Roadpricing høvler en million ton af CO2-udslippet

1,2 millioner ton CO2, eller hvad det svarer til 1,9 procent af det samlede udslip af drivhusgasser. Det kan Danmark høvle af CO2-udslippet ved at indføre roadpricing.

Det viser en simpel beregning som Ingeniøren har foretaget med udgangspunkt i en ny rapport fra Danmarks Miljøundersøgelser (DMU).

DMU har gennemgået alle danske studier af og forsøg med vejskatter. Det er sket for at finde frem til, om de kan få bugt med luftforureningen med blandt andet NO2 og partikler i byerne, og det kan de kun i meget begrænset omfang.

CO2-udslippet er derimod en anden snak. Det hænger mere direkte sammen med antallet af kørte kilometer, og dem bliver der for alvor gjort noget med ved at indføre roadpricing.

Ifølge DMU viser samtlige undersøgelser af roadpricing, at trafikken falder mellem 7 og 13 procent.

De danske biler, lastbiler og busser sender årligt 12,5 millioner ton CO2 ud i atmosfæren, hvilket udgør knap 19 procent af det samlede CO2-udslip, kan man regne ud på baggrund af data i Energistyrelsens Energistatistik.

Ingeniøren har benyttet den gennemsnitlige reduktion på ti procent i trafikken til at beregne, hvor meget roadpricing kan nedbringe CO2-udslippet.

Der er dog store forskelle mellem de undersøgelser, som DMU har analyseret. Forskellene skyldes blandt andet, at der er brugt meget forskellige priser for at køre på vejene i undersøgelserne.

92 øre pr. km for at rydde op efter bilister

Seniorforsker Steen Solvang Jensen tør ikke konkludere, at der skal en bestemt takst til reducere trafikken med ti procent, eller hvor meget dyrere det skal være at køre, hvis danskerne skal efterlade bilerne i deres garager endnu oftere.

Han peger dog på, at mange af undersøgelserne har benyttet en pris på mellem 75 øre og en krone for at køre en kilometer i byerne. En stor del af dem opererer med billigere takster på landet.

Det prisleje passer i øvrigt udmærket med regningen for at rydde op efter bilisterne, påpeger Steen Solvang Jensen. Regningen for trængsel i byerne er 34 øre pr. kilometer, færdselsuheld koster 18 øre/km og støjgener 26 øre/km.

Dertil kommer prisen for at behandle borgerne for sygdomme som bilernes forurening påfører dem. Den opgør den nye DMU-rapport til 14 øre/km. Det giver i alt 92 øre pr. kilometer som en bil kører i byen.

DMU har udelukkende vurderet undersøgelser af roadpricing med en GPS-model, hvor prisen for at køre på vejene kan svinge afhængigt af både sted og tidspunkt. Da Steen Solvang Jensen og hans kolleger gik i gang med deres arbejde, havde regeringen nemlig stadig planer om at indføre sådan et system.

Siden da er Hollands planer om at gå i front med GPS-baseret roadpricing faldet til jorden, og Danmark vil ikke være først. Derfor ligger det også i syltekrukken herhjemme.

Oppositionen har i stedet fremsat sine egne forslag, der blandt andet omfatter en mere simpel model med kilometerafgift kombineret med en betalingsring rundt om København. Men det har DMU-forskerne ikke regnet på effekterne af.

Dokumentation

DMU's rapport om roadpricing

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

DMU og Ingeniøren lider af uhyggelig teknikliderlighed. At bruge så store kræfter på et så invasivt system for så at ende med en besparelse på 1,9% er fuldstændig uforholdsmæssigt. Det er en OMMER!

Bent.

  • 0
  • 0

Sjovt også at tænke på at registreringsafgiften der betales netop blev indført for at man derved betalte for hospitaler og ulykker. Nu vil man have pengene en gang til. Skruen uden ende

  • 0
  • 0

Ja og idag er antallet af ulykker faldet markant. Dermed er udgfiterne til hospitalsbehandling af trafikofre også blevet mindre. Så med den begrundelse burde man hurtigst mulig nedsætte registreringsafgiften. Da alkohol og tobak idag belaster hospitalerne langt mere end tidl. burde afgifterne på disse stige markant. Men noget sådant får vi aldrig politikerne med på!

  • 0
  • 0

ville reducere i CO2 belastningen fra bilismen, kunne man jo blot sænke den generalle hastighedsbegrænsning på motorvejene til 80 km/h og indføre ubetinget inddragelse af kørekortet ved overskridelse på 10% - se - DET ville batte noget ;o)

Hvis man så samtidig kunne gøre det offentlig emere attraktivt - så: BINGO, men mon ikke også det vil blive en svær en at få igennem politisk ? ;o)

  • 0
  • 0

det ville være meget billigere og have større effect at lægge 5 kr mere i afgift pr litter brændstof :-)

  • 0
  • 0

det ville være meget billigere og have større effect at lægge 5 kr mere i afgift pr litter brændstof :-)

Ja - men en stor straf for dem i udkantsdanmark, der ikke har et reelt alternativ til bilen

  • 0
  • 0

Kunne vi dog ikke en gang for alle blive af med den idé, at det er nødvendigt med roadpricing for at sikre, at udkantsdanmark (hvad det så er) ikke bliver forfordelt? Når man bor på landet, er en bil en del af huslejen som verden er i dag, det ved alle vi, som bor på landet. Tænk bare på, hvad Udkantsdanmark kunne få af goder for de penge, vi er klar til at putte i et ligegyldigt stykke teknologi såvel i anskaffelse som i drift. Var der nogen der sagde offentlige IT-systemer? Skal ting ske bare fordi de er teknisk mulige? Der må være fiksere måder at nedbringe CO2 udslippet på.

  • 0
  • 0

Helt enig med Johan Hertz. Der er forskel på at bo i byen og på landet. Hvis man bor på landet må man affinde sig med at en større del af ens indkomst går til transport, men til gengæld er ens boligudgifter sandsynligvis mindre. Der er færre kulturtilbud, men til gengæld god plads samt fred og ro. Der er tale om forskellige grundvilkår, og en sammenligning af vilkår kan aldrig være retfærdig på ethvert område isoleret set. Stort set ethvert lovgivningstiltag vil forfordele enten landboerne eller byboerne, og hvis det skal udlægges som om man "straffer" nogen, kommer vi jo aldrig nogen vegne.

I stedet for at indføre et stort dyrt forkromet roadpricingsystem for at opretholde en forestilling om retfærdighed, så brug dog brændstofafgifterne og registreringsafgiften til at adfærdsregulere bilkørslen. En hævelse af brændstofafgiften kombineret med en sænkelse af registreringsafgiften, vil sandsynligvis nå langt i forhold til reduktionsmålet. Denne løsning udmærker sig ved ikke at tilføre yderligere kompleksitet til lovgivning og administration, at være nem at indføre, at være fleksibel endog reversibel, samt sandsynligvis ganske effektiv. Ændringen kan, som jeg mener PHK formulerede det på et tidspunkt, foretages med et pennestrøg i SKAT. Se det i forhold til investerings-, udrulnings- og vedligeholdsudgifterne i betalingsringe eller gps-baseret roadpricing.

Vi har brug for flere kagebagere ikke flere kagedelere.

  • 0
  • 0

I stedet for at indføre et dyrt roadpricing system, kunne man blot fjerne befordringsfradraget. Det vil give en stor indtægt til staten samtidig med at det vil have en adfærdsregulerende virkning. Befordringsfradraget indregnes når folk vælger at bo langt ude på landet i stedet for at bo i nærheden af arbejdspladsen. Vælger man at bo nær arbejdspladsen koster boligen som regel mere. Samtidig betaler man højere skat fordi man ikke får befordringsfradrag. Befordringsfradrag ved kørsel i egen bil er statsstøttet CO2 udledning!

  • 0
  • 0

Roadpricing virker som en hovsaløsning der er ude af trit med hvoran vi lever, og ønsker at leve. Nogle få af kilometerne kan skæres af ved at brandbeskatte. Men hovedparten er pendling, indkøb og aflevering af børn i instutioner mv. Hvis kollektiv trafik som vi kender den idag med bus og tog virkede, så ville den være billig og rentabel. Men faktum er at busruter beskæres, og på nogle ruter har de opgivet at opkræve betaling for det er dyrere at administrere end det det giver af indtægter. Hvis vi bliver brandbeskattet uden reelt alternativ til bilen. Så bliver resultatet blandt andet en mindre mobil arbejdsstyrke end vi har idag, ønsker vi de?

Det virker som om at de fleste "trafikforskere" nærmere er trafikhistorikere ( nu hedder en sporvogn pludseligt en letbane ..). Det vi har brug for er flexible billige ( anlæg/drift/miljø ) transportsystemer der lever op til de krav og behov vi har. Det her er informationssamfundet ikke industrisamfundet, så vi bor blandt andet ikke lige ved siden af fabrikken/kontoret. Så vi har brug for transport til evt. skiftende arbejdspladser mv. Det er det der er udgangspunktet for PRT-systemer; Personlig Transport Systemer. Jeg ved der er nogle herinde der kommer op i det røde felt når jeg nævner mit favorit PRT-system, men vis mig et der kan det samme eller mere. RUF kunne derudover blive det næste danske industrieventyr i vindmølle- eller mærsk- klassen, for vi er bestemt ikke de eneste der har trafikproblemer.

  • 0
  • 0

Nu en tryllesslagsundersøgelse, hvor man nu vil bevise, at roadpricing er grøn. Det er rigtig meget prestige i at fastholde roadpricing i at være grøn, idet alle partier, LA undtaget, gik ind for roadpricing som grøn kørselsafgift.

Det viste sig dog, at det ikke var tilfældet, hvorved samtlige ministerier, IDA og andre store interessenter havde taget fejl, dette er altid irriterende

Men systemet er et trængselsregulerende system, og som denne her trylleslagsundersøgelse viser er den eneste mulige grønne vinkel, at antallet af kørte km falder.

Men selv det argument holder ikke, idet nye bilteknologier vil kunne levere langt mere reduktion end roadpricing.

Ligeledes kunne samkørsel via IT, mobiler, GPS, levere meget mere.

Derfor er roadpricing en dødssejler, idet man ingenlunde kan forsvare at bruge 30-40 mia til at installere systemet samt 1 mia årligt i administration.

Roadpricing er i DK derfor kun en ny skatteskrue for at ramme bilister, den er ikke længere.

Jeg vil ønske at vi kan komme videre uanset prestigetabet, drop nu roadpricing.

Vil man noget grønt, så tag udgangspunkt i FDMs oplæg, her vil kunne finde 20% på få år.

  • 0
  • 0

Jeg forstår simpelthen ikke al den diskussion om roadpricing. Det man ønsker er at gøre det dyrere at køre mere i højt-forbrugende biler. Vil nogen ikke godt prøve at forklare mig hvorfor man skulle bruge milliarder på højrisikable komplekse tekniske projekter til roadpricing når en simpel forhøjelse af afgifterne som koster tæt på nul at indføre, kan løse præcis den opgave?! Verden er fuld af eksempler på forfejlede komplekse teknik-projekter til roadpricing. Det er simpelthen at gå over åen efter vand. OP med benzinafgiften og evt. ned me registreringsafgiften på de mest økonomiske biler, og lad os så komme videre.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten