Tak til Energinet for at komme med denne replik og for at blande sig i debatten. Vi tror og håber på, at vi grundlæggende alle er på samme mission: at gennemføre en effektiv og miljørigtig grøn omstilling. Det kræver en åben debat. Og er der misforståelser skal vi prøve at rette dem. Således har vi også rettet, at vi i enkelte artikler har skrevet, at energinet har ansøgt om at bygge en gasledning på Lolland.
Energinet angriber dog lederen på et fejlagtigt sæt. Eller måske har Energinet læst teksten lidt for hurtigt. Så hermed en opklaring:
I skriver, at lederen ikke efterlader tvivl om, at el er en mere farbar vej end gas til grøn omstilling på Lolland Falster.
Det er ganske enkelt helt forkert. Og det skriver vi også meget tydeligt i lederen. For eksempel skriver vi direkte: “Det er muligt, at der er plads til et biogaseventyr på Lolland”. Det gør vi jo - som forklaret i lederen - fordi det er en kompliceret sag, især fordi lokale kræfter muligvis står klar til at skabe et biogaseventyr på Lolland. Og derfor er det også vores klare opfattelse, at det var helt på sin plads, at Energinet gav politikerne mulighed for at tage stilling til et forslag, der godt nok var økonomisk ufordelagtigt for samfundet (umiddelbart), men som måske havde andre fordele. Som vi også skriver i lederen, så afhænger det jo af, hvilken strategi politikerne har. Og her lægger vi ikke skjul på, at vi savner denne.
Vi på Ingeniøren har en nedskrevet mission, der blandt andet lyder: "Med værdier som præcision, substans og relevans er vores journalistik med til at sikre, at væsentlige beslutninger for samfundsudviklingen kan tages på et oplyst grundlag." Derfor angriber vi i vores leder Energinet for kun at præsentere politikerne for et scenarie, hvor gas indgår - og ikke et scenarie, hvor elektrificering indgår. Det har vi forklaret uddybende i lederen. Som vi har vist i flere artikler, synes vi der er gode grunde til at undersøge dette også. Og så kan politikerne tage stilling på et oplyst grundlag. Eller bliver det et take-it-or-leave-it. Mvh Thomas Djursing, Ingeniøren