Renault vil installere det modsatte af snydesoftware

Renault vil installere det modsatte af snydesoftware

Det franske bilmærke anerkender, at der er brug for forbedringer, hvis de skal overholde grænseværdierne for NOx-udledning. De præsenterer en softwareopgradering i marts.

Volkswagens snyd med emissionerne har fået hele bilindustrien i fokus. Således også Renault, som nu har annonceret en aktiv indsats for at komme deres emissionsproblemer til livs. Det skriver Reuters.

Forbedringerne skal komme i form af en software, der skal hjælpe bilerne til at overholde Euro 6-emissionsgrænserne - det modsatte af en snydesoftware, om man vil. Detaljerne for denne software vil blive præsenteret i marts, fortæller Thierry Bollore, Renaults konkurrencedirektør, og i løbet af sommeren kan Renault-ejere således køre en tur forbi værkstedet og få tjekket motoren, siger han.

Læs også: Ingen tegn på dieselsnyd hos Renault - men bilerne udleder for meget NOx

Softwaren kan installeres hurtigt ved et normalt servicetjek og vil kun udgøre en ‘minimal ekstraudgift’, lyder det ifølge Reuters.

Renault estimerer, at op mod 700.000 biler kan få brug for at blive tjekket, men der er endnu ikke foretaget nogen officiel optælling af muligt berørte biler.

Dårlig i undersøgelser

I adskillige uvildige undersøgelser, som har målt dieselbiler af forskellige mærkers reelle udslip på virkelige veje, har det franske bilmærke været et af dem, der har præsteret dårligst. Eksempelvis afslørede det tyske institut DUH (Deutsche Umwelfhilfe) i november, at Renaults Escape minivan udledte 25 gange mere NOx, end de gældende EU-grænseværdier.

Thierry Bollore anerkender, at virksomheden ikke er godt stillet.

»Vi er enige i, at vores position ikke er tilfredsstillende. Vi er de første til at indrømme, at der er plads til forbedring,« siger han ifølge Reuters.

Også undersøgelser foretaget af den franske regering i efteråret viste forhøjede NOx-værdier i flere Renault-modeller.

Læs også: Renault: Vi vil tilbagekalde gamle biler for at bringe emissioner ned

1,2 mia. euro til nye modeller

Den franske virksomhed har øremærket 50 millioner euro til at opgradere de nuværende dieselmodeller, mens yderligere 1,2 milliarder euro er sat af til fremtidens modeller og teknologi, der kommer til at skulle opfylde strengere krav.

I en separat melding fra samme bilproducent annoncerede de, at 15.000 dieselbiler af modellen Captur mini-SUV er blevet tilbagekaldt som følge af en fejl i NOx-efterbehandlingssystemet.

Kommentarer (3)

Nu har jeg haft fornøjelsen af en Grand Scenic fra juni 2015, som var godkendt under euro5. Den brugte 5,4 l/100km. https://www.spritmonitor.de/en/detail/6910...

Efter nogen problemer med styretøjet fik jeg en bytter, den nye fik jeg i december 2015 - den er godkendt under euro6. Ellers er det en fuldstændig identisk bil. Den nye bruger 6,1 l/100km. Altså hele 13% mere end den første. https://www.spritmonitor.de/en/detail/7299...

I praksis betyder det 100-150 km mindre på en tankfuld diesel. :-(

Begge biler er opgivet til at bruge 4,4 l/100km, hvilket er væsentligt mindre end det faktiske forbrug. For euro6-versionen er det i nærheden af 40% mere end fabriksopgivelsen.

Sjovt nok, så er udledningen af NOx iht. skats motorregister reduceret fra 113,3 g/km (euro5) til 41,6 g/km (euro6). Hvordan kan det egentlig passe, når euro6-normen siger max 0,08 g/km???

CO2 er uændret 114 g/km.

Mit budskab er, at hvis Renault vil ændre noget ved min bil, så skal de sørge for at det tilgodeser brændstofforbruget og CO2-udledningen. Jeg havde nok aldrig turdet håbe på de 4,4l/100km, men 40% merforbrug???

Helt ærligt... :-(

Vh
Rasmus

PS. Det er ikke min fod der gør det. Begge biler er blevet kørt på præcis samme måde. Jeg lavede endda et forsøg med den første af bilerne, hvor jeg ikke kørte over 80km/t på en tankfuld - heller ikke her kunne jeg komme helt ned på 4,4l/100km. Ellers er det rolig kørsel primært de 62 km jeg har til job (90/110 på fartpilot), samt til skolen og børnehaven.

  • 1
  • 1

Dit brændstofforbrug, er det målt på standeren eller af bilen selv. Min Clio IV Dci bruger 5-10% mere end den selv rapporterer, afhængigt af kørsel. Det stinker.

  • 0
  • 0

De er begge målt på standeren over flere tankninger. Du kan se på de to links til spritmonitor.de...

Bilens egen computer er meget mere flink overfor forbruget - den viser meget mindre end det egentlige forbrug...

Vh
Rasmus

  • 0
  • 0