

I Danmark er der en plan for at producere brint via power-to-x, og man kunne næsten høre et lettelsens suk fra den samlede danske brintbranche, da Energistyrelsens nye analyseforudsætninger for 2022 blev sendt i høring her i efteråret.
Analyseforudsætningerne er de officielle tal, som Energistyrelsen bruger til at planlægge udviklingen i energisystemet i Danmark helt frem mod 2050.
I det forrige datasæt fra 2021 var PtX angivet til blot 1 GW elektrolysekapacitet i 2030, men nu kan man læse, at der er lagt 4,9 GW ind i 2030 og helt op til 25 GW i 2050.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Netop, men man kunne også spørge lidt anderledes: Hvad sker der med den ilt, der skulle forbruges til reaktion med den brint, som (måske ved uheld) fiser ud i verdensrummet?
I Danmark har vi ingen stålværker, men en lang række industrier vil ligeledes kunne udnytte brint
Det er måske at tage munden lidt for fuld. Måske har vi ikke hvad nogen vil betegne som stålværker, men dog et ganske pænt netværk af støberier der har overlevet de sidste 40 års benhårde konkurrence (og sågar det største i Norden). Jeg er sikker på at de på samme måde som andre dele af vores procesindustri ville elske adgang til billig energi der samtidig kunne reducere deres miljøaftryk.
Ulempen ved PtX er, at teknologien, i modsætning til direkte anvendelse af el i for eksempel køretøjer, medfører et relativt stort energitab (omkring 30 procent for ren brintproduktion)
Haldor Topsøe højtemperatur (600grader) SOEC elektrolyseanlæg, som har energitab på mindre end 10% for ren brintproduktion! Og kan levere anlæg fra Herning fabrik i 2023 på 500MW og senere i GW størrelse. Se link https://www.greencarcongress.com/2022/09/topsoe-confirms-fid-to-build-worlds-largest-soec-electrolyzer-plant-companys-biggest-single-investme.html
Men stat og myndigheder skal involveres på et helt andet niveau, når der skal lægges en plan for, hvor og hvornår der skal etableres nyt elnet for at kunne forsyne brintproduktionen med energi og lægges rør i jorden, når brinten skal transporteres væk.
Er da allerede sat igang. For de uinviede så sendte Energistyrelsen høring over ændring af bekendtgørelse om oprindesesgarantier ud for nogle måneder siden. Væsentlig ændring er nu, at for at kalde brint grøn skal den godkendes af energinet på baggrund af verificering og dokumentation af energikilden. For en producent som H2 energy som skal fødes via Transformerstationen i Endrup vil det medføre at brinten og projektet ikke længere vil være grønt selvom den kommer fra elektrolyse. Hvis brinten ikke er grøn, er der ikke noget grundlag for fabrikken og derfor ikke behov for at etablere nyt elnet. Job done.
Det er ikke nødvendigt med negative elpriser, blot meget lave elpriser. Og dem ser vi da. Her i nat var Nordpool prisen nede på 67 øre pr MWh.Der er godt nok sjældent at vi ser negative elpriser,- faktisk har vi kun set alt for høje el-priser det sidste år.</p>
<p>Negative elpriser er jo det der viser berettigelsen af Power2x anlæg og hvis disse forudsætninger ikke er til stede, så skal de jo ikke startes.
Jeg er helt enig i, at vi har brug for mere VE også til det direkte elforbrug. Men man skal ikke vente med at planlægge og opføre PtX anlæg, til der er der er etableret en overkapacitet. Planlægning af PtX forbrug og elproduktion bør ske parallet.Der har været så stor modstand mod at rejse flere vindmøller og opsætte solceller så producent-markedet er gået helt i stå. Så kommer der ikke kapacitet nok hvorved prisen på el stiger og der er da slet ikke overkapacitet nok som vises med negative priser.</p>
<p>Så rejs nu først flere møller så vi kan se at der er plads til Power2x.
Helt enig, men PtX skal bruget til at fortrænge fossile kilder tilandet end elproduktion. F.ex. Gødning og anden kemisk industri samt til den del af transporten, der ikke kan elektrificeres.Og husk på,- at det er langt mere effektivt (mindre energi-tab) at benytte el-energi direkte til en el-motor via et batteri, end det er at konvertere til en anden forbrændingsmotor type der kører på et flydende brændstof.
Ufatteligt at der bliver brugt så mange ressourcer på PtX når man ved at det minder om et dødfødt projekt. Der blev lavet et effektivitets beregning for et par år tilbage der viste at kun omkring 20%-30% af energien nåede ud til hjulene på en bil der kørte på brint under optimale forhold.
Der er brug for enorme mægder brint i den kemiske industri - brint der lige pt. produceres fra CH4.
Og så skal vi til at kigge forbi virkningsgrader, det er noget der hører kul&oliealderen til. Hvis strøm er billig nok er virkningsgraden ligegyldig i en VE verden hvor brændstoffet er gratis (og klimaneutralt).
Jeg toppede elbilen op i nat til 0 kr/KWh........
Jeg er på ingen måde ekspert i elektrolyse og brintproduktion. Men jeg kunne godt tænke mig at blive klogere på, hvor det går galt med energitabet i produktionen. Jeg mener, energi kan jo ikke forsvinde, men kun laves om til anden energiform. Så hvis det er et stort varmetab der ligger til grund, er det vel muligt at anvende eller omforme den varme til brugbar energi?
Ufatteligt at der bliver brugt så mange ressourcer på PtX når man ved at det minder om et dødfødt projekt. Der blev lavet et effektivitets beregning for et par år tilbage der viste at kun omkring 20%-30% af energien nåede ud til hjulene på en bil der kørte på brint under optimale forhold.
Foruden den elendige effektivitet skal den opbevares ved en temperatur der kun kan opretholdes i en tankstation, dvs bilen kommer til at miste brinten i løbet af meget kort tid. Opbevaringen er et stort problem da brintatomet er så lille at den siver igennem stålbeholderen og samtidig svækker stålkonstruktionen. Forestil dig at din bil tømmer sig selv for brændstof ved bare at stå stille et par dage (overdrivelse fremmer forståelsen, det kan godt være at den kan holde i 2 uger) og du skal have ny hydrogen tank hver 5. år.
Held og lykke med at parkere en hydrogenbil i et parkeringshus eller et andet indendørs sted. Er der nogen der kan huske de spektakulære billeder af Fukushima eksplosionerne, det var hydrogen der havde ophobet sig i bygningerne.
Når denne milliard dyre elektrolyse anlæg er bygget og der er efterspørgsel på brint, kan man forestille sig at den får lov til at stå stille fordi der ikke er grøn energi? Det kan jeg ikke! Den kommer til at køre videre selv om elektriciteten er produceret med kulsort energi da det er for dyrt at lade den stå stille. Det er efter min mening det største problem med PtX uden en lovgivning der forbyder det.
Mvh. Alex
Der er godt nok sjældent at vi ser negative elpriser,- faktisk har vi kun set alt for høje el-priser det sidste år.
Negative elpriser er jo det der viser berettigelsen af Power2x anlæg og hvis disse forudsætninger ikke er til stede, så skal de jo ikke startes.
Der har været så stor modstand mod at rejse flere vindmøller og opsætte solceller så producent-markedet er gået helt i stå. Så kommer der ikke kapacitet nok hvorved prisen på el stiger og der er da slet ikke overkapacitet nok som vises med negative priser.
Så rejs nu først flere møller så vi kan se at der er plads til Power2x.
Og husk på,- at det er langt mere effektivt (mindre energi-tab) at benytte el-energi direkte til en el-motor via et batteri, end det er at konvertere til en anden forbrændingsmotor type der kører på et flydende brændstof.
Hvad med den ilt, der produceres ved elektrolyseprocessen?