Risiko for gaseksplosion lukkede borerig uger før katastrofen
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Risiko for gaseksplosion lukkede borerig uger før katastrofen

Et par uger før den fatale udblæsning og eksplosion på boreriggen Deepwater Horizon blev produktionen lukket ned, fordi riggen oplevede det, branchen kalder et 'kick'.

Et kick opstår, når der bores ind i gaslommer i undergrunden. Hvis trykket fra borevæsken er mindre end trykket, hvor gassen befinder sig, forsøger gassen at slippe ud gennem hulrummet mellem borerøret og riseren; det rør, der forbinder boreriggen med brønden.

Er borevæsken ikke tung nok, kan gassen strømme op gennem hulrummet mellem borerør og riser, og i takt med at gassen stiger op, udvider den sig voldsomt i takt med, at trykket falder. Når gassen når op til boredækket, har man balladen.

BP har udarbejdet en grafik over, hvordan de vil forsøge at lukke udslippet af olie fra bunden af Den Mexikanske Gulf. Fremhævet i midten er den mindre hat, som BP nu vil prøve at få lukket for udslippet med. Til højre er den såkaldte BoP og til venstre for midten kan ses den hat, der tidligere ikke kunne få stoppet olieudslippet. Kilde: BP Illustration: BP

Læs også: Se undervandsrobot lukke løbsk olieboring

Læs også: Oliepølen i USA er større end Sjælland - se den i Google Earth

»En gang i løbet af de foregående uger (forinden ulykken, red.) kom der så meget gas op til overfladen, at det ud af højttalerne blev meldt, at alt 'varmt arbejde' skulle indstilles, det vil sige brug af udstyr der afgiver høj varme, gnister eller åben ild f.eks svejsning,« fortalte en kilde Robert Bea, ingeniør og professor ved Berkely, der har stykket vidneudsagn og udskrifter sammen siden ulykken ifølge avisen The Times-Picayune.

I et andet udsagn, som professoren har fået fingrene i, lyder det: »I takt med at borearbejdet udviklede sig, havde arbejderne gentagne problemer med gaslommer.«

»Den yderst brandfarlige gas kæmpede sig op gennem borerøret. Det var noget, som BP ikke havde forudset som et seriøst problem, og et år tidligere havde selskabet meldt ud, at gas sandsynligvis kun udgjorde en meget lille risiko.«

Situationen kom under kontrol, uden der opstod en eksplosion, da arbejdere fik øget trykket i borerøret ved hjælp af tung borevæske.

Ifølge professor Robert Bea oplevede boreplatformen Deepwater Horizon flere 'kicks' end normalt, og det var også i sidste ende en metan-udblæsning, der fik boredækket til at eksplodere, slog 11 arbejdere ihjel, fik riggen til at synke og forårsagede et massivt olieudslip.

Den 20. april gik det nemlig galt, for udblæsningen var så voldsom, at gassen spredte sig over store dele af boreriggen og blev til sidst antændt.

Ifølge Robert Bea viser det hændelsesforløb, han er ved at stykke sammen, at risikovurderingen fra olieselskabet og de amerikanske myndigheder med ansvar for offshore boring (Minerals Management Service) har været alt for ringe. Han sammenligner ulykken med orkanen Katrina, hvor der ikke blevet taget højde for, at ting som ingeniører ikke regnede med ville svigte, kunne svigte.

»BP faldt i den samme forbandede fælde. Risikoanalyser bliver ved med at vildlede os, fordi vi kun kigger på dele af risikoen,« siger professoren til avisen The Times-Picayune fra New Orleans.

Dokumentation

The Times-Picayune artikel

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvad f..... er det. Igen et teknisk useriøst indlæg fra en uvidende journalist ?????

Hvis du har lyst til at være konstruktiv, kan du sende en mail til mig- kba@ing.dk; det skulle gerne fremgå ret klart. Så kan jeg hurtigt forholde mig til kritikken og lave de ændringer, der måtte være nødvendige.

  • 0
  • 0