Renault efterforskes for snyd med emissioner

Renault efterforskes for snyd med emissioner

Efterforskere har ransaget den franske bilfabrikant Renaults kontorer i forbindelse med undersøgelsen af bilfabrikanternes snyd med emissioner. Ifølge Renault er der ikke fundet beviser for svindel.

Renault har i dag bekræftet, at tre af bilfabrikantens faciliteter er blevet ransaget af efterforskere fra generaldirektoratet for konkurrence, forbrugerforhold og svindel (DGCCRF). Det skriver flere medier - heriblandt Reuters - og Renault har udsendt en pressemeddelelse om undersøgelserne.

Efterforskene ledte efter beviser på, at Renault ligesom VW-gruppen har installeret software i sine biler, der kan snyde de emissionstests, som myndighederne i USA og Europa kræver gennemført.

Læs også: Efter ny test: Tyskland overvejer retssager mod flere bilproducenter

Ifølge Renault har efterforskerne imidlertid ikke fundet nogle beviser på, at bilproducenten skulle have snydt.

Efter fundet af snydesoftvare i flere af VW-koncernens biler nedsatte den franske regering en kommission, der skulle undersøge, om franske bilfabrikanter også har snydt. Kommissionen tester ifølge Renault 100 biler - heriblandt 25 fra Renault. Ved årsskiftet var 15 biler blevet testet - herunder fire Renaultbiler. Testen gav anledning til, hvad Renault i pressemeddelelsen kalder ‘frugtbar dialog’ mellem bilfabrikantens ingeniører og myndighederne.

Bilfabrikanten hævder, at det franske ministerium for økologi, bæredygtig udvikling og energi, som undersøgelseskommissionen sorterer under, allerede har meldt ud, at de ikke forventer at finde snydesoftware i Renaults biler.

Læs også: Nu vil fransk bilproducent give ærlige data for brændstofforbrug

Ikke desto mindre har testene givet anledning til, at Renualt har lavet en ‘emissionsplan’, der både omfatter ‘fremtidige og nuværende’ Renaultbiler.

Nyheden om ransagningen har fået Renaults aktier til at falde med 20 procent, og fået konkurrenten PSA Peugeot Citroen til at afvise, at deres kontorer var blevet ransaget. Det skriver Reuters.

Kommentarer (3)

... Lad os nu bare en gang for alle omdøbe det til "Fossil-gate".
Centralisering af emissionen fra privatbilismen klares nemt med elbiler :-D

  • 8
  • 1

Centralisering af emissionen opnås med elbiler, men troværdigheden er stadig den samme ligemeget hvordan du tanker.

% vis er der lige så mange elbil ejere der bliver snydt, som fossil bil ejere.

Renault leverer til flere bilmærker, så hvis der er hold i sagen, så kan Suzuki og Dacia bland andre også være påvirket af denne sag.

  • 1
  • 0

Det havde være rart, hvis alle bilmærker blev undersøgt og der så kom en samlet oversigt over hvor meget eller hvor lidt de enkelte bilmærker har snydt, dels med benzinbiler og dels med dieselbiler. Det ville jo være rart at vide om ens eget bilmærke er godt eller skidt i denne sammenhæng.

  • 1
  • 0