Resterne af kollapset motorvejsbro står ikke til at redde
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Resterne af kollapset motorvejsbro står ikke til at redde

Den kollapsede motorvejsbro på Egebækvej kommer til at koste mere end 20 millioner kroner. De resterende dele af broen skal rives ned, og der kan gå et år, før en ny er klar. Det skriver Jyllands Posten.

Selve den nu kollapsede bro har en pris på 20 millioner kroner, og dertil skal altså lægges udgifterne til maskiner og arbejdsfolk, der har været i gang med at rydde op siden søndag eftermiddag.

Læs også: Vejdirektoratet: Sådan strammede vi reglerne efter fatalt brokollaps

Vejdirektoratet kan dog på nuværende tidspunkt ikke sige noget om, hvad ulykkens pris ender med at løbe op i.

»Hvor dyrt det præcist vil blive, er svært at sige,« lyder det ifølge Jyllands-Posten fra Erik Larsen, der er anlægschef i Vejdirektoratet.

Han tilføjer, at oprydningsarbejdet har kørt 24 timer i døgnet siden søndag, og at det har taget længere tid end beregnet på grund af den kraftige beton, der skal hakkes i stykker.

Erik Larsen kunne i går oplyse til DR, at man ikke kan redde de dele af brobyggeriet, der overlevede kollapset. Begrundelsen lyder, at hele konstruktionen har rykket sig.

Læs også: Stilladset på kollapset motorvejsbro måtte forstærkes flere gange

Eksperter fra Force Technology, Niras og Grontmij gik søndag i gang med at foretage undersøgelser og samle dokumentation for at klarlægge årsagen til brokollapset.

Vejdirektoratet afventer indtil videre eksperternes resultater, men hvis det trækker ud, vil man ifølge Erik Larsen tage stilling til opførelsen af den nye bro, inden ekspertvurderingen foreligger.

»Vi ved ikke på nuværende tidspunkt, hvor lang tid den uvildige undersøgelse vil vare, men er der tale om blot uger, vil vi afvente undersøgelsesresultatet, inden vi beslutter os for arbejdet med at opføre broen på ny. Hvis vi taler om måneder, bliver vi nødt til at agere. Vi kan ikke stå stille i et år, som det var tilfældet efter brokollapset i Aalborg i 2006,« siger han til Dagbladet Licitationen.

Læs også: Se forskallingen på motorvejsbroen få timer inden kollapset

Ved brokollapset i 2006 mistede en person livet, mens flere kom alvorligt til skade.

Emner : Broer
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvem mon kommer til at betale.

En entreprenør der ikke har levet varen (Evt. hans forsikring)?
Eller betaler staten samme entreprenør for at lave broen igen?

  • 1
  • 2

Det må da næsten være enten materialerne eller elendigt håndværk der er årsagen her, da det er da ret banal statik skal til at regne en forskalning, eller er der noget jeg overser? Ansvaret ligger dog ved entreprenøren lige gyldigt hvad...

/Martin

  • 4
  • 1

I morges hørte jeg en interview med en fra vejdirektoratet der sagde at vejdirektoratet som bygherre havde ansvaret. Jeg forstår det dog ikke - men det kommer selvgølgelig an på hvad der er årsagen til ulykken - om det er en procedure eller tegninger fra vd der var fejlagtige eller byggesjusk fra entreprenøren.

  • 3
  • 0

Det er selvfølgelig interressant at vide hvorvidt om vejdirektoratet "bare" køber en bro alt inkl, eller kun udførelsen. Er der nogen der kan svare på det?

  • 4
  • 1

Lige her og nu lyder det for mig rigtig nok at det er VD som har ansvaret.

Hvis undersøgelserne viser at der er fejl fra rådgiverens side i projekteringen eller fra entreprenørens side i udførelsen kan VD vel sende "aben" (læs: regningen) videre.

  • 0
  • 0

det er påfaldende at du helt overser rådgiveren som en del af kæden i processen. Men dette skyldes selvfølgeligt at sådanne Rådgivere pr automatik aldrig fejler.

Det er desværre et meget kedeligt image at rådgiverne har skabt sig.
Det ville klæde mange at lade være at dømme, lade de specialister der er sat på sagen tale før man dømmer eller forsøger at påvirke i en bestemt retning. Specielt i dette forum skulle man forvente at der sad kompetente folk med års erfaring som manede til ro på bagsmækken.

Den dag man fjernede kravet om at man for at blive rådgiver SKULLE have en håndværksmæssig baggrund, den dag skabte man grobund for en selvfed samling teoretikkere, der selvfølgeligt kan alt det der står i bøgerne men slet ikke kan se længere eller ved hvordan man udfører det pågældende arbejde fysisk.

Men heldigvis har VD taget stilling og påtaget sig et ansvar , men hvor mon rådgiverne der har projekteret, der har ført fagtil o.s.v. er henne !!!

  • 1
  • 1