

Skibsbygning Bliver fjerde gang lykkens gang?
Der findes ikke brugbare fartøjer på markedet, der lever op til kystredningstjenestens behov og krav, og derfor er det nødvendigt at udvikle en ny bådkonstruktion.
Sådan lyder det fra Forsvaret, som siden 2017 har forsøgt til Kystredningstjenesten at indkøbe nye motorredningsbåde (MRB’er), der kan foretage search and rescue-opgaver (SAR) i al slags vejr i havet ud for det nordvestlige Danmark.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
MRB 20 Emile Robin er afleveret fra Nordsøværftet i Ringkøbing i 1989. Redningsbåden er navngivet efter den parisiske storkøbmand Emile Robin, filantrop, cognacfabrikant og vicepræsident i den franske velgørende sammenslutning La Société Centrale de Sauvetage des Naufragés (Selskabet for skibbrudnes redning). Han står som den mest betydningsfulde velgører i Det danske Redningsvæsens 150-årige historie.
MRB 20 Emile Robin er fast stationeret ved Redningsstationen i Hvide Sande.
nok noget med manøvredygtighed og dybgang at gøre...
Artiklen lægger vægt på et antal DANSKE krav, som alle kan være velbegrundede, men som unægteligt giver ekko i en række mislykkede danske anskaffelser på mange forskellige områder (listen er lang, så den kommer ikke her).
Naturligvis er jeg ikke mere skibskyndig end "eksperterne", men jeg forstår ikke hvorfor eg. de engelske (UK) redningsbåde, som ofte ses på film, ikke er tilstrækkelige. Deres "vand" er næppe meget værre end vores ? (Jo vanddybde ændre bølgefrekvens blandt andet, men aligevel).
Maler Danmark sig op i et hjørne med høje, ideelle, krav, som måske udelukker, diskvalificere, næsten gode konstruktioner ? Flere af de nævnte krav virker absolut fornuftige, men vi mangler begrundelser for at de er ufravigelige. Hvis der ikke i 30 år har været havari på fremdrivningen (maskiner og propeller), hvorfor så have absolut dublering som et hårdt krav (selvom det lyder fornuftigt) ?
Og pæletræk - hvor mange fiskeskibe ville være forlist hvis bugserkraften var ringere ? Måske ville en ringere kraft være nok til at forsinke et truende forlis indtil anden hjælp kom frem ?
Dette er jo ikke et IC4-udbud, hvor togene bare holder stille bed fejl - men dårligt nok nogensinde kom i forventet drift ? Eller et kanon-køb, som aldrig blev leveret, pga. "særlige danske krav". Eller .........
Men aligevel, RF2 ufortalt, er kravene for høje og ideelle ?
Hvad kunne der ikke være sket i de 10 års forsinkelse af leveringen af nyt ?
Hvorfor må de ikke være mere end 25m lange?