611 kilometer på det, der svarer til en liter benzin. Dermed kunne DTU Roadrunners lørdag kåres som vinderhold i kategorien 'lille bybil' i Shell Eco-marathon. Og de nøjedes ikke bare med at vinde, de slog samtidig den hidtidige rekord.
Dagen inden holdet skulle køre den første af de fire officielle forsøg på banen i Eco-marathon, så det ellers alt andet end lyst ud for dem.
»Vi var nervøse for, om vi overhovedet kom ud at køre. Vi oplevede nogle problemer, som vi aldrig har haft før. Vores starter-relæ blev brændt af, vi havde ikke noget i reserve, og vi bruger et, som ingen af de andre gør. Så det måtte vi ud og finde,« siger Sebastian Hamdan, der er tredjeårs studerende på DTU og en del af DTU Roadrunners.
Læs også: DTU Roadrunners slår verdensrekorden ved Shell Ecomarathon med 611 km/l
Men problemerne sluttede ikke dér. Da de skulle køre det første officielle testløb fredag, ville bilen ikke starte. Det skyldtes en fejl, da tanken skulle fyldes. Heldigvis for holdet blev forsøget annulleret, og de kunne prøve igen.
Herefter gik det bedre for DTU Roadrunners. Ved deres første reelle forsøg kørte de 551 kilometer på literen, og allerede dér havde de et bedre resultat end sidste år.
I det næste forsøg gik det endnu bedre; her kørte de 579 kilometer på literen, mens de nærmeste konkurrenter måtte nøjes med 381 kilometer på en liter.
»Da tænkte vi: 'Okay, den er hjemme', det var vi ret sikre på,« siger Sebastian Hamdan.
Men holdet ville alligevel ikke bare læne sig tilbage og slappe af. De gode resultater fra de to første testkørsler rykkede målsætningen for DTU Roadrunners: De ville ikke bare vinde, de ville også slå rekorden på 589 kilometer på literen (der dog ikke er anerkendt længere, fordi den type brændstof ikke længere må benyttes i Shell Eco-marathon.)
»Vi ville gøre det bedste, vi kunne, og vise, at det er muligt at køre så langt på bioethanol. Vi ville bare over 600 kilometer på en liter,« fortæller Sebastian Hamdan.
Derfor blev de ved med at teste og prøve nye ting af både fredag aften og tidligt lørdag morgen. Og det viste sig at være en god investering, for i tredje forsøg satte DTU Roadrunners lørdag rekord med hele 611 kilometer på literen.
»Hvor bliver den af?«
Men der var et øjeblik, hvor holdet var ved at blive nervøse for, om Dynamo 8.0 i det hele taget ville nå i mål i tredje forsøg på at køre de ti runder på den 1,6 kilometer lange bane.
»Vi må køre i 39 minutter, og hvis man kommer i mål efter det, ligger man under 25 kilometer i snit, og forsøget bliver annulleret. Da vi stod ved mållinjen og fulgte tiden på vores stopure, og der var 30 sekunder tilbage, kunne vi ikke se bilen. Folk begyndte at undre sig over, hvor den blev af,« fortæller Sebastian Hamdan.
Men bilen nåede det lige og kørte i mål i tiden 38,58, og med bare to sekunder igen sikrede holdet den nye rekord - en rekord, der samtidig skal ses i sammenhæng med, at holdene i år skulle køre på almindelig vej, hvor de tidligere har kørt på en racerbane. At køre på almindelig vej er sværere, hvilket også kunne ses på de andre holds resultater. Næsten alle hold kørte minimum ti procent kortere i år end sidste år.
Men selvom der har været udfordringer forbundet med, at Roadrunners valgte at bygge en ny bil helt fra bunden i stedet for at optimere på den fra sidste år, som mange andre hold gør, gav det hårde arbejde pote, og de forbedrede sidste års resultat.
»Det er ikke til at sige, hvordan den gamle bil havde klaret sig, men den nye bil har både bedre styring og meget bedre aerodynamik - og så er det bare sjovere at bygge en ny bil,« siger Sebastian Hamdan.
