Sverige har nordens største containerterminal- i Göteborg, og der er mindre ditto i Helsingborg, Malmø etc. De har mere end rigelig kapacitet til at tage hovedparten af den Svenske + Norske trafik på bane, man planlægger gennem Danmark. Man kan så reservere banen til transporter, der kræver stor hastighed- som fx passagerer og ilgods. I Tyskland er der en stribe terminaler klar til at modtage. Gods, containere etc, og de har også rigelig kapacitet. Nogle få mindre containerskibe plus stykgods/ bulk skibe der pendler Sverige Tyskland- kan klare hovedparten af transporterne og pludselig er der ikke mangel på banekapacitet i Danmark. mvh/Anders Et problem er hastigheden. Göteborg - Hamburg med containerskib tager ca 18 timer. Men jag har svært ved at se, at træprodukter, malm mm ikke kan tåle en forsinkelse på måske 12 timer- Göteborg- Hamburg i forhold til et tog. Miljømæssigt, så koster det mindre primærenergi at transportere på skib ifht bane, CO2 er ca det samme som eldrevne tog og skibene har pt højere udledning af fx SO2. Det kan man overbevise sig selv om her: http://www.ecotransit.org/ecotransit.en.phtml ( regneværktøj) http://www.ecotransit.org/download/ecotran... ( baggrund for beregningsværktøj)
Summa summarum. Hvis den Svenske transittransport gennem Danmark til Tyskland- baltikum etc holdes på skibe, så undgår Danmark to til trecifrede milliardinvesteringer, der spares energi, CO2 er uændret og forsuring og godstransporttider vokser lidt. Det synes jeg er en fin handel.