Ringstedbanen sat i drift trods heftige sikkerhedsadvarsler fra uvildig rådgiver
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Ringstedbanen sat i drift trods heftige sikkerhedsadvarsler fra uvildig rådgiver

PLUS.
Ringstedbanen blev indviet 31. maj med dispensation. Illustration: Banedanmark

Banedanmark blev ikke færdig til tiden, og derfor kører banen nu på dispensation med en såkaldt nulbloksløsning, som assessor mener kan resultere i en farlig fejl en gang om måneden.

Trafikstyrelsen valgte at sidde alvorlige sikkerhedsadvarsler fra den uvildige assessor overhørig, da den godkendte, at den nybyggede Ringstedbane kunne sættes i drift på dispensation, som gælder frem til 5. juli. En aktindsigt i godkendelsesprocessen viser, at Banedanmark fik dispensation til at åbne

Læs videre med et PLUS-abonnement

Få adgang til al PLUS-indhold og Ingeniørens e-avis med et PLUS-abonnement.

Som IDA-medlem har du gratis adgang til PLUS-indhold. Læs her hvordan.

den 10 milliarder kroner dyre strækning med en toghastighed på 120 kilometer i timen, selvom der hverken er elektronisk eller mekanisk overvågning af tog på strækningen. I den såkaldte nulblokløsning er overvågning i stedet op til stationsbestyrerne i hver ende. De trafiksikkerhedsmæssige regler, som Banedanmark opererer under, tillader ellers kun at togene kører maksimalt 75 kilometer ...