Rfid kan krænke privatlivet

De store amerikanske supermarkedskæder er allerede begyndt, og der spås allerede nu en gylden fremtid for Rfid, en billig og lille chipteknologi, som gør det muligt at erstatte nutidens stregkoder på varer med en intelligent chip, som trådløst kan sende informationer om varen til kasseapparatet og lagerstyringen i butikker.

Men det betyder samtidigt, at mulighederne for præcis registrering af indkøbsmønstre er voksende.

Indtil nu er der nemlig ingen forretninger, som "dræber" de små chip, når kunden forlader butikken. Det betyder, at en læser rettet mod en tilfældig bruger kan afsløre alt om, hvilke produkter en given person bærer. Fra trusser til minkpels.

Rent praktisk kan den slags bruges til at skabe detaljerede og individuelle profiler på kunder. Kombineret med loyalitetsprogrammer får butikker således mulighed for at sammensætte individuelle slagtilbud baseret på kundens præferencer.

Under et nyligt seminar om Rfid kunne producenterne af den nye teknologi imidlertid fortælle, at det er temmelig nemt at skærme for de radiosignaler. Metal, plastic og væsker er alle i stand til at skærme for radiosignalerne. Dermed er der indirekte udsigt til, at den nye teknologi også vil møde en række praktiske problemer, når Rfid skal fungere i almindelige indkøbsmiljøer som supermarkeder.

Imens er teknikken på vej ud på hylderne. Ifølge Wired har Gilette-koncernen bestilt 500 mio. Rfid-tags og Philips Semiconductors siger, at de allerede har leveret en mia. Rfid-tags.