Rekordpris: I Norge koster få kilometer vej milliarder

Illustration: Statens Vegvesen

At det norske terræn gennemsnitligt er langt mere besværligt for vejbyggere end det danske er et kommende infrastrukturprojekt et glimrende eksempel på.

Det er således nødvendigt med en 900 meter lang hængebro, flere mindre broer og næsten 12 km tunnelrør for at forbinde Kollveit på øen Sotra i Vestnorge med udkanten af Bergen. En ø med 27.000 indbyggere. Vejstrækningen bliver på blot 9,4 km, men kommer til at koste 14,5 mia. danske kroner at etablere og drifte på grund af kompleksiteten. Det er den største enkeltkontrakt nogensinde for Statens Vegvesen, den norske pendant til Vejdirektoratet.

Kontrakten blev for nylig tildelt et udenlandsk konsortium, der ikke bare skal stå for opførelsen, men også finansieringen og efterfølgende 25 års drift og vedligehold, da der er tale om en OPP-kontrakt (Offentligt-Privat Partnerskab).

Konsortiet består af investeringsbanken Macquarie Group fra Australien, det sydkoreanske ingeniørfirma SK Ecoplant Co. Ltd og den italienske entreprenørkoncern Webuild, der under sit tidligere navn Salini Impregilo stod for anlægget af blandt andet Cityringen.

Nuværende forbindelse ikke god nok

Baggrunden for projektet er, at der skal skabes bedre forbindelse til den vestlige ø-kommune Øygarden, der blandt andet lægger adresser til arbejdspladser inden for olie- og gassektoren.

Den eksisterende rute 555, der forbinder Sotra og to andre øer med Bergen-området, er ifølge Statens Vegvesen kraftigt underdimensioneret i forhold til de nutidige og fremtidige trafikmængder.

Foruden en ny 9,4 km lang firesporet vejstrækning skal der etableres cykelstier og passager til fodgængere. Der vil også blive dedikerede spor til busser for at styrke den kollektive trafik, hvilket ikke er tilfældet på den eksisterende rute.

Projektet skal efter planen stå færdigt i 2027. Herefter står konsortiet for drift og vedligehold i 25 år, hvorefter Statens Vegvesen overtager ansvaret. Den norske stat udbetaler løbende kontraktsummen på de mange milliarder i driftsperioden.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Efter læsning af artiklen det virker meget logisk med anlægs summen. Men straks man tager gamle artikler frem, så som rundkørslen under havoverfladen på Færøerne, anlæg af ATV-vej i Grønland samt vedligeholdelsen af Genetikbanken på Svalbard, lufthavnsbyggeri i Grønland da vil man opdager en eller anden underligt priskalkulation som artiklen beviser.

Grunden til følgende projekter bliver nævnt som paralleller, skyldes denne logistik der haves dertil kontra hvad det findes til og fra den omtalte bro. Groft sagt kan du som projektchef / byggeleder få medarbejder samt materiale til at komme kørende i egen bil / via lastbil i grove trak helt fra Italien og resten af Europa. Hvilket jo ikke muligt med Grønland, Færøerne og Svalbard. Findes der en bro til Færøerne fra Skagen? Nok det er nogle dage siden at Øresundsbroen blev åbnet, men altså den har jernbane + en tunnel og er på 15,9km ved indregning af Saltholm. Ved omregning til løbende meter / kilometer da opstår der uoverensstemmelser med prisen for den omtalte bro i Norge også selvom der er nogle år til forskel. Det bort sprunget granit kan genanvendes via knusser til beton og asfalt produktionen. de 4,4 km rør vil jo give omkring 660.000m³ granit ca. 990.000 tons granit, dertil kommer alt det andet der også kommer fra andet sprængning på dette projekt, derfor det lyder helt forkert med 15 milliader danske kroner for projektet.

  • 1
  • 3

"Rekordpris: I Norge koster få kilometer vej milliarder" "Baggrunden for projektet er, at der skal skabes bedre forbindelse til den vestlige ø-kommune Øygarden, der blandt andet lægger adresser til arbejdspladser inden for olie- og gassektoren."

De gør så meget for klimaet ;-)

  • 2
  • 2

Det var en trist dag for sproget da man gik fra at drive virksomhed til at drifte virksomhed.

Nå nu skal jeg nok tie stille. Jeg skal ud og skrive min indhandlingsseddel til købmanden.

  • 6
  • 0

En firefelts firefelts vei fra Bergen til en liten øy med 28.000 mennesker som skal koste 15 milliarder for 9,5 km! Jeg skulle ønske det var innbyggerne der som selv stod for ugiftene. Med rente på for eksempel 4% så blir det 600 millioner per år. Om en nedskriver anlegget på 50 år, blir det 300 millioner per år. Utgiften per år per innbygger blir altså kr 32.142 (baby, pensjonist, arbeidstager etc) eller ca 120.000 for en typisk familie. Kunne ikke dette transportbehovet ha blitt løst på en mye bedre og atskillig billigere måte? Jeg er bare sjokkert over dette prosjektet og tenker med gru på om resten av Norges befokning skulle stille krav om noe liknende. Det er et faktum at ca 89% av Norges hovedvei fra sør til nord (E6) er en tofelts vei!

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten