Renault-elbil med 250 kg batteri bliver vist frem i København
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Renault-elbil med 250 kg batteri bliver vist frem i København

Hvis vi ser bort fra den seneste biludstilling i Frankfurt, bliver København det første sted, hvor offentligheden vil få mulighed for at stifte bekendtskab med Renaults kommende serie af rummelige og komfortable elbiler - de biler, som folkene fra projekt Better Place sætter deres lid til, når de lover, at familier i tusindvis vil have elbil som førstevalg, når de skal udskifte deres nuværende vogn.

Ved Renault og Better Place's showcase ved Radisson-hotellet på Amager Boulevard kan delegerede og inviterede gæster få et førstehåndsindtryk af selskabernes elbil- og batteriteknologi. Ingeniøren har også haft mulighed for at prøvekøre en af Renaults elbiler, som efter planen vil ligge klar på hylden hos forhandlerne i 2011.

»Vi synes selv, at vi har de biler, der skal til for at skabe et gennembrud for elbiler, som så mange håber på, siger product manager David Ménochet fra Renault-hovedkvarteret i Paris.

»På de to vigtigste parametre, komfort og pris, skal vi være konkurrencedygtige med en tilsvarende model med konventionelle drivmidler. Vi lover, at en Renault-elbil på det danske marked under den nuværende afgiftsfritagelse vil komme til at koste nøjagtig det samme som en tilsvarende benzin- eller dieseldrevet model, men være billigere på de årlige driftsomkostninger,« siger den franske ingeniør.

Fire prototyper

Renault tilbyder fire forskellige elbil-modeller, som i form af håndbyggede prototyper vil blive fremvist under klimatopmødet.

  • Twizy: En lille topersoners bybil - tiltænkt byboer

  • Zoé: En mindre firepersoners bil - tiltænkt yngre par

  • Fluence: En sedan med plads til fem personer - en typisk familiebil. Den eneste af Renaults kommende familie-elbiler, som vil være gearet til Better Place-konceptets batteriskiftestationer.

  • Kangoo: Varebil til for eksempel håndværkere eller en familie med behov for god plads.

Ingeniøren prøvekørte sidstenævnte model, Kangoo, som i allerhøjeste grad holder, hvad den lover i forhold til komfort og rummelighed. Denne artikels forfatter har senest prøvekørt den norske elbil Think City, og når det gælder rummelighed, komfort og finish, er der markant forskel.

Kangoo-kabinen er så rummelig og højløftet som den klassiske benzindrevne Kangoo eller andre familiebils-varianter fra de franske bilproducenter.

Accellerationen er særdeles kraftfuld, og støjniveauet er lavt. Topfarten er 130 km/h, og med led-lys og 18-tommers fælge ligner testbilen alt andet end en klassisk elbil. Elmotoren på 60 hestekræfter og et drejningsmoment på 190 Nm sørger for, at bilen accelererer op til 50 km/h på seks sekunder.

Batteri til 100 kilometer

Den testbil, som Ingeniøren prøvekørte, er udstyret med et 250 kg tungt og 15 kWh stort lithium-ion-batteri, som kommer fra Renault og Nissans joint venture med NEC.

I prototypen er de 48 batterimoduler med hver fire celler helt enkelt placeret i et hulrum under gulvet. Dette batteri i prototypen kan dog højst bringe bilen ud på 100 kilometer, hvilket som bekendt er noget under de 160 kilometer i rækkevidde, som Renault og Better Place stiller i udsigt. Men Renault lover, at om 18 måneder er batteriteknologien blevet 60 procent bedre.

Samtidig vil batteriet på den kommende Kangoo-model ikke kunne udskiftes på en af de stationer, som Better Place vil opstille over hele Danmark. Det kan til gengæld søstermodellen Fluence - en sedan med plads til fem personer, som kommer på markedet samtidig med Kangoo.

Du har også muligheden for at se Renaults elbiler hos Bilia på Roskildevej i Albertslund, som har de nye modeller på stald frem til 13. december.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Du har også muligheden for en prøvetur i Renaults elbiler hos Bilia på Roskildevej i Albertslund, som har de nye modeller på stald frem til 13. december.

Dette passer ikke, de står kun til udstilling man kan IKKE få lov at køre i dem. De oplyser desuden at kangoo modellen kommer til at ligge på ca 175.000 kr uden afgift og 200.000 for sedan'en uden afgift.

Ingeniøren har også haft mulighed for at prøvekøre en af Renaults elbiler

Hvis ingenøren har været ude og prøvekøre dem hvorfor er der så ikke flere billeder og en beskrivelse af køreegenskaber?

  • 0
  • 0

Ja så længe Olieselskaberne ejer patenterne på den allerede udviklede teknologi, der er langt overlejen, den teknologi vi "får lov" til at se idag, Så går der lang tid inden vi får ordentlig rækkevidde på elbilerne.

Se blot disse patenter ejet af chevron og deres datter selskaber:

US Pat. 6864013
US Pat. 7217473
US Pat. 7393500

Desuden vil en patent søgning på "Stanford R. Ovshinsky" give flere hundrede patenterede batteri og brændselscelle teknologier, som ejes af chevron eller et af deres datter selskaber.

Se desuden dokumentaren "Who killed the electric car?(not the batteries)":

http://www.youtube.com/watch?v=1J5f9x_RfHI

Jeg skrev en mail til dem for at høre hvornår vi kunne forvente at se deres teknologi sat i produktion, men de svarede sjovt nok ikke.

  • 0
  • 0

Ja, det var lige præcis sådan nogle patenter man skulle lave en aftale om at ophæve på COP15.

Et andet eksempel er en af vindmøllegiganterne der tager patent på en ny type vindmølle der er de andre overlegne og dermed bremser indførslen af alternativ energi. Fordi gigant firmaerne bliver griske.

  • 0
  • 0

Ja, det var lige præcis sådan nogle patenter man skulle lave en aftale om at ophæve på COP15.

Et andet eksempel er en af vindmøllegiganterne der tager patent på en ny type vindmølle der er de andre overlegne og dermed bremser indførslen af alternativ energi. Fordi gigant firmaerne bliver griske.

Hmm, det ene giver en fordel, som de vælger at udnytte, det andet en fordel for konkurrenterne de vælger at blokere for.

Tror ikke nogen kan sidestille de 2 ting.

  • 0
  • 0

Hvis man vil spærre for patenter af miljøteknologi, reducerer man også tilskyndelsen til at videreudvikle teknologierne. Konkurrencen mellem udbyderne vil fokusere på billig produktion af allerede kendte teknologier. Vi har brug for udviklingen, så vi må acceptere at udviklingen er profittabel for udviklerne.

Det kunne give fornuft at sætte en tidsgrænse for hvor længe et patent må ligge i "dvale", før der sættes et produkt på markedet. Det vil afspore en del af de patenter, der kun eksisterer for at forhindre en teknologi i at blive anvendt.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten