Risø på vej med syntetisk benzin til 5,5 kroner per liter
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser og accepterer, at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Risø på vej med syntetisk benzin til 5,5 kroner per liter

Hvis det danske samfund skal gå bort fra at bruge olie og gas, står vi overfor en omfattende investering i infrastrukturen. Men det har forskere fra Risø DTU og Columbia University måske en løsning på.

De undersøger nemlig muligheden for at lave syntetisk olie eller naturgas ved hjælp af en kombineret elektrolyse af CO2 og vanddamp. I praksis betyder det, at man kan lave ny, syntetisk olie af CO2 fra atmosfæren ved hjælp af vedvarende energi som for eksempel vindkraft.

»Det afgørende er, at det kan gøres billigt nok. For der er jo vind nok,« siger Mogens Mogensen fra Risø DTU.

Han beskriver sammen med sine kolleger, hvordan de kan fremstille syntetisk benzin til 5,5 kr/liter i artikler i de videnskabelige tidsskrifter, Electrochemical and Solid-State letters og Solid State Ionics. Prisen er estimeret, men Mogens Mogensen tror, at det kan lade sig gøre.

Og nøglen er den tidligere brændselscelle SOEC(Solid Oxide Electrolyser Cell).

Ved at øge spændingen mellem brændselscellens elektroder kan den hive ilten ud af en kombination af vanddampe og CO2. Ved den negative elektrode producerer cellen en syntetisk gas, der består af CO og H2, mens ilten bliver frigivet ved den positive. Tilbage står man altså med en syntetisk gas, der består af de samme grundstoffer som vores fossile brændstoffer.

De kan bruges til at lave syntetisk olie, benzin eller methan, der i modsætning til for eksempel brint kan bruges i det eksisterende naturgasnet.

»Vi kan forbedre processen i en evighed«

Brændselscellen, SOEC, går også under navnet SOFC(Solid Oxide Fuel Cell). For cellen blev oprindeligt brugt som brændselscelle, der ikke spaltede ilten fra, men tværtimod tilførte den til en forbrændingsproces med naturgas, der blev brugt til at lave el og varme.

»Vi vidste i forvejen, da vi startede med SOFC for over 20 år siden, at processen er reversibel. På grund af drivhusgasproblemet og de stærkt stigende oliepriser, tænkte vi, at det kunne betale sig, at lave noget flydende brændsel ud af vores projekt. Så sparer vi infrastrukturændringerne, når samfundet går væk fra fossile brændstoffer« siger Mogens Mogensen fra Risø DTU.

Teknikken har nemlig været kendt siden starten 80'erne, men der var det alt for dyrt. Men nu forsøger Risø DTU at gøre processen til en god forretning på baggrund af de sidste årtiers forskning. Det gør de ved at optimere små dele i processen.

»Det er ikke en stor enkelt ting, men det hele. Det er sådan noget, der kan forbedres i evighed. Vi kan optimere strukturen i de porøse elektroder eller den præcise sammensætningen af nanopartikler i elektroderne. Der har vi det halve periodiske system at handle med. Så vi bliver nok ikke arbejdsløse foreløbigt,« ler Mogens Mogensen.

Han fortæller, at Risø regner med, at virkningsgraden kommer til at ligge omkring de 70-80 %. Det vil sige, at 80 % af energien, der bliver brugt til at fremstille den syntetiske gas, rent faktisk bliver lagret og udløst, når gassen bliver brændt af i en motor.

Næste mål er mere holdbare celler

En af de største udfordringer for processen har været at udvikle metoder, så elektrolysecellen kan holde længere. Men for nyligt har Risø DTU påvist, at hvis CO2 og vanddampen renses for nogle urenheder, så holder elektrolysecellerne i meget længere tid. Det har stor betydning for økonomien, og er en af de afgørende forudsætninger for, at det i praksis også kan lykkes at producere den syntetiske benzin til 5,5 krone/literen.

»Vi kan eftervise, at vi kan køre cellerne helt uden degradering i over 1000 timer ved middel belastninger, men ved meget høje elektriske belastninger holder cellerne ikke endnu. Det næste mål er at få cellerne til at holde til det, for så bliver syntesegassen endnu billigere,« siger Mogens Mogensen.

Kommentarer (57)

Citat:
"Det vil sige, at 80 % af energien, der bliver brugt til at fremstille den syntetiske gas, rent faktisk bliver lagret og udløst, når gassen bliver brændt af i en motor."

Det må være en virkelig god motor der anvendes. Den jeg har i dytten ligger så vidt jeg ved langt under 80% på virkningsgraden, så hvis de kan presse motorens og fremstillingsprocessens samlede tab under 20% så er jeg klar til at investere. (Let sarkasme forekommer...)

  • 0
  • 1

Der er da ingen grund til at være sarkastisk, Sune. Det er da ikke så underligt at den kemiske proces i en brændselscelle er mere effektiv end det konglomerat af kemiske og mekaniske processer, der sker i din bil.

I øvrigt synes jeg denne nyhed rigtig godt illustrerer, hvorfor der er mere fornuft i at fokusere på investering i bedre energiteknologier end I at forsøge at begrænse CO2 ved f.eks. at kræve hastighederne på motorvejen sænket. Der er ligesom lidt mere perspektiv i dette her, ikke? (let ironi forekommer).

:-)

  • 1
  • 0