Revisorer: Mange flere passagerer vil få rejsekortet til at bryde sammen

Senere i dag, onsdag, kommer Rigsrevisionen med sin rapport om rejsekortet, men allerede inden den er på banen, bliver der rejst revisor-flag over for Danmarks elektroniske bus- og togbilletter.

Revisionsfirmaet KPMG tager forbehold over for, om rejsekortet kan klare, at der kommer mange flere passagerer.

Det elektroniske billetsystem skal ellers inden udgangen af næste år erstatte pap- og klippekort i landets busser og tog. Det er indtil videre kun rullet ud i Vestsjælland, hvilket er klogt, for en større skala kan ifølge KPMG medføre store problemer.

Det fremgår af et notat, som trafikselskabet Movia, der styrer busserne på Sjælland, har sendt til transportminister Hans Christian Schmidt (V).

»Movias og Rejsekortselskabets revisor KPMG har taget forbehold for, hvor stor en mængde kunder og hvor stor en omsætning det nuværende system, som anvendes til udrulning på Sjælland, kan håndtere, uden at sporbarheden af økonomidata bliver problematisk,« skriver busselskabet.

»Forholdet hænger sammen med, at rejsekortsystemet på det nuværende udviklingsniveau fordrer en række manuelle procedurer i forbindelse med håndteringen af økonomidata, og der vurderes at være en øvre grænse for, hvor mange data der kan håndteres under disse vilkår,« lyder det i notatet til ministeren.

Ifølge Movia har revisorerne endnu ikke 'antydet', nøjagtig hvor mange transaktioner den nuværende version af rejsekortet kan håndtere.

»Indtil nu har alle økonomidata været behandlet tilfredsstillende, uden advarselslamper tændte hos KPMG,« understreger busselskabet.

Udviklingen af de elektroniske bus- og togbilletter ligger i selskabet Rejsekort A/S, som bus- og togselskaberne ejer sammen. Her er direktør Bjørn Wahlsten ikke bekymret over revisorernes forbehold.

Dokumentationen for it-systemerne halter

Selv om Movias notat er nyt, så stammer forbeholdet ifølge rejsekort-direktøren fra november.

»Dengang frygtede vi, at der var flere huller i systemet, end det har vist sig at være tilfældet. I praksis har vi et meget fint billede af, hvordan data kommer rundt i systemet,« siger han.

Bjørn Wahlsten oplyser, at forbeholdene gælder mangel på dokumentation for it-systemer. Den er rejsekortselskabet ved at få overdraget fra leverandøren, franske Thales, nu.

Den tungeste af de manuelle procedurer, som KPMG henviser til, er ifølge direktøren at tilbageføre pengene til en kunde, hvis rejsekort er blevet spærret. Desuden kører 'en del backup-procedurer' manuelt.

Manuelle procedurer forsvinder med ny software

De fleste af de manuelle procedurer slipper bus- og togselskaberne af med, når de sætter en ny version af softwaren i drift i starten af 2012. Resten forsvinder med den følgende version af softwaren, som skal i brug i 2013.

»Vi følger meget nøje vores data og de manuelle procedurer. Vi har passeret 400.000 rejser med rejsekortet, og der har ikke været anledning til bekymringer. Men hvis der bliver det, vil vi dimensionere vores udrulning efter det,« siger Bjørn Wahlsten.

Den største belastning bliver det elektroniske billetsystem udsat for, når passagererne i hovedstaden skal benytte rejsekortet. Busserne er dog først klar til systemet om et års tid, og der er lagt op til, at klippekort og månedskort fortsat kan benyttes en endnu ikke fastsat periode.

Ingeniørens blogger Poul-Henning Kamp skriver jævnligt om personlige oplevelser med rejsekortet. Læs hans seneste indlæg her.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvorfor skal månedskort ind over systemet? Hvis det er flatrate, så er der jo ingen grund til at checke ind og ud.

  • 0
  • 0

Månedskort gælder som regel kun indenfor bestemte zoner, så hvis en passager vil rejse udenfor, så skal han jo betale for det.

  • 0
  • 0

»Indtil nu har alle økonomidata været behandlet tilfredsstillende, uden advarselslamper tændte hos KPMG,« understreger busselskabet.

Har KPMG så også undersøgt om det gælder de data som kunderne ser, og de penge, der trækkes fra kundernes konto? Det lyder som om KPMG ikke har opdaget den slags fejl som Poul-Henning Kamp har opdaget med manglende datakvalitet.

  • 0
  • 0

Er Rejsekort A/S' daglige drift god nok til at håndtere det nuværende antal henvendelser? Allerede nu hører man om meget lang sagsbehandling, men er der pålidelig statistik på det? Er det realistisk at have nok sagsbehandlere til at de kan bruge 5 minutter per kunde per måned, der oplever fejl?

Jo flere fejl, jo mere sagsbehandling, så man kan håbe at Rejsekortet A/S bruger deres energi på at forebygge fejlene, og ikke "kun" sørger for hærskare af sagsbehandlere.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten