Robot-helikopter skal redde bjergbestigere fra Mount Everest

Sankt bernhardshunde har fået en alvorlig konkurrent, når det handler om at komme skadede bjergbestigere til undsætning.

Det new zealandske firma TGR Helicorp har udviklet en ubemandet helikopter, der skal redde bjergbestigere ned fra Mount Everests svimlende højder. Det skriver Everest Rescue Trust på organisationens hjemmeside.

"Alpine Wasp" hedder helikopteren, der er udstyret med en dieselmotor fra amerikanske Deltahawk for at kunne flyve i den iltfattige luft i 8.000-9.000 meters højde.

Brændstoffet bliver flybrændstoffet Jet A1, fordi det er lettere at få fat på i Nepal og ikke fryser ved de lave temperaturer i store højder. Fuselagen er lavet af kevlar, og kompositmaterialer og rotorbladene er specielt designede til at flyve i tynd luft.

Helikopteren skal styres fra en base i Namche Bazar i Himalayaregionen. Den får indbyggede kameraer og scannerudstyr, som piloten kan bruge til at navigere efter. Redningsmetoden bliver et spil, som kan sænkes ned til bjergbestigerne, som derefter bliver hævet op i kabinen. Helikopteren skal kunne tage to bjergbestigere med ad gangen.

Everest Rescue Trust er gået ind i projektet, fordi de mener, at der er brug for ubemandede redningshelikoptere, hvis dødstallet på Mount Everest skal ned. Sidste år døde 11 bjergbestigere ifølge everesthistory.com i forsøget på at nå toppen.
 
Selv om en bemandet helikopter en enkelt gang har landet på "Verdens tag", så vil piloterne generelt have svært ved at overleve mere end et par minutter i den såkaldte dødszone over 7.300 meters højde, fordi de ikke er vænnet til højden.

Helikopteren er ikke færdigudviklet endnu, men den skal testes i løbet af i år på Mt. Cook i New Zealand. Everest Rescue Trust regner med, at helikopteren kan sættes ind på Everest allerede i 2008.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvorfor kan en menneskelig pilot ikke overleve mere end et par minutter over 7300 meter, hvis ikke han er vænnet til højden? Svæveflyvepiloter stiger rutinemæssigt til 10 - 12.000 meter blot vha. iltudstyr med trykmaske. Først over 14.000 meter bliver det nødvendigt med trykdragt.

  • 0
  • 0

Faren opstår, hvis piloten i en bemandet helikopter skal ud og hjælpe den nødstedte bjergbestiger. Ifølge Everest Rescue Trust kan piloten ikke overleve længe i den frie luft, fordi kroppen ikke er akklimatiseret. Det fremgår ikke i artiklen at det er den situation, at faren opstår. Beklager.Ulrik AndersenJournalist, Ingeniøren

  • 0
  • 0

Logikken halter på en eller anden måde: Hvis man kan løfte tilskadekommende uden pilotmedvirken med en fjernstyret helikopter, så ville det være ulige nemmere at gøre det samme med en bemandet helikopter - Så er det kun selve løfteoperationen der skal fjernstyres, så piloterne beskyttes. Så sparer man trods alt fjernstyringen af det svære, som er at flyve en helikopter under redningsomstændigheder.Lars

  • 0
  • 0

Lars Grønnegaard skrev:Logikken halter på en eller anden måde: Hvis man kan løfte tilskadekommende uden pilotmedvirken med en fjernstyret helikopter, så ville det være ulige nemmere at gøre det samme med en bemandet helikopter - Så er det kun selve løfteoperationen der skal fjernstyres, så piloterne beskyttes. Så sparer man trods alt fjernstyringen af det svære, som er at flyve en helikopter under redningsomstændigheder. Jeg er også lidt skeptisk! Jo, man kan kan selvfølgelig spare en del vægt ved at gøre flyet totalt ubemandet, og dermed få mere "nyttelast", men kan helikoptere i det hele taget operere på de højder? Od desuden med en tung dieselhakker som kraftmaskine? 

  • 0
  • 0

Nu er jeg på ingen måde ekspert i redning af folk på Mounte Evereste, men blev bare lidt nysgerrig efter at vide om man har tænkt over hvad man vil gøre hvis personen ikke er i stand til at fæstne sig selv til krogen der hejses ned?

  • 0
  • 0

Jeg er ikke helikopter ekspert - men ved at helikoptorer ikke kan flyve så højt som alm. flyvere fordi luftens mindre densitet og vingespidsens max hastighed (< lydens) gør at der ikke kan skabes tilstrækkelig opdrift.I en føreløs helikoptor kan man jo reducere vægten en del idet der ikke er brug for en trykkabine med stole og hvad der nu ellers måtte være.Robot lyder så nok lidt mere "sejt" end fjernstyret helikoptor.Mvh Morten

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten