Rigsrevision: Rejsekort blev reddet på kanten af betalingsstandsning
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Rigsrevision: Rejsekort blev reddet på kanten af betalingsstandsning

Rejsekortet er forsinket seks år, brugervenligheden er stadig for lav, og omkostningerne er løbet så højt op, at Rejsekort A/S har nærmet sig betalingsstandsning, konkluderer Rigsrevisionen i en rapport, som blev offentliggjort tirsdag aften.

Det skyldes, at systemet i alt har kostet to mia. kr. at udvikle. Forsinkelser af systemet har betydet, at omkostningerne i Rejsekort A/S har været så høje, at virksomheden nærmede sig betalingsstandsning. Transportminister Magnus Heunicke (S) tog tidligere i april initiativ til at ændre finansieringen af systemet, men det var meget sent, påpeger Rigsrevisionen.

Læs også: Minister tørrer regningen for rejsekort af på alle passagerer

‘Ministeriet reagerede dog først, da situationen var så kritisk, at der var risiko for, at Rejsekort A/S ville gå i betalingsstandsning. Rigsrevisionen vurderer, at det er sent, set i lyset af at ministeriet har kendt til problemerne længe og burde have fulgt Rejsekort A/S’ økonomi tæt’, hedder det i Rigsrevisionens rapport.

Det får de politisk udpegede statsrevisorer til at rejse ‘skarp kritik’ af såvel Transportministeriet som rejsekortets trafikselskaber.

'Statsrevisorerne kritiserer skarpt, at Transportministeriet og parterne bag rejsekortet hverken har sikret, at rejsekortet er brugervenligt, eller at Rejsekort A/S’ økonomi er tilfredsstillende. Parterne bag rejsekortet har brugt tid og kræfter på at være indbyrdes uenige frem for at løse problemerne med rejsekortet.' hedder det i indledningen til statsrevisorernes kritik.

Læs også: Minister: Ingeniørens historie om rejsekort er falsk

Statsrevisorerne så gerne, at transportministeren havde grebet ind over for problemerne tidligere.

»Vi vil ikke sætte en bestemt dato på, men Transportministeriet har jo holdt almindeligt administrativt tilsyn med rejsekortet som en aktivitet under ministeriets område,« siger statsrevisorernes formand, Peder Larsen (SF).

Han påpeger, at skiftende transportministre primært har udfyldt den opgave ved at holde kvartalsmøder med DSB og Movia, men at det ikke har været tilstrækkeligt.

»Det var måske hensigtsmæssigt, at Transportministeriet tidligere havde sagt til dem: ‘Dette her kan ikke fortsætte’. Det har de først gjort sent i 2014 og i 2015. Det er måske to-tre år for sent. Måske endda yderligere,« fortsætter han.

Læs også: Rejsekort A/S brød regler om gældsafvikling

Flere af statsrevisorerne peger på, at det er svært at udpege en eksakt dato for, hvornår skiftende ministre burde have grebet ind, da det længe har været kendt, at der var seriøse problemer med rejsekortet.

»Det er altid den siddende minister, der skal se på dette her, men det er jo ikke bare Magnus Heunicke, der har svigtet. Det er der også nogle af forgængerne, der har gjort,« siger Peder Larsen.

Læs også: Rejsekort-selskab snorksov i tre år

Statsrevisorerne afventer i løbet af de kommende to måneder en redegørelse fra Transportminister Magnus Heunicke. Derudover spår Peder Larsen, at ministeren vil blive kaldt i samråd om emnet, muligvis allerede inden hans redegørelse er afsendt. Her kan det blive et centralt spørgsmål, om ministeren har været orienteret om omfanget af problemerne med rejsekortet.

»Der er ingen tvivl om, at embedsmændene må have vidst besked. Spørgsmålet er, hvor meget de har videregivet til ministeren. Det er ikke blevet undersøgt her, men når embedsmændene er opmærksomme på et alvorligt problem som her, så er det svært at forestille sig, at man ikke har holdt ministeren orienteret,« siger Peder Larsen.

Læs også: Trafikstyrelsen: Slut med rabat til rejsekort på Sjælland

Derudover forventes Folketingets partier at ville have svar på, hvordan kortets fremtid skal være. Blandt kritikpunkterne fra statsrevisorerne var nemlig blandt andet, at rejsekortet har været for langsomt til at tilpasse sig til en virkelighed, hvor mobiltelefoner spiller en langt større rolle, hvilket også tidligere har været kritiseret på ing.dk.

Læs mere om denne del af kritikken hos Ingeniørens søstermedie Version2.

Læs også: Movia: Staten må betale mere, hvis taksterne skal forenkles

Rigsrevisorerne valgte på eget initiativ at tage rejsekortsagen op igen sidste år efter at have ladet sagen ligge siden 2011, hvor Rigsrevisionen udgav en rapport om kortets opstartsfase. Det er på den baggrund, at Rigsrevisionens nye rapport nu behandler perioden fra 2011 til i dag.

Rigsrevisionen vil senere på året behandle takstproblemerne, som har plaget rejsekortet i en særskilt beretning.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hahaha - seriøst, har det kostet dem 2 mia. at lave det?? hahhahaha åhhh gud er der virkelig ingen der tænkte..."nu er vi over 5 millioner... mon ikke snart det er det?" En app havde kostet en brøkdel.... hahhaha åååhhh aaaahhh det er næsten for morsomt.

  • 8
  • 5

En app havde kostet en brøkdel....

De startede på projektet før app's rigtigt kom frem - fortæller lidt om hvor forsinkede projektet også er ;-)

Men teknik er vist heller ikke de største problemer rejsekortet er løbet ind i... (pris-strukturere, ejerskaber-og-afregninger-mellem-selskaber, og dansk milimeter-demokrati med hære af djøffere)

  • 13
  • 0

Det føles ret latterligt at man ikke for længst har skrottet dette uduelige stykke pjat og samtidig skrottet de øvrige fejlslagne produkter inden for offentlig transport( her tænkes bla. på IC4), og begynde på en frisk,- så vi ligesom kunne få tog til tiden, kunne rejse uden bøvl og i øvrigt se de halvstatslige etater vende tilbage til punktlighed etc... Udlandet kan, så hvorfor ligge vi så langt bagude???

  • 4
  • 2

Det vil jeg slet ikke være afhængig af som rejsehjemmel.

Hvis der er en mulighed for at indtaste en kode/ID eller andet på en hjemmeside så en evt. bøde bliver annulleret vil derved være lettere at implementere og koste næsten ingenting i forhold til de udgifter vi ser med den nuværende løsning.

Samt at man ikke skal betale for at glemme at checke ud.

Det ville være spændende at se de 2 produkter og hvilket af dem der langsomt ville dø.
1. App billet med mulighed for at købe zoner.
2. Kort som skal tankes op og huske at tjekke ind og ude etc.

  • 3
  • 2

Nu har jeg brugt rejsekortet i næsten et år og jeg kan simpelthen ikke forstå den negative tone, der er omkring kortet.

Det virker rigtig godt efter min mening, det er sjældent jeg har haft problemer med det og det er simpelt at bruge.

Jeg har da også fået bøder for at glemme at tjekke ud, men disse bøder er relativt små og fair prissat efter min mening. Dog kunne jeg godt være enig i, at man burde kunne logge på nette og tjekke ud der, når man har glemt det. Men uærlige folk vil nok udnytte denne metode.

Generelt er jeg rigtig glad for rejsekortet, det virker fint for mig og mit behov.

  • 5
  • 7

Det er dybt forstemmende, at inkompetencen har fået lov til at brede sig og gro fast i de selskaber, der har ansvar for vores kollektive trafik. Har vores billetsystem været dårligt? Næh, det har sådan set fungeret fint i årtier. Nu har de smarte gutter så fundet ud af, at de kan høste nogle fede bonusser - via deres 'resultat'kontrakter - ved at kaste milliarder i en forringelse af billetsystemet og dermed en forringelse af hele den kollektive trafik.

Prisen er, at den tillid, vi som forbrugere og skatteydere har haft til 'systemet', bid for bid slides ned.

I desperation over egen uduelighed har de smarte gutter nu fået gennemtrumfet, at klippekortene ikke længere sælges - og om et par måneder ikke længere kan bruges. Så vil håndværkerne blive sat til at fjerne klippekortautomaterne. Herefter vil der ikke være nogen vej tilbage. Smart.

Stakkels buschauffører. Nu skal de igen til at bøvle med betalinger i kontanter for hver enkelt billet. Med mindre det selvfølgelig bliver forbudt at betale med kontanter. De, der ikke kan finde ud af edb-cirkusset, kan jo så bare tage cyklen. Det er sundt at cykle.

  • 7
  • 4

Nu blev jeg smidt af hjemmesiden to gange, mens jeg var ved at skrive, så nu prøver jeg at skrive en tekstfil og kopiere den ind. :-(
Jeg forstår ikke, at man kritiserer rejsekortets brugervenlighed. Det er da meget brugervenligt, og lokalt her i Syddanmark er det også det billigste at bruge. Når jeg så skal længere væk, koster det til gengæld ekstra at bruge det. Så vidt jeg husker er forskellen ikke svimlende, men når jeg nu alligevel skal købe pladsbillet, er der jo ikke megen ekstra ulejlighed ved at købe billet i stedet.
Med hensyn til billet på telefonen – min billige Nokia holder ladningen godt, men jeg tror ikke, den kan bruges til at lægge billetter ind på. Jeg har ikke en smartphone, og jeg vil ikke eje sådan én!

  • 4
  • 6

Man har simpelthen taget alle de ting man tænkte at befolkningen elskede og lagt ind i en løsning.
- Kreditkortstørrelse var en stor ting da designet blev lavet
- Blåt lys var tegn på noget innovativt
- Et element af internet
- Talesyntese
- En sjov lyd

Det var meget moderigtigt, desværre er det nogle lidt underlige kriterier at prioritere fremfor brugervenlighed og anvendelse i forskellige brugssituationer.

Jeg har været bruger af Rejsekortet, men opgav da det låste for tank-op fordi jeg ikke havde lavet check-ind check-ud proceduren indenfor 7 dage af et forsøg på kreditkortskift og jeg kommer ikke på bemandede stationer, så de kunne ikke låse det op for mig.
I øvrigt var løsningen dyrere for mig, da jeg lejlighedsvist tager offentlig transport. Før kunne jeg love Midttrafik at jeg ville foretage 10 rejser og derved få rabat. Nu skal jeg betale kontantbilletpris hver gang fordi jeg rejser sjældent nok til aldrig at stige i rabattrin.

Konklusion: De som rejser sjældent presses over i bilerne, de som rejser ofte har fået noget som er langsommere og brugerfjendsk, men som så futuristisk ud en gang (er det så nutidigt nu?).

  • 6
  • 2

Det grundlæggende problem er vel at man ikke længere kan kontrollere rejsehjemlen undervejs? Det har man jo altid kunnet, og det er vel derfor at man har lavet lappeløsninger med små og store dummebøder etc.!

John Larsson

  • 3
  • 2

Det grundlæggende problem i Rejsekortet er konceptet! Så længe konceptproblemet ikke bliver løst, kommer det ikke til ”at virke”.

Konceptet bag Rejsekortet er at kunden er trafikselskabet! Du må ikke tro at kunden er dig.

Når du har forstået det, så forstår du bedre hvorfor man skal checke ind og ud i en evindelighed og hvorfor det som regel er billigere at rejse indenfor et trafikselskab end imellem trafikselskaber.

Alt udvikling har ligget i at trafikselskaberne ønsker mikrotrafikering, så den slags detaljer med at kunne skifte betalingskort, klage over bøder, karensperioder med videre.

Jeg vil gerne korrigerer dem som mener at Rejsekortet er stift! Rejsekortet er det ikke, man kan se meget detaljerede oplysninger om hver eneste rejse, helt ned på CPR niveau og fem år baglæns.

Der kan forekomme ironi ovenfor, men det er mere rigtigt end forkert når jeg siger at du som rejsende ikke er en kunde og det er det som er problemet. Derfor er der reelt ingen udvikling indenfor mobilbilletter eller lignende.

Trafikselskaberne kriges indbyrdes ”om rovet”, trafikselskaberne ønsker basalt ikke et rejsekort som afleverer kunder til en konkurrent. Derfor er det i reglen billigere for pendlere at købe periodekort end at købe rejsen via Rejsekortet.

Transportministeren er simpelthen nødt til at skrotte Rejsekortet eller lovgive sig ud af ”den misforstående kundeopfattelse” hos Rejsekortet. For så længe hovedproblemet ikke løst, så vil det cirkus foresætte.

  • 8
  • 1

Citat: "Transportministeriet og rejsekortets parter har hverken haft styr på økonomi eller brugervenlighed i systemet"

Så skal jeg bare lige tage mig sammen til at gøre noget ved det.

Det bør være en opgave for Transportministeren, men......ah shit....det er jo mig!

Kan vi ikke finde en syndebuk?
Hvad med at parkere problemet i en kommission?
Kan vi give Venstre skylden?

Jeg ved det, jeg farer ud på nogle perroner og taler med nogle almindelige mennesker og ser bekymret ud, det ser godt ud. Memo: Husk at informer Danmarks Radio og TV2, de stiller altid gladeligt op til mine små cirkusoptrædelser. Husk at se en video med Mette Frederiksen, så jeg kan få opfrisket min læg-hovedet-på-skrå-og-se-bekymret-ud teknik. Lidt godt spin, og så er den hjemme.

Nå, hvad var det jeg kom fra? IC4-togene. Jeg ved det, jeg farer ud på nogle perroner og taler med nogle almindelige mennesker og ser bekymret..................

  • 4
  • 2

Citat: "Transportministeriet og rejsekortets parter har hverken haft styr på økonomi eller brugervenlighed i systemet"

Vi havde engang en ministeransvarslov.
Der var engang ministre påtog sig ansvar og gik af, når de lave dyre brølere i milliardklasse.
Der var engang vi havde en opposition der, trods de er støtteparti, turde kalde regeringen for nogle klaphatte.

Hvorfor var alting bare bedre og mere naturlige i gamle dage?

I denne regerings levetid, er en minister gået af, grundlæggende blot fordi han havde tilladt formanden for GGGI at flyve på 1. klasse i stedet for at nøjes med businessklasse. En sag i titusindekroners klassen. Der var ikke sket nogle egentlige fejl, der var intet større tab, der var ikke brudt nogle love, men ministeren gik af alligevel.

Men transportminister Magnus sidder trygt på taburetten og får kritik af statens kommissioner for brølere i milliardklassen, og der sker intet.

Why?

  • 5
  • 2

Giver dig ret i, at trafikselskaberne ikke har villet samarbejde, hvilket har medført bizarre takster for rejser mellem de forskellige trafikselskaber. (Og det var der også før rejsekortet. )

Derfor er det i reglen billigere for pendlere at købe periodekort end at købe rejsen via Rejsekortet.


Nu har rejsekortet aldrig skullet være en erstatning for pendler/periodekort, og derfor venter vi stadig på en løsning af at få det lagt på rejsekortet.

  • 2
  • 0

Hvis man har automatisk optankning. Jeg glemmer ca. at checke ud hver 10. gang men det er ikke det store problem. Jeg betaler mindre end jeg gjorde med klippekort og jeg får rabat også på strækninger jeg næsten aldrig kører på, hvor jeg før købte enkelt billet.

  • 2
  • 1

Det fungerer tilsyneladende fint for dig, fordi du har meget beskedne krav til produktet, og fordi Rejsekort A/S ikke har gjort alvor af at spærre dit kort i et år, sådan som reglerne giver dem ret til efter tre manglende udtjekninger.

Men nogle af os har højere krav, og nogle af os er ikke tilfredse med at have en spærringsrisiko hængende konstant over hovedet, fordi vi allerede har modtaget sidste advarsel.

  • 1
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten