Rekordsalg af elbiler i Norge
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser og accepterer, at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Rekordsalg af elbiler i Norge

Foto: Volvo

I Norge går det hurtigt med at omstille til transport baseret på vedvarende energi. Nye tal fra januar måned viser, at antallet af eldrevne biler når op på hele 37% af bilsalget i Norge. Det skriver Electrek.

Nyheden kommer i forlængelse af tal fra 2016, hvor Norsk elbilforening kunne annoncere, at der nu er 100.000 elbiler på vejene. Her er der dog tale om biler, der alene kørte på el, mens salget i januar også tæller plug-in hybridbiler med i statistikken.

Læs også: Forudsætninger for afgifter smuldrer: S og R kræver flere elbiler på vejene

Til sammenligning havde det danske marked det laveste salg af elbiler for januar i seks år. Her blev der kun solgt fem biler i årets første fire uger, ifølge Dansk Elbil Alliance. Faldet på det danske marked kom efter, at elbiler pr. 1. januar 2016 ikke længere er fritaget registreringsafgift.

Elbiler uden moms indtil 2020

I Norge er elbiler stadig fritaget moms på 25%, men ordningen udløber i 2020. Andre fordele som fritagelse for bomafgift og adgang til kørsel i kollektivfelt (der ellers er forbeholdt busser og hyrevogne) kan blive ændret fra i år.

Før januar 2017 har der været gratis parkering for elbiler i Norge, men nu er det op til kommunerne, om de vil opkræve parkeringsafgift. Indtil videre har Trondheim og Tønsberg besluttet at indføre fuld parkeringsafgift, mens Oslo og en række andre kommuner stadig har gratis parkering for elbiler.

Læs også: Tyske ejere af elbiler slipper for bilskat

Elbiler i Norge har den største markedsandel på verdensplan. Her består 3% af den samlede flåde af eldrevne biler. Målet er, at antallet af elbiler på de norske veje når op på 400.000 i 2020, og at al nysalg af biler i 2025 er elbiler.

»Hvis vi skal nå regeringens ambitiøse klimamål, er vi nød til at gå efter en flåde på 400.000 elbiler i år 2020. Det kræver, at man fortsætte den nuværende politisk linje, og samtidig at man styrker nogle områder,« sagde Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening, i en artikel tilbage i 2016.

Læs også: Trafik løber løbsk: CO2-udslippet fra verdens transport stiger med 60 procent

Læs også: Fald i elbilsalg skyldes ikke kun afgiften

Man kan da kun bifalde de Norske politikere´s mod og fremsyn, for at tilskynde El-bilers udbredelse.

  • Og selvfølgelig ærge sig over deres Danske kollegers mangel på samme . . .

For år tilbage indførte man AFGIFTER for at regulere folks adfærd mod utilsigtede ting. Købte man for meget
tobak eller alkohol, blev der lagt afgift på, for at dæmpe salget.

Hvis denne logik stadig gælder, skal vi jo så købe så få el-biler som muligt (!)

Som sagt - så gjort.

Det bliver virkelig spændende, at læse den kommende rapport om afgiftsomlægninger, som allerede for 5 år
siden, var "lige om hjørnet"

\Petter

  • 26
  • 2

For år tilbage indførte man AFGIFTER for at regulere folks adfærd mod utilsigtede ting. Købte man for meget
tobak eller alkohol, blev der lagt afgift på, for at dæmpe salget.

Hvis denne logik stadig gælder, skal vi jo så købe så få el-biler som muligt (!)

Som sagt - så gjort.


Nu er der jo stadig næsten ingen afgifter på små elbiler.
Så problemet er nok støre end som sådan.

Man kan da kun bifalde de Norske politikere´s mod og fremsyn, for at tilskynde El-bilers udbredelse.


Ja.
Men først og fremmest vil jeg bifalde deres fremsynethed angående Norsk olie og gas.
Hvis de danske politikere havde haft bare lidt af det, så ville Danmark have meget bedre råd til at gøre det samme.
I stedet for gav de det hele væk for en 5'er.
Og selv i dag er der den samme elendige holdning indenfor Dansk politik.
Vi kan være glade for at Mølleren havde nok fremsyn og mod til at gøre hvad politikerne var for skvattede til.

  • 10
  • 12

Mange afgifter er skizofrene, da de både skal regulere folks adfærd (siger man) og skaffe penge (det gør man). Idealismes er for længst gået fløjten. Lav en progressiv skat, der afspejler folks ydeevne til samfundet og nedsæt afgifter, der hindrer det fælles bedste, ikke kun lokalt, men globalt. I USA bliver mangelen på denne indsats overtydelig. Hvis en indsats overfor klimaforandring kan føre til dårlige økonomi for fossilsektoren, så er indsatsen dømt ude. Det samme sker (i det små måske) her til lands.

  • 8
  • 1