Revne lukker vejspor på Storstrømsbroen
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Revne lukker vejspor på Storstrømsbroen

Det står ikke så godt til med Storstrømsbroen. Banedanmark har nu også fundet en 30 cm lang revne på broens vejside. Biltrafikken kan fortsat benytte broen, men der er blevet sat lysregulering op, så der er et stykke på 50 meter er spærret af. Her må bilisterne deles om det ene af vejbanens to spor.

»Den nye revne betyder ikke noget i forhold til vores tidligere udmeldinger. Vi regner fortsat med at være færdige om tre uger, som i morgen bliver til to uger. Når vi er færdige med undersøgelserne, ved vi, hvor store skaderne er, hvad der skal gøres ved dem, og hvor lang tid det vil tage,« oplyser områdechef for Banedanmark Søren Boysen.

Den første revne blev opdaget 18 oktober, og de fire revner, man har fundet indtil i dag, er alle fundet på sporsiden. I den forbindelse har det været nærliggende at give de mange tunge tog skylden for revnerne, men det viser sig altså nu, at der også er en revne på vejsiden.

Banedanmark er i øjeblikket i gang med at undersøge udsatte steder på broen med ultralyd.

Jeg synes at de lyder som en skrotningsmoden bro.

Problemet er: Kan det betale sig reparere på broen, og så lynhurtigt (=hurtigere end Femern forbindelsen skal opføres) lave en ny bro.

eller

Køb eller lej en lille færge og sejl biler, og andre passagerer.
Luk derefter broen, og riv den ned, hvorefter man straks går i gang med at genopføre en ny samme sted med den viden vi har idag med 2 tog spor, 2 vejbaner, fodgængersti, og cykel sti.
Togene kan køre nederst, hvor fodgængersti og cykelsti også er (kan bruges som nødvej fra toget), og vejen er så øverst.

Hvis bureaukratiet opper sig, og man sætter passende ressourcer af til det kan det helt sikkert gå meget hurtigere end rigtig mange år at bygge en ny bro.

  • 0
  • 0

Der er her tale om et ekstremt hysteri.

Det virker fuldkommen tåbeligt, at man ikke kan liste de lokomotiver, og passagervogne hjem, som er "strandet" nede i udkantsdammark.

Der er ganske enkelt ikke noget rationelt forhold mellem de smårevner i broen, og den hysteriske reaktion, som samme har affødt.

Mvh. Rune

  • 0
  • 0

Det virker fuldkommen tåbeligt, at man ikke kan liste de lokomotiver, og passagervogne hjem, som er "strandet" nede i udkantsdammark.

Det skyldes tilsyneladende at de stilladser man bruger til inspektion er fastgjort hen over eller muligvis til skinnerne.

  • 0
  • 0

Rigtigt, det lyder tåbeligt, men hvem skal tage ansvaret og sige ja? Eftersom man ikke kan foretage ingeniørmæssige beregninger på, hvornår broen vil brase sammen p.g.a. metaltræthed eller overbelastning, så vil det nok være svært at finde nogen, som kan tage ansvaret. Det vil nok heller ikke være muligt at finde et forsikringsselskab.
Personligt gætter jeg på at revnerne har været der i årevis. Det er jo kun fordi man skulle vurdere broens tilstand i forbindelse med Fehmern forbindelsen, at de er blevet opdaget. Hvis vi ikke skulle have den forbindelse, tror jeg ikke at de var blevet opdaget, før svævefaget var røget i vandet med tog på.
Hvad man ikke ved har man ikke ondt af!

  • 0
  • 0

Rigtigt, det lyder tåbeligt, men hvem skal tage ansvaret og sige ja? Eftersom man ikke kan foretage ingeniørmæssige beregninger på, hvornår broen vil brase sammen p.g.a. metaltræthed eller overbelastning, så vil det nok være svært at finde nogen, som kan tage ansvaret. Det vil nok heller ikke være muligt at finde et forsikringsselskab.
Personligt gætter jeg på at revnerne har været der i årevis. Det er jo kun fordi man skulle vurdere broens tilstand i forbindelse med Fehmern forbindelsen, at de er blevet opdaget. Hvis vi ikke skulle have den forbindelse, tror jeg ikke at de var blevet opdaget, før svævefaget var røget i vandet med tog på.
Hvad man ikke ved har man ikke ondt af!

ingeniørmæssige beregninger på metal træthed og overbelastning:
Tjae måske med hensyn til metaltræthed, men det kan andre der ved noget mere om metallurgi nok fortælle meget mere om, men at man ikke kan beregne overbelastning er direkte forkert.

Forsikringsselskab:
Jeg ved ikke rigtig hvor du vil hen med den kommentar, men staten forsikrer sig selv (er selvforsikret).

Revner i broen:
Hvis der havde været revner i lang tid ville den have kollapset med en tog oven på for længst. Broer og andre højrisikobyggerier er under vedligeholdelsesopsyn konstant - de overlades ikke til sig selv i lang tid.

Lidt om risikovurdering: http://www.bsf.dk/undgaa-byggeskader-/risi...

Ansvar:
Det er en samfundsopgave, og altså vores politikere der har ansvaret for en ordentlig og sammenhængende infrastruktur, så det er dem der er valgt af os (ansat) til at beslutte at der skal laves en ny bro, og den gamle skal rives ned.

  • 0
  • 0

Der er her tale om et ekstremt hysteri.

Det virker fuldkommen tåbeligt, at man ikke kan liste de lokomotiver, og passagervogne hjem, som er "strandet" nede i udkantsdammark.

Der er ganske enkelt ikke noget rationelt forhold mellem de smårevner i broen, og den hysteriske reaktion, som samme har affødt.

Som jeg har spurgt om før: Kan revnerne vokse og hvor meget, hvor hurtigt. Har nogen af jer forstand på beton, styrken i samme, armering, kraftpåvirkning fra togene? I er bare indignerede over den desperate situation. Men det er ingeniørene der ved bedst.

  • 0
  • 0

Forsikringsselskab:
Jeg ved ikke rigtig hvor du vil hen med den kommentar, men staten forsikrer sig selv (er selvforsikret).

Revner i broen:
Hvis der havde været revner i lang tid ville den have kollapset med en tog oven på for længst. Broer og andre højrisikobyggerier er under vedligeholdelsesopsyn konstant - de overlades ikke til sig selv i lang tid.

Lidt om risikovurdering: http://www.bsf.dk/undgaa-bygge...aspx

Ansvar:
Det er en samfundsopgave, og altså vores politikere der har ansvaret for en ordentlig og sammenhængende infrastruktur, så det er dem der er valgt af os (ansat) til at beslutte at der skal laves en ny bro, og den gamle skal rives ned.

Ansvar: Jeg mener at den der skulle give tilladelse til at der må køre et lokomotiv over, tager ansvaret for at det kan ske uden at det medfører skader. Hvordan vil du have at nogen skulle tage det ansvar uden at have nogen begrundelse for at det kan gøres, (Beregning af bæreevne)

Revner i broen: Ja selvfølgelig fører man tilsyn, men hvis de er skjult under vinkeljern, er det svært at opdage før de er synlige.

Til Kristian. Hvorfor spørger du om styrken af beton når det er en jernbro (bortset fra vejbanen, som er en betonplade)

  • 0
  • 0