Risø-forsker: 50 m/s havde skubbet kronprinsens bil af Storebæltsbroen

Risø-forsker: 50 m/s havde skubbet kronprinsens bil af Storebæltsbroen

Seniorforsker Christian Bak fra DTU Vindenergi har for Ingeniøren beregnet, at der skulle væsentligere kraftigere vind til end lørdagens for at skubbe kronprins Frederiks bil i Storebælt. Hans livvagter var mere udsatte, men stadig langtfra i fare.

Under stormen Egon var broen over Storebælt lukket i 14 timer. I det tidsrum vurderede Sund & Bælt, at det var forbundet med for høj risiko at lade køretøjer passere. Alligevel kørte kronprins Frederik og hans livvagter som bekendt over broen to gange.

Men hvor meget skal det egentlig blæse, før en Audi A8 eller en Range Rover skubbes af vejen eller vælter?

Seniorforsker Christian Bak fra DTU Vindenergi har for Ingeniøren udført en forsimplet beregning af den krævede vindhastighed. Han understreger dog samtidig, at sådanne beregninger åbner for et hav af forudsætninger.

Derfor antages det, at bilen bevæger sig ud af en bro uden rækværk, og at vinden blæser direkte fra siden:

»Ved sidevind fungerer en kørende bil som en vinge, hvor der er overtryk på den side, hvor vinden rammer, og undertryk på læsiden. På broer er det særlig problematisk, fordi vinden ingen forhindringer har, før den rammer broen, bortset altså fra de udmærkede læhegn, der ofte er monteret,« forklarer Christian Bak.

Med en vindhastighed på 50 m/s er der stor risiko for at en bil, der kører 90 km/h, bliver skubbet af vejbanen eller vælter.

Derfor udregnes kraften på bilen ud fra viden om luftens densitet, vindens samlede hastighed på bilen (summen af vinden, der fremkommer på grund af bilens hastighed, og sidevinden, red.) samt sidevindskoefficienten for henholdsvis en sedan som Audien og en stor bil som Range Roveren. Kraften, der skal skubbes med, svarer til bilernes vægt - hhv. 2 ton for Audien og 2,2 ton for Range Roveren.

»Kraften skal sammenlignes med den kraft, der skal til at skubbe bilen sidelæns, hvor hjulene skrider, eller den kraft, der skal til at vælte bilen,« siger Christian Bak.

Om bilen så skubbes eller vælter, afhænger af, hvor det aerodynamiske center i bilen ligger i forhold til bilens tyngdepunkt. Høje lette vogne vil lettere vælte end lave tunge, der med mere sandsynlighed vil skride til siden.

Christians Baks forsimplede beregninger viser at, hvis kronprinsens Audi A8 kørte ud på broen med 90 km/h og var blevet ramt med en vindhastighed på 50 m/s, så ville den sandsynligvis være blevet skubbet af vejbanen eller væltet.

Når det gælder PET-folkene i den efterfølgende Range Rover, så skulle vindhastigheden blot være 42 m/s. Da det må antages, at Range Roveren har et højere tyngdepunkt end Audien, var den nok væltet først.

Men Christian Bak understreger, at der er en række usikkerheder på sådanne beregninger:

»For eksempel så foretages vindmålinger ofte i 10 meters højde. Derfor er de vindhastigheder, vi hører i vejrudsigterne, ofte lavere end i 70 meters højde over Storebælt,« siger han.

Christian Bak påpeger, at vejrudsigternes vindhastigheder er middelvind, og at vindhastigheden kortvarigt let kan være langt højere.

Fra Sund & Bælt oplyser kommunikationschef Lene Gebauer Thomsen, at der under weekendens storm blev målt 25 m/s i middelvind og mellem 28 og 32 m/s i vindstødene, så det skulle have blæst noget mere, hvis overfarten skulle kunne udgøre en fare for kronprinsen og hans følge.

Kommentarer (61)

Er i nu også begyndt?! Det er da bare den mest sørgelige udvikling nogensinde! Tænk sig at det kan skabe så meget furore at en mand får lov til at køre over!! Enhver anden der var blevet givet samme mulighed havde gjort det samme.

Enhver der har kørt på højbroen i blæsevejr ved at det ikke er vinden der er farlig, det er antallet af biler fordi man bliver udsat for kraftige vindstød - specielt omkring pylonerne, men det er ikke noget der vælter bilerne - blot skubber dem ind i hinanden. Havde det været en Scania 144 med tip-trailer, den kære prins havde forsøgt at navigere over, så havde jeg været forarget, men det her viser bare at vi som samfund har for lidt at gå op i. Hvis det her virkelig er det mest sindsoprivende medierne kan finde at rapportere, så burde de nok åbne lidt op for verden og lade være med at være så navlebeskuende!

  • 43
  • 12

Jeg er enig i, at det er en sørgelig udvikling, at en så banal sag kan skabe så meget påstyr, men artiklen har da sin berettigelse.

Her tilgår vi da situationen med en videnskabelig tilgang, og bliver klogere på hvordan man i teorien udregner "sikkerheds-vindstyrke."

Hvis man tager de negative briller af, og læser artiklen for det den er, så tror jeg ikke man bliver republikaner af den grund.

God torsdag.
Jakob

  • 37
  • 1