Risiko for brand ved at lade elbiler over lysnettet

Det kan være yderst risikabelt at trække en ledning fra elbilen og sætte den i et almindelig stik – og det er der rigtig mange elbilejere, som gør. Elbiloperatøren Clever anslår, at halvdelen af alle elbilejere hjemmelader med det såkaldte mormorkabel og altså ikke bruger en dedikeret ladeboks.

Det skriver magasinet GO, der skriver om elbiler og de tilhørende teknologier og infrastruktur.

Advarslen mod den udbredte praksis kommer fra pressechef i Sikkerhedsstyrelsen Mette Cramon:

»Vi anbefaler, at man ikke bruger lysinstallationen til at lade en elbil, da installationen ikke er dimensioneret til langvarig høj belastning. Der risiko for overophedning. I stedet bør man få installeret en egnet ladeboks,« siger hun til GO.

Læs også: Her er hurtigladerne til elbiler på danske motorveje

Sådan et ‘mormorkabel’ kan være en risikabel affære, hvis husets elinstallationer er gamle og møre. Illustration: Renault

Problemet er, at elinstallationer i boliger kun er dimensioneret til at være maksimalt belastet i højst tre timer. Samtidig kender man sjældent ledningens forløb igennem huset, før den når mormorkablets stik. På vejen kan strømmen løbe gennem adskillige lampesteder, hvor der måske er en løs skrue, der kan få en samling til at overophede, siger seniorprojektleder Kjeld Nørregaard fra Center for transport og elektriske systemer på Teknologisk Institut til GO.

Jævnstøm kan mætte HFI-relæ

For huse, der kun har det gamle HFI-relæ fra før 1993, hvor HPFI-relæer blev obligatoriske, kan der yderligere opstå en potentielt farlig situation, hvis elbiler, på grund af en fejl i opladningen, kommer til at sende jævnstrøm tilbage til elnettet.

Læs også: Derfor vælger EU ny standard for opladning af elbiler

Og den fejl kan ifølge journalist Ebbe Sommerlund fra GO opstå i en af de mest solgte elbiler:

»Hvis det sker, siger Sikkerhedstyrelsen, at der er en risiko for, at HFI-relæet bliver magnetiseret og dermed ikke slår korrekt fra – også selv om der kun bliver ladet på én fase,« siger han, men tilføjer, at andre fagfolk, han har talt med, mener, at det kun kan ske, hvis der lades på alle tre faser.

Selv om Sikkerhedsstyrelsen altså helt fraråder at bruge mormorkablet, så siger Kjeld Nørregaard, at hvis man er opmærksom på, hvor gammel el-installationen i et hus er og helst lader fra en stikkontakt så tæt på tavlen som muligt og samtidig stiller opladning til maksimalt 6 A, så skulle risikoen være minimeret.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det her lyder som gamle, grå, grå mænd som er født med religiøs tro på jording - og anden overtro.

Eller også er det et forsøg på at sælge eet eller andet.

Men selvfølgelig, en fusk- installation i en kolonihavehus ......

  • 6
  • 11

Er der nogen der ved hvor i SB? "elinstallationer i boliger kun er dimensioneret til at være maksimalt belastet i højst tre timer."

  • 11
  • 0

Mon ikke bekymringen er reel nok? Mange mennesker har elinstallationer som er tudse gamle eller lavet via eksotisk knopskydning af amatør håndværkere. Det har sådan set ikke noget med elbiler at gøre, men burde adresseres under alle omstændigheder. En ny elbil kan så være en udløsende faktor på samme måde som en ny terrassevarmer, elradiator eller en ny aircon.

  • 25
  • 0

En ny elbil kan så være en udløsende faktor på samme måde som en ny terrassevarmer, elradiator eller en ny aircon.

Det er nok en rigtig god idé, at sikre sig at installationen er udført forsvarligt, hvor man vil oplade sin elbil, og evt. skifte kabel/ledninger fra måleren til tilslutningsstedet for laderen - det burde ikke være en uoverkommelig udgift, hvis man har råd til at købe køretøjet. Til forskel fra brug af fx terassevarmer, sover man formodentlig ofte mens der lades, hvorfor risikoen for en ulykkelig hændelse er en del større.

  • 19
  • 0

Til forskel fra brug af fx terassevarmer, sover man formodentlig ofte mens der lades, hvorfor risikoen for en ulykkelig hændelse er en del større.

Et "mormorkabel" opfatter jeg som en hentydning til at man lader under besøg hos "mormor", som måske ikke har den nyeste elinstallation - og som kun holder til besøg i nogle timer, altså uden overnatning.

Men hvad er det hele for noget pladder?

Folk har vel orden i deres el-installationer, ellers kan der opstå problemer med forsikringsdækningen ifbm. brandskader - udover naturligvis personskader på grund af alt muligt brug.

  • 0
  • 22

-> lars

Som hussøgende og dermed ivrig læser af elinstallationsrapporter, kan jeg sige dig... nej!

Der er få huse som jeg har undersøgt, som kan siges at være f.eks. fri for faste installationer som er trukket med bløde ledninger.

  • 12
  • 0

Man må gerne bruge blød ledning i fast installation. Dimensionering og varmeledning skal self. altid være på plads. Et kabel i fx rockwool kan dårligt komme af med varmen ved længerevarende belastning med den forsikrede strømstyrke. Bekymringen er reel.

  • 12
  • 0

Altså det lyder lidt som en salgstale, men ud over det: Hvorfor bruger HALVDELEN et alm. stik til at lade med? Man kan vel i det mindste bruge en kraftinstallation af en art? Selv i mit sommerhus har jeg tro kraft grupper. Og hjemme har jeg masser. Så mange at det for nylig lykkedes mig at knalde en 25A forsikring, da vi skulle have varme i telt til konfirmation. Men det er så en helt andet historie :-)

  • 0
  • 6

Ja, ved dimensionering af kabler i boliger anvendes typisk tabel 801A. Dog med undtagelsen: "Tabel 801 A må dog ikke anvendes i følgende tilfælde: For kabler og ledninger, som kan forventes at blive belastet med en strøm, der overstiger halvdelen af den højst tilladte mærkestrøm for den tilhørende overbelastningsbeskyttelse, i længere tid end 3 timer ad gangen."

Det vil typisk sige at en stikkontakt i bolig forsynes med 1,5 kvadrat kobber og forsikres med 13 ampere, men ikke må belastes mere end 6,5A kontinuerligt i mere end 3 timer, da der ikke som sådan tages hensyn til f.eks. ringe varmeafledning.

  • 25
  • 0

Vel intet problem..... Elbiler er jo afgiftsfritaget (som vi andre der ikke har ellert så betaler), så det vel evt. rimeligt at deres respektive husforsikring bliver væsentligt dyrere hvis en ellert er registreret i husstanden! Så har de selv betalt en større bid af kagen gennem forsikringen hvis nu huset skulle gå i brand. (Prøver lige at piske en stemning op her) :) I øvrigt burde det være muligt for en ejer af en ellert, også at få styr på evt elinstallationer hvis disse er af tvivlsom dato! En gruppe dedikeret til kun at lade ellert.......

  • 5
  • 20

Hvis man anvender en stikkontakt langt ude i installationen er der en stor risiko for at forsyningen til denne har passeret flere lampesteder, samledåser eller andre stikkontakter.

Ved hvert samlepunkt er der en risiko for overophedning især ved langvarig høj belastning som opladning af en elbil vil udsætte installationen for.

Det vil derfor være en rigtig god ide at forsyne stikkontakten direkte fra sin egen hovedafbryder på eltavlen og desuden anvende stikkontakt af CEE typen som har langt bedre kontaktflader end de gængse stikkontakter vi normalt anvender i vore hjem.

  • 15
  • 0

...hvor stort problem der er med at trække 2,5 mm² kabel fra måleren til et CE-stik udenfor eller i garagen. Man skal GIVETVIS rekvirere en elektriker for tilslutning til måleren.

  • 5
  • 3

..men samlinger, stik og stikpropper, der er problemet.

Normale installationer er ikke lavet til kontinuert høj belastning. Det er forbrug som støvsugere og elkedler, der er den normale maksimale belastning på 2 - 2.3kW. Men netop her er forbruget jo ikke længervarende, men typisk overstået i løbet af 10 - 20 minutter.

En af de ting som adskiller mormorkabler som det viste fra andre kabler, er den høje vægt, der hænger i kablet. Dette kan vride stikproppen i stikket og forringe kontaktfladen, så 'get tab og varmeudvikling er tilfældet. Det viste kabel er vist med noget der kunne ligne en aflastning, så vægten ikke bæres af stikproppen - men det er nok sjældent denne aflastning benyttes.

Min egen installation til ladning af elbilen benytter et blåt CEE stik, som ikke har et skævt træk. Den første installation benyttede et alm. 230V/10A stik og havde tydelige misfarvninger efter et halvt år. Stikdåsen sidder i samme rum som gruppetavlen og er kun sløjfet en gang (samme trefaset gruppe som vaskemaskine og tørretumbler. Gruppen bliver lidt lun når alle ting kører... ;-)

Stik til elbiler laves i stigende grad med en temperaturføler indbygget så der skrues ned for effekten, hvis temperaturen stiger for meget, men problemet er reelt, selvom artiklen måske smager lidt af en reklame.

Vi er en del, der ikke kan bruge en fin boks fra Clever (eller EON) fordi vi har elbiler af ældre dato, så vi har ikke andre valg.

Men terrassevarmeren er nævnt længere oppe og den har lidt det samme problem. Dog er kablet ikke så tungt, men på min terrasse vil den ganske givet været sløjfet 4 - 6 gange før den når terrassen og da huset er fra 68, er det måske ikke så heldigt. Heldigvis har jeg ingen terrassevarmer ;-)

  • 15
  • 1

Som kleinsmed/maskintekniker, må jeg nøjes med et forsigtigt bud, baseret på erfaringer med frekvensomformere. Disse(klasse B) kan have en såkaldt lækstrøm, som består af en DC spænding der løber tilbage. Jeg forestiller mig det samme gælder ved ladeapparater hvor ensretteren også kan give en lækstrøm på AC siden. Installationsmæssigt løser vi dette ved at installere et såkaldt AC/DC HPFI relæ, som ikke lader sig påvirker at disse lækstrømme. Fejlstrømmen er dog nomineret til 300 mA, hvilket måske ikke egner sig til private husinstallationer. Det kan jeg ikke sige noget om. Vi belaster dem dog kun med 2 stk 3x13A sikringer(under 50%) som hver har én 2kW frekvensomformer med en asynkron motor tilsluttet.

/Martin

  • 2
  • 0

En energimåler ( kan købes til ca 100.-) kan vise om spændingen er ok . Skal være min. 219 volt. Isættes ved kabel til batterioplader.

Du vil således også kunne måle hvor mange kwh du fylder i "tanken ".

Ps energimåler er ikke sikkerhed for at elnettet er ok. Træk en 2,5 kvadrat kabel direkte fra måler til stik, så er du sikker på optimal elforsyning til din oplader.

  • 1
  • 1

Det kan være yderst risikabelt at trække en ledning fra elbilen og sætte den i et almindelig stik – og det er der rigtig mange elbilejere, som gør. Elbiloperatøren Clever anslår,

Så Clever, der forhandler ladeboks med tilhørende dyre abonnementer, anslår at det er farligt ikke at bruge en ladeboks! Hold da helt op, hvem skulle nu have troet det!

Nå, men jeg har fremført kabel, fra tavle direkte til udendørsstik i cykelskuret, hvor min mormor lader står på en hylde under. Mon ikke det går!

  • 8
  • 0

Nu er det jo sikkerhedsstyrelsen der påpeger det. Som et ansvarligt selskab, gør Clever deres kunder opmærksomme på problemet. At det er i deres favør rent salgsmæssigt, kan man ikke ligge dem til last for!

Af med sølvpapirshatten. Det er ikke en konspiration. Clever's bud på forholdet med mellem mormorstik og ladebokse, må være det mest kvalificerede nogle kan komme med på det danske marked.

/Martin

  • 7
  • 2

En energimåler ( kan købes til ca 100.-) kan vise om spændingen er ok . Skal være min. 219 volt.

En elmåler til 100 har ofte ikke jord. Desuden lider elmåleren i den prisklasse ofte af samme problem. Den er ikke tiltænkt brugt i en længevarende periode ved maksimal last. Du skal lige forklare hvordan du har tænkt dig at måle de 219 volt - er det ved 10A eller 13A eller? Det giver mening at tale om det maksimale spændingsfald fra ubelastet til fuldlastet tilstand. Det andet giver ikke mening. Desuden vil det afhænge af førringsvejen og installationens generelle beskaffenhed.

Taber forøvrigt 5% af energien til ladning af min elbil i kablet fra stikkontakten til elbilen (20 m 1.5#).

  • 7
  • 1

Endnu en heds mod elbiler..

Ja advarslen er reel nok. men hvorfor har vi så godt som intet hørt i den stil fra samme sted når det drejer sig om varmepumper der også sælgers til at sætte i stik kontakt. Eller de alle steds forhandlet el-oven

  • 1
  • 5

Jeg tænker det er fordi at den primære varmekilde i Danmark langt fra er el-ovne(mener du de små man har med på camping?) eller varmepumper til stikkontakten. Men når nu målet er at flytte den private transport over på en el-baseret infrastruktur, så skaber der automatisk noget ekstra fokus på sådan noget som kabling i privaten. Og med god grund! Det er fandme mange skrammel installationer rundt omkring!

Igen, af med sølvpapirshatten. Her er ingen konspiration mellem Clever og de danske eletrikere! Eller er der? Jeg ved det ikke. Måske arbejder jeg for dem?! :D

/Martin

  • 6
  • 0

Man må gerne bruge blød ledning i fast installation. Dimensionering og varmeledning skal self. altid være på plads. Et kabel i fx rockwool kan dårligt komme af med varmen ved længerevarende belastning med den forsikrede strømstyrke. Bekymringen er reel.

Så må folk få orden i deres installationer.

Men for at mødegå dette problem, så har Tesla Model S, altså den el-bil der pt. kan udsætte nettet for den største ladebelastning, nu en ladesoftware der i tilfælde af uventede udsving i ladeeffekten reducerer ladestrømmen med 25%.

http://www.greencarreports.com/news/108962...

PS. El-bilsgæster kan hos mig lade med 400V X 32 A via IEC 60309.

  • 3
  • 1

Vi har modtaget følgende uddybning fra Kjeld Nørregaard, der er seniorprojektleder på Center for transport og elektriske systemer på Teknologisk:

Hele formålet med fejlstrømsrelæet i installationerne, er netop personbeskyttelse når de uforudsigelige tilfældige fejl optræder.

Hvis HFI relæet går i mætning på grund af en svag DC-strøm fra billaderen, kan det måske ikke detektere eventuelle AC fejlstrømme. Det medfører ikke umiddelbart risiko for kortslutning og brand, men der er ingen sikkerhed, hvis der eksempelvis samtidig skulle opstå en tilfældig jordfejl i vaskemaskinen eller strygejernet.

Derfor er min eneste anbefaling i denne sammenhæng at få udskiftet til et nyt fejlstrømsrelæ, hvis man stadigt har et af de gamle HFI relæer.

  • 7
  • 0

Hej, faren er helt reel, jeg havde en elbil, citroen saxo, og ladede den op på den gamle installation et stykke tid. Da jeg fik lavet min installation om var sikringsgruppen i tavlen helt brun af opvarmningen. En varmepumpe vil ved større end 3 kw formentlig være tilkoblet 3 faser hvorfor det det ikke er et problem.

  • 6
  • 0

..men samlinger, stik og stikpropper, der er problemet.

Jo, det er lige netop kablerne i den faste installation, der er problemet, som det fremgår af Stærkstrømsbekendtgørelsen. Kablingen i et normalt hus med 1,5 mm2 kabler og 13 A sikring er ikke dimensioneret til kontinuert belastning, som Mathias Diemer ganske rigtigt skriver, men må kun belastes med 6,5 A, hvis belastningen overstiger 3 timer. Desværre er denne regel ikke almindelig kendt.

Tabel A.2 i afsnit 523.8 angiver 13 A som maksimalstrøm for PVC isolerede 1,5 mm2 kabler for vedvarende belastning under mindre gode varmeafledningsforhold.

Til mindre gode varmeafledningsforhold henregnes f.eks. installationer i isoleret bygningsdel, forudsat at ledningssystemet ikke er helt omgivet af termisk isolering. Hvis ledningssystemet er helt omgivet af termisk isolering, kan tabellerne A.2 og A.3 ikke anvendes. I så fald skal strømværdien fastlægges, f. eks. ved beregning ifølge IEC 60287, så temperaturgrænsen i tabel A.1 er overholdt.

For at slippe for denne beregning, så man i en normal husinstallation bare kan trække kablerne uden at koncentrere sig om køleforholdene, har man indført simplere regler i afsnit 801.433A, hvor tabel 801 A også angiver 13 A for 1,5 mm2 dog med følgende undtagelser.

Tabel 801 A (f.eks. 13 A for 1,5 mm2 kabel) må dog ikke anvendes i følgende tilfælde:

  • For kabler og ledninger, som kan forventes at blive belastet med en strøm, der overstiger halvdelen af den højst tilladte mærkestrøm for den tilhørende overbelastningsbeskyttelse, i længere tid end 3 timer ad gangen. Note Det kan f.eks. forekomme ved anlæg til elektrisk rumopvarmning.
  • For kabler og ledninger, som er fremført tæt på ydre varmekilder på en strækning, der overstiger 0,5 m. Note Det kan f.eks. forekomme, hvor varmerør og kabler er fremført i samme panel eller bygningshulrum.

I sådanne tilfælde gælder bestemmelserne i 433 og 523.

At så stikkene også er et problem, er en anden sag.

  • 10
  • 0

Re- Martin Zacho Du skal lige forklare hvordan du har tænkt dig at måle de 219 volt - er det ved 10A eller 13A eller? Ja det er ved fuld belastning ( eks 13 A) der skal måles en spænding på GERNE mere end 220 volt. 5 % tab på 20 m det lyder af meget ! Direkte kabel ? ellers kunne det netop være indikator på at der en dårlig forbindelse et sted i installationen. Som tidligere nævnt 2,5# vil minske både tab og spændingsfald. Den energimåler jeg har er med jord og er købt til billige penge. Eks Nesan Leaf kan slet ikke lade hvis ikke den har jordforbindelse. En given apparat eller kabel der er godkendt til eks max betaling på 13 A kan naturligvis tåle en sådan belastning. Hvor er vi ellers henne hvis vi ikke kan stole på de godkendelser der er givet !

  • 0
  • 4

Det er altid klogt at måle netspændingen ved stikkontakten til den tilsluttede enhed, både ved tomgang og ved fuld belastning. Spændingsfaldet må ikke være ret stort, men det siger noget om tabet i installationen frem til forbrugsgenstanden.

Ikke alle ved, at en el-motorsav kan brænde af ved underspænding (det erfarede jeg selv, og det kostede en ny). Derfor bør en laaang, almindelig netledning ikke bruges som forlængerledning. Derfor investerede jeg i 50 m 2,5 kvadrat gummikabel. Dette tilsluttes naturligvis en stikkontakt, hvor der ikke er sløjfet for mange steder undervejs. Selv om saven kun er på ca. 1200 Watt, kræver den stadig fuld netspænding. Så det er ikke ligegyldigt, hvilken stikkontakt man vælger. Jeg måler derfor!

  • 4
  • 0

Ja stærkstrøms relemanget har jeg aldrig været gode venner med :o) I hvert fald ikke at finde den rette henvisning og tage højde for alle udtagelserne, men Carsten K har jo været så venlig at finde de rette info, så jeg bøjer mig i støvet :o)

  • 3
  • 0

Alle mormorkabler er (så vidt jeg ved) til 10 A, da det p.t. er mindste fællesnævner.

Min egen elbil trækker 2300W.

Der er stik og samlinger der giver problemerne. Ikke kablerne - men sikkerhedstyrelsen må jo kunne uddybe det, når de nu har startet ballet.

  • 2
  • 1

5 % tab på 20 m det lyder af meget ! Direkte kabel ? ellers kunne det netop være indikator på at der en dårlig forbindelse et sted i installationen. Som tidligere nævnt 2,5# vil minske både tab og spændingsfald.

Det er ikke 5% i den faste installation, men en difference på 10V målt fra stikkontakt til enden af kabelrullen ved bilen (20m 3x1.5# gummikabel). Har ikke tallet for fald fra ubelastet til belastet spænding ved stikkontakten, men det kan jeg da gøre når jeg kommer hjem :)

  • 4
  • 0

Her vil jeg godt nok opponere mod den påstand at det er kablerne der udgør en risiko for overophedning.

Ved en strøm på 10 ampere vil spændingsfaldet i et 20 meter 2*1,5 mm2 kabel være på ca 5 volt og der vil blive afsat ca 2,5 Watt pr meter kabel. Jeg tvivler stærkt på at denne varmeafgivelse vil betyde andet end at man kan mærke på kablet er det er håndvarmt.

Hvis man i stedet bruger 2,5 mm2 kabel vil spændingsfaldet være ca 3 volt og varmeafgivelsen vil være 1,5 Watt pr meter kabel.

Jeg er stadig overbevist om at risikoen ligger i alle samlingspunkter og kontaktflader hvor selv en lille forøget modstand skaber en koncentreret varmekilde som efterhånden som varmeudviklingen finder sted vil forstærke sig selv. Her er netop den lange tid en afgørende faktor.

  • 5
  • 0

Det er altid klogt at måle netspændingen ved stikkontakten til den tilsluttede enhed, både ved tomgang og ved fuld belastning. Spændingsfaldet må ikke være ret stort, men det siger noget om tabet i installationen frem til forbrugsgenstanden.

Derudover så stiger modstanden hvis temperaturen stiger stærkt i enkelte overbelastede punkter.

Jeg fik det engang demonstreret under en forelæsning på DTH, hvor en kraftig strøm blev sendt gennem et metalstykke, og spændingsfaldet voksede indtil metallet smeltede.

Jeg kan forestille mig at det er den slags ændringer som Tesla's Model S er blevet opgraderet til at detektere.

Men at det skulle være et alment forekommende problem i Danmark, må jeg sige er noget af en skuffelse.

  • 1
  • 0

æser du det et andet sted end i artiklen? Jeg kan virkelig ikke finde det.

Installation af ladeboks bevirker automatisk kontrol af din el installation, da det er en autoriseret elektriker der skal installere skidtet.

/Martin

Ja

"Det kan være yderst risikabelt at trække en ledning fra elbilen og sætte den i et almindelig stik – og det er der rigtig mange elbilejere, som gør. Elbiloperatøren Clever anslår, at halvdelen af alle elbilejere hjemmelader med det såkaldte mormorkabel og altså ikke bruger en dedikeret ladeboks."

Implikationen er altså, at det er farligt at bruge mormor kabel i stedet for ladeboks. Men nej det er det ikke. Det er farligt at have en utilstrækkelig installation frem til laderen, uanset om det så er mormorkabel eller ladeboks.

At halvdelen hjemmelader via et mormorkabel er bestemt ikke ensbetydende med at halvdelen hjemmelader med risiko for brandfare.

eller

"pressechef i Sikkerhedsstyrelsen Mette Cramon:

»Vi anbefaler, at man ikke bruger lysinstallationen til at lade en elbil, da installationen ikke er dimensioneret til langvarig høj belastning. Der risiko for overophedning. I stedet bør man få installeret en egnet ladeboks,«"

Igen anbefales installation af ladeboks. Nej, man bør få en tilstrækkelig installation.

  • 10
  • 0

Så blev det aften og der kunne måles :) Ved ingen belastning har jeg 233 V på den pågældende fase ved min elmåler.

Når min elbil aftager maksimal effekt (2300W), så måler jeg følgende: Strøm: 10.4 A Spænding ved elmåler: 228 V Spænding ved stikkontakt: 226 V Spænding ved elbil: 218 V

Dermed kan jeg konkludere at der tabes 52 W (2.2%) i min stikledning ind til min elmåler; 21 W (0.8%) i den faste installation (inkl. stikkontakt) og 83 W (3.6%) i stikprop og kabel hen til bilen.

Det passer godt nok med at der er cirka 4 gange så langt fra stikkontakt til elbil end der er fra elmåler til stikkontakt, så tabet per meter kabel er cirka 4 W

Tallene passer også godt overens med de forventede tab i en installation med 1.5# ledning / kabel / stik. Kablet bliver omkring håndlunt ved maksimal last (delta T 10 - 15 grader).

Ved mit årlige kørselsbehov kan jeg spare 24kWh per år ved at skifte til 2.5# kabel. Da jeg har overskud af solcellestrøm svarer det til 14.4 kr. Ikke meget at betale et nyt kabel med.

  • 7
  • 0

Bevares, det kan godt koges ned til en tilstrækkelig stor el installation. Men når først elektrikeren har trukket et nyt 2,5mm2 kabel fra tavlen og ud i garagen, så har man investeret så mange penge, at man ligeså godt kan få ladeboks i samme omgang. Med installationen af ladeboksen, sikre man sig jo at installationen er korrekt udført, og man fjerner dermed den omtalte risiko.

Og lig nu mærke til at der skrives "KAN være farligt". Ikke "det ER farligt". Der tages jo et forbehold her. Ved at henvise til ladeboksen samtidigt med at der gøres opmærksom på at en lysinstallation ikke er dimensioneret til langvarig last, så vil jeg mene at de gør det rigtige. Det er trods alt et firma der skal have noget mersalg. Det kan man ikke fortænke dem i. Det er hverken vildledende, eller en fordrejning af sandheden der bliver præsenteret.

/Martin

  • 1
  • 0

God øvelse! Det giver da lidt indblik i den tillægsvarme du får i væggene :)

Du skulle næsten prøve at måle ude på vejen for måle det reelle effekttab i stikledningen. Spændingen kan vel også falde i det store kabler ude i vejen, selvom det nok ikke er meget. Hvor stor er stikledningen? 10mm2? Hvad med længden?

/Martin

  • 0
  • 0

Vil tro at stikledningen er cirka 30m (løber nærmest parallelt med forlængerledningen ;-). Dernæst er der ca. 150 - 200m til distributionstrafoen. Kender ikke kvadratet på stikledningen, men mon ikke den er 10# med en 25Amp mastsikring.

  • 1
  • 0

Der er en der nævner at stikpropper på "mormorkabler" er 10 A. Det er bestemt ikke sikkert, der er tidligere bruge stikpropper på 6A. og går vi længere tilbage kan man finde stikpropper på 4A (oldemorkabler). Men jeg vil støtte konklusionen af de mange indlæg. Få monteret en selvstændig stikkontakt som CEE på egen gruppeafbryder med HPFI relæ. Der er dimensioneret efter ladestrømmen. Selvfølgelig med jord. Så er der ingen problemer. Frants Thaning. Aut. Elinstallatør.

  • 1
  • 0

Få monteret en selvstændig stikkontakt som CEE på egen gruppeafbryder med HPFI relæ. Der er dimensioneret efter ladestrømmen. Selvfølgelig med jord. Så er der ingen problemer.

Lige præcis. Og så er vi også henne ved noget der ligner den installation jeg har. Bortset fra at jeg også har en afregningsgodkendt bimåler, da jeg trækker afgiften på el til opladning fra.

Husk det nu alle med elbil. Hvis du selv har et firma eller kender en der har et firma, så overlad ladeudstyret til firmaet. Firmaet kan så stå for opladningen og afgiften fra el til opladning kan trækkes fra.

Og så er jeg iøvrigt så heldig at have en elektrikker der godt vil lade mig lave dummepeter arbejdet med at trække og fastgøre kabel og skrue kontakter fast. Så han kun skal bruge tiden på at kontrollere mit arbejde og lave forbindelserne. Det sparer lige et par timelønninger.

  • 1
  • 0

Min lys installation i garagen har netop det problem som nævnes. Min elektriker på byggeriet blev altså ikke populær, da jeg fandt ud af at han havde loopet et 5 leder igennem de to lampeudtag foran hoveddøren. Det sætter altså nogle alvorlige begrænsninger på hvilke lamper man kan købe, når der også skal være plads til forsvarligt at splejse kablerne igen inde i lampen.

Og så skal splejsningen, 2 styk, altså også kunne holde til at lade elbiler i fremtiden.

Heldigvis havde jeg bedt om at få sat et kraft stik op i garagen også.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten