Rigsrevisionen afslører ny gigant-brøler i IC4-kontrakt

Illustration: Jens Hasse/Chili

Rigsrevisionen afslører endnu en gigantisk brøler i kontrakten om det forlig, som DSB i 2009 indgik med Ansaldobreda om IC4-togene:

DSB havde på det tidspunkt kun modtaget ét af de serieproducerede IC4-togsæt. Det var fuld af fejl, som DSB måtte rette op på. Alligevel skrev DSB under på, at Ansaldobreda blot skulle levere de kommende togsæt i samme elendige kvalitet.

Efterfølgende kom det bag på DSB, at der var så mange fejl i togene fra de italienske fabrikker. Derfor forsøgte DSB at afvise at overtage togene, men nej, den gik ikke. Med Rigsrevisionens ord lyder brøleren sådan her:

'DSB har oplyst, at DSB forsøgte at afvise at overtage togene fra Ansaldobreda. Det følger imidlertid af DSB's tillægskontrakter med Ansaldobreda efter forliget fra maj 2009, at DSB alene kan kræve, at Ansaldobreda leverer tog af samme byggekvalitet som togsæt 22. Da togsæt 22 også er præget af dårlig byggekvalitet, måtte DSB overtage togene og selv stå for at udbedre de mange fejl og mangler.'

DSB's teknikere havde advaret

Alarmklokkerne bimlede ellers lystigt. Rigsrevisionen understreger, at DSB i den tekniske indstilling udarbejdet umiddelbart inden forliget i 2009 selv gjorde opmærksom på, at den tekniske kvalitet af togene var 'under niveauet for branchen'.

'Særligt var der mange fejl, der påvirkede forskellige funktioner i toget - enten her og nu eller ved en reduceret levetid på forskellige komponenter. Det kunne f.eks. være pakninger og tætninger, der var beskadigede og skulle skiftes, inden DSB tog togsættene i brug, for at undgå kritiske følgevirkninger,' skriver Rigsrevisionen.

DSB havde endda kun haft begrænset tid til at teste det ene serieproducerede togsæt. Det var overhovedet ikke testet i sammenkoblet tilstand, og der var forbehold for, at der kunne opstå yderligere fejl, når togsættene blev koblet sammen. Netop sammenkoblingen har efterfølgende vist sig at være meget problematisk.

Ansaldobreda vendte det døve øre til

Desuden havde Ansaldobreda frem til 2009 blot vendt det døve øre til, når DSB klagede. Det hedder på Rigsrevisionssprog:

'DSB's hidtidige erfaringer med Ansaldobreda var, at DSB havde særdeles svært ved at påvirke Ansaldobredas leverancer.'

Alligevel valgte DSB blindt at stole på, at alt blev bedre med en ny kontrakt og et forlig i hånden.

'Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at DSB ikke indarbejdede en risiko i sin produktionsplan for, at Ansaldobreda ville levere tog af dårlig byggekvalitet. DSB forventede en højere byggekvalitet af togene end fastsat i kontrakterne med Ansaldobreda, fordi DSB i forbindelse med forliget tog en række tiltag over for Ansaldobreda - på trods af at Ansaldobreda op til forliget havde leveret tog med byggekvalitet under niveauet for branchen, og at DSB's erfaringer var, at Ansaldobreda ikke levede op til kontraktlige krav, selv om DSB tog hurtige og målrettede tiltag for at påvirke dem.'

Milliardrabat alt for lille

DSB havde med forliget, der indebar en samlet rabat på 2,25 milliarder kroner, påtaget sig at gøre togene færdige selv. Det har vist sig at være et meget større arbejde, end statsbanerne troede, netop fordi togene fra de italienske fabrikker har været i så elendig forfatning, konkluderer Rigsrevisionen.

Revisorernes afsløring er ikke den første tåbelighed i kontrakten, der nu kommer frem i lyset. For nylig kunne Ingeniøren berette, at DSB risikerer at gå glip af flere hundrede millioner kroner af rabatten. Ansaldobreda ville yde en halv milliard kroner i rabat på reservedele, men så store summer kan DSB ikke nå at bestille reservedele for, fordi Ansaldobreda er forsinket med at levere IC4.

Læs også: Utrolig IC4-brøler: DSB mister kæmpeerstatning fra Ansaldobreda

Læs beretningen her

Rigsrevisionens beretning om IC4 og IC2
[scribd:97691722]

Dokumentation

Rigsrevisionens IC4-rapport

Emner : Tog
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Man kan virkelig undres.....

Hvad ligger der bag, siden DSB vil acceptere sådanne ting som er kommet frem i forbindelse med kontrakterne på IC4.... Er det en total inkompetance fra de folk der har siddet og lavet disse kontrakter....hvilket jeg tvivler på, eller ligger der noget bag som gjorde at de stort set var tvunget til at sige ja tak til alt hvad italienerne tilbød ?

Jeg ved det ikke, og kender ikke det rigtige svar, men undres må man.

  • 0
  • 0

Der er da vældig fin plads foran Christiansborg til at placere er stort antal SKAMSTØTTER som man førhen brugte til at vis befolkningen hvem, der var de virkelige syndere.

Det kan da ikke være et problem for politikerne på tinge - de fleste er der jo aldrig alligevel.

Da IC4 toget er fladt bagpå - der hvor man jo alligevel ikke kan sammenkoble togene - så kunne man komme relativt billigt over opstillingen af SKAMSTØTTERNE ved blot at rejse togene på højkant - så kan der jo også være nogle flere hvis de opstilles tæt.

Der kunne måske skaffes lidt indtægter ved at udleje togene/SKAMSTØTTERNE som en form for hoteller

  • 0
  • 0

Godt man ikke er skatteyder.

Nå, de italienske skatteydere kan da glæde sig over at støvlelandet tilføres penge udefra.

  • 0
  • 0

Man fristes til at tro, at der har siddet nogen projektleder DJØF'er uden teknisk indsigt, som har forsøgt at skrive og politisere sig ud af den virkelige verdens problemer, ligesom i alle mulige andre projekter, der går kage i.

  • 0
  • 0

Man kunne jo passende starte en skamstøtte her.

Skamstøtten kunne bestå af navne på personer og firmaer der har været indvolveret gennem hele processen. Hvem besluttede hvad hvornår.

Personligt kunne jeg godt tænke mig at kende navnet de advokater der har rådgivet omkring kontrakten. Bare så jeg kan holde mig så langt væk fra deres såkaldte rådgivning som muligt.

  • 1
  • 0

Man kan virkelig undres.....

Hvad ligger der bag, siden DSB vil acceptere sådanne ting som er kommet frem i forbindelse med kontrakterne på IC4.... Er det en total inkompetance fra de folk der har siddet og lavet disse kontrakter....hvilket jeg tvivler på, eller ligger der noget bag som gjorde at de stort set var tvunget til at sige ja tak til alt hvad italienerne tilbød ?

Jeg ved det ikke, og kender ikke det rigtige svar, men undres må man.

Formodentlig har DSB været paralyseret af rædsel for at danske baner skulle blive elektrificeret, og de dermed skulle blive udsat for konkurrence fra udenlandske operatører. For at bevare deres diesel-ø har de været parat til at sluge endog meget store kameler fra leverandøren. Og denne iver fra DSB's side har måske smittet af på leverandørens attitude.

  • 0
  • 0

[quote]Formodentlig har DSB været paralyseret af rædsel for at danske baner skulle blive elektrificeret...

Gider du lige... Det er altså ikke DSB der har fravalgt elektrificering, tværtimod. Det er de tumper du har stemt på (folketinget). Omkring 1980 var DSB/Banedanmark (det var det samme den gang) klar til elektrificering, men det stoppede nogle politiske genier da det kostede penge på kort sigt (= en valgperiode). Det er os dumme vælgere der ligger som vi har redt. Ikke en rar erkendelse, men sand.[/quote] Det er rigtigt, men der er en del folk længere nede i organisationen som ikke er så begejstrede for elektrificering, opdagede jeg i 00'erne da jeg debatterede med (formodede) DSB-folk på usenet

https://groups.google.com/group/dk.fritid....

  • 0
  • 0

Gad vide om den tidl. direktør for eksterne relationer i Finmeccanicca, som AB hører under, begynder at fortælle om IC4 tog. Tror det nu ikke. ;-) Men lidt update:

Den tidl. direktør for eksterne relationer i Finmeccanica, Lorenzo Borgogni, begyndte i november 2011 at samarbejde med anklagemyndigheden i Napoli. (1). Borgogni åbner for posen hen ad vejen. I april 2012 kunne man så læse om en undersøgelse af kontrakter indgået i udlandet i forb. med salg af Agusta Westland-helikoptere til Indien.

CEO'en for Finmeccanicca, tidl. administrator af Agusta Westland, er under mistanke for international korruption og hvidvaskning af penge. Der er sket overfakturering, og man undersøger bl.a. ombygning af en villa i Ligurien og 6 luksusbiler af mrk. Maserati. De italienske myndigheder er ved at finde ud af hvor mange, der har modtage sorte penge for salg af 12 helikoptere i 2010. Vist cirka 40. Ikke en særlig sofistikeret måde, men en måde der er dukket op i alle de andre undersøgelser, der vedrører firmaer kontrolleret af Finmeccanicca. Så den tidl. direktør for eksterne relationer, der nu samarbejder med anklagemyndigheden i Napoli, kender til metoden skriver avisen (2). Nogle af pengene skulle også være gået videre til det nationalistiske og fremmedfjendtlige højre parti, Lega Nord og Commune e Liberazione, en katolsk præsteorganisation.

Både CEO'en der er under mistanke og Lega Nord har protesteret. (3)

Links:

  1. http://anne.eftertanke.dk/2011/11/26/korru...
  2. http://www.corriereinformazione.it/2012042...
  3. http://www.corriere.it/economia/12_aprile_...
  • 0
  • 0

Noget tyder på, at DSB har undervurderet kulturbaserede forskelle mellem nordeuropæere og sydeuropæere. Man har forhandlet og troet på det, der blev sagt. Det kunne man som bekendt ikke.

Da Metro-togene blev produceret af samme firma, var der et italiensk konsulentfirma mellem kunden (Metroselskabet) og producenten (Ansaldobreda). Det har sikkert været en af årsagerne til at dét projekt gik meget bedre end IC4 projektet.

Men skal IKKE undervurdere kulturelle forskelle, når man forhandler internationale kontrakter. Min vurdering er, at det har været stærkt medvirkende til det kaos DSB har involveret sig i.

  • 0
  • 0

Man kan virkelig undres.....

Hvad ligger der bag, siden DSB vil acceptere sådanne ting som er kommet frem i forbindelse med kontrakterne på IC4.... Er det en total inkompetance fra de folk der har siddet og lavet disse kontrakter....hvilket jeg tvivler på, eller ligger der noget bag som gjorde at de stort set var tvunget til at sige ja tak til alt hvad italienerne tilbød ?

Med det ry Italien har for kurroption og bestikkelse kunne man let få den tanke at der er stukket penge under bordet til nogle beslutningstagere på den anden side. Det er ummidelbart den eneste logiske grund til at nogen kunne finde på at indgå så tåbelig et forlig, med mindre man da er blevet presset til det af mafiaen.

  • 0
  • 0

Jeg er ikke helt sikker på, at jeg har ret - men er der ikke noget om, at de velfungerende metrotog er udviklet og produceret af en helt anden division af Ansaldo end IC4-problembarnet ?

  • 0
  • 0

Hele sagen viser, hvor vigtigt det er at investorerne bliver repræsenterede tilstrækkelig via styregruppeformanden. Hvis styregruppformanden ikke udelukkende varetager investorernes interesser er der ikke andre der gør det, og vi ender med at skatteborgerne mister penge. Det mest fundamentale i et projekt er ikke sat i centrum: Et projekt er en investering! Vi som skatteborgere er selv ude om det: Vi har sat en forkert til at varetage vores interesser i projektet. Det kan man sige om alle de offentlige projekter, der går galt. Måske skulle vi til at gøre magthaverne opmærksomme på den psykologiske kontrakt: Vi betale vores skat, til gengæld skal magthaverne bruge vores penge fornuftigt.

  • 0
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten