Roaming-regning får EU-Kommissionen til at vende på en tallerken

Illustration: Freestocks.org

EU-Kommissionen er vendt på en tallerken i sagen om de 10 eller 20 kroner, som langt hovedparten af de danske mobilabonnementer steg med, da roaming inden for unionens grænser blev gratis 15. juni sidste år.

I en ny mail til Ingeniøren fastslår Rikke Uldall, pressechef for kommissionens repræsentation i Danmark, at »sådanne prisstigninger helt og holdent er branchens eget valg og ansvar og ikke er reguleret af roamingforordningen eller nogen anden EU-lovgivning«.

Det ligger på linje med den fortolkning, som Energistyrelsen har anlagt. Den har ført til, at de kunder, som har ført klagesager over prisstigninger, har tabt.

Læs også: Kommissionen tog fejl: EU-roaming gav danskerne højere mobilregninger

Klagesagerne blev imidlertid anlagt, fordi EU-Kommissionen sidste år udlagde sagen på en anden måde. I to notater, som blev sendt til den kritiske, danske presse oven på de varslede prisstigninger, stod der blandet andet, »at roaming ikke kan bruges som undskyldning for prisstigninger«.

»Der er ingen grund til, at teleselskaber i Danmark eller noget andet land i EU skal hæve priserne på grund af roaming-reformen,« fastslog kommissionen.

Læs også: Klar besked til danske teleselskaber: Roaming er en dårlig undskyldning for jeres prisstigninger

For at sætte trumf på, indkaldte kommissionen danske journalister til en pressebriefing, hvilket sker så sjældent, at ingen her på redaktionen husker noget lignende. Under briefingen kaldte kommissionens repræsentanter det blandt andet for »opportunistisk«, når mobilselskaberne brugte roaming som begrundelse for højere priser.

Læs også: Sydeuropæere skal betale for danske turisters mobiltrafik

»Det ser noget anderledes ud«

Selv mener Rikke Uldall ikke, at der er ændret noget i kommissionens holdning, men sådan ser den danske telebranche ikke på det.

»Det ser unægtelig noget anderledes ud, end hvad kommissionen tidligere har sagt,« lyder det fra direktør Jakob Willer fra Telekommunikationsindustrien efter at have læst svaret til Ingeniøren.

Han glæder sig over, »at det nu ser ud til, at vi er enige om, at der er fri prisdannelse.«

Kommissionen: Priserne er ikke steget

Pressechef Rikke Uldall har været i kontakt med Energistyrelsen, inden hun sendte det nye svar på vegne af kommissionen. Derfor skriver hun, at »kommissionen og Energistyrelsen er fuldstændigt på linje for så vidt angår fortolkningen af Roamingforordningen.«

»Til forskel fra de tidligere roaminggebyrer, som ofte er kommet som en ubehagelig og ret så dyr overraskelse for kunderne efter en rejse – ofte på mange hundrede kroner – har eventuelle ændringer i abonnementerne været varslet på forhånd. Kunderne har dermed haft mulighed for at vurdere, om de ønskede at beholde abonnementet på de nye betingelser og evt. acceptere en prisstigning som de nævnte på 10 eller 20 kroner, eller om de hellere ville skifte til et andet selskab, som kunne tilbyde en mere fordelagtig pris,« skriver pressechefen.

Hun påpeger, at Energistyrelsen i tre tilfælde har vurderet, at mobilselskaber herhjemme havde abonnementer, som var i strid med reglerne, og at selskaberne har ændret dem.

Læs også: ANALYSE: Roaming er gået fra en EU-vinder til taber-sag

Samtidig afviser EU-Kommissionen, at mobilkundernes regning er steget som følge af den gratis roaming.

»Intet tyder på, at priserne er steget,« skriver Rikke Uldall.

Telebranchen: Alle kunder betaler for gratis roaming

Det står i kontrast til vurderingen fra den danske telebranche.

»Sagen er, at de kunder, der rejser, får et billigere produkt, som alle kunder er med til at betale,« som Jakob Willer udtrykker det.

Læs også: Teleselskaber: Alle advarede EU om mobilpriser for roaming

»Det var præcis, hvad EU-Kommissionen ikke ville anerkende sidste år. Det er også derfor, at der har været ført klagesager,« tilføjer han.

»Jeg er meget tilfreds, fordi vi hele tiden har påpeget, at prisstigninger ville være en konsekvens af gratis roaming, og nu ser det ud til, at alle nikker til det.«

Emner : Mobil
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Telebranchen: Alle kunder betaler for gratis roaming

Muligt, men før betalte roaming-kunderne overpris så abonnemeterne kunne holdes unaturligt billige.

  • 9
  • 7

Roaming kunderne kunne frit vælge abonnoment der passede dem bedst, både før og efter roaming aftalen, jeg kunne frit vælge et dyere abonnoment, med billigere tale og data i udlandet. Nu er tingene blevet mere forsimplede, nu er det mere enten eller og ikke så valgfrit, som det var før aftalen.

  • 5
  • 1

Sagen er, at EU-Kommissionen sidste år påstod, at fri roaming ikke ville føre til prisstigninger, selvom alle andre sagde at det ville det. Det gjorder det så også, men alligevel fastholder EU at det ikke har noget med roaming at gøre. »Intet tyder på, at priserne er steget,« skriver Rikke Uldall. Så undre det mig, at mit abonnoment steg med 10 kr. pr. måned. Det eneste nye var fri roaming.

  • 9
  • 1

Sagen er, at EU-Kommissionen sidste år påstod, at fri roaming ikke ville føre til prisstigninger,

Enig det var forkert. Hvis man tænker sig om måtte det jo også gå sådan.

Desværre ender diskussionen politisk også her end baseret på fakta. Der mangler tal til at belyse de reele forhold. Hvor meget er prisen reelt steget? Ja abbonnementet er steget, men er den totale pris steget for gennemsnitsdanskeren? Fordi gennemsnitsdanskeren nu ikke har roamingudgifter. Endelig er der spørgsmålet: Er priset steget fordi der leveres en bedre og større ydelse. Ringer gennemsnitsdanskeren efter afskaffelsen af EU roaming meget mere i udlandet.

Tvivler på at det har været en gylden forretning for de nordeuropæiske teleselskaber (men nok for de sydeuropæiske). Som tiden går bliver det dog bedre år for år fordi taksten bliver sat ned.

Tilgengæld øges væksten i EU fordi medarbejdere i udlandet frit kan kommunikere.

Min konklusion som EU skeptiker er at her har de lavet noget genialt for sjælden gangs skyld.

  • 4
  • 0

her har de lavet noget genialt for sjælden gangs skyld.

Det er ikke særligt genialt, at telefonerne stopper med at virke i udlandet med DK abonnementerne, eller at man betaler roamingsafgifter alle de uger eller år, man ikke er i udlandet med EU abonnementerne.

Hvor meget er prisen reelt steget?

Vi havde et abonnement til 88 kr, som stoppede med at virke i udlandet. Det billigste abonnement, som virkede i udlandet, var 119 kr. Naturligvis med ekstra taletid og data hvilket er lige meget, når man alligevel ikke udnytter det.

Ringer gennemsnitsdanskeren efter afskaffelsen af EU roaming meget mere i udlandet.

Når det er forudbetalt, er det da bare med at bruge det, ellers er pengene jo spildt.

  • 4
  • 4

Oister skal have 49 kroner om måneden for 4 timer tale og 2G data (også i EU), eller 79 kr for 12 timer tale og 6G data (heraf 3 i EU).

Da jeg fik min første fastnet telefon for æoner siden betale jeg svjh omkring 200 kr i kvartalet (tør slet ikke omregne det til nutidskroner), udelukkende for abonnement, og det kostede kassen når man så drejede skiven.

Når man kan få abonnementer som Oisters til stort set ingenting, hvor man oven i købet ikke behøver at bekymre sig hvis man ringer, sender smser, eller bruger data i udlandet, uden risiko for en grim efterregning, så er det simpelthen for latterligt at sidde og whine.

  • 5
  • 2

Vi prøvede Oister, men det viste sig at have for ringe dækning ift. vores tidligere selskab.

Det er klart, at man kan være uheldig at bo et sted hvor et af selskaberne har dårlig dækning, men generelt synes jeg nu 3's dækning er ganske fin.

Vi fik heldigvis et godt tilbud, da vi vendte tilbage til det oprindelige selskab. Vi har nu et udlandsabonnement med 20 GB data og tale til 99 kr og god dækning.

Hvilket imo da også er rørende billigt - og hvis man synes det er for dyrt her i landet, så vend lige blikket mod USA, hvor et tilsvarende abonnement ville koste næsten det samme, men i Dollars.

  • 2
  • 1

Jeg mener at hvis der bevidst tages 10% overpris så er der rigeligt grund til at klynke, det uanset prisen på varen.

Jeg mener faktisk man kan gå i for små sko.

I den tid jeg har været kunde hos Oister har priserne hele tiden gået lidt op og ned, men faktum er at jeg i dag betaler det samme som jeg betalte da jeg blev kunde hos dem for snart mange år siden, men får langt mere taletid og data, samt er fri for bekymringer når jeg er i udlandet.

Så det er helt ok når selskaberne sætter priserne ned, men så snart de juster (marginalt) op, så er der ingen grænse for hvor groft det er - prøv lige at sætte tingene i perspektiv.

Hvis teleabonnementer havde fulgt samme prisudvikling som f.eks. grundskylden, så ville markedets billigste abonnement ikke kunne fås for under 300kr om måneden.

  • 3
  • 0

Det er klart, at man kan være uheldig at bo et sted hvor et af selskaberne har dårlig dækning, men generelt synes jeg nu 3's dækning er ganske fin.

Det var på det meste af Sjælland udenfor hovedstadsområdet, vi oplevede en temmelig ringe dækning. Det var en gennemgående tendens på flere forskellige telefoner.

Så det er helt ok når selskaberne sætter priserne ned, men så snart de juster (marginalt) op, så er der ingen grænse for hvor groft det er

Ja, sådan er vi mennesker jo indrettet :-) For vores vedkommende var det bare irriterende, vi ikke kunne forsætte med vores eksisterende abonnement, som vi var tilfredse med. Vi blev stillet en prisforhøjelse på ca. 400 i udsigt om året, men endte altså med at betale en 140 kr ekstra. Vi er ikke i nærheden af at kunne udnytte den ekstra data og taletid hverken herhjemme eller i udlandet.

Man bliver dog irriteret, når det sælges som "genialt", at ens udmærkede abonnement stopper med at virke i udlandet, og at man jo bare kan få et dyrere abonnement, som så virker i udlandet.

EU abonnementer er fine nok. Man skulle bare have beholdt de almindelige abonnementer og givet os chancen for at vælge, hvilket et vi helst ville have.

  • 2
  • 0

Det var på det meste af Sjælland udenfor hovedstadsområdet, vi oplevede en temmelig ringe dækning. Det var en gennemgående tendens på flere forskellige telefoner.

Nu kunne man jo have lyst til at spørge på helt John Strandsk stil om du holder korrekt på telefonen? :-D

Spøg til side, jeg har været kunde hos Oister i mange år, og i det store hele har jeg ikke oplevet nogen problemer på Sjælland.

Der kan altid være isolerede huller hist og pist, men det kan der også sagtens være i de to andre netværk.

Vi er ikke i nærheden af at kunne udnytte den ekstra data og taletid hverken herhjemme eller i udlandet.

Nej, og jeg udnytter heller ikke min forsikring, men de betyder ikke at jeg gerne betaler for den alligevel.

Jeg synes bare at det er forkælet at klynke over 10kr om måneden, når priserne (især hvis vi tager prisudvikling i betragtning) stadig er historisk lave - og der er jo ingen der forhindrer en i enten at skifte selskab (der er faktisk konkurrence!), eller vælge et basisabonnement, og så betale præcis for forbrug.

Man bliver dog irriteret, når det sælges som "genialt", at ens udmærkede abonnement stopper med at virke i udlandet, og at man jo bare kan få et dyrere abonnement, som så virker i udlandet.

Igen, find et andet selskab hvis du er utilfreds.

EU abonnementer er fine nok. Man skulle bare have beholdt de almindelige abonnementer og givet os chancen for at vælge, hvilket et vi helst ville have.

Igen, find et andet selskab hvis du er utilfreds.

  • 2
  • 0

Igen, find et andet selskab hvis du er utilfreds.

Det er jo lidt svært, når EU raver rav i den. Selskaberne prøver jo bare at indordne sig. Dermed er det ikke op til selskaberne, om de vil fortsætte med de nu tidligere abonnementer.

Problemet med dækning opstod bl.a. midt inde i Slagelse. Dem med 3's net mistede mere eller mindre forbindelsen, når man gik indenfor. En by på 25.000 eller deromkring er ikke i mine øjne et isoleret "hul". Vi oplevede det også andre steder på Sjælland, men i hovedstadsområdet var dækningen almindeligvis fornuftigt.

Jeg forstår ikke sammenligningen med en forsikring. Vi har begrænset vores forsikring til at dække det, vi har brug for. Vi ønsker da ikke en høj præmie for en masse inventar, vi ikke har, men som vi måske køber en gang i fremtiden. Så kan den jo altid ændres på det tidspunkt, så nej, vi betaler heller ikke for meget for vores forsikring, hvis vi kan undgå det.

Der er ingen, der klynker over 10 kr om måneden. Der var tale om næsten 400 kr om året for noget, vi ikke ønskede, inden vi landede på et mere fornuftigt abonnement (som ikke bliver vist på hjemmesiderne). Men jeg modtager da gerne 10 kr om måneden fra alle, der synes, at 10 kr er ingenting.

  • 3
  • 0

Da den 'fri' EU roaming blev indført, var det kendt at telebranchen havde konkurreret priserne ned og ledte efter en mulighed for at få priserne stabileret eller helst øget.

Når man har et konkurrence forbruger-marked, så må forbrugerne deltage i markedet og vælge/skifte aftale eller selskab til noget billigere. Det er sælgernes opgave, at få højere indtægter og forbrugernes opgave at afvise højere priser. Det er forbrugernes markeds-opgave at forhindre det.

Oister er nævnt flere gange. Selv om TDC's netværk er klart det bedste mht. dækning overalt og mange steder også har de bedste hastigheder, så har Oister ("3"'s billigselskab) fin dækning for største delen af befolkningen.

Hvis bare rimeligt mange, der kan bruge Oister, faktisk skifter, så falder TDC's, Telenors og Telias priser også.

Lars :)

  • 2
  • 0

Hvis bare rimeligt mange, der kan bruge Oister, faktisk skifter, så falder TDC's, Telenors og Telias priser også.

Historien viser at hver gang mindre selskaber begynder at få succes, bliver de opkøbt af de gamle mastodonter og de billige priser forsvinder stille og roligt fra markedet.

Der er sågar et par personer der bevidst spekulerer i at lave lavpris selskaber til opkøb af dem de tog kunderne fra.

Seneste eksempel fra den persongruppe er Hiper

  • 3
  • 0

De findes vist ikke mere? Jeg har selv et gammelt et, men skal man oprette et nyt, er der månedlig minimumsbetaling/gebyr, selvom man ikke bruger det.

Der er ikke nogen der forærer noget væk, men Oisters basisabonnement koster 19kr om måneden - det synes jeg faktisk er fair, for trods alt at have et mobilnetværk stående til ens disposition.

Alternativt sælger Oister et taletidskort til 29kr, inklusive for 50kr taletid, som holder i 12 måneder.

Ang. dårlig dækning, du taler hele tiden i datid - Ford Cortina var en skodbil, men det behøver vel ikke betyde at alle biler Ford har lavet siden også er det.

  • 1
  • 0

Historien viser at hver gang mindre selskaber begynder at få succes, bliver de opkøbt af de gamle mastodonter og de billige priser forsvinder stille og roligt fra markedet.

Lige præcis der skiller Oister sig faktisk ud, fordi de fra dag et har været 3's lavprisselskab, på samme måde som Coop har både Kvickly og Fakta.

Og det tvivler jeg stærkt på at 3 har tænkt sig at lave om på, for det vil de samlet set kun miste kunder ved.

Der er sågar et par personer der bevidst spekulerer i at lave lavpris selskaber til opkøb af dem de tog kunderne fra.

Seneste eksempel fra den persongruppe er Hiper

Det er vi så til gengæld enige om, det er dybt tragisk.

Jeg har valgt et lille teleselskab, og en lille internetudbyder, da jeg hellere vil brække en arm på langs end være kunde hos TDC - jeg håber så bare at min internetudbyder ikke finder på at gå samme vej som Hiper, for så skal jeg ud og finde en ny.

  • 1
  • 0

Man kan heller ikke længere vælge de almindelige abonnementer med taletid herhjemme og forbrugsafregnet roaming i udlandet.

Flueknepperi.

Men du kan vælge et andet selskab og dermed faktisk stemme med fødderne, men hvis du uden at undersøge hvordan den konkrete dækning er nu, og derfor dømmer det ude, så har jeg altså lidt svært ved at sympatisere med din sag.

Især fordi Oisters priser nu ikke er højere end før reglerne blev indført - i 2013 gav jeg 79kr for 12 timers tale og 2G data, uden fri roaming, i dag giver jeg stadig 79kr men det er for 12 timers tale, 6G data, inklusive fri roaming!

79 kr i 2013, svarer ifølge Danmarks Statistik til ca. 81,50kr i dag - mao. jeg betaler 2,50kr mindre, men får mere!

  • 3
  • 0

Flueknepperi. du kan vælge et andet selskab Især fordi Oisters priser nu ikke er højere end før reglerne blev indført

Det er irriterende, når EU endnu en gang laver rav i den, og man ikke længere kan indrette samfundet på en måde, man ellers finder fornuftig. Man kan jo ikke bare vælge andre selskaber, når EU regler gør, at ingen selskaber længere må tilbyde de almindelig abonnementer. Jeg håber da, de forbedrer deres netværk løbende, men jeg skal som sagt ikke prøve Oister eller 3 igen foreløbig. Især ikke efter vi nu har 20 GB og 20 timer med roaming for 99 kr på Telenors netværk. Det er et superfint tilbud, ingen tvivl om det. Vi havde bare rigeligt i vores tidligere abonnement med 8 GB og 8 timers tale.

Igen, det er fint, at priserne har rettet sig nu.

Da vi fik besked, om at vores tidligere abonnement ville stoppe med at virke i udlandet, var alternativet næsten 400 kr dyrere om året på det tidspunkt.

Så det føltes ærligt talt, som om at (EU) operationen lykkedes, men at patienten døde. I dag med de nye priser kan man sige, at patienten er blevet genoplivet.

Det ville dog være rart at have et sammenligningsgrundlag i dag. Måske kunne man have fået et 10 timer/10 GB abonnement med forbrugsafregnet roaming for 69 eller 79 kr. Det ville have passet os perfekt.

  • 2
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten