Rigsrevision: Hullet grundlag for F-35-køb blev lappet på målstregen
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Rigsrevision: Hullet grundlag for F-35-køb blev lappet på målstregen

Illustration: Lockheed Martin

Forsvarsministeriet nåede på bare to uger at rette op på det beslutningsgrundlag, som Rigsrevisionen og militære eksperter på stribe havde kritiseret. Dermed var beslutningsgrundlaget styrket, da Folketingets finansudvalg i december traf den endelige beslutning om Forsvarets største indkøb nogensinde.

Det konkluderer Rigsrevisionen i en ny opfølgning på sin tidligere beretning om sagen. Her vurderer de samtidig, at sagen kan lukkes. Det til trods for, at usikkerhederne stadig eksisterer – nu er politikerne bare informeret om dem.

Læs også: Analyse: Rigsrevisionen bekræfter eksperternes advarsler om kampflyindkøb

Stadig lige usikkert – men nu er der tal på

Det fremgår af notatet, at de faktiske forhold ikke er ændret, men at redegørelsen over for politikerne var blevet mere retvisende inden finansudvalget tog den endelige beslutning. Det handler særligt om, at risici ved anskaffelse og den indledende drift af flyene nu er vurderet mere præcist.

»Ministeriet har arbejdet med at identificere, vurdere og håndtere risici og usikkerheder forbundet med en række væsentlige forudsætninger for købet af de 27 F-35 kampfly,« hedder det blandt andet i notatet.

Her fremhæver revisorerne også, at Forsvarsministeriet har lavet et decideret risikoregister til formålet, hvor risikoen ved de enkelte kritikpunkter fra Rigsrevisionen er vurderet.

Det gælder blandt andet det antal flyvetimer, man kan forvente at få ud af de nye fly. Her fik Forsvarsministeriet tidligere kritik for at være meget optimistiske med sine forventede 250 årlige flyvetimer per fly, mens lande som Holland og Norge holdt forventningerne nede på henholdsvis 210 og 168 timer per år.

Læs også: Nu er det officielt: Forsvarsministeriets F35-køb hviler på super-optimisme

Den diskrepans faldt også de politisk udpegede statsrevisorer for brystet i november.

»Statsrevisorerne fandt, at Forsvarsministeriets vurdering af antallet af flyvetimer pr. kampfly var meget optimistisk,« påpeger Rigsrevisionen i det nye notat.

Forsvarsministeriet fastholder stadig de høje forventninger, men noterer sig nu risikoen for, at forventningen ikke kan opfyldes. Rigsrevisionen påpeger, at det ikke løser det potentielle problem, men at sagen alligevel kan afsluttes:

»Rigsrevisionens opfølgning har vist, at der fortsat er væsentlige risici og usikkerheder forbundet med flyvetimeproduktionen, og der er dermed risiko for, at 27 F-35 kampfly ikke kan løse de fastsatte opgaver. Det er Rigsrevisionens vurdering, at Forsvarsministeriet er opmærksom på håndteringen af disse risici i regi af Forsvarsministeriets risikostyring af kampflyene. Rigsrevisionen vurderer på den baggrund, at denne del af sagen kan afsluttes.«

Læs også: Efter kritik: Forsvarsminister tavs om historiens største forsvarsindkøb

Operationer skal erstatte træning

En anden meget ambitiøs forventning fra ministeriet forudsætter, at 80 pct. af piloternes træningstimer i flyene i år med internationale operationer, kan erstattes af flyvninger på operationerne.

Også her påpegede Rigsrevisionen, at der var tale om et ambitiøst estimat. På dette punkt har Forsvarsministeriet imidlertid endnu ikke formået at kvalificere sit estimat.

»Forsvarsministeriet har oplyst, at ministeriet arbejder videre med at kvalificere forudsætningen, i takt med at der kommer flere erfaringer fra flyvninger med F-35-kampflyene. Såfremt den forudsatte synergi ikke indfries, er det dog fortsat Forsvarsministeriets vurdering, at 27 kampfly kan opfylde det politiske ambitionsniveau,« skriver Rigsrevisionen i notatet.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det der synes mest bekymrende er at USA til enhver tid kan deaktivere flyene.

Formodentlig er de også forlængst hackede fra anden side så de kan kontrolleres af fjenden , hvem det nu kan være.

Nu har jeg heldigvis ikke forstand på den slags selv om jeg har været 2 år i Flyvevæsnet . Men er Danmark ikke for lille til den slags fly. Raketter må da være meget bedre.

  • 4
  • 6

Dan Illum

For mig lyder det mere og mere besynderligt. Personer der beskæftiger sig med dette fly, følelsen af have d et damoklessværd hængende over hovederne vil vel medføre nogen ting. Og pres alene løser vel heller ingen ting (I vor moderne verden).

BSS (Business Sciense School) får vel også noget at skulle have indført over hele denne sag. Nu hvor den har kørt så rigtigt længe. Erfaringer og Behov!

Personligt håber jeg at flyet indhentes af nyere udviklede metoder; har dog ingen fantasi i hvilke retninger, måske andre ligger inde hermed.

  • 0
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten