket tilsvarende reducerer behovet for dataprocessering.

Ifølge MIT har testbrugere af systemet med succes fået Baxter-robotten til at samle skruer op og hæfte ledninger sammen. Desuden har man i en test styret robotten – der befandt sig på MIT’s campus i Massachusetts – via et trådløst netværk på et hotel i Washington godt 700 kilometer væk.

Dansk robotforsker: Tag ved lære af gamerne

Om det så overhovedet giver mening at fjernstyre en robot i et virtuelt rum frem for at programmere den på god gammeldags facon, må tiden vise.

Men blandt andre den danske robotforsker Henrik I. Christensen, der til daglig arbejder på University of California San Diego, har tidligere udtalt, at han ser et stort behov for at gøre robotter mere brugervenlige at betjene end i dag.

Og her kan robotindustrien sagtens lære af spilindustrien, mener Henrik I. Christensen. For den gennemsnitlige amerikaner spiller en halv times computerspil om dagen – hvilket kan konverteres til 20.000 timer foran computeren, når en ung amerikaner af hankøn fylder 20 år.

»Så hvis jeg kan få robotinterfacet til at ligne et Nintendo-joystick, bliver den 20-årige amerikaner ekspertbruger med det samme,« sagde den anerkendte danske forsker på en robotkonference i Odense sidste år.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"...gennemsnitlige amerikaner spiller en halv times computerspil om dagen – hvilket kan konverteres til 20.000 timer foran computeren, når en ung amerikaner af hankøn fylder 20 år...."

En halv time om dagen giver ca. 180 timer om året. Med 180 timer om året så er den "unge" amerikaner mere end 100 år når de 20.000 timer er nået.

Så er det den halve time der er forkert, de. 20.000 timer eller de 20 år?

  • 0
  • 0

blue collar betyder blåt halsbånd

Nej, det betyder faktisk blå krave, dvs. skjortekrave. Så 'blue collar' refererer til 'dem med de blå skjorter', dvs. arbejdere/håndværkere, mens 'white collar' refererer til 'dem med de hvide skjorter', dvs. funtionærer/kontorarbejdere.

  • 2
  • 0

Hej Claus,

Du har ret - der er et eller andet, der ikke stemmer.

Jeg overhørte tallene på en konference sidste år, men sad ikke med båndoptageren fremme, så de angivne tal er baseret på mine noter fra dengang. Umiddelbart er jeg sikker på, at den med de 20 år er god nok, så det må være et af de to andre tal, jeg har fået forkert i halsen.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten