Renoveret Nørreport ankommer til tiden og budgettet
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Renoveret Nørreport ankommer til tiden og budgettet

Omkrng 250.000 personer bevæger sig hver dag gennem Nørreport. Det har givet en del udfordringer for holdet, der skulle renovere stationen og området omkring, mens stationen var i drift Illustration: Ny Nørreport

En byggeplads i midten af København, som 250.000 rejsende i tog, S-tog, busser, på cykel og gåben dagligt skal igennem. En hovedentreprenør, der går konkurs midt under byggeriet, og intens offentlig bevågenhed.

Sådan har arbejdspladsen set ud for hundredvis af ingeniører, arkitekter og håndværkere gennem tre år. Sammen har de renoveret Nørreport Station fra inderst til yderst, og på lørdag genåbner hele herligheden officielt.

Åbningen vil både glæde de handlende, der ikke længere skal generes af afspærringer og byggestøj, og passagererne, som både får bedre luft på stationen og mere plads til at parkere deres cykler.

På projektholdet er der også glæde, for især de sidste otte måneder har været udfordrende, fortæller Banedanmarks projektchef Mikael Bredsdorff.

Læs også: Nu starter frysning af trappeudgravning ved Nørreport

»Den største udfordring på dette projekt har været de 250.000 personer, der hver dag skal gennem området. Folk færdes som vand gennem sten, så det har været en udfordring at holde dem uden for byggepladsen - især gennem de seneste otte måneder, hvor vi har skullet ordne belægningerne på overfladen. Der har vi skullet flytte rundt på afspærringerne, og det har været svært at holde folk på den rigtige side af hegnene hele tiden.«

Biltrafikken og busserne er blevet flyttet over på nordvestsiden af Nørreport, så stationen får bedre sammenhæng med bymidten. Desuden er antallet af officielle cykelparkeringspladser mere end fordoblet til 2.100. Illustration: Ny Nørreport

For håndværkerne har det også været noget af en tilpasningsproces at arbejde et sted, hvor der pludselig kunne komme folk ind og spørge betonarbejderne om det næste tog til Ringsted. Eller hvor rejsende lørdag nat kunne finde på at besørge på byggepladsen eller falde i søvn i krogene.

»Vi har skulle bruge en del kræfter på at oplære vores folk i at blive lidt mere pædagogiske, så det hverken ikke udartede sig til konflikter eller tog for meget af deres tid.«

Læs også: Genstridigt lerlag forsinker metrotrappe ved Nørreport

En af metoderne har været at udstyre alle ansatte med visitkort, der viste, hvor vildfarne passagerer kunne finde information - og toiletter.

»Det har faktisk løst mange problemer, så hverken de ansatte eller passagererne er blevet alt for frustrerede.«

Teknisk er byggeriet også forløbet efter planen. Hele den 401 meter lange stationsboks er blevet omisoleret med en ny membran på toppen, og der er blevet installeret et nyt ventilationssystem på fjerntogsperronerne, som sikrer, at niveauet af NOx og partikler ikke bliver for højt.

Desuden er cykelparkeringen blevet udvidet, perronerne renoveret, og hele stationspladsen er blevet istandsat og forskønnet. De nye bygninger er udført med grønne tage eller solceller for at sikre, at de trods store glasarealer i facaden kan overholde kravene i BR08, der gjaldt, da byggeriet blev projekteret.

Dårlig luft på fjerntogsperronen på Nørreport var en af årsagerne til at stationen skulle renoveres. Hvert af det nye ventilationsanlægs tårne udskifter omkring 44.000 m3 luft i timen. Næsten dobbelt så meget som det gamle. Det skal bringe peaks i partikelforurening ned langt hurtigere. Illustration: Klaus Holsting

Oprindelig var der tale om tre forskellige projekter, men de blev slået sammen i 2010 for at spare tid og udgifter og minimere generne for både rejsende og det lokale handelsliv.

»I stedet for at bruge fem år på gennemføre byggerierne i forlængelse af hinanden, klarede vi det nu på tre år.«

Læs også: Nyt ventilationsanlæg på Nørreport udskifter den dobbelte mængde luft

De forskellige projekter har krævet meget koordinering, men i 2013 blev projektet ramt af en ting, som man ikke havde kunnet forudse:

»Pihl var leadcontractor i det entreprenørkonsortium, som havde vundet entreprisen på 392 mio. kr. Og vi havde bestemt ikke regnet med, at de ville gå konkurs. Heldigvis samlede de andre parter i konsortiet, Per Aarsleff A/S og Aarsleff Rail, arbejdet op. Det havde de forpligtet sig til i kontrakten, men jeg synes alligevel, at det blev klaret på en rigtig flot måde,« siger Mikael Bredsdorff.

Læs også: Nørreport-ombygning reddet: Aarsleff overtager efter Pihl

Lørdag åbner stationen som sagt officielt med politikere og sang og musik. Men en enkelt ting mangler dog stadig, erkender projektchefen.

»Vi har ikke fået monteret glasset omkring udluftningskanalerne. Der er en udfordring at få lavet krumt glas, og leverancen er simpelthen ikke kommet i tide.«


Derudover holder projektfolkene nøje øje med ventilationsanlægget for at sikre, at det overholder designkravene. Det lyder på 400 mg NO2 pr. m3 som timemiddelværdi og 150 mg PM10-partikler pr. m3 som døgnmiddelværdi. Indtil videre renser anlægget luften fint.

»Vi har indreguleret det i løbet af efteråret, og så har det kørt de første uger af i år. De foreløbige målinger ser fine ud, og vi har målere oppe, der fanger, hvis en frekvensomformer står af undervejs.«

Læs også: Nørreport Station lukkes for fjerntog frem til april næste år

Efter planen skal renoveringen kunne sikre betonen endnu 40 års levetid.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

...fra Frederiksborggade til stationen (i øvrigt ganske meningsløs imho) er ikke en del af "Ny Nørreport" ?
Det er bare en helt tilfældig ide for at genere handlende og fodgængere ?

  • 1
  • 15

fra Frederiksborggade til stationen (i øvrigt ganske meningsløs imho) er ikke en del af "Ny Nørreport" ?

Nej, den tunnel har et seperat budget. Den var ikke en del af projektet for fornyelse af Nørreport, og var ikke med i budget, tidsplan, udbud og lovgivning.

Alle anlægsprojekter kan diskuteres, men tunnelen vil få 20.000 daglige brugere, så direkte meningsløs er den vel ikke.

http://ing.dk/artikel/banedanmark-derfor-e...

Citat: "Åbningen vil både glæde de handlende, der ikke længere skal generes af afspærringer og byggestøj"

Det er så ikke helt korrekt, men skyldes altså et andet projekt, der foregår i nøjagtigt det samme område.

  • 16
  • 0

Efter planen skal renoveringen kunne sikre betonen endnu 140 års levetid.

Fra et teknisk synspunkt, ville baggrunden for denne udmelding være meget spændende at få oplyst. Givet Nørreport stations og boulevard tunnelens nuværende alder får man derved en samlet levetid omkring 250 år.

Dette er længere, end hvad man har forudsat ved designet af f.eks. Storebæltsforbindelsen. Det er ikke fordi, at jeg vil antyde at der er en slå-fejl. Jeg mener oprigtigt, at emnet om levetidsvurdering og beregning (med tilhørende baggrundsdata og ingeniørskøn) ville være interessant nok til en selvstændig artikel.

  • 6
  • 0

Spøjst!

Ved næste film skulle du måske overveje at beskærer billeder ned til mindste fællesnævner, selv om det ser sjovt ud at det hopper lidt rundt.

  • 0
  • 0

Det prøvede jeg faktisk også, men fordi alle billederne er taget håndholdt med forskellige kameraer (iPhone 4S, 5, 5s og 6), som har forskellige opløsninger og endda også fra forskellige etager i bygningen så ville det beskårne indhold blive ret begrænset. Derfor valgte jeg at inkludere det fulde billede, selvom det rigtigt nok ser lidt spøjst ud :)

  • 8
  • 0

Tak for en god video, det gør ikke så meget at du ikke har den samme opløsning eller position på billederne - det vigtigste er at du gjorde det; at du tog billederne.

  • 4
  • 0

Det er ikke overraskende, at der kommer et hav af kritiske eller kritisk lydende kommentarer, til en artikel om et stort byggeri der for det første overholdt tidsplanen, for det andet overholdt budgettet.
Altså en succes der til forskel for de utallige offentlige projekter IKKE tog 3* den planlagte tid og ikke kostede 3* det budgetterede beløb.

Hvordan er flere af jer i disse kommentarer i stand til at finde noget at brokke jer over uanset om det var OK alt sammen.
Der er rigeligt at brokke sig over til dagligt, hvad med at se på de lyse øjeblikke som dette.
Bare rolig, togene skal nok blive forsinkede eller en eller anden skal nok forsøge at lægge sig til at sove på skinnerne og skal så samles op i flere stykker, det skal nok blive et sådant vejr at busserne ikke kan komme frem, og der vil helt sikkert komme modvind på cykelstierne da Jacob Haugaard ikke mere er i folketinget, så der er rigeligt at være negativ over.

Men det er altså også for dårligt at de har gjort et godt stykke arbejde, så der ikke er noget at kritiserer.

Jeg er imponeret, glædeligt overrasket over denne succes.

Og så tak til Lasse Stilvang for timelapse videoen,

  • 4
  • 0