Reservedele til IC4 mangler for tredje år i træk
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Reservedele til IC4 mangler for tredje år i træk

»Reservedelssituationen forsinker løbende vedligeholdet og giver togsæt ude af drift.«

Sådan beskriver DSB selv problemet med at skaffe de nødvendige reservedele til IC4 og IC2. Citatet stammer fra den seneste statusrapport om IC4, som Folketingets Transportudvalg modtog mandag.

Problemet vil kun stige, i takt med at togene får flere kilometer på skinner, men der arbejdes på at sikre en stabil leverance, skriver DSB i rapporten.

Det er dog langt fra noget nyt. Allerede i foråret 2011 indrømmede DSB, at de ikke kunne skaffe reservedele til de mange IC4-tog. Dengang sagde DSB, at Ansaldobreda hverken leverede komponenter til togene rettidigt eller i tilstrækkelige mængder.

Læs også: DSB-redegørelse afslører: Ingen reservedele til IC4-tog

Den evige mangel på reservedele betyder, at DSB har svært ved at klargøre togene til drift, og selvom »leveringen af materiel til drift har været stabilt stigende«, er leverancen af tog »stadig udfordret i forhold til målet.«

I den nye rapport meddeler DSB, at arbejdet med at indgå leveranceaftaler med tidligere Ansaldobreda underleverandører er en omfattende og langsommelig proces, og derfor vil der komme en »flaskehalssituation i i fejludbedringerne« i 2013. Med andre ord er der for få reservedele til at få de nødvendige IC4- og IC2-tog indskrevet i køreplanen.

Det forventes, at antallet af kørte IC4-kilometer i løbet af 2014 stiger fra 200.000 km om måneden til 750.000.

DSB har hårdt brug for IC4-togene indtil 2025, hvor den danske jernbane forventes elektrificeret, og DSB igen skal på tog-indkøb. Fremskrivninger viser, at antallet af togpassagerer vil stige. Derfor skal samtlige togsæt helst kunne sættes i drift, og 64-74 forventes at indgå fast i køreplanen. Det udtalte direktør i DSB Vedligehold, Steen Schougaard, i september.

Emner : Tog
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Året forinden bliver eneste fungerende da trukket ind på jernbanemuseet i Odense idet det udåndede ved Årup.

  • 7
  • 0

Litra E 977 blev desværre ophugget i 1970 hos Nordisk Jern og Metal i Hedehusene, men Jernbanemuseet har E 978, E 991 og E 994, hvoraf ingen er køreklare.
Men sandsynligvis vil de 3 lokomotiver kunne gøres køreklare væsentligt hurtigere end IC4!

  • 17
  • 0

nej da en skandale.... hos D,S,B noget helt nyt
nogle af statens ansatte må være total retarderet
bliver godt når ansaldo skal lave service på de nye årtiets skandale jagerfly

  • 1
  • 4

Hvis man skal vente i årevis på reservedele kunne det være at man skulle til at "tænke ud af kassen". Det kunne jo være at der var nogle danske leverandører der kunne lave nogle stumper. Dansk industri er kendt for at være fleksibel og kunne handle rimeligt hurtigt. Det kan da godt være at der vil være en værktøjsafgift, at der vil være et krav om minimumsleverance og at prisen måske er lidt højere, men er det ikke bedre end slet ikke at køre ...? Det er næppe et teknologiproblem, eller er der måske nogle 'skjulte' kontrakter omkring krav om køb af reservedele i Italien?

  • 11
  • 0

Så vidt jeg kan se er der to i Sverige og et i England.

Så kan vi få lyntoget "Englænderen" tilbage.

  • 5
  • 0

Kan de nok også blive nødsaget til, men bliver jo nok meget dyrt. Den nuværende løsning er jo betaling for, at togene blev forsinket, der fik de som kompensation en pulje penge, som de kunne købe reservedele for... en ufattelig dårlig handel som det så har vist, sig da den jo var bundet til italienerne.. Det er så op mod 15 togsæt man aldrig forventer i drift, hvorfor har man så accepteret leveringen af disse ?

  • 1
  • 0

Det skulle ikke gøre nogen forskel til idag,har set DSB my 1101 afhente et strandet ic4 tog i Middelfart og dsb my1101 er hjemmehørende påjernbanemuseet i Odense.

  • 6
  • 0

Der er nu ikke i rapporten identificeret et behov for alternativ produktion. Problemet er at få de rette direkte aftaler med Ansaldos underleverandører. Og i ing's artikel udelader man en vigtigt tilføjelse, idet DSB skriver

Reservedelssituationen forsinker løbende vedligeholdet og giver togsæt ude af drift. Dette problem vil blive mere udtalt efterhånden som kilometerproduktionen stiger. Dette vil udgøre en flaskehals i fejludbedringerne et stykke tid frem i 2013.
Der er løbende dialog om problemstillingen, men hele indkøbs organisationen med identificering og indgåelse af leveranceaftaler med tidligere AnsaldoBreda underleverandører er en omfattende og langsommelig proces.

Det må forstås således, at DSB på rapporteringstidspunktet, 1. september 2013, forventede at problemet ikke udgør en flaskehals længere ultimo 2013.

Der er da heller ikke i rapporten noget belæg for artiklens udsagn om at

  • Med andre ord er der for få reservedele til at få de nødvendige IC4- og IC2-tog indskrevet i køreplanen. Det forventes, at antallet af kørte IC4-kilometer i løbet af 2014 stiger fra 200.000 km om måneden til 750.000. *

Den næste udvidelse af IC4 km-produktionen sker ved overgangen til K14 i december 2013. Der kommer flere trin i 2014 og DSB har forklaret den trinvise idriftsættelse ud fra hensynet til stabil drift.

  • 0
  • 0

Alle togsæt af en type kan kan ikke indgå i køreplanen. Så ville der jo ikke være tog til at køre når et togsæt var til vask, rengøring, kilometereftersyn, værksted og lignende. Så at have en 10-15 togsæt ekstra i puljen er simpelthen en nødvendighed. Sådan er det også med IC3 i dag.

  • 0
  • 0

Problemet er ikke Ansaldo,DSB ansatte,ministre rød blå etc men at de fleste danskere er for dumme til at se at stål stål teknologien er forældet.Ordnet afvikling er vejen frem.

  • 0
  • 5

Jeg var på en station for nyligt, inde ved København og kiggede på et Breda - damplokomotiv, forspændt flere passagervogne. Gad vide om de stadig prøvekører det?

  • 1
  • 0

Så er det reservedele,så er det bremser,så er det biofilm,fortsæt selv.
Problemet med jernbaner er at de er dyre socialtilfælde og har været det siden første verdenskrig eller Ford om man vil.Man afliver ikke menneskelige udskud hurtigt,men der er vel egentlig ikke noget i vejen for at gøre det medteknologier.

  • 0
  • 3

Det kunne måske tænkes, at DSB ikke har tilrettelagt indkøb af r-dele hensigtsmæssig, nemlig først at tage togene i drift efter at et komplet r-delslager var opbygget - og til stede på de danske hylder...
Hele IC4-sagen er så fyldt med fejldispositioner, at man kunne fristes til at antage, nogen scorer kassen under bordet...
Deutz-sagen har vi vel alle i frisk erindring...

  • 1
  • 0

jamen er der ikke både en P og en R maskine der skulle kunne sættes i drift, hvor i mod man måske nok skal vente lidt med H maskinen, den kan trods alt ikke løbe så stærkt. og og og har de ikke lige fået et gammel 3 vogns lyntog på skinner igen, så nu gælder det vist bare om at ryddet nogle spor for træer så vi kan komme frem.

Angående K maskinen fra Bredal mener jeg nu nok at have hørt at de fleste børnesygdomme er overstået, og reservedele kan vel laves på en simpel drejebænk/fræser hvis det er nødvendigt

  • 2
  • 0

Citat: "Problemet (med manglende reservedele, red.) vil kun stige, i takt med at togene får flere kilometer på skinner, men der arbejdes på at sikre en stabil leverance, skriver DSB i rapporten"

Venstre har foreslået, at de bedste IC4-tog, som er opgraderet og ombygget med videre, skal köre videre til elektrificeringen er på plads. Det hjälper allerede i 2015 hvor sträkningen til Esbjerg er klar med EL, i 2018 når KBH-Köge-Ringsted åbner med EL og igen i 2021 når Sydbanen bliver elektrisk, så vi behöver ikke helt at vente til 2025 med at köbe EL-tog, som det fremgår af artiklen.

Idéen er, at de bedste IC4-tog skal köre, og de övrige skal bruges til reservedele-tog. Planen er ikke perfekt, men det bedste bud vi har. Desvärre er Transportministeren vist faldet i sövn.

  • 1
  • 2

I den snart gamle nyhed om købet af IC4 blev der nævnt at DSB havde et historisk samarbejde med Breda.

Det er vel heller ikke vanskeligt at bygge et damplokomotiv som i 100 år blev bygget efter de samme grundtekniker samt godt stål, messing ordentligt, håndværk og så opjusteringer nu og da for at udnytte dampen bedre.

  • 0
  • 0

K582 var i følge jernbaneklubben også en mindre vellykket konstruktion, men børnesygdommene blev afhjulpet og efter 113 år kører det faktisk glimrende.

  • 0
  • 0

Linket i forrige indlæg virker ikke, men hvis man copy/paster hele teksten til en ny fane, så rammer man rigtigt.

M

Edit: Det kan i jo nok uden problemer regne ud, men jeg kan ikke nære mig for at brokke mig over at noget så simpelt ikke bare virker ;-)

  • 1
  • 0

Hvor fra og hvor til trak MY 1101 togsættet? Og hvad lavede IC4'eren i Middelfart? Regionaltogene kører ikke den vej, så var det et af lyntogene mellem Aarhus og Kastrup som holdte der?

  • 0
  • 0