Roadpricing høvler en million ton af CO2-udslippet
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du både vores brugerbetingelser og at Mediehuset Ingeniøren og IDA group ind i mellem kontakter dig angående events, analyser, nyheder, tilbud etc. via telefon, SMS og e-mail. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Roadpricing høvler en million ton af CO2-udslippet

Danmark kan reducere det samlede CO2-udslip med knap to procent med et enkelt trylleslag: Vejskatter. Det viser Ingeniørens beregninger med udgangspunkt i en ny rapport fra DMU.

1,2 millioner ton CO2, eller hvad det svarer til 1,9 procent af det samlede udslip af drivhusgasser. Det kan Danmark høvle af CO2-udslippet ved at indføre roadpricing.

Det viser en simpel beregning som Ingeniøren har foretaget med udgangspunkt i en ny rapport fra Danmarks Miljøundersøgelser (DMU).

DMU har gennemgået alle danske studier af og forsøg med vejskatter. Det er sket for at finde frem til, om de kan få bugt med luftforureningen med blandt andet NO2 og partikler i byerne, og det kan de kun i meget begrænset omfang.

CO2-udslippet er derimod en anden snak. Det hænger mere direkte sammen med antallet af kørte kilometer, og dem bliver der for alvor gjort noget med ved at indføre roadpricing.

Ifølge DMU viser samtlige undersøgelser af roadpricing, at trafikken falder mellem 7 og 13 procent.

De danske biler, lastbiler og busser sender årligt 12,5 millioner ton CO2 ud i atmosfæren, hvilket udgør knap 19 procent af det samlede CO2-udslip, kan man regne ud på baggrund af data i Energistyrelsens Energistatistik.

Ingeniøren har benyttet den gennemsnitlige reduktion på ti procent i trafikken til at beregne, hvor meget roadpricing kan nedbringe CO2-udslippet.

Der er dog store forskelle mellem de undersøgelser, som DMU har analyseret. Forskellene skyldes blandt andet, at der er brugt meget forskellige priser for at køre på vejene i undersøgelserne.

92 øre pr. km for at rydde op efter bilister

Seniorforsker Steen Solvang Jensen tør ikke konkludere, at der skal en bestemt takst til reducere trafikken med ti procent, eller hvor meget dyrere det skal være at køre, hvis danskerne skal efterlade bilerne i deres garager endnu oftere.

Han peger dog på, at mange af undersøgelserne har benyttet en pris på mellem 75 øre og en krone for at køre en kilometer i byerne. En stor del af dem opererer med billigere takster på landet.

Det prisleje passer i øvrigt udmærket med regningen for at rydde op efter bilisterne, påpeger Steen Solvang Jensen. Regningen for trængsel i byerne er 34 øre pr. kilometer, færdselsuheld koster 18 øre/km og støjgener 26 øre/km.

Dertil kommer prisen for at behandle borgerne for sygdomme som bilernes forurening påfører dem. Den opgør den nye DMU-rapport til 14 øre/km. Det giver i alt 92 øre pr. kilometer som en bil kører i byen.

DMU har udelukkende vurderet undersøgelser af roadpricing med en GPS-model, hvor prisen for at køre på vejene kan svinge afhængigt af både sted og tidspunkt. Da Steen Solvang Jensen og hans kolleger gik i gang med deres arbejde, havde regeringen nemlig stadig planer om at indføre sådan et system.

Siden da er Hollands planer om at gå i front med GPS-baseret roadpricing faldet til jorden, og Danmark vil ikke være først. Derfor ligger det også i syltekrukken herhjemme.

Oppositionen har i stedet fremsat sine egne forslag, der blandt andet omfatter en mere simpel model med kilometerafgift kombineret med en betalingsring rundt om København. Men det har DMU-forskerne ikke regnet på effekterne af.

Dokumentation

DMU's rapport om roadpricing

Kommentarer (14)

DMU og Ingeniøren lider af uhyggelig teknikliderlighed.
At bruge så store kræfter på et så invasivt system for så at ende med en besparelse på 1,9% er fuldstændig uforholdsmæssigt.
Det er en OMMER!

Bent.

  • 0
  • 0

Sjovt også at tænke på at registreringsafgiften der betales netop blev indført for at man derved betalte for hospitaler og ulykker. Nu vil man have pengene en gang til.
Skruen uden ende

  • 0
  • 0