Revnet tandhjul skyld i helikopterulykke
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Revnet tandhjul skyld i helikopterulykke

Piloterne fik ingen advarsel om, at der var fejl i gearkassen, før rotoren gik løs, og helikopteren styrtede. Illustration: CHC Helikopter Service

Lørdag markerede etårsdagen for helikopterulykken ud for Turøy i Norge, der kostede 13 mennesker livet. Helikopteren, en EC 225 LP Super Puma fra Airbus, forulykkede på vej tilbage til Bergen fra et besøg på Statoils olieplatform Gullfaks B, og begge piloter samt alle 11 passagerer blev dræbt.

Læs også: Mærsk indstiller flyvning med nedstyrtet helikoptermodel

Det var metaltræthed i hovedrotorens gearkasse, der var skyld i ulykken. Det fastslår Norges havarikommission nu i en foreløbig undersøgelsesrapport.

Mere præcist var der tale om et såkaldt træthedsbrud i et af planethjulene i hovedrotorens gearkasse. Træthedsbruddet startede med en mindre skade på ydersiden, hvorefter en revne spredte sig under overfladen gennem lejet og ind til det pågældende tandhjul, der satte rotoren ud af funktion.

Billedet til højre viser de forskellige dele i gearmodulet. Revnen, der kom fra et hul i ydersiden, ødelagde et af de otte tandhjul i det andet geartrin. Det fik rotoren til at gå løs, hvorefter helikopteren styrtede ned. Illustration: Airbus Helicopters i havarikommissionens rapport

Hvor den ydre skade kom fra, og hvordan revnen kunne sprede sig ind til gearkassen, har havarikommissionen endnu ikke afdækket. Undersøgelsen har ikke afsløret nogen problemer, hvad angår materialet eller fremstillingen, skriver de i rapporten.

Identisk dødsulykke i 2009

Havarikommissionen er forpligtet til at udgive en foreløbig rapport hvert år, mens undersøgelsen står på, og det er endnu uvist, hvornår den endelige redegørelse ligger klar på grund af ‘undersøgelsens omfang og kompleksitet’.

I rapporten er dog oplistet en række fokuspunkter for den videre undersøgelse.

Kommissionen vil bl.a. sammenligne med en tilsvarende ulykke fra 2009, hvor en Eurocopter AS332 Super Puma styrtede ned ud for Skotlands kyst efter et besøg på en olieboreplatform. Her døde 16 mennesker inklusive de to piloter. Dengang var der ligeledes tale om en skade på et planethjul i en nærmest identisk gearkasse. Derfor vil den norske havarikommission nu også undersøge, hvordan to næsten ens dødsulykker kunne ske med syv års mellemrum.

Læs også: Metaltræthed i gearkasse var årsag til helikopterstyrt med 16 om bord

Samtidig vil de se nærmere på de krav og den proces, der omgiver certificeringen af store helikoptere. Den pågældende fejl var nemlig ikke forventet ifølge designet, og derfor har den nemmere kunnet blive overset i den almindelige vedligeholdelse, skriver de.

Afslutningsvis vil havarikommissionen i samarbejde med Airbus Helicopters fortsætte en metallurgisk undersøgelse for at finde ud af, hvordan revnen udviklede sig, som den gjorde.

Kun forbudt i Storbritannien og Norge

I Storbritannien og Norge er der stadig flyveforbud for de ulykkesramte Super Puma'er. EU’s myndighed for luftfartssikkerhed, EASA, ophævede i oktober et fælleseuropæisk flyveforbud. Ifølge tu.no har en række fagforeninger, der repræsenterer norske offshore-arbejdere, derfor opstillet et krav om et fortsat norsk forbud.

Emner : Helikoptere
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Linket til "En foreløb undersøgelsesrapport"
peger på file:///C:/Users/MLJ/Downloads/LN-OJF%20eng.pdf

Den rigtige rapport kan jeg ikke finde, ellers havde jeg indsat det her.

  • 0
  • 0