Ro på: Flypassagerer får hverken 3G eller 4G foreløbig

De europæiske flypassagerer skal foreløbig ikke gøre sig håb om at få lov til at koble smartphonen på et 3G- eller 4G-net, mens de stryger hen over himlen.

EU-Kommissionen og Det Europæiske Luftfartsikkerhedsagentur, EASA, udsendte ellers torsdag meddelelser, der i både danske og internationale medier blev tolket som grønt lys til at benytte de mobile bredbåndsnet i fly, så snart de er kommet over 3000 meter. Men i praksis kræver det så omfattende installationer på flyene og på jorden, at det ligger mange år ude i fremtiden.

Tidligst om et år vil SAS tage stilling til, om der kommer 3G- og 4G-net ombord på selskabets fly. Foreløbig tester selskabet GSM (2G) på nogle fly.

»Vi ved endnu intet om mulighederne for at installere 3G- og 4G-net på vores fly. Eller prisen. Det er altså et fremtidsscenarie,« siger Trine Kromann-Mikkelsen, pressechef i SAS.

Hvis passagerne ombord på de europæiske fly skal benytte sig af mobilt internet via 3G og 4G, kræver det en omfattende opgradering af de mobile kommunikationssystemer på flyene. De skal udstyres med en forbedret mobilkommunikation, så de kan kommunikere med mobilnettene på jorden. Det kræver et særligt system, som forhindrer, at kommunikationen med flyene ikke forstyrrer mobilnettene på jorden.

Mobiltelefonerne må heller ikke kunne koble sig direkte på nettene på jorden. I stedet skal der ombord være en kontrolenhed, som sørger for, at der kun bliver skabt forbindelse til det netværk, som flyselskabet skal oprette i luften. Kontrolenheden skal så være forbundet til en basestation, som er sendeenheden i et mobilnetværk, og som altså skal installeres på alle fly.

»Og det gør man ikke bare lige,« siger Ilias Maragakis, sikkerhedsanalytiker i Det Europæiske Luftfartsikkerhedsagentur, EASA.

Det vil ifølge ham kræve voldsomme investeringer fra flyselskaber, som både skal modificere deres fly, og samtidig sørge for, at der bygges en infrastruktur af antenner på jorden, der kan kommunikere med antenner i flyet.

Så vidt han ved, har kun et eller to europæiske flyselskaber installeret den teknologi, der skal til for at blokere forstyrrende signaler.

»Jeg tror, at vi skal se langt ud i fremtiden, før det bliver kommercielt at anvende 3G- og 4G-netværk på europæiske fly,« lyder det fra sikkerhedsanalytikeren.

Emner : Fly
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg tænker at 2G + Wi-Fi er den bedste løsning. Mobildata kræver en del signalering frem og tilbage, så der vil være en masse spild, hvis flere hundrede mobiltelefoner alle sender unødvendig signalering frem og tilbage mellem jorden og flyet.

Jeg tror også at mange vil føle sig mest trykke ved, at koble op til et Wi-Fi netværk.

  • 0
  • 0

Vi døjer allerede med mobilkævlere i det offentlige rum. Men at skulle sidde ved siden af en 8 timer over atlanten uden at kunne flytte sig. Skræk og rædsel. Skal der tales i telefon, så gå foran/bagud, og betal en formue.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten