

Det to store danske udbydere af opladning til elbiler har efter utallige møder stoppet forhandlingerne om en roamingaftale. Aftalen skulle ellers have sikret, at kunderne kunne udnytte begge selskabers ladestandere med samme nøgle og ens priser.
Ifølge Ingeniørens oplysninger har forhandlingerne dermed stået på i mere end et år, og parterne har mere eller mindre givet op. Helt konkret er det den fælles pris for at oplade hos hinanden, som er det store stridspunkt.
Hos FDM er forbrugerøkonom Ilyas Dogru ærgerlig over udviklingen:
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Selvfølgelig er der en cap, de er jo ikke dumme. Men hvis man bruger fx 600kWh/md, så er der jo ikke det helt store incitament til at køre 10% kortere - eller lige løfte foden fra speederen. Selv hvis der var 100% grøn strøm er det stadig spild af energi, som kunne gå til noget bedre.
Det er faktisk endnu værre. Du får 2,09 kr/kWh tilbage, men du har måske kun givet 1,80 kr/kWh. Du tjener altså ca. 30 øre hver gang du kan spilde en kWh ekstra. =)
Måske skulle du sætte dig ind i tingene før du taler.
Drop personangreb, tak.
De fleste aftaler har en cap på fx 750 kWh/md
Selvfølgelig er der en cap, de er jo ikke dumme. Men hvis man bruger fx 600kWh/md, så er der jo ikke det helt store incitament til at køre 10% kortere - eller lige løfte foden fra speederen. Selv hvis der var 100% grøn strøm er det stadig spild af energi, som kunne gå til noget bedre.
EON og Clever kan bare gøre det billigere, for de kan købe ind til et meget større marked.
Det er muligvis rigtigt, at de kan købe rå-el billigere, men det er ikke der, at hunden ligger begravet. Som nævnt af andre handler det om afgifter - og at tvinge folk ind i en situation, hvor det er svært at skifte leverandør. Ved at sætte en lader op i en privat carport, kan de sælge dig strøm uden afgift. Det kan man jo ikke konkurrere mod. Men selv uden afgift var det bedre med en flat-rate for lader+vedligehold (fx. 100kr/md - eller bare køb den selv) og så pay-as-you-go for strømmen. Og man skal selvfølgelig have lov at købe sin ladestrøm på hjemmeadressen fra en anden end det firmer, der har leveret laderen. Ligesom man kan skifte leverandør i privaten.
Privatøkonomisk kan det - med den nuværende afgiftsstruktur - give super-god mening, men samfundsøkonomisk er det noget skidt. Det skal bare laves om.
Der mangler en vigtig ting i de beregninger der stilles op hos sperto. Hvis man er on the move, turen til københavn f.eks. har man brug for at lade op. Den får jeg gratis med Clever. Og med de priser der er p.t. kan en enkelt tur godt betale for en hel måneds abonnement.Du skal køre over 40000 km om året før Clever/EON er en bedre deal. Og køb så en elbil med nok rækkevidde til det daglige, så du slipper for ladning på farten.
I øvrigt nåede jeg ikke op på 40.000 Km første år, fordi en manglende reservedel holdt bilen på værksted i en måned og bagefter Corona..
Og så er de billige ladere ikke lykken hvis man har en enkelt faset ladesystem i bilen.
Der er det allerede. Ved ikke om det er et krav, men EON og Clever er fælles om en række kraftige ladere betalt af EU.Hvis de får tilskud fra EU eller DK burde der stilles krav om at etablere åbne ladestandere eller at der altid skal være flere aktører ved hvert ladested istedet for at tilskudet går til at øge antallet af "lukkede" ladestandere, som kun er åbne til en reel overpris ift. hvad resten i den lukkede klub betaler.
Arh 45 kr/literen er måske lige rigeligt. ;) Vi har jo ikke alle elbiler endnu. Men vi kan da godt regne lidt på forskellene mellem de enkelte typer brændstof.
Udgangspunktet tages i 2030-målet om en CO2-afgift på 1500 kr/ton CO2eq.
Aktuelle priser:
Type Måned Forbrugerpris Produktpris Energiafgifter CO2-afgifter Moms
Blyfri95 2020M05 10,68 3,82 4,32 0,40 2,14
Diesel 2020M05 9,06 4,04 2,78 0,44 1,81
Aktuel fossil CO2eq-udledning:
https://twitter.com/AukeHoekstra/status/1229108140723011585
3140 gram CO2eq/liter for benzin 3310 gram CO2eq/liter for diesel
Det ville give en afgift på ca. 4,71 kr for benzin og 4,97 kr for diesel. Benzin koster allerede nu 4,72 kr/liter i samlet afgift, så den er hjemme. Diesel derimod koster nu kun 3,22 kr/liter i samlet afgift, så her var en mulighed for stigninger.
Det danske elmix havde i 2019 et snit på 135 gCO2eq/kWh. Det burde give en CO2-afgift på 20,25 øre/kWh. Det er meget tæt på den aktuelle elvarme-afgift (private) og rumvarme-afgift (virksomheder) på 21 øre/kWh. Det er dog først muligt at komme derned efter du har betalt 89,2 øre/kWh af de første 4000 kWh. Elbilejere kan nøjes med processtrømsafgiften på 0,4 øre/kWh, men det kan private ikke selv komme ned på. Virksomhederne betaler også den fulde afgift for ca. 15 milliarder kr., for så at få 14,5 milliarder retur.https://www.danskenergi.dk/nyheder/skatteminister-opkraevning-elafgift-virker-molbo-agtig
Easy peasy. Elafgiften sættes ned til elvarmeafgiften og loftet på 4000 kWh fjernes og kravet om elvarme bortfalder. Det giver penge til alle husholdninger, der så kan bruges på gradvise diesel-stigninger. Virksomhederne slipper også for at have store beløb ude at svømme. Elbilejere kan også købe deres helt egen ladeboks uden at skulle have et firma ind over. Husejere med lavt elforbrug får også med det samme noget ud af at skifte til varmepumper.
NETOP, totalt enig! Og sæt så den benzin og diesel op til 45 kr/literen. Så er den den elafgift financieret, og det vil spare mængder af CO2Showet kører kun videre pga. private, der ikke selv kan få afgift retur.
Måske skulle du sætte dig ind i tingene før du taler. De fleste aftaler har en cap på fx 750 kWh/md Endvidere, kan med fordel bruge andre udbydere, og mod et mindre abonnement, få afgiften på sin el refunderet. EON og Clever kan bare gøre det billigere, for de kan købe ind til et meget større marked. Og incitament til at spare på forbruget. Så lang til en elbil bruger langt under 10% af den energi en fossilbil bruger, for den samme ydelse, kan det vist være lige meget. Det vigtigste er at få Fossilbilerne væk. Selv om de elbiler der overtager, kører meget mere ekstra, vil besparelsen i CO2 være enorm! Når du har kørt 40 km i din fossilbil, har jeg tilbagelagt 400 km i min elbil på samme antal kWh. Uden partikel, og nox forurening, da EON og Clever også garanterer at el'en kommer fra en grøn kildeDet er helt gak, at man overhovedet kan have fastpriaftaler og lignende "abonnementer" på energi.
Showet kører kun videre pga. private, der ikke selv kan få afgift retur. Eksempel:
6000 kWh årligt rækker til 30000 km kørsel. Det skal du selv købe for ca. 1,80 kr/kWh. Ialt 10800 kr.
Nu kunne du købe et Clever abonnement til 800 kr i måneden for flatrate forbrug. Du skal stadig selv købe din strøm, men du får 2,09 kr/kWh retur, som din ladeboks har brugt. Du får altså ca. 1045 kr retur i måneden. Du sparer altså 250 kr/måned. Genial deal!
Men hov, hvordan dælen tjener både du og Clever penge på dette? Jo, Clever kan få afgift og moms retur for 1,11 kr/kWh, så de har reelt kun betalt dig retur 98 øre/kWh. Du skal altså bruge over til 820 kWh/måned før det bliver en underskudsforretning. Det svarer til næsten 50000 km årligt.
Og er du så flink at lade på deres offentlige standere, så kan de endda klare det til indkøbspris, og ikke betale dig 2,09 kr/kWh retur. Du burde faktisk have penge tilbage, men du "slipper" med 0 kr/kWh.
Derfor hænger Danmark stadig i dette morads, mens Norge aldrig har haft problemet. De betaler i øvrigt ca. 1/3 af elprisen i Danmark. De 30000 km klares altså for omkring 3500 nkr.
Hverken Sperto eller FDM kan levere de nævnte ladere. Sperto oplyser end ikke OM den kommer på lager igen. Er der nogen her der har erfaring med NRGspark? (ej refusion)
Jeg har været oprettet på plugshare i 3-4 år og har desværre aldrig haft en henvendelse om opladning i vores carport. Ideen er god men jeg tror ikke at privates tilbud om opladning bliver brugt ret meget. Siden er stadig god til at få overblik over muligheden for opladning rundt omkirng.
Disse voldsomt varierende priser illustrerer ganske tydeligt, at der ikke er nogen reel konkurrence eller mobilitet mellem ladeselskaberne.
Der er rigtig meget at tage sig af for Konkurrence- og Brugerforstyrrelsen ;-)
Der er sikkert endnu mere at tage sig af for politikerne, der burde rydde grundigt op i diverse lovgivning, der spænder ben for et mere effektivt og velfungerende marked for opladning af elbiler - både i privaten og i det offentlige rum.
Nogen med rette talent skulle lave et deleøkonomisystem hvor man kan betale for at bruge folks private ladere. Så kan alle de uduelige firmaer få noget konkurrence.
Ja vi kan se misundeligt til Norge. Her kan du fx købe "Elbilforeningens ladebrik":
https://elbil.no/medlemsfordeler/ladebrikke/
Den virker til 8 forskellige leverandører. Og leverandørerne vil gerne lege med. EON kommer med nu i .dk og .se:
https://elbil.no/na-blir-det-enklere-a-lade-i-danmark-og-sverige/
Godt nok til ågerpris i .dk, men okay så da.
Men hvorfor vil ladeoperatørerne være med i norge? Jo det skyldes at der kun er et marked på farten:
https://elbil.no/eksplosiv-okning-i-bruk-av-hjemmeladeboks/
Der er stadig 30% der bare bruger en alm stikkontakt, da afgifter er så lave, at det ikke er nødvendigt med abonnementer for at komme ned på en fornuftig pris.
... gør de fleste formodentligt det samme som jeg selv gør, nemlig lader +90% af tiden hjemme på min egen ladestander, og størstedelen af de resterende -10% af tilfældene er det oftest ikke noget problem at find en ladestander som man har abonnement til - de lange ture går typisk via motorvejsnettet, og det er jo rimeligt dækket af både Clever, EON og Tesla. Og heldigvis går udviklingen jo mod større batterier i bilerne, og så bliver der endnu mindre behov for at lade "ude". Så selv om det selvfølgelig ville være rart at kunne lade frit hvor man vil, så er problemet i praksis til at overse, med med mindre man har et meget stort og atypisk kørselsbehov.
Prøv at kigge på <a href="https://www.chargeprice.app/">https://www.chargeprice.app/</a> og slå en tilfældig Clever stander op i Danmark. Så fremkommer nedenstående Roaming prisliste for en opladning fra 20-80%.
Meget informativt. At man skal have en app og bruge timer på research giver en kæmpe kløft mellem almindelige bilister og elbiler. Vi er nogen der bare vil have en bil der kan opfylde basale transportbehov uden det behøver være en hobby.
/Pragmatiker med elbil på bestilling, men som aldrig kommer til at bruge en app for at lade.
Har du mulighed for egen lader, så gå uden om de store. Det fleste andre leverandører tager omkring 100 kr/måned og giver ca. 1 kr retur pr. kWh.
Fx:https://www.sperto.dk/produkt/ladeboks-med-afgiftsrefusion/
https://ladop.dk/product/11kw-vaeglader-type-b-relae-type-2-stik/
Du skal køre over 40000 km om året før Clever/EON er en bedre deal. Og køb så en elbil med nok rækkevidde til det daglige, så du slipper for ladning på farten.
Desværre virker Eins ikke længere. Et par gutter på teslaforum.dk har ikke haft held med at åbne for Clever. De skrev så til Eins og fik denne:
"Seit 01.05.2020 besteht kein Roaming-Vertrag mehr zwischen unserem Systembetreiber und dem Ladestationsbetreiber Clever A/S.
Das kommt wir folgt zu Stande. Die Ladestationsbetreiber machen Fahrstromanbietern ein Angebot zu Preisen für das Laden an ihren Ladestationen. Der Fahrstromanbieter kann dann entscheiden, ob er dieses Angebot annimmt oder nicht. Das macht in unserem Fall die chargecloud Gmbh in Köln als unser Systembetreiber. Derzeit wurde das Preisangebot von Clever A/S nicht angenommen, womit auch kein laden möglich ist
Wann ein neuer Vertrag zu Stande kommt, kann derzeit nicht gesagt werden."
Sandsynligheden for at de kommer til at ta så meget som en øre under 6 kr/kWh er lig 0.
Få nu den forbaskede elafgift sat ned, også for private! Så er det slut med at tage 700-800 kr. i måneden for noget, der KUN kan lade sig gøre pga. afgifter.
Så mangler vi bare en app som giver afstanden/retningen til billigste elpris :-)
Personligt fortsætter jeg i mine fossil-biler indtil man ikke skal bøvle med at køre efter fornuftige elpris. Fair/enkelte roaming priser er nok det der skal til før jeg hopper på elvognen.
Opladningsmarkedet er klar den væsentligste ulempe at have i betragtning når man køber en elbil. Hvorfor skal det være så kompliceret.
Jeg savmer et netværk af standere hvor man kan betale med sit kort for den strøm man lader uden man skal være forberedt. Ligesom med brændstof og alle andre varer.
Jeg savmer en 'Haahr benzin' i branchen.
Nej, det er totalt lotteri hvad en Clever eller E.ON tankning koster!
Prøv at kigge på https://www.chargeprice.app/ og slå en tilfældig Clever stander op i Danmark. Så fremkommer nedenstående Roaming prisliste for en opladning fra 20-80%.
Så med mit E.ON abonnement kan jeg IKKE lade der, men jeg kan for 350 kr erhverve et Clever kort og så oplade til 6 kr/kWh, såmænd blot 200% over standard elpris!
Men se priserne hvis jeg nu tilfældigvis har downloadet 'eins E-Mobil' App'en, så kan jeg lade for 0,32 EuroCent/kWh eller blot 2,38 dkr/kWh.
Både Clever og E.ON kan altså finde ud af at roame eins E-Mobil billigere end SELV Deres egne abonnenter, men kan ikke finde ud af at roame hinanden. Og nej, det er ikke ekstra salg fra Tyske Turister pt, Danske kunder kan anvende eins E-Mobil, selv om det er et tysk firma.
Kom jeg nu til at bruge GET CHARGE koster det 9,72 dKr/kWh :-(
Hovedbiblioteket Stationsvej 38, 3460 Birkerød Clever GoingElectric Open in Maps
TYP2 22 kw (4x) Charge from 20% to 80% 11:44 ~15:45 (4h 1min) 44 kWh (ø 11 kW)
Tariff EUR Flatrate (Altvertrag) EWE / SWB Base fee: €35.00/month** 0.00
E-Mobil eins 14.26 ø 0.32/kWh per kWh
EinfachStromLaden Business Maingau Energie 21.79 ø 0.49/kWh 1% per 99% per kWh
Move comfort Move Base fee: €4.92/month** 22.97 ø 0.52/kWh 6% Session fee 30% per 64% per kWh
Move light Move 25.49 ø 0.58/kWh 11% Session fee 89% per
Shell Recharge Shell Recharge New Motion 35.63 ø 0.81/kWh 0% Session fee 100% per kWh
Plugsurfing Plugsurfing 39.56 ø 0.89/kWh per kWh
EinfachStromLaden Maingau Energie 42.13 ø 0.95/kWh 0% per 100% per kWh
GET CHARGE Telekom 57.04 ø 1.29/kWh per kWh
Hvis de får tilskud fra EU eller DK burde der stilles krav om at etablere åbne ladestandere eller at der altid skal være flere aktører ved hvert ladested istedet for at tilskudet går til at øge antallet af "lukkede" ladestandere, som kun er åbne til en reel overpris ift. hvad resten i den lukkede klub betaler.
Ja, og husk dette til næste valg.Ikke mindst, hvis man siger ja til at et konkret firma får lov at placere en ladestander i ens carport.
Nedsat afgift på el til biler, er betinget af at man binder sig til en bestemt leverandør. Det er altså svært at sige noget pænt om.
Det er helt gak, at man overhovedet kan have fastpriaftaler og lignende "abonnementer" på energi. Sammenlign med olie - fri tankning på vores stationer, eller el i privaten. Så er incitamentet til at spare da helt væk. Det bidrager bare ikke til at mindske energiforbruget, så væk med det. Og så kan der være fri konkurrence på at levere kWh på stationerne, så kunden kan vælge den billigste (eller "tanke" hjemme). Den nuværende situation er ikke en gevinst for forbrugerne, som bliver låst til bestemte firmaer. Ikke mindst, hvis man siger ja til at et konkret firma får lov at placere en ladestander i ens carport.
Vi benytter af og til en el-delebil hvor strømmen er med i prisen. Her er det ofte en blocker at vi i praksis kun kan benytte opladere fra et bestemt firma - og så lejer vi en fosilbil, selvom det føles ret gammeldags.
Der er ingen tvivl om at der bør være en aftale, så det net af ladere der er tilgængeligt bliver så stort som muligt. Man skal virkelig planlægge sin tur, og selv i større byer kan opladning give en træls omvej.
Når vi engang køber en bil er spredningen på ladernettet nok det største argument for at gå fossilt. Dermed vil det også være i netejerenes bedste interesse at lave en aftale fordi det giver mere forretning til dem begge.