Rekordsalg af elbiler i Norge

Illustration: Volvo

I Norge går det hurtigt med at omstille til transport baseret på vedvarende energi. Nye tal fra januar måned viser, at antallet af eldrevne biler når op på hele 37% af bilsalget i Norge. Det skriver Electrek.

Nyheden kommer i forlængelse af tal fra 2016, hvor Norsk elbilforening kunne annoncere, at der nu er 100.000 elbiler på vejene. Her er der dog tale om biler, der alene kørte på el, mens salget i januar også tæller plug-in hybridbiler med i statistikken.

Læs også: Forudsætninger for afgifter smuldrer: S og R kræver flere elbiler på vejene

Til sammenligning havde det danske marked det laveste salg af elbiler for januar i seks år. Her blev der kun solgt fem biler i årets første fire uger, ifølge Dansk Elbil Alliance. Faldet på det danske marked kom efter, at elbiler pr. 1. januar 2016 ikke længere er fritaget registreringsafgift.

Elbiler uden moms indtil 2020

I Norge er elbiler stadig fritaget moms på 25%, men ordningen udløber i 2020. Andre fordele som fritagelse for bomafgift og adgang til kørsel i kollektivfelt (der ellers er forbeholdt busser og hyrevogne) kan blive ændret fra i år.

Før januar 2017 har der været gratis parkering for elbiler i Norge, men nu er det op til kommunerne, om de vil opkræve parkeringsafgift. Indtil videre har Trondheim og Tønsberg besluttet at indføre fuld parkeringsafgift, mens Oslo og en række andre kommuner stadig har gratis parkering for elbiler.

Læs også: Tyske ejere af elbiler slipper for bilskat

Elbiler i Norge har den største markedsandel på verdensplan. Her består 3% af den samlede flåde af eldrevne biler. Målet er, at antallet af elbiler på de norske veje når op på 400.000 i 2020, og at al nysalg af biler i 2025 er elbiler.

»Hvis vi skal nå regeringens ambitiøse klimamål, er vi nød til at gå efter en flåde på 400.000 elbiler i år 2020. Det kræver, at man fortsætte den nuværende politisk linje, og samtidig at man styrker nogle områder,« sagde Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening, i en artikel tilbage i 2016.

Læs også: Trafik løber løbsk: CO2-udslippet fra verdens transport stiger med 60 procent

Læs også: Fald i elbilsalg skyldes ikke kun afgiften

Emner : Elbiler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Man kan da kun bifalde de Norske politikere´s mod og fremsyn, for at tilskynde El-bilers udbredelse.

  • Og selvfølgelig ærge sig over deres Danske kollegers mangel på samme . . .

For år tilbage indførte man AFGIFTER for at regulere folks adfærd mod utilsigtede ting. Købte man for meget tobak eller alkohol, blev der lagt afgift på, for at dæmpe salget.

Hvis denne logik stadig gælder, skal vi jo så købe så få el-biler som muligt (!)

Som sagt - så gjort.

Det bliver virkelig spændende, at læse den kommende rapport om afgiftsomlægninger, som allerede for 5 år siden, var "lige om hjørnet"

\Petter

  • 26
  • 2

For år tilbage indførte man AFGIFTER for at regulere folks adfærd mod utilsigtede ting. Købte man for meget tobak eller alkohol, blev der lagt afgift på, for at dæmpe salget.

Hvis denne logik stadig gælder, skal vi jo så købe så få el-biler som muligt (!)

Som sagt - så gjort.

Nu er der jo stadig næsten ingen afgifter på små elbiler. Så problemet er nok støre end som sådan.

Man kan da kun bifalde de Norske politikere´s mod og fremsyn, for at tilskynde El-bilers udbredelse.

Ja. Men først og fremmest vil jeg bifalde deres fremsynethed angående Norsk olie og gas. Hvis de danske politikere havde haft bare lidt af det, så ville Danmark have meget bedre råd til at gøre det samme. I stedet for gav de det hele væk for en 5'er. Og selv i dag er der den samme elendige holdning indenfor Dansk politik. Vi kan være glade for at Mølleren havde nok fremsyn og mod til at gøre hvad politikerne var for skvattede til.

  • 10
  • 12

Mange afgifter er skizofrene, da de både skal regulere folks adfærd (siger man) og skaffe penge (det gør man). Idealismes er for længst gået fløjten. Lav en progressiv skat, der afspejler folks ydeevne til samfundet og nedsæt afgifter, der hindrer det fælles bedste, ikke kun lokalt, men globalt. I USA bliver mangelen på denne indsats overtydelig. Hvis en indsats overfor klimaforandring kan føre til dårlige økonomi for fossilsektoren, så er indsatsen dømt ude. Det samme sker (i det små måske) her til lands.

  • 8
  • 1

...de enorme subsider til elbiler i Norge. Betalt for af norsk olie, enten direkte via dagens oliesalg eller ved at hente pengene i oliefonden. Det er sjovt nok den eneste måde Norge kan holde gang i deres elbilscirkus. Den dag de midler tørre ud, så skal elbilen enten være så udviklet at den stå på egne ben, ellers går det som i Danmark, da man fjernede en mindre del af subsidierne (hhv 20% og 40% af afgiftreduktionen).

  • 9
  • 12

...de enorme subsider til elbiler i Norge. Betalt for af norsk olie, enten direkte via dagens oliesalg eller ved at hente pengene i oliefonden. Det er sjovt nok den eneste måde Norge kan holde gang i deres elbilscirkus. Den dag de midler tørre ud, så skal elbilen enten være så udviklet at den stå på egne ben, ellers går det som i Danmark, da man fjernede en mindre del af subsidierne (hhv 20% og 40% af afgiftreduktionen).

Nu har vi jo i Danmark allerede MERE afgift (procent af salgspris) på elbiler end på mikro benzin biler så med din logik er subsidierne størst til benzin mikrobiler.

Afgiften på biler er næsten fuldstændig uafhængig af hvor meget bilerne sviner, det er prisen på bilen der er afgørende. Så de billligste biler slipper næsten uden afgift (ca. 20.000 kr. afgift på en benzin mikro bil selvom den sviner mere end en elbil)

  • 16
  • 8

Er der nogle som ved hvordan det går i Sverige med at sælge elbiler? Den svenske regering er jo officielt meget klimatsmart og progressiv i den retning.

  • 2
  • 0

En lille elbil som en E-up er slet ikke afgiftsbelagt endnu!

Eftersom en almindelig "Up" næsten ingen afgift har er det vel ikke så urimeligt... ca. 20.000 kr. mindre afgift på E-up en...

I forvejen er progressiv brandbeskatning af indkøbsprisen samt fast pris sikkerheds fradrag på biler stærk markedsforvridenden til fordel for mikro bilerne.

Danmark : Up starter ved 89.995 dkk Polo starter ved 139.996 dkk

Sverige: Up starter ved 129.900 sek Polo starter ved 139.900 sek

dvs

i Danmark koster den ekstra plads i Poloen ca. 50.000 kr. eller ca. 55% mere. i Sverige koster den ekstra plads i Poloen ca. 10.000 sek eller ca. 8 %

Det samme gør sig gældende for el-biler, så hvis du tager de mindste el-biler ser afgiften måske lav ud, men det ændrer sig meget hurtigt i de lidt større elbiler.

Så hvis du gerne vil have bare lidt mere rækkevidde og lidt mere plads SÅ ER der mere afgift på elbiler end en benzin mikro bil både i kr. og i procent set ud fra salgsprisen, selvom selv de største elbiler sviner mindre end de mindste benzin biler.

For ikke at tale om afgift på "energien" der er nemlig meget mere afgift på strøm end på benzin. Så vi susiduere benzin frem for strøm hvis vi skal blive i den logik.

  • 15
  • 4

Mikro-elbiler er bare, i modsætning til mikro-benzinbiler, ubrugelige udenfor byerne. Det mindste de fleste reelt kan bruge udenfor de store byer er en Tesla Model S 60 - endnu.

  • 7
  • 8

Betaler lige så meget i afgift som en benzin bil. Dette til trods for at el bilen lige netop kan nyttegøre meget af den vindstrøm som dumpes om natten. Og vi ønsker ik små el biler uden rækkevidde som alternative til benzin, som mange her forsøger at benytte som sammenligningsgrundlag. Vi ønsker familiebiler med 300 til 500 km faktisk rækkevidde. Så det er hvor det bør sammenlignes. Små benzin biler er dem som snyder i forhold til årsagen til beskatning. Nemlig forurening. Da de fleste pendlerbiler er disse små biler, så køres dem i udstragt grad motorvej kørsel. Her forbruger dem lige så meget som en langt større bil. Så el biler betaler uberettiget skat for sit energi forbrug.

El biler giver også bedre trafik afvikling. Da dårlige sjåfører bliver bedre i en el bil... Jeg vil gætte på at mange steder ville det komme 25% flere igennem krydset om alle kørte el... Dette fordi en el bil adlyder din højre fod :-) så når du trykker, omsættes til bevægelse umiddelbart. I benzinbil med manuelt gir har sjåføren angst om at stalle motor, behærsker ikke forholdet kobling, brems og gaspedal.

Dette er så langt ignoreret i debatten, men hvis man har kørt el bil, så ser man til den grad forskellen... Og kan ikke forstå en person holder tilbage når det er åbning i trafikken.

Så el bilen aksellererer bedre, kommer hurtigere afsted, og staller aldrig ved start. DET betyder alværdens forskel for afvikling af trafikken.

  • 12
  • 7

Danmark : Up starter ved 89.995 dkk Polo starter ved 139.996 dkk

Sverige: Up starter ved 129.900 sek Polo starter ved 139.900 sek

Og hvis du ellers også her gad at sætte dig lidt ind i tingene, så ville du se at den udstyrsvariant af Up der i Sverige sælges til 129.900 sek er high-Up!

Da high-Up kun kan fås i 90hk varianten i Sverige, så lad os lige sammenligne priserne ** for samme vare**, nemlig high-Up 90hk:

Danmark: 139.995 dkk Sverige: 134.900 sek

Det er utroværdigt at lave sammenligning af pærer og bananer på den måde du gør.

Som sagt, der betales slet ikke afgift på en E-Up, så det er nonsens at begynde at væve over den kun er så og så lille på en almindelig Up, al den stund der trods alt betales afgift!

Og hvis de større elbiler var mere økonomiske (f.eks. ved ikke at veje 2 tons og have 500hk), så ville afgiften på dem være forsvindende lille, eller slet ikke eksisterende.

Når det så er sagt, så er min holdning i øvrigt at man helt skal fjerne al form for registreringsafgift på alle biler, uagtet drivmiddel, og så lave et helt nyt brugs/belastningsbaseret afgiftssystem beregnet på to komponenter:

  1. Miljøbelastning, dvs at i praksis skulle afgiften på benzin/diesel sættes op til ca. det tredobbelte, dvs. en udsalgspris på godt 20 kr/l, mens afgiften på el skulle sættes ned, i takt med den bliver mere og mere grøn.

  2. En infrastrukturafgift til betaling af etablering og vedligehold af vores vejnet, på omkring 10 øre per ton per km, ud fra den betragtning at der skal penge ind for at vedligeholde vejene, og belastningen stiger med vægten.

  • 5
  • 3

Det samme gør sig gældende for el-biler, så hvis du tager de mindste el-biler ser afgiften måske lav ud, men det ændrer sig meget hurtigt i de lidt større elbiler.

Så hvis du gerne vil have bare lidt mere rækkevidde og lidt mere plads SÅ ER der mere afgift på elbiler end en benzin mikro bil både i kr. og i procent set ud fra salgsprisen, selvom selv de største elbiler sviner mindre end de mindste benzin biler.

Din argumentation giver ingen mening. Først så påstår du at:

Ser du på hvor stor en andel af salgsprisen der er afgift er der ENDNU mindre afgift på en lille benzin bil end på en lille elbil

Det passer simpelthen ikke. På de mindste elbiler er ser ingen afgift. Så kommer du med denne gang vrøvl:

Nu har vi jo i Danmark allerede MERE afgift (procent af salgspris) på elbiler end på mikro benzin biler så med din logik er subsidierne størst til benzin mikrobiler.

Igen samme forkerte påstand. Der er ingen afgift på de mindste elbiler. Og de støre elbiler har har kun 20 % afgift. Desuden så påstår du nu at manglende afgift-fritagelse på elbiler er det samme som " subsidierne størst til benzin mikrobiler" Du påstår at fordi en dyr teknologi ikke bliver fritaget for afgifter, så er det lig med støtte til enhver billiger teknologi. Det er jo ren -Goddag mand økseskaft-

Og så kommer det gode gamle selektive regnestykke igen.

For ikke at tale om afgift på "energien" der er nemlig meget mere afgift på strøm end på benzin. Så vi susiduere benzin frem for strøm hvis vi skal blive i den logik.

Så lad os lige slå det fast een gang til: For hver kørt kilometer i en elbil betales der Lidt mindre i afgift frem for tilsvarende kørsel i en benzinbil.

Men lad os prøve at undgå den debat. Den har det med at kvæle alle andre debatter.

  • 2
  • 8

Ser jeg blev bombarderet med tumbs down, til trods for ingen har kommenteret hvad der er forkert i min udtalelse... Ser også at det er meget "alternative fakta" i noget der burde være nemt at overskue for alle. Specielt her ved ing.dk. Udregningen er vel nem... Nemlig afgivt pr. Kw/time forbrug el i forhold til afgift pr. Liter benzin. Og så kan man dele det op i 2 retninger.

Faktisk forbrug pr. 10 km el kontra benzin. Så vil du hurtig se at el bilen betaler mere afgift til staten end benzinbilen.. 2 kw/t pr 10 km for el. 0,5 liter pr. 10 km ( landevej) for lille nyere bil. El bilen betaler 4 kroner i statskassen pr. 10 km kørsel. Mere på motorvej, og mere om vinteren.. Så hvis jeg har opfattet dette fejl, korriger mig gerne. Stalig afgift af 0,5 liter benzin/diesel? Nok ikke mere end 4 kroner :-)

Hvis man så ser på totalforbruget bliver det kun værre. Afrundet, kan man sige det er 10 kw/time energi i en liter benzin.. 10 kw/time el koster nok 20 kroner afgift...

Så om du bruger netto eller brutto energiforbrug, så lægger elbilen mere i statskassen end benzinbilen, samt giver kæmpe fordele på så mange måder.

Dermed skulle det vel være uden tvivl at staten tjener på at det kommer flere elbiler ud på vejene. For det skaber højere indtægter til staten.

  • 5
  • 3

Det er simpelthen noget vrøvl! Det regnestykke har været gennemgået i detaljer flere gange før, og resultatet er altid det samme: Afgiften på at køre i elbil er mindre end tilsvarende kørsel i benzinbil.

Og der er ingen grund til at starte den diskussion igen - der er dybest set to modsatrettede udsagn der afhængiger af holdning:

  1. Elbilers afgiftsbetaling per kørt km er lavere end fossilbiler (fordi elbiler kører uhyggeligt langt "per liter").

  2. Afgiften beregnet ud fra brændstoffets energiindhold er lavere for fossilbrændsel end for el (kW ved 100% udnyttelse/forbrænding).

Ingen af disse udsagn er ukorrekte, men der er tale om en falsk dikotomi, al den stund (hvis vi sætter den forudsætning at ellen "starter" ved ladestanderen, og benzinen "starter" ved pumpen på tanken) at virkningsgraden på en elmotor er tre gange så høj som en benzinmotor.

Altså kan man diskutere dette fra nu af og til dommedag, men det løser ikke det basale problem, nemlig at vores afgiftssystem er kontraproduktivt fsva. miljø.

Så i stedet burde der pålægges en miljø/klimabelastningsfaktor ef enegiindholdet i et til hver en tid givet energiprodukt - så når produktionen af el bliver mere og mere miljørigtig, så falder afgiften, men hvis der så i en periode hovedsagligt laves el på kul, så skal afgiften også stige for at modregne belastningen.

Alternativt lægges afgiften direkte på alle råstoffer før forbrænding, det ville nok gøre systemet mere transparent.

  • 11
  • 0

Og der er ingen grund til at starte den diskussion igen - der er dybest set to modsatrettede udsagn der afhængiger af holdning:

Elbilers afgiftsbetaling per kørt km er lavere end fossilbiler (fordi elbiler kører uhyggeligt langt "per liter").

Afgiften beregnet ud fra brændstoffets energiindhold er lavere for fossilbrændsel end for el (kW ved 100% udnyttelse/forbrænding).  

Jeg er enig i at vi helst ikke skal ud i den diskussion igen. Men Rune Eilertsen har, utroligt nok, formået at tage påstanden længere ud på overdrevet end sædvanligt. Han påstår at der i Kroner og Øre betales mere afgift til statskassen for at køre i elbil. Og ikke den sædvanlige selektive KWh påstand. Det er ubetinget forkert!

  • 3
  • 6

Nej, fakta ændres nemlig ikke med holdning, kun hvis man heder Donald.. Så I siger de artikler der før har påvist at 70% af el prisen er skat til staten er forkert ? at 15% går til elselskabernes drift og infrastruktur, og sidste 15% er til el ? At estimeret forbrug af strøm på el bil er helt forkert ? Eller at diesel bilerne bruger langt mindre eller betaler langt mere ? Ehh kan ikke helt se det er så svært et regnestykke. Hvis grøn ejer afgift lægges til vil den typisk udgøre fra0 til 1,3 kroner pr. kørte 10 km.. andet er det vel ikke at tage højde for i forbrugsdelen.

  • 0
  • 0

Det er rigtigt, det passer ikke. Selv de mindste elbiler betaler minimumsafgift foruden moms.

Elbiler har aldrig været fritaget for Moms. Det er registrerings afgiften der snakkes om. Det er den elbiler var fritaget for! I den sammenhæng der diskuteres er det kun registrerings afgiften der er aktuel. Og som sædvanlig så kommer der så nogle indspark der er uden sammenhæng med diskussionen for at "bevise" en eller anden forkert påstand. Ja, så kan vi genkende tingene igen. Godt gået Baldur.

  • 2
  • 6

Rune Du slynger om dig med usammenhængende tal og påstande. Det her emne har været diskuteret til hudløshed flere gange før. Tag og kom med nogle sammenhængende informationer. Eller find frem til de tidligere diskussioner og påvis fejl i de beregninger der er der.

  • 0
  • 0

Et eksempel fra virkeligheden Nissan E-NV200 vs Dacia Dokker, er den virkelig nok for dig Thomas ? Jeg har selv kørt begge køretøj i periode af et år, og kan så sige følgende :

100km tur i E-NV200 med 24kW/t batteri pakke er på smærte grensen og fordrer det er varmt i luften og at man hænger bag en lastbil for at nå frem med kørsel der ligger på 80 til 90 km/t hastighed.

En ladestander koster 3 kroner pr. kw, og en optaknikng viser typisk ca 20 kW tankning efter sådan tur. Hvis vi ellers er enige om det koster 2 kroner pr. kw time til staten ? Så giver det 40 kroner til staten i afgift, 10 kroner til el, og 10 kroner til Clever eller hvem der udbyder. (plus 90 kroner i måneden i abonnement ..ellers er det 5 kroner pr. kw.

Dacian vil ved samme forsigtige kørsel forbruge 5 liter diesel. Diesel koster ca 8,6 kroner pr. liter. Det vil sige totalt 43 kroner plus eventuelt udligningsafgift på ca. 10 kroner for de 100 km.

Dermed er turen med diesel bilen brutto svarende til 53 kroner. Hvor lidt over halvdelen så går til staten. lad os sige 30 kroner ud af de 53 kroner turen koster.

Dette er under ideelle forhold. Under vinterforhold vil elbilen bruge 50% mere og forholdet bliver kun endda bedre for staten med el bilen. 40 kroner til staten med el bil på turen, og 30 for diesel bilen., Så. .er det svar nok ?

Ved hårdere kørsel fordobles elforbruget, mens diesel forbruget forøges med ca 50% Hvorfor indtjeningen under "normal kørsel, med store nok batterier til at man kan følge fartgrænsen og have det varmt i bilen, nok vil tilsige el bilen betaler optil dobbelt op i afgift til staten pr. kørte km. Comprende ? Det er som sagt ikke så svært regnestykke.. vel.. Det er tal fra virkeligheden og jeg har som sagt erfaring med begge dele.

Vi ønsker ik kun en E-up sammenligning, men distributionsbiler, busser, varebiler og personbiler, herunder familiebiler at ikke blive sjikaneret af afgift systemet her i dk, og specielt siden det nu er fremtiden som svært mange ser den. Tænker du fossilt er fremtiden om 10 til 20 år ? helt ærlig ? :-) Vi ønsker sammenligning der er sammenlignelig med lige netop virkeligheden, og der heder det batterier på 50 til senere 150 kw/timer . Og da disse koster upfront, så er det tosset at lægge afgift på dem som på almindelige biler. En afgift de fleste jo er i mod i forvejen.. også for benzin bilerne.

Så igen.. hvad er det i min opstilling der er svær at forstå ? Hvorfor elektrificere man jernbanen ? Ja, selv oliefelterne i Norge elektrificeres.. hvorfor hvis ik det gav en eller anden mening for miljøet al den tid man pumper lige det man skal bruge op fra brønden , men trods dette vælger el fra vandkraft til at drive riggen ? :-)

Elektrificering af bilparken er ikke et om, men når. Fordi det er den eneste udvikling vi kender der kan gøres bæredygtig i nogen grad.

  • 3
  • 0

Det fremgår af elbilsgrundlaget fra december 2015. Elbiler får 10.000 kr i rabat i 2016 og 2017. Da E-Up! er ganske energieffektiv (cirka 60 km/l) kan de trække 170.000 kr fra i Registreringsafigft hvorved de ryger under 0 kr. Men skal så tilgengæld så betale denne minimum på 10.000 kr ;-)

Elbilsforliget december 2015

  • 2
  • 1

Du har ret i at man herved ikke medtager energien brugt til fremstilling og distribution af benzin/diesel. Men lad os nu bare lade det ligge for nu.

Det er jeg udmærket klar over, det var bare for at undgå en yderligere diskussion om transmissionstab i elnettet kontra produktionstab (mv.) fra indvinding til tankstation - for hvis vi også ser på de parametre, så bliver diskussionen endnu mere ophedet.

Hvorfor jeg også ville mene at afgiften burde ligge et helt andet sted, nemlig som en ressourceafgift beregnet ud fra kulstofbrinte indholdet umiddelbart før konvertering til bevægelse/elektricitet, således at der ikke pålægges afgift på ellen når den bliver solgt til slutbruger , men at produktions/salsprisen på el inkluderede kulstofbrinteskatten (beregnet ud fra energiindholdet), ligesom den fossile brændsel inkluderede skatten.

  • 2
  • 1

Så kom der endelig nogle data på bordet så man kan forstå hvad du snakker om. Det er godt.

Det viser så straks at du snakker om noget helt andet end den sædvanlige diskussion. Den påstand der før har været genstand for så meget diskussion er at "energiafgiften på el er 3 gange så høj som på benzin" kort fortalt. Altså benzinafgift plus CO2 afgifter for benzin. Mod el-afgift plus PSO for el. Det er de afgifter man, med lidt god vilje, kan kalde energiafgifter. Og det er den påstand der ikke passer, med mindre man bruger en meget selektiv regnemetode.

Du kommer så med en helt anden påstand. Om den er rigtigt eller forkert, det kan jeg ikke lige se. Men det kunne være et interessante regnestykke.

Umiddelbart, så er vi uenige fordi vi har snakket om to forskellige ting.

  • 1
  • 3

Men skal så tilgengæld så betale denne minimum på 10.000 kr ;-)

Du har vist fået noget galt i halsen:

https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1817284 Elbiler Afgiften beregnes efter de almindelige regler for personbiler, motorcykler, varebiler og busser. Af den beregnede afgift betales 20 % for elbiler, som indregistreres i 2016, og herefter 40 % i 2017, 65 % i 2018, 90 % i 2019 og 100 % i 2020. I 2016 og 2017 gives derudover et fradrag på 10.000 kr. af den endelige afgift.

Læg lige mærke til den sidste linje. Et FRADRAG på 10.000 Kr. Kan vi ikke godt lægge den del af diskussionen død nu?

  • 3
  • 0

Så du mener elbiler er fritaget minimumsafgiften? Eller hvordan skal det forstås?

Kan du være venlig at henvise til hvor der står at der skulle eksistere en minimumsafgift.

Thomas har fuldstændig ret - hvis der stadig er en positiv afgift, efter km fradraget, så fratrækkes i 2016 og 2017 yderligere 10.000 kr.

På den måde kommer en E-Up til at betale 0 kr i afgift (og nej, den får ikke en negativ afgift tilbage).

Så kan vi godt få lukket det vrøvl om afgifterne for mikrobilerne.

  • 0
  • 0

Jeg tænker modsat,

Da der intet står omkring en minimumsafgift må den stadig være gældende for elbiler. Derfor må en elbil som E-Up! skulle betale en minimumsafgift på 20.000 kr minus en rabat/fradrag på 10.000 kr hvorved den ender på 10.000 kr i registreringsafgift.

  • 0
  • 1

Kan du være venlig at henvise til hvor der står at der skulle eksistere en minimumsafgift.

https://www.retsinformation.dk/forms/r0710... https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710...

§4 Stk. 6. For nye personbiler skal afgiften efter nedsættelserne i stk. 2 og § 8, stk. 7, mindst udgøre 20.000 kr.

§ 5 b. For eldrevne køretøjer beregnes afgiften, jf. dog stk. 2: 1) Ved køretøjets anmeldelse til registrering i 2016 som 20 pct. af registreringsafgiften efter §§ 4, 5 eller 5 a. 2) Ved køretøjets anmeldelse til registrering i 2017 som 40 pct. af registreringsafgiften efter §§ 4, 5 eller 5 a. 3) Ved køretøjets anmeldelse til registrering i 2018 som 65 pct. af registreringsafgiften efter §§ 4, 5 eller 5 a. 4) Ved køretøjets anmeldelse til registrering i 2019 som 90 pct. af registreringsafgiften efter §§ 4, 5 eller 5 a. Stk. 2. Ved køretøjets registrering i 2016 og 2017 gives et fradrag i registreringsafgiften efter stk. 1 på 10.000 kr. Fradraget kan dog maksimalt udgøre afgiften efter stk. 1.

Hvis jeg forstår det korrekt, så er det muligt for en elbil at komme ned på nul afgift i 2017 men så er det også slut.

  • 4
  • 0

Tja, det der jura er ikke nemt. Tror du har ret, 1), 2) bestemmer afgiften og hvis den er positiv kan 10.000 fratrækkes dog maksimalt til 0 kr.

Minimumsafgiften bliver så først indfaset i 2020 for elbiler?

Interessant er også at se længere nede der står samme trinvis ændring for brintbiler.

  • 0
  • 0

Elbilerne bliver ikke pålagt de minimum 20.000, da de har deres egen afgiftsberegning.

Minimumsafgiften for elbiler:

2016: 0 kr (20% af 20.000 - 10.000 dog min 0) 2017: 0 kr (40% af 20.000 - 10.000 dog min 0) 2018: 13.000 kr (65% af 20.000) 2019: 18.000 kr (90% af 20.000) 2020+: 20.000 kr

Jeg citerer loven for dig, det kan ikke debatteres. Det er hvad der står i paragrafferne. Eller har du en anden fortolkning af "for eldrevne køretøjer beregnes afgiften" ?

  • 5
  • 1

Den påstand der før har været genstand for så meget diskussion er at "energiafgiften på el er 3 gange så høj som på benzin"

Lige gyldigt hvor mange gange du bliver ved at kalde det for en påstand. Så er det altså et faktum. Du kan ikke omdefinere virkeligheden efter dit hoved. Det er simpelt hen så p.... trættende at høre dig blive ved med den slags vås. Forstå det nu. Alle vi andre ved godt hvad der er fakta og det kan du ikke ændre på.

  • 5
  • 1

Minimumsafgiften for elbiler:

2016: 0 kr (20% af 20.000 - 10.000 dog min 0) 2017: 0 kr (40% af 20.000 - 10.000 dog min 0) 2018: 13.000 kr (65% af 20.000) 2019: 18.000 kr (90% af 20.000) 2020+: 20.000 kr

Jeg citerer loven for dig, det kan ikke debatteres. Det er hvad der står i paragrafferne. Eller har du en anden fortolkning af "for eldrevne køretøjer beregnes afgiften" ?

Og nu så er så allerhelvedes klog, kan du så fortælle mig hvordan afgiften på en E-Up så lander på 19.400 kr for en E-Up i 2020:

http://www.fdm.dk/billeder/Afgifter_paa_el...

Når nu du lige har postuleret at afgiften der aldrig vil kunne være mindre end 20.000 kr.

Desværre kan man ikke lige finde forbrugstallet der ligger bag afgiftsberegningen for en E-Up, men jeg vil umiddelbart gætte på at det ligger på 155-160W/km

§ 4. Stk. 2. For benzindrevne personbiler nedsættes afgiften efter stk. 1, nr. 2, med 4.000 kr. for hver kilometer, bilen tilbagelægger ud over 16 km pr. liter brændstof. For dieseldrevne personbiler nedsættes afgiften efter stk. 1, nr. 2, med 4.000 kr. for hver kilometer, bilen tilbagelægger ud over 18 km pr. liter brændstof.

§ 4. Stk. 6. For nye personbiler skal afgiften efter nedsættelserne i stk. 2 og § 8, stk. 7, mindst udgøre 20.000 kr.

Stk 6 forholder sig specifikt til § 4. Stk. 2, ikke til hvad der sker i § 5b!

  • 0
  • 0

Den klarer jeg! :-)

20.000 - 600 kr = 19.400.

De 600 kroner i fradrag får du fra Selespænde advarsel lampe (standard i de fleste biler).

Bonus, en E-Up! (2016) ligger på 155 Wh/km.

  • 3
  • 0

Den klarer jeg! :-)

20.000 - 600 kr = 19.400.

De 600 kroner i fradrag får du fra Selespænde advarsel lampe (standard i de fleste biler).

I stand corrected og bøjer mig.

Hvad der så reelt sker når vi når så langt som 2020 er så en helt anden sag, for i morgen kan vi jo risikere at folketinget finder på noget helt tredje.

I det jeg så accepter præmissen (selv om lovteksten sikkert kan anfægtes af en dygtig jurist, pga. de referencer som jeg skitserede overfor), så er det altså stadig et faktum at i 2017 skal der ikke betales afgift på en E-Up, mens en almindelig Up rammes af de 19.400 kr eller mere.

Og E-Up rammes heller ikke af 20.000 kr næste år (så her går vi stort set begge lige galt i byen), men af 12.600 kr.

Men summa summarum, der betales altså slet ikke registreringsafgift på en E-up i år.

  • 2
  • 0

Så efter denne lange debat kan vi så konstatere at der i 2017 stadig findes elbiler med en registreringsafgift på 0,00 Kr.

  • 2
  • 0

Jeps!

Desværre ligger den lille Renault Zoe (41 kWh) allerede på 40-45.000 i registreringsafgift.

Men ja via den ganske gode brændstofsøkonomi kan elbiler forholdsvis hurtigt komme ned på minimumsafgiften som så først træder i kraft fra 2018.

  • 0
  • 0

som så først træder i kraft fra 2018.

Og så liiige for at være helt enige, først i fuld kraft fra 2020.

Man kan så diskutere om hvorvidt 19.400 kr er det der vælter budgettet, hvis ellers prisen som så kommer ned i et fornuftigt leje.

Og som sagt tidligere, ligegyldigt hvordan vi end vender og drejer den, så er det nødvendigt at elbiler også er med til at finansiere vores infrastruktur, men det bør være afhængig af forbrug, ikke ejerskab.

  • 2
  • 2

Faktisk forbrug pr. 10 km el kontra benzin. Så vil du hurtig se at el bilen betaler mere afgift til staten end benzinbilen.. 2 kw/t pr 10 km for el. 0,5 liter pr. 10 km ( landevej) for lille nyere bil. El bilen betaler 4 kroner i statskassen pr. 10 km kørsel. Mere på motorvej, og mere om vinteren.. Så hvis jeg har opfattet dette fejl, korriger mig gerne. Stalig afgift af 0,5 liter benzin/diesel? Nok ikke mere end 4 kroner :-)

2 kw/t pr 10 km er 200 Wh/Km. Det er et stort forbrug for en elbil. 0,5 liter pr. 10 km er 20Km/l. Det er et meget lille forbrug for en benzinbil. Du sammenligner altså ikke på lige vilkår. Dine priser passer heller ikke. 2 KW/h har en afgift (Elafgift + PSO) på 2,26 Kr. 0,5 liter benzin har en afgift (Benzin + CO2) på 2,29 Kr. Så selv med de ulige tal du har for forbrug, så betaler el-bilisten lidt mindre i afgifter.

  • 0
  • 2

Man kan så diskutere om hvorvidt 19.400 kr er det der vælter budgettet, hvis ellers prisen som så kommer ned i et fornuftigt leje.

Nej problemet er at det kun er den mindst interessante elbil på markedet der kommer derned. Vi får ikke elbiler hvis udbudet kun består af e-Up. Jeg vil iøvrigt konstatere at selv e-Up ikke er prissat attraktivt i forhold til den almindlige Up, så derfor er der ingen der køber den.

Elbiler kommer naturligt til at falde i pris (før afgifter). Men det betyder ikke at det nødvendigvis sker linært over alle bilklasser. Jeg tror der går længe før at du kan lave en e-Up til samme pris som en benzindreven Up, uanset batteristørrelse. Det er et segment hvor pris betyder alt. Private køber en Up fordi du kan få en ny bil til 100.000 kr cirka.

For de større bilklasser er der mere "bil" som kan absorbere merudgiften. Det ser du allerede ved eksempelvis at Golf GTE (plugin hybridbil) kan sælges til en attraktiv pris i forhold til en almindelig Golf med samme udstyr og motorkraft. En e-Golf er derimod håbløst prissat, da store batterier bare ikke er klar til at blive pålagt registreringsafgift endnu.

  • 8
  • 0

2 kw/t pr 10 km er 200 Wh/Km. Det er et stort forbrug for en elbil. 0,5 liter pr. 10 km er 20Km/l. Det er et meget lille forbrug for en benzinbil.

Nej, det er det ikke. Jeg fortalte hvad for biler jeg benyttede, og E-Up etc. er ikke interessante for mig og mange andre. 200watt/t pr. km er faktisk lavt sat, og kan nemt fordobles om du kører motorvej på vinters tid. Hvilket er forklaret og dokumenteret , og ja, testet under virkelige forhold.

Det er så diesel forbrug jeg lige relateret til, og ikke benzin, da min Dokker er diesel bil, og den kan køre uden problem køre 20 km på literen ved tilsvarende betingelser som el varebilen benyttede 200 gram pr. kw. Med andre ord er el bilens forbrug unaturlig lavt for den model, men jeg benyttede de værdier fordi det er således man kører når man har for lidt batteri lager i bilen og skal køre på grænsen af hvad bilen klarer på en opladning.

Priser.. Det er listet flere steder at el prisen er gennemsnitlig 25 til 45 øre pr. kw/t det sidste års tid. Hvordan forklarer du så at vi betaler over 2 kroner for strømmen ? Som sagt er det omtalt af "eksperter" i media at staten får 70% af strømprisen. om det er PSO, diverse afgifter, eller moms er vel klinkende ligegyldig.. det er hvad staten får ud af den pris jeg betaler.

På samme måde for dieselen.. hvor jeg udover at medtage direkte afgift, og moms, også inkalkuleret udligningsafgift som du jo betaler når du kører dieselbil.

Så mine tal er ikke helt ved siden af, og forbruget er slettes ikke unormalt på værke den ene eller anden bil. Det eneste unormale er vel at jeg her kørte i 90, hvor jeg ellers ville ligge i 130 (+) med anden bil Og der er det så at differencen bliver endda større. Og det er selvsagt fordi egetforbruget til diesel motoren er langt større end eget forbruget til el bilen, så der er det direkte og kontant afregning af totaltforbruget somstiger, mens diesel bilen har et grundforbrug, som den ekstra energiforbrug skal hentes på toppen af.

Note; Jeg udvikler selv hybridprodukter (hybrid dieselgeneratorer), så jeg tror jeg har en ide om de påvirkende faktorer ;-), så det er lavet adskillige test, belastningstester og andre målinger indefor et meget nærliggende område af det vi omtaler her. For det er lige netop lithium batteri, lading og afladning , samt diesel generator strøm, og generatorers effektivitet ved ulige belastninger som er businesscasen. Det har jeg puslet med som side project i 7 år nu fra første prototype, så her er det oparbejdet et vis erfaringsgrundlag fra målinger på testsite for store vindmøller, ved forsvaret og diverse Siemens site. Hvor forbrug, belastninger og strømkvalitet har vært målt på for at dokumentere fordele/ulempe.

  • 3
  • 0

At Danmark skal nedbringe CO2 udledningen i transportsektoren med 39% i 2030. Det er der altså kun 13 år til. Det undrer mig, at når der nu er politisk enighed om at det er der vi skal hen, hvorfor fører man så en politik der direkte modvirker en gradvis elektrificering af transportsektoren. Jeg har den holdning, at dem der kan leve med elbilens begrænsninger, skal lokkes over på den teknologi, så dem der virkelig har brug for rækkevidden på en benzin bil kan køre i en sådan uden at blive flået. Hvis vi bare her i Danmark køre som status quo til 2020+, så er der behov for drastisk indgriben for at nå målene. Så, dem som har det så svært med elbilen, og med næb og klør vil afgiftbelægge dem, så de for nuværende bliver usælgelig for den almindelig dansker. I kommer til at betale kassen for at køre fossilbil om 5 år, og de fossilbiler i har bliver usælgelig. Folketinget har ikke ry for at holde hånden over bilejere, så det eneste det kræver er at V og S bliver enige om at rykke for at nå målet. Sat på spidsen, er det tankevækkende, at det parti der har gjort mest for elbilerne er Liberal Alliance. I sin tid kæmpede de forgæves for at elafgift fritagelsen for elbiler, skulle komme direkte elbilsejere tilgode, og ikke være afhængig af en elbilsoperatør. Istedet skamred Clever og EON ordningen, og krævede op til 300kr i månedlig abonnement. LA fik også nedsat registreringsafgiften fra 180% til 150% og hævet afgiftsknækket er 82.500kr til 105.000kr på biler generelt. Det vil på sigt være til elbilens fordel. Hvad har S og R gjort for elbilen, andet end at snakke og pudse den grønne glorie. PS. jeg er ellers ikke LA fan.

  • 3
  • 1

At Danmark skal nedbringe CO2 udledningen i transportsektoren med 39% i 2030. Det er der altså kun 13 år til.

Det er rigtigt. Men det korte af det lange er at vi skal have råd til det. Elbiler er nu engang noget dyre at producere end tilsvarende ICE biler. Og endnu er ingen kommet med en brugbar økonomisk model for hvordan vi financierer det.

Så, dem som har det så svært med elbilen, og med næb og klør vil afgiftbelægge dem, så de for nuværende bliver usælgelig for den almindelig dansker.

I betragtning af at elbiler har fået historisk store afgift-fritagelser/lettelser, så finder jeg den påstand noget useriøst.

I kommer til at betale kassen for at køre fossilbil om 5 år, og de fossilbiler i har bliver usælgelig. Folketinget har ikke ry for at holde hånden over bilejere, så det eneste det kræver er at V og S bliver enige om at rykke for at nå målet.

Den køber jeg ikke. Der er ingen (eller i hvert fald ret få) politikere der er villig til at sætte samfundsøkonomien så drastisk over styr.

Det drejer sig simpelthen om at kunne financierer det. Og det kan nok først lade sig gøre når elbilernes priserne/ydelses forhold er faldet meget drastisk. Nok til 20 - 30 % af nuværende pris. Det tager nok et par årtier endnu.

  • 2
  • 7

Det drejer sig simpelthen om at kunne financierer det. Og det kan nok først lade sig gøre når elbilernes priserne/ydelses forhold er faldet meget drastisk. Nok til 20 - 30 % af nuværende pris. Det tager nok et par årtier endnu.

Øhh, på hvilken måde giver det her mening?

Du mener ...seriøst, og uden pis...at elbiler skal koste omkring 1/3 af prisen for en fossilbil for at være brugbar? Er det hvad du skriver? Seriøst? Det det er en langt overlegen bil, både mht. til kørselsøkonomi, vedligehold og kørselsoplevelse, er det så ikke nok at den bare koster det samme?

  • 5
  • 1

Du mener ...seriøst, og uden pis...at elbiler skal koste omkring 1/3 af prisen for en fossilbil for at være brugbar? Er det hvad du skriver? Seriøst?

Nej. jeg mener nogenlunde det samme som dig:

Det det er en langt overlegen bil, både mht. til kørselsøkonomi, vedligehold og kørselsoplevelse, er det så ikke nok at den bare koster det samme?

Kørselsoplevelse er jeg ikke så interesseret i. Men det er da dejligt nok hvis det passer.

Vedligehold, det mener jeg ikke vi ved nok om til at kunne sige med sikkerhed. Der er nogle meget dyre enkeltkomponenter i en elbil. Jeg vil gerne se hvordan det går når elbil produktionen er blevet mere moden (optimeret), og mange elbiler begynder at blive gamle. Der skal nok begynde at komme udgifter. Men som tingene er idag, så er det nok rigtigt. Og med lidt held så forbliver det sådan i fremtiden. Man kan håbe.

Kørselsøkonomi. Hvis man ser på brandstor/el, har du ret i. Hvis man indregner afskrivning og vedligehold, så har du sikkert stadig ret. Men der kommer en hel del usikkerheder ind. Jeg mener ikke marked er modent nok til at kunne komme med en ordenlig vurdering af de udgifter.

Alt i alt er jeg ikke i tvivl om at man på mange måder får en bedre bil. Men jeg tror at der for tiden males et lidt rosenrødt billede af elbilens lyksaligheder.

Der hvor det kniber gevaldigt er pris-ydelse. Og det er her min 20 - 30 % vurdering kommer ind. Og det Er en vurdering med meget store usikkerheder. Grundlæggende så har jeg set på mine personlige minimumskrav for en bil. derefter har jeg prøvet at vurdere produktionsprisen på en billig benzin bil der kan overholde disse krav. Og produktionsprisen for den billiste elbil jeg kan finde data på der også kan overholde kravene.

Mine krav er: 300Km+ med en fornuftig last. Også på en kold vinterdag med sne! Plads til 4 personer. (Fornuftig plads! Ikke så folk skal til kiropraktor bagefter) Skal kunne trække til en 750 Kg trailer.

En mini(benzin)bil til omkring 100K Kr kan opfylde dette. Fratrukket moms, afgifter, fortjenester og transport vurdere jeg produktionsprisen til cirka 60K Kr.

Der er ikke mange elbiler der kan klare dette overhoved. Den billigste jeg har kunne finde tal på er en Tesla S 70D. Ifølge nogle data jeg fandt på skat.dk så koster sådan en i 2017, uden afgift og moms, cirka 434K Kr. Fratrukket fortjenester og transport vurdere jeg produktionsprisen til cirka 350K Kr.

Så med det afgiftssystem vi har idag skal Teslaen ned i 17 % af sin nuværende produktionspris. Det er selvfølgelig ikke en helt fair sammenligning! Derfor har jeg også sat min vurdering op til 30 %. Teslaen har, på en række områder, meget større ydelse end jeg efterspørge! Der er meget der kan "skæres af" Teslaen. De latterlige specifikationer for hestekræfter og acceleration må alt andet lige koste en hel del.

Det er som sagt en vurdering med meget store usikkerheder. Men som tingene er idag, så er det noget i den størrelsesorden der skal til for at elbiler kan give det samme pris/ydelse forhold som ICE. Hvis vi i Danmark kunne finde en brugbar økonomisk model for at afskaffe registrerings afgiften, så ville det jo hjælpe en hel del. Men samfundet koster jo det samme at drive, så effekten vil have visse begrænsninger.

  • 2
  • 6

En mini(benzin)bil til omkring 100K Kr kan opfylde dette. Fratrukket moms, afgifter, fortjenester og transport vurdere jeg produktionsprisen til cirka 60K Kr.

Så har du sat fortjeneste og transport til kr 0 da en bil til 100K koster 80K ex moms og herfra fratrækker du minimumsafgift på 19400 kr, hvorefter du har cirka 60K ex afgifter.

Hvis vi ser bort fra en Up efter 1. juli 2017 ikke længere er godkendt til træk, så er det en e-Up du vil have. Så nytter det ikke noget at sammenligne med alle mulige større biler.

Den nye e-Up! koster 187.495 kr og har 160 km rækkevidde. Du vil først købe den når den har 2-3 gange så stort batteri og koster 100.000 kr. Spørgsmålet til dig er om det også gælder i anden halvdel af 2017 hvor ingen af mikrobilerne stadig er godkendt til træk? Jeg tror at større batteri kommer men den kommer ikke til at koste 100.000 lige foreløbig.

Set herfra er problemet løst ganske enkelt: Mikrobilerne skal ikke slippe med minimumsafgift. Det skævvrider markedet og er ikke i samfundets interesse. Det har været et langt større afgiftstab allerede end elbilernes afgiftsfritagelse nogensinde var blevet til.

Du skal i øvrigt ikke op i en Tesla hvis du vil opfylde din krav dags dato. Du kan købe en Opel e-Ampera i Norge til cirka 250.000 kr. Den har 500 km rækkevidde og er naturligvis i en helt anden klasse end den mikrobil du sammenligner med.

http://www.opel.dk/erfaring-opel/om-opel/o...

  • 5
  • 0

At Danmark skal nedbringe CO2 udledningen i transportsektoren med 39% i 2030. Det er der altså kun 13 år til.

Det er rigtigt. Men det korte af det lange er at vi skal have råd til det. Elbiler er nu engang noget dyre at producere end tilsvarende ICE biler.

Hallo. Når man indgår nogle aftaler, så overholder man dem, eller i det mindste prøver. Jeg tror ikke der er mange af de andre EU lande, der køber argumentet "vi har ikke råd"

Det bliver så heller ikke bedre af at man som" dukse land" har været med til at presser EU til at forpligte sig til ambitiøse klimamål, velvidende at det ville have nogle økonomiske konsekvenser. Det er så bare min mening, at hvis man tænker sig om, og gør det smart, så bliver det måske slet ikke så dyrt endda. Måske ender det med at være en gevinst, da der så mange andre gevinster ved elbiler end lige reduktion CO2 udledningen.

Når du nu er så klog, kan du så ikke forklare mig, hvordan den førte politik angående elbiler, harmonerer med de krav vi gerne skulle kunne indfri om 13 år?. Jeg har forøvrigt ingen forhåbninger om at vi kan nå de 39% , men vi kunne i det mindste gøre en indsats for at komme en del af vejen.

Du slår hele tiden på at Staten ikke har råd til at støtte elbiler, men det koster jo i realiteten ikke alverden, da det stadig er så få styktal der bliver solgt. Og hvorfor der ikke er blevet solgt flere, giver du selv en udmærket beskrivelse af. Manglende rækkevidde, manglende træk, usikkerhed om værditab og vedligehold. Denne mentale barriere skal overvindes, men det er åbenbart ikke nok for dig, for selvfølgelig skal den også være så dyr at ingen skulle få lyst til at købe den. Istedet skal vi alle fortsætte med at forældet teknologi, som vil blive værdiløs om 5 år.

Hvorfor må man ikke gøre det attraktiv at købe en elbil, så vi stille og roligt kan opbygge en infrastruktur, og få erfaringer med de udfordringer en elektricificeret transportsektor vil give.

  • 6
  • 1

Så har du sat fortjeneste og transport til kr 0 da en bil til 100K koster 80K ex moms og herfra fratrækker du minimumsafgift på 19400 kr, hvorefter du har cirka 60K ex afgifter.

Du har ret. Prisen før afgift og moms er 60K Kr. Så produktionsprisen er nok cirka 45K Kr.

Hvis vi ser bort fra en Up efter 1. juli 2017 ikke længere er godkendt til træk, så er det en e-Up du vil have. Så nytter det ikke noget at sammenligne med alle mulige større biler.

En e-UP kan ikke fås til 750 Kg trailer. Det alene gør den totalt uinteressant for mig. Derudover har den reelt ikke rækkeviden. Jo, på en god sommerdag med een person, økonomisk kørsel, nyt batter, og medvind, så kan den nok. Men det var ikke mit krav! En vinterdag på motorvejen, med to personer og lidt bagage så kommer den under ingen omstændigheder 300 Km på een opladning. Det er den anden grund til at den ikke kan bruges. Så e-UP'en og liggende mikroelbiler er ubrugelige for mig. Derfor er det absolut nødvendigt at sammenligne med større elbiler.

Den nye e-Up! koster 187.495 kr og har 160 km rækkevidde. Du vil først købe den når den har 2-3 gange så stort batteri og koster 100.000 kr.

Nej. Jeg vil vente til den har 2-3 gange så stort batteri, koster 100.000 kr OG kan trække en 750 Kg trailer. Men jeg giver dig ret. Det kommer ikke til at ske foreløbig.

Du kan købe en Opel e-Ampera i Norge til cirka 250.000 kr.

Ja, i Norge. Med de meget lempelige norske afgifter for elbiler. I Danmark vil den nok ende med at koste en hel del mere. Jeg har ikke kunne finde ud af om den fås med anhængertræk i Norge.

Jeg kan ikke se at noget af det du skriver vil ændre ret meget på min konklusion. Den er som sagt med store usikkerheder. Men det fundamentale er der ingen ændring i: Elbiler skal falde MEGET i produktionspris før de kan konkurrere med ICE biler på lige vilkår.

  • 1
  • 4

På søen er der en grundregel om at den der sejler for lyst skal vige for den der sejler for brød. Hvis man skal overføre den til transportforbrug - med målet om at reducere klimabelastning - så kan man vel starte med at forbyde alle flyrejser, der ikke er forretningsnødvendige. Hvor meget vil det forbedre klimaet? Og vel helt uden reelle ulemper - ud over at man ikke kan blive genvalgt. Og hvis vi ikke blot skal holde os til transportsektoren kan vi også forbyde udendørs varmelamper på caféer mv.. Og forbyde unødvendige køb af tøj, accessories, kosmetik mv. Og gadgets, spillekonsoller mv., fjernsyn større end 28", ...

Nu har jeg gennem mit arbejde fået venner som er spredt ud over den halve verden. Og du vil altså forbyde mig nogensinde at se dem igen. For at spare cirka 1 % af CO2 udledningen! Syndes du ikke selv at det er noget ekstrem. Hvis vi skal gå ned af den vej, hvad er så nødvendigt? Mad, varme, medicin, og det dertil relaterede transport og arbejde. Ikke ret meget andet. Det vil cirka reducere os til arbejdsmyrer. Intet andet i hele verden end det der er strengt nødvendigt for livets opretholdelse. Ikke engang ISIS er så ekstrem. Det er simpelthen ikke en verden jeg gider leve i. Uanset hvor stabil klimaet er.

  • 2
  • 0

Realiteten er vist, at vi har betydeligt luksusforbrug på mange fronter, og det er politisk upopulært at indføre begrænsninger. Netop på biler er det faktisk RIGTIG svært, fordi de fleste erhvervsaktive uden for København er afhængige af biltransport. De "sejler altså for brød".

Nu bor jeg i Jylland, køre ca 30.000km/året i min elbil, som har en rækkevidde på 110-150km/ pr opladning. Min pointe er, at man faktisk ikke behøver at tilgodese elbilen forfærdelig meget, før den faktisk kunne være et realistisk valg for mange. Med en lille gulerod, kunne vi komme igang med elbilerne, og der vil således stadig være plads til dem, som af en eller anden grund har behov for en fossilbil.

Jeg er med på at hvad vi gør her i DK angående elbiler, ikke ændre noget ude i den store verden, men det ændre dog på hvad der sker herhjemme, og det ændre på hvordan vi kan overholde de forpligtelser som vi har givet håndslag på. Vi kan forbyde saftige oksekødsbøffer, flyrejser, mm for at nå vores klimamål. Jeg fortrække at vi kommer igang med elektrificeringen af transportsektoren. Sådan er vi jo så forskellige.

Man påstår at indførelse af elbiler er dyrt for samfundet, fordi staten kommer til at mangle indtægter fra registreringsafgiften. Jeg påstår at det bliver dyrt for samfundet, hvis vi ikke kommer igang med omstillingen, fordi vi alle bliver fattigere af køre videre med en forældet forurenende teknologi.

Selv hvis resten af den vestlige verden giver hul i CO2 udledningen som præsident Trump gør, så vil de øvrige forureningsproblemer i storbyerne som bilismen afstedkommer, give elbilen momentum i fremtiden.

  • 6
  • 0

En e-UP kan ikke fås til 750 Kg trailer.

Det kan den almindelig UP hellere ikke. De kører på en dispensation som importøren fik igennem og myndighederne har besluttet at sætte en stopper for det fra den 1. juli. Det er teknisk set intet i vejen for at importøren også fik den samme undtagelse på e-UP men det har han valgt ikke at gøre.

I denne debat hvor vi også taler om hvad der skal ske næste år, burde du måske kunne se lidt mere på hvad der kan lade sig gøre, i stedet for hvad der er her nu og her. Jeg aner hellere ikke om Opel E-Ampera er godkendt til træk, men det er også ligegyldigt for debatten. Naturligvis kunne den blive godkendt og vil blive det, såfremt der er efterspørgsel.

En Opel E-Ampera koster 250.000 i Norge uden afgifter. Ja - og det er da lige det tal du hele tiden forsøger at regne tilbage til?! Her behøver du bare ikke gætte.

Elbiler konkurrerer i øvrigt i resten af verden, inklusiv meget af Europa, på lige vilkår og der sælges mange flere relativt end der gør i Danmark. I Danmark sælges der stort set ikke elbiler mere. Hvorfor? Fordi afgifterne er skruet forkert sammen. Mere afgift på mikrobiler, mindre på biler der faktisk er gode for miljøet og som har bedre sikkerhed.

  • 5
  • 1

Vi kan forbyde saftige oksekødsbøffer, flyrejser, mm for at nå vores klimamål. Jeg fortrække at vi kommer igang med elektrificeringen af transportsektoren. Sådan er vi jo så forskellige.

Disse diskussioner præges af at den ene part vil pådutte den anden en bestemt adfærd, med eller uden påbud og forbud. Vi kører selv i benzin- og dieselbiler, kan vedligeholde dem selv og derved spare masser af penge. Til gengæld er vi ikke årgangsfetishister, så elbiler på matriklen har lange udsigter. Til gengæld må folk hjertens gerne køre elbil for min skyld. de må også gerne leve af lutter grønsager oghvadharvi, BARE - at de vil lade os gøre hvad vi ønsker. Deres valg / vores valg, - lad være at pådutte "de andre" "vore" idealer.

  • 3
  • 5

Vi bliver fattigere hvis fortsætter med fossilteknologien i forhold til den forhåndværende elbilsteknologi fordi:

Elbilsteknologien er 3 gange mere effektiv.

Vi kan læse i en anden artikel at vi har verdens bedste forudsætninger for grøn energi. Elektricitet er billigt i DK, og vi har den tilrådighed i rigelig mængder, modsat olien som snart tørre ud i Nordsøen, så vi skal tilbage til importcirkusset fra starten af 70'erne.

Det er svært at gøre prisen op for hvad bilernes luftforurening egentlig koster, men jeg vil bare konstaterer at bilerne ikke betaler for denne forurening, men lader samfundet som sådan bære den omkostning.

Nu skruerEU bissen på overfor de store EU lande angående luftforurening i deres storbyer. Bare Tyskland har 28 byer som ikke kan overholde grænseværdierne. Det er dog primært diesel der er problemet, men hvis tyskerne begynder for alvor at satse på elbilerne, hvor lander brugtpriserne så på dyrt indkøbte fossilbiler. Jeg vil være mere end almindelig nervøs for afskrivningen på en fossilbil i disse år.

Sidst men ikke mindst. Hvad er omkostningerne på de klimaforandringer der pågår. Jeg ved godt, at hvad vi gør her i lille Danmark ikke betyder en hylende fis, i det store regnskab, men det fritager os bare ikke for at have et ansvar. EU har sat sig nogle mål for CO2 udledning, for sammen med resten af verden, at få vendt skuden inden det er forsent. Danmark har presset på for at få disse mål til at være så ambitiøse som muligt. Når regningen så skal betales, så har Danmark, et af verdens rigeste lande, pludselig ikke råd Desværre vil det vise sig at regningen ender i børneværelset, næsten vil være ubetalelig.

Jeg mener at de fire første argumenter viser at elbilen vil vise sig som det billigste valg. Det sidste argument, viser at vi reelt ikke har noget valg. spørgsmålet er bare hvornår det for alvor går op for os.

  • 6
  • 0

Jeg har heller ikke sammenlignet med en UP, almindelig eller ej. Det var overhoved ikke mig der bragte UP'en ind i diskussionen. Men jeg havde engang en lille Kia. Den kunne køre med en 750 Kg trailer.

Suk - kom så med den benzinbil til 100.000 kr, du gentagne gange har nævnt, og som efter 1. juli 2017 vil kunne købes som ny med mulighed for at trække en 750 kg trailer. Sorry, den bil findes ikke.

På grund af prisklassen er det mikrobilerne du sammenligner med. Om det så lige er VW Up, Skoda Citigo, Seat Mii, Toyota Aygo, Citroën C1 eller Peugeot 108 gør ingen forskel. Det smarte ved at vælge VW Up som debatemne er at den også findes som elbil og derfor kan sammenlignes direkte.

  • 5
  • 0

Til gengæld må folk hjertens gerne køre elbil for min skyld. de må også gerne leve af lutter grønsager oghvadharvi, BARE - at de vil lade os gøre hvad vi ønsker. Deres valg / vores valg, - lad være at pådutte "de andre" "vore" idealer.

Helt i orden så længe du også opsamler dine efterladenskaber, så at vi andre ikke skal indånde dit affald i form af partikler og det globale miljø ødelægges af din CO2 forurening.

  • 6
  • 0

Vi kører selv i benzin- og dieselbiler, kan vedligeholde dem selv og derved spare masser af penge. Til gengæld er vi ikke årgangsfetishister, så elbiler på matriklen har lange udsigter. Til gengæld må folk hjertens gerne køre elbil for min skyld. de må også gerne leve af lutter grønsager oghvadharvi, BARE - at de vil lade os gøre hvad vi ønsker. Deres valg / vores valg, - lad være at pådutte "de andre" "vore" idealer.

Ja, det er bare så irriterende med alle de idealer man påduttes. Ikke noget med at lukke kemiaffald ud i blomsterbedet. Ingen noget med at afbrænde sit plastaffald i en tønde i haven.Forbudt at grave de brugte batteri ned i et hul i græsplænen. Hvorfor skal jeg påduttes andres idealer for hvad jeg gør på min egen dyrt betalte grund, det påvirker jo ikke andre!

  • 5
  • 0

@Jens Det korte svar er, at kommer an på hvad pris du sætter forureningen til koste.

Jeg husker ikke jeg har plæderet for at flytte et stort salg over på elbiler i 2018, men jeg forstår ikke denne frygt for at staten går fallit, fordi man skulle forbedre vilkårne en lille smule for elbilerne. Der er solgt 5 elbiler til private i januar måned i år, det vil sige omkring 60 elbiler på årsbasis, ud af et forventet salg på over 200.000biler. Tror man på det bliver bedre i 2018-2020. Jeg gør ikke, hvis der ikke bliver gjort noget.

Er det så en skam. Ja det synes jeg, for det afskære danskerne og Danmark for en renere og mere effektiv teknologi. Det afskære os fra, at få opbygget en infrastruktur op omkring elbilerne, så vi ikke alle behøver de store batterier i bilerne, og det afskære danskerne for at lære elbilen at kende som et brugbart alternativ til vores vante valg fossilbilen.

Og jo klimaspørgsmålet bliver nød til at omhandle fossilbilerne også. Det er faktisk specifikt transportsektoren der skal reducere 39% i 2030. Hvordan man vil komme derhen er mig en gåde, når man nu ikke vil have elbiler, før de er blevet billigere end fossilbiler.

Altså elbilen skal ned i en pris på under 55.000kr inkl. et batteri på 60kWh for at få den ønskede rækkevidde på 400-500km. Det er 3 gange størrelsen på det batteri jeg har i min elbil. 55000kr+5000kr i avance til forhandler og fabrikant. 20.000 i minimumsafgift og så 25% moms det giver 100.000, som en mini fossilbil koster idag, og som danskerne har købt i stor stil. Der kommer til at gå en rum tid før vi er der.

Det vil selvfølgelig gå hurtigere med dyrere biler, men når batteridelen bliver belagt med 150% i afgift og derefter 25%moms, så vil en elbil på 60kWh batterikapacitet koste mindst 80.000kr for batteriet, og så 150.000kr oveni i afgifter og moms. altså 230.000kr mere end fosillfætteren. Når så fossilfætteren får lov til at køre med oppustede forbrugstal og i øvrigt typisk forurener 10gange grænseværdierne uden nogen løfter en finger, ja så er det op ad bakke

Det er svært at tjene ekstra udgiften hjem på driften, når bilen er så hårdt afgiftsbelagt.

Når det så i 2025 går op for folketinget at nu skal der til at ske noget, så kommer den store reform, også bliver det i sandhed dyrt at være fossilbileejer, for så skal en stor del af bilparken udskiftes på 5år.

  • 7
  • 0

@Jens.

Nu har jeg prøvet at bikse nogle tal sammen, men jeg har taget udgangspunkt i en Renault Zoe 40. Den fossile pendant er en Renault Clio som også sælges med lidt udstyr så den kan sammenlignes med det udstyr der er i Zoe'n. For Zoe har jeg taget udgangspunkt i hvad den koster idag med 40% af fuldregistreringsafgift og 10.000kr rabat derudover.

Renault Zoe 40. : pris 300.000 heraf afgift 45.000 og moms 60.000 pris ex moms og afgift 195.000. Avance forhandler mm. 10% =19.500 Importpris 175.500 Samlet afgift til staten 105.000

Renault Cleo 90: pris 160.000 heraf afgift 60.000 og moms 32.000 Benzin Pris ex moms og afgift 68.000 Avance forhandler mm. 10% = 6.800 Importpris 61.200 Samlet afgift til staten 92.000

Renault Cleo 90: pris 170.000 heraf afgift 55.000 og moms 34.000 Diesel Pris ex moms og afgift 81.00 Avance forhandler mm. 10% = 8.100 Importpris 72.900 Samlet afgift til staten 89.000

Hvis vi laver følgende forudtagelser. Total antal kørselskm 200.000km km/liter benzin =20km/l (opgivet til 23,8) km/liter diesel. =25km/l (opgivet til 31,2) Wh/km. = 170wh/km(opgivet til 102)

      Rå oliepris 60$/td =2,61kr/l  
      Rå strømpris 0,25kr/kWh   
      Benzin pris stander 11kr/l  
      Diesel pris stander 9,2kr/l  
      strømpris forbruger 2,1kr/kWh


    Energiafgift benzin 4,2kr/l  
    Energiafgift Diesel 2,7kr/l  
    Energiafgift el.  0,91kr/kWh

    CO2 afgift benzin 0,39kr/l  
    CO2 afgift diesel  0,42kr/l  
    CO2 afgift strøm.  0

    NOx afgift benzin 0,008kr/l  
    NOx afgift diesel. 0.009kr/l

Cleo benzin bruger 10.000 liter på de 200.000km Pris olie rå 10.000 * 2,61kr = 26100kr pris energiafgift+moms = 52.500kr pris CO2 afgift+moms = 4.250kr pris NOx afgift+moms = 100kr pris stander = 110.000kr

Cleo diesel bruger 8.000 liter på de 200.000km Pris olie rå 8.000 * 2,61kr = 20.880kr pris energiafgift+moms = 27.000kr pris CO2 afgift+moms = 4.200kr pris NOx afgift+moms = 90kr pris stander = 73.600kr

Zoe bruger 34.000kWh på de 200.000km pris rå el 34.000 *0,25kr = 8.500kr pris energiafgift +moms = 38.675kr pris strøm forbruger = 71.400kr

Det første man bemærker er selvfølge at elbilen er 130.000+ dyre end fossil bilen, selvom bilerne i prasis er meget ens. Man kan så også se, at selvom man "kun" betaler 40% af fuldregistreringsafgift og til med får en kontant rabat på 10.000kr, ja så lægger man flere penge i statskassen ved køb af elbilen en fossilbilen. 105.000kr ved køb af Zoe, og kun 89.000 og 92.000 ved køb af henholdsvis diesel og benzin. Man kan også, som du har gjort opmærksom på, se at hvis man køber en Zoe, så køber man en vare til 175.500kr, til en opgave som i sit udgangspunkt endda løses bedre af fossil søsteren der kun koster 61.200kr. Det er noget mere end jeg engentlig havde forestillet mig, og det står klart , at det bliver umuligt at tjene denne store prisforskel hjem alene på driften. Man kan med ret sige, at man måske kunne få meget mere ud af pengene, ved at inversterer dem i andre grønne miljøtiltag. Men ,- Transportsektoren er smertesbarnet i CO2 og anden forurening, og den merudgift der i øjeblikket er ved køb af elbiler er den samme om man er dansk eller tysk bilkøber af en fransk bil. Elbilen har potentiale til at blive meget billigere end den er idag, men det kræver at vi kommer op i volumen. Noget andet er at da driftsomkostningerne (ved en fornuftig skattepolitik). er lavere på Zoe end på Clio, og Zoe er 3 gange mere effektiv, så vil levetiden på Zoe være noget længere end for Clio. Lad os sige at prisen på Zoe kan falde fra de 175.000 til 90.000kr om 5år. Det vil måske gøre ondt på en eksisterende Zoe ejer, men han har ikke nogen grund til at skifte, for han bliver ikke billigere kørende end han allerede er. Men hvad med Clio ejere. han står med den høje driftudgift, og kan hurtigt regne ud at det kan betale for ham at skifte. Det vil sige at Clio'en har en risiko for bare at stå og gå i frø efter bare 5 år, og i det lys er merprisen på Zoe' n ikke noget problem. Og vi har ikke engang kikket på hvad forureningen har kostet samfundet.

Noget andet der er værd at bemærke er , at hvis man tager den rå el pris, ja så skal man bruge 8.500kr for at køre 200.000km for benzin bilen skal man bruge godt 26.000kr for 200.000km.

Det er også værd at bemærke, at fossilbilen betaler godt 4300kr i "forureningsudgift" for 200.000km. det er godt 2øre pr km. og når man kikker på NOx og diesel bliver det helt tragikomisk 90kr for 200.000km. uha hvor forureneren betaler. Vi har diskuteret energiafgifter før her på ING, og jeg vil nødig genoplive den diskussion igen, men blot konstatere, at målt på energiindhold i 1l diesel/1lbenzin, så er energiafgiften på 1kWh el voldsomt overdrevet. Ser man energiafgiften, som en km afgift, kan man se at det koster 52.000kr at køre 200.000km i benzin, og 27000kr/ 38.675kr for henholdvis diesel og el. Holder man energiafgiften om mod den rå pris (lidt som man gør det med registreringsafgiften), så ser det således ud. Elbil 38.675/8.500 = 4,55 benzin 52.500/26.100 = 2,01 diesel 27000/20.880 = 1,29.

Man kan også se det indlysende i at der ikke bliver solgt nogen elbiler i DK. Hr Hansen skal ud og have financierer 140.000kr ekstra for at købe Zoe'en. Penge han aldrig nogensinde er i nærheden at kunne tjene ind igen på driften med nuværende priser. Er der nogen der tror på at det ændre sig, i 2018 når afgiften stiger yderligere til 65% og 10.000kr rabatten forsvinder. Stiger ydeligere til 80% i 2019 for at være fuld indfaset med 100% i 2020.

Er det fornuftigt?

  • 8
  • 0

HVIS vi skal gøre os håb om at reducere transport-CO2 i måleligt omfang, så kommer vi i dette land næppe uden om at begrænse flyvning betydeligt. Det er særdeles upopulært, og derfor nok politisk umuligt.

Jeg er enig med meget af det du skriver. Men ikke det med flyvning. På verdensplan står flyvning for cirka 2 % af CO2 udledningen. Selv hvis vi går ud fra at vi velhavende Danskere flyver 50 % mere end gennemsnittet, så kan du maksimalt spare 3 af de 39 % hvis ENHVER form for flyvning i Danmark bliver forbudt. Men et totalforbud er jo urealistisk. Man kunne lave et forbud mod alt ferie og fritids flyvning. Men folk går jo ikke i hi bare fordi de ikke kan flyve, så meget af udledningen vil bare blive flyttet til noget andet. Det bliver ikke begrænsning af flyvning der kommer til at batte i transportsektorens CO2 udledning. Realistisk så vil vi næppe kunne hente mere end 1, højest 1,5 %. Og det skal så holdes op med det voldsomme indgreb et sådanne forbud vil være.

  • 2
  • 0

Prisen på produktion af elbiler falder ikke af sig selv. Det kræver at der bliver solgt nogle biler så fabrikanterne kan øge produktionen, og få omkostningerne ned.. Jeg synes at Danmark skal tage sin del af arbejdet med at få gjort elbilen attraktiv, så vi kan få salget i gang, og dermed også opfordre til viderudviklingen af teknologien.

Vi i Danmark skal ikke bare læne os tilbage, og lade de andre bære de økonomiske byrder, der er i overgangsperioden, med undskyldningen, at vi alligevel ikke kan gøre en forskel p.g.a. vores størrelse. Hvor stort et land skal man så være for at skulle bidrage? er vi det eneste 'lille' land der skal ha lov til at krybe udenom? Se på Norge, som på indbyggertal er på størrelse med Danmark, og se på hvor stor en opmærksomhed verden har på deres tilgang til elbilen. Vi skal i Danmark selvfølgelig være med til at fremskynde overgangen til eldrift, og ikke regne med at det pludselig sker af sig selv.

  • 6
  • 1

Jeg mener ikke at flytrafik gå ind under det aktuel krav CO2 reduktioner.

http://www.fyens.dk/udland/Danmark-skal-re....

Jeg tror at selvom vi skulle komme igang med elbilerne, bliver det mere en svært en reduktion på 39%. Selv 20% er en kæmpe udfordring. Hvordan mon de øvrige EU lander vil forholde sig, når Danmark kommer om 5 år og siger, at vi ikke tilnærmelsesvis kan opfylde målene, velvidende at Danmark intet har gjort for at nedbringe CO2 udledningerne i vores transportsektoren , men tværtimod direkte modarbejdet det. Jeg frygter at man så må brandbeskatte fossilbilerne på den ene eller anden måde, for at få en hurtig omstilling, og så står vi med outdated værdiløs fossilbilpark. Det er der ikke samfundsøkonomi i.

For mig at se, har politikerne behandlet transportområdet lemfældigt i mange år, og elbilsaftalen fra 2015 er ingen undtagelse. Dette kan undre når bilejerskabet fylder utroligt meget i mange familiers budgetter. Jeg synes det er utilstedeligt, at man kunne lave sådan en ufattelig tåbelig aftale på elbilsområdet, på 1 - 2 timer i finansministeriet en nattetime. 5år, 20% 40% 65% 80% 100%, uden skelen til teknik, markedsforhold, og visioner. Af de 2 timer der bliv brugt, forstiller jeg mig at man brugte det meste af tiden med at strikke den del af aftalen sammen, som skulle ramme Tesla, men som endte med at blive afvist af EU.

Og så lidt kommentare til dine punkter. Jeg vil medgive at elbilens succes ikke er prangende, men det går dog fremad, ikke mindst bliver udvalget mere og mere brugbart. I Kina buldre elbilerne frem, og men der er også pæne vækstrater i mange andre lande, men indrømmet, typisk også med en eller form for støtte. f.eks er 30% af salget af BMW i USA el, eller plug-in hybrid. Hvis du er interesseret i lidt statistik, så se her

http://ev-sales.blogspot.dk/search?updated...

Ja volumen skal op, men når nu Norge kan gøre en forskel, hvorfor kan Danmark så ikke også. Norge er vist lige kommet opover 100.000 el og plugin hybrid, på 5 år. Hvis vi nu kunne komme op på 10.000 el og plugin hybrider om året, det er 5% af personbilssalget, så ville vi ligge i førerfeltet

Det kan godt være at du syntes det er tåbeligt at Danmark skal reducerer så meget, men tænk nu på at samme Danmark pressede på de andre EU lande, for at EU skulle binde sig internationalt til så høj en reduktion som muligt. De østeupæriske lande kæmpede imod, men de blev bedt om at tage ansvar. Det blev så i den forbindelse aftalt, at de rigeste EU lande skulle bidrage med mest. Da aftalen kom i hus, klappede hovedparten af de danske politikere.

  • 6
  • 0

I Danmark blev der i 2016 angiveligt solgt knap 6.500 hybridbiler - så også danskerne vil betale for den grønne omstilling - i rimeligt omfang.

Jeg skrev med vilje plugin hybrid. de 6.500 hybridbiler, er min optik bare optimerede benzin biler, typisk fra Toyota.

Jeg deler ikke din bekymring angående et stort afgiftstab for staten, og jeg snakker heller ikke om total afgift fritagelse for elbiler. Der vil være et proveneu tab, ingen tvivl om det, men lavede man nu lidt langsigtede løsninger, bliver det slet ikke så dyrt.

Det er klart at det er nærliggende at beskatte forssilbilen lidt mere, for dels at kunne give elbilen lidt mere i afgift, og stadig konkurrerer, og dels for at give elbilen en yderligre fordel. Som jeg har skrevet før, at vente gør det bare meget dyrere, når målene for alvor skal indfries.

For mig ser det bare ud som om, at man ikke har nogen visioner for fremtiden, men holder sig til status quo, mens man tænker på taburetterne, og ministerposter. Jeg mener at den nuværende grøn ejerafgift blev indført i 1995. Man satte 16 km/l værdien som man mente var gennemsnitlig værdi for en familiebil som reference værdi. En gennemsnitlig familie bil står idag til godt 20km/l, men man har ikke flytte grænsen, så bilen får 16000 i rabat. sammentidig skal den kun betale 620kr om året i grøn ejerafgift. Man har heller ikke lave nogle ydeligere katagorier, så du betaler 620kr, om din bilkøre 21 eller 40 km/l. Jeg kan ikke huske hvornår brændstof afgifterne er blevet reguleret. Da har ellers været rigelig med mulighed, da benzin prisen gik fra godt 13kr/l til 10kr/l.

Sidst men ikke mindst, så har synhallerne ikke mulighed for at checke om bilerne overholde de grænseværdier for forureningen som de er godkendt i henhold til. Hvis dette skete, ville stort set alle dieselbiler bliver kasseret, og ikke have mulighed for at komme ud at køre igen.

Jeg har aldrig forstået hvorfor elbilsbeskatningen, med al vold og magt, skulle ligne den måde fossilbilen bliver beskatte på Man havde da en oplagt mulighed for at starte på en frisk med en ny måde at bilbeskatte på, uden man kom til at påvirke det eksisterende bilmarked alt formeget.

  • 6
  • 0

Jeg skrev med vilje plugin hybrid. de 6.500 hybridbiler, er min optik bare optimerede benzin biler, typisk fra Toyota.

Her må jeg give Dan ret. Der bør skelnes skarpt mellem plugin hybrid og ikke-plugin hybrid. En ikke-plugin hybrid er blot en stærkt optimeret, men kompliceret og dyr ICE bil.

Jeg har aldrig forstået hvorfor der ikke er mere fokus på plugin hybrid biler. Ja, de er dyre og komplicerede. Men de kan kombinere det bedste fra begge verdner: Batteridrift fra elnettet til daglig kørsel. Benzin/diesel til de lange ture.

  • 2
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten