Risø tester intelligent elnet med rigtig elbil

Vindmøller, intelligent elnet og elbiler. Brikkerne er ved at være på plads i Risø DTU's testlaboratorier, som skal vise hvordan elbiler kan indgå fremtiden elsystem. Projektet hedder Edison og den netop indkøbte elbil er af mærket Peugeot, hvilket dog dækker over en bil udviklet af japanske Mitsubishi.

Peugeot iOn skal erstatte Risø DTU's nuværende, og hjemmeombyggede, Toyota Prius plugin. Programleder Anders Troi fra Risø DTU siger:

»Vi ved jo, at der kommer et strømstød og et dyk i frekvensen, når man tilslutter en elbil. Vi vil gerne undersøge, hvordan man for eksempel intelligent kan styre en gradvis opladning af elbiler, eller om man skal flytte opladningen til bestemte tidspunkter, hvor der er et andet forbrugs- eller produktionsmønster,« siger han til ing.dk.

Derfor arbejder Edison-projektet med forudsigelsesmodeller baseret på datakommunikation mellem bil og elnettet:

»Det kan vi for eksempel bruge til at kigge på ladestanden i elbilerne og dermed forudsige, hvor og hvor meget el der skal bruges i et bestemt tidsrum. Eller vi kan omvendt bruge forudsigelsesmodeller for vindkraft til at lade elbilerne på det rigtige tidspunkt,« fortæller Anders Troi.

Fælles verdensstandard for kommunikation

Risø DTU indgår i det europæiske standardiseringsarbejde for udformning af ladestik og kommunikation mellem elbil og elnet. På nuværende tidspunkt ser det ud til, at der på verdensplan er konsensus i forhold til datakommunikation, hvilket vil sige, at Europa og USA/Japan vil køre efter samme standard.

På den fysiske udformning arbejder man med forskellige modeller, oplyser Anders Troi. Han håber, at elbilen kan indlemmes i Energistyrelses forsøgsordning med elbiler, således at Risøs medarbejder på skift kan bruge elbiler i dagligdagen og dermed levere realistiske data til forsøgsprojektet.

Anders Troi fortæller, at Peugeot iOn blandt andet blev valgt, fordi den er i stand til at hurtigoplade. Det vil i praksis sige, at iOn kan oplades til 80 procent af fuld kapacitet i løbet af 30 minutter. Det kræver blot, at man har en ladestander, som kan levere 330 V DC og 125 A. Og sådan en findes blandt andet i København:

»Hvis man kører lidt frisk, svarer det til en rækkevidde på cirka 100 km,« fortæller Anders Troi.

Peugeot iON har en rækkevidde på 150 km og det tager seks timer at lade batteriet op med et almindeligt stik (16 A). Den koster 270.000 kroner inkl. moms. Elbiler er afgiftsfritaget frem til 2015.

Dokumentation

DTU Risø