Rejsekortet tager livet af klippekortene - men automaterne bliver stående
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Rejsekortet tager livet af klippekortene - men automaterne bliver stående

Automater som disse på Nørreport bliver siddende på stationer i hovedstaden, selv om de mest populære kort ikke længere kan benyttes efter 30. juni. Illustration: Orf3us/Wikimedia Commons

Automaterne til at klippe de gammeldags klippekort bliver stående på perronerne i hovedstaden, selv om passagererne efter 30. juni ikke længere kan benytte de farvede klippekort til deres rejser.

Et af argumenterne for at indføre det milliarddyre rejsekort har været, at der er penge at spare ved at slippe af med klippekortene, fordi automaterne er forældede og dyre at vedligeholde.

Læs også: Rejsekortet er tre gange dyrere for trafikselskaberne end klippekort

Alligevel beholder DSB klippekortautomaterne på perronerne. For det er nemlig kun de såkaldte zoneklippekort til hovedstadsområdet, som forsvinder 30. juni. DSB bevarer en række andre typer klippekort, som fortsat skal kunne stemples på perronerne. Det gælder blandt andet returrejser, som i nogle tilfælde sælges som et kort med kun to klip, titursklippekort til destinationer uden for hovedstaden og cykelklippekort.

»Dem holder vi liv i, og derfor beholder vi automaterne på stationerne. Vi vil nok tynde ud i antallet, så der er kun er én automat pr. perron, men de skal stadig være tilgængelige,« siger DSB’s chef for forretningsudvikling, Aske Wieth-Knudsen.

»Vi har valgt at vente med en landsdækkende udfasning af klippekortene. De kunder, som benytter klippekortene mellem byer, får rabat, som de ikke umiddelbart får på rejsekort, og vi synes ikke, at vi har et passende alternativ til dem i dag,« tilføjer han.

Læs også: Samlet regning for rejsekort: Fem milliarder kroner

Ifølge Aske Wieth-Knudsen er salget af de typer klippekort, som fortsat vil være i brug efter 30. juni, mere end halveret de seneste fem år. Han ønsker ikke at opgive nøjagtige salgstal ud over at der er tale om mindre end tre procent af kunderne på landsplan.

DSB har i dag 622 klippekortautomater på perronerne i hovedstaden og er ved at udfærdige den endelige plan for, hvor mange der bliver taget ned efter 30. juni. Aske Wieth-Knudsen forventer, at det bliver mere end halvdelen.

Aske Wieth-Knudsen kan ikke angive en entydig pris for at drive en klippekortautomat. Han understreger dog, at DSB opnår en besparelse ved ikke at skulle distribuere så mange klippekort og vedligeholde så mange automater som i dag.

Læs også: DSB: Rejsekortet har kostet os over en milliard kr.

Mens DSB lader klippekortautomaterne stå på perronerne, så forsvinder de fra Movias busser og fra metro-perronerne sammen med zoneklippekortene. Det giver problemer for de passagerer, som holder fast i DSB’s titursklippekort.

Et klip på et kort, der f.eks. omfatter ti ture mellem Ringsted og København, giver i princippet også adgang til metro og busser i hovedstaden. Men passagerne vil ikke længere kunne stemple kortet, hvis de indleder rejsen med bus eller metro.

»I og med at busserne og metroen forventes at nedtage deres udstyr, bliver der tale om en serviceforringelse. Det må vi være ærlige og indrømme,« siger Aske Wieth-Knudsen.

Læs også: Minister tørrer regningen for rejsekort af på alle passagerer

I Forbrugerrådet Tænk ser transportpolitisk medarbejder Asta Ostrowski forringelsen som et eksempel på, at trafikselskaberne ikke tænker på passagererne.

»DSB og Movia burde forestille sig, hvordan det er, når man kommer til bussen med sit titursklippekort og tage udgangspunkt i det. Selskaberne i hovedstaden skulle have ens rejseregler og ens rejsehjemmel, og eksemplet viser behovet for, at vi når derhen,« siger hun.

Læs også: Efter rejsekort-fadæsen: Minister tager magten fra lokale bus- og togselskaber

Hun kalder det ’uhensigtsmæssigt’, at nogle typer af klippekort fortsætter, men at kortene snart ikke kan stemples i alle de transportmidler, hvor de gælder.

»Målet er, at rejsekort skal kunne klare alle rejser. Det kan det ikke,« konstaterer Asta Ostrowski.

Læs også: Danmark har kun ét rejsekort, men ti forskellige billet-apps

Hun tilføjer, at der er flere mangler med rejsekortet og nævner først og fremmest en løsning til pendlerne, som stadig ikke kan benytte det elektroniske billetsystem.

»Det er en meget væsentlig funktion, som berører mange tusinde passagerer,« siger Asta Ostrowski.

Pendlerfunktionen på rejsekortet i hovedstaden er foreløbig forsinket til omkring årsskiftet. Hovedparten af pendlerne bruger i dag enten et papkort eller en mobil-app.

Emner : Tog
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Citat: "Vi vil nok tynde ud i antallet, så der er kun er én automat pr. perron"

Og når den så går i stykker?
Er formålet at irritere kunderne?

  • 25
  • 0

"DSB og Movia burde forestille sig, hvordan det er, når man kommer til bussen med sit titursklippekort og tage udgangspunkt i det."

dette gælder i alle situationer, hvor nogen skal lave noget for andre.

de der sidder i rejsekort-firmaet skulle også hver især rejse med offentlig trafik og rejsekort mindst een måned om året.
så ville de vide, hvor tåbeligt, klodset og bruger-u-venligt et system de har udviklet!

nh

  • 21
  • 4

Jeg er stadig meget spændt på st se, om de utallige pendlere, der hidtil bare har kunnet gå ud og ind af tog, metro og busser, nu alle også skal forbi det blå øje. Og hvad mulkten fastsættes til, for at forholde trafikselskaberne den rejsestatistik de så udmærket har kunnet klare sig uden hidtil.

  • 13
  • 0

Får man så kompensation for mangelende funktionalitet ved produktet når man ikke længere kan bruge tilslutning? eller kan man mon bare vise et klippekort og at man skal til by x med tilslutning?

  • 5
  • 0

Hvis man rejser fx hver weekend med DSB København-Odense, er det meget billigere at have 10-tursklippekort. Busturene er inkluderet.
Desuden går visse busser går kun hver anden time eller lignende. Det koster ekstra med rejsekort, hvis man ikke har planlagt meget omhyggeligt eller toget er forsinket.
Men når man ikke kan klippe i bus eller metro, hvad så? Skal man betale kontrolafgift?
Hvad har de tænkt sig?

Klippeautomaten på Nørre Alslev station er lige blevet repareret - flot. Den har ikke virket i flere år.

  • 14
  • 0

Præcis også grunden til jeg ikke bruger Rejsekortet. Så længe DSB har produkter der gør det mere fordelagtigt at bruge disse frem for Rejsekortet så skal de ikke forvente at jeg går over til at bruge Rejsekortet.

Jeg undre mig i det hele taget over de fortsætter med at have 10-turs klippekortet og hvorfor det skal være så markant billigere at købe disse frem for at rejse med Rejsekortet. Pendler ca. hver anden uge mellem Aarhus og Hjørring og med dette brugsmønster passer Rejsekortet fortsat ikke.

En løsning er at droppe 10-turs klippekortet uden at ændre Rejsekortet og så bare gøre rejsen dyrere hvilket jeg så blot må affinde mig med men så længe de beholder de gamle klippekort og tilmed gør dem billigere end det nye alternativ så kan de virkelig ikke forvente at jeg går over til at bruge Rejsekortet.

Eneste ulempe for 10-tursklippekortet er at de gamle klippekorts automater efterhånden er så ringe og bruges så sjældent at deres blæk nærmest ikke kan ses på klippekortet men så må DSB få købt nogle briller til deres ansatte. :)

  • 9
  • 0

Os der rejser sjældent og ikke har eller vil have rejsekort, men har en del farvede klippekort liggende, burde kunne bruge dem op, specielt når automaterne alligevel bliver der. Men som andre har nævnt ovf., så tænker trafikselskaberne kun på sig selv og bestemmer diktatorisk støttet af en tvetunget minister. Hvis et privat firma havde samme ringe service og produkt, ville det ikke kunne overleve. Vi må håbe at der kommer en ny og bedre minister inden 30. juni.

  • 11
  • 5

Jacob Bang

Jeg har faktisk formået at få en bøde, fordi kortet blev klippet, men blækket ikke satte sig.

Så DSBs fejl, blev min udgift.

DSB lever jo af, at ikke alle praktisk kan have bil.

  • 13
  • 1

Jeg er spændt på hvor mange der dropper toget, når de bliver stavns bundet til rejse kortet.

Dråben for mig var da ministeren, meldte ud at alle pendlere kommer til at betale for det, uanset om de bruger det.

Se nu bare og renovere de klippe automaterne, de er nu nok gamle, men de er lavet KISS og kan sikkert klare 40 år mere.

  • 9
  • 3

Disse kort er især målrettet turister, som køber kortet og klipper en gang hvorved det aktiveres.

Hvad skal man gøre i fremtiden hvis man vil bruge dem, og der ikke lige er en perron i nærheden når man skal påbegynde brugen af dem?

Det er nok de færreste der synes det er morsomt at aktivere en 24 timers periode dagen før man skal bruge den.

  • 6
  • 1

Jeg læser følgende citat:
»Vi har valgt at vente med an landsdækkende udfasning af klippekortene. De kunder, som benytter klippekortene mellem byer, får rabat, som de ikke umiddelbart får på rejsekort, og vi synes ikke, at vi har et passende alternativ til dem i dag,« tilføjer han.

og kan ikke lade være med at råbe:
HVAD MED REJSEKORTET? skulle det ikke netop være alternativet til det her morads af forskellige billettyper? skulle rejsekortet ikke netop være i stand til at håndtere dette scenarie?

Hvis det ikke var så sørgeligt, ville det være sjovt..

  • 13
  • 0

Disse kort er især målrettet turister, som køber kortet og klipper en gang hvorved det aktiveres.

Og os udenlandsdanskere - samme problem - rejsemønsteret er uden nogen logik, men klippekort er en god og billig løsning mod enkeltbilleter.

Jeg ved ikke hvad prisen vil være med rejsekortet, men det skulle ikke undre mig og det er dyrere.

Og tiden? Hvordan er det lige med "holdbarheden"? Kan jeg gemme et anonymt kort til næste gang?

I øvrigt noget svinere at man skal betale 80 kr bare for at få en billet, når man ikke kan andet

Bilen er faktisk blevet et rigtig godt alternativ.
Det sjove et, at i den private verden med konkurence ville man droppe ting der er besværlige, og så ville rejsekortet nok ikke have overlevet længe

  • 6
  • 1

De blå øjne skal vel også vedligeholdes. Ligeledes hele den bagvedliggende teknologiske infrastruktur.
Så spørgsmålet skal vel egentlig lyde: hvad koster DET, i forhold til vedligehold af klippeautomaterne. Det går sikkert mere end lige op, og så er de 5 mia bare spildt...

  • 5
  • 0

Turister er uønskede. De har alligevel ikke nogen chance for at finde ud af at komme rundt, når alle ferieperioder benyttes til større vej- og sporarbejder m.v. så man skal køre med togbusser eller ad andre ruter, ikke mindst i København.

Og forskellen på turister og pendlere er, at turisterne kan blive væk - det kan pendlerne ikke.

  • 5
  • 0

... men som du måske så læste, så kan de købes som alm. papirbillet eller Mobilbillet. De kan købes på stationer, billetautomater, på SMS eller i Mobilbillet-app’en eller hos Movia Kortsalg. ;-)

Og så er det jeg spekulerer på om du nogensinde har bevæget dig syd for Valby bakke?

Købe en billet - ja det er da uhyre turist(og alle mulige andre)venligt at man skal starte taxameteret dagen før, hvis man gerne vil ud og opleve byen hele den næste dag.

Jeg har været rigtig mange steder på kloden, men ingen steder oplevet noget der er så dyrt, indforstået og turist fjendsk (og Movias hjemmeside på engelsk - øh nåeh nej).

Mobilbillet-app til turister - go daw mand økseskaft, det er dårligt nok forståeligt for folk der har Dansk som modersmål.

  • 10
  • 2

Nu er jeg selv tvungent midlertidigt over på de offentlige transportmidler efter min cykel er blevet stjålet, og på trods af at jeg ikke er turist, synes jeg det er blevet meget mere besværligt uden klippekortet.

De stationer jeg møder i dag, har kun én automat hvor der kan købes billetter, og hvis perronerne er adskilt af skinnerne, kan man være uheldig at skulle ned og op af trapperne for at købe billetten på den modsatte perron og derefter samme tur tilbage.

Nogle gange virker automaten slet ikke, og hvad gør man så (specielt som turist - men de har i forvejen problemer med at finde ud af hvordan automaten overhovedet virker)?

Nu har jeg heldigvis en "gammel" mobil med et dansk mobilnummer, så jeg kan altid bestille en SMS billet (hvis man tilfældigvis ved hvordan man gør det og der er strøm på mobilen).

På min hjemmestation har de sat en reklame op for SMS klippekort. Det prøvede jeg så for et par dage siden, men fik en SMS tilbage der sagde at det ikke længere kunne lade sig gøre. Det skal gøres via deres "Mobilbillet-app". Men det virker selvfølgelig kun til Android og iOS.

Jeg kunne selvfølgelig bare overgive mig og bestille et rejsekort, og ignorere alle de irritationsmomenter jeg vil komme til at opleve med det. Eller få købt mig en ny cykel eller bil. Det bliver nok det sidste...

  • 6
  • 1

Et spørgsmål:

hvor meget kræver den app?
kan man bruge sådan en når man ikke har adresse i Danmark? eller konto i Danmark?

  • 2
  • 0

... men som du måske så læste, så kan de købes som alm. papirbillet eller Mobilbillet. De kan købes på stationer, billetautomater, på SMS eller i Mobilbillet-app’en eller hos Movia Kortsalg. ;-)

Og så er det jeg spekulerer på om du nogensinde har bevæget dig syd for Valby bakke?


Bor faktisk på den ;-)

Købe en billet - ja det er da uhyre turist(og alle mulige andre)venligt at man skal starte taxameteret dagen før, hvis man gerne vil ud og opleve byen hele den næste dag.

Nu kunne du måske selv slå op og læse hvordan.
http://www.moviatrafik.dk/dinrejse/Priser/...

Copenhagen Card er et særligt turistkort. .. Det giver ret til kørsel med bus, tog og Metro i alle zoner i Hovedstadsområdet.
Man kan købe Copenhagen Card på større stationer og på de fleste turist- og rejsebureauer samt på mange hoteller. Det kan købes, så det gælder i 24, 48, 72 eller 120 timer fra det tidspunkt, det er udstedt.

Kortet er også gyldigt i den time, det er udstedt, dvs. timen før tidspunktet, der står på det.

  • 0
  • 1

Og Copenhagen Card er så bare lidt mere end bare rejsehjemmel, da det også giver rabat til diverse attraktioner mv.

Endvidere er det hamrende dyrt, så det er jo noget irrelevant vrøvl at bringe på bane.

Men det kan da kun bekræfte det jeg skrev tidligere, nemlig at du åbenbart aldrig har bevæget dig ned ad Valby bakke og længere sydpå.

Endvidere er det temmelig uklart hvordan dette:

"Dato og klokkeslæt påføres ved første attraktion eller inden du stiger på bus, tog eller Metro."

skal kunne lade sig gøre i praksis, når der ikke forefindes nogen automater dertil.

  • 0
  • 1

Endvidere er det hamrende dyrt, så det er jo noget irrelevant vrøvl at bringe på bane.

Men det kan da kun bekræfte det jeg skrev tidligere, nemlig at du åbenbart aldrig har bevæget dig ned ad Valby bakke og længere sydpå.

Endvidere er det temmelig uklart hvordan dette:

"Dato og klokkeslæt påføres ved første attraktion eller inden du stiger på bus, tog eller Metro."

skal kunne lade sig gøre i praksis, når der ikke forefindes nogen automater dertil.


Ja der findes særlige turistkort til dem, som bevæger sig rundt om Valby bakke. ;-)
Og hvem siger, der skal en automat til at påføre dato og klokkeslæt!

Men for så at holde os til rene transportbilletter, så kan de købes som tidligere nævnt "på stationer, billetautomater, på SMS eller i Mobilbillet-app’en eller hos Movia Kortsalg".

City Pass, voksen Zone 1, 2, 3, 4 80,- (24h) 200,- (72h)
24timers billet voksen 130,-

  • 0
  • 1

City Pass, voksen Zone 1, 2, 3, 4 80,- (24h) 200,- (72h)
24timers billet voksen 130,-

Og da der åbenbart er langt ind:

CItyPass gælder i 24t (72) fra det tidspunkt det er udstedt!

Så endnu en gang for Prins Knud:

Hvor fedt er det lige at man brænder det meste af sin rejsetid af hvis man ikke lige kan købe et CityPass der hvor man er indkvarteret, men er nødt til at købe det dagen før?

Det er muligt at du synes det er åh-så-enkelt at bruge dit halve live på at bladre rundt på Movias tragiske, med kun en smule Danglish, hjemmeside, men det er nok de færreste turister der lige er i stand til at gennemskue den.

Du kan komme med alskens referencer til DOT og Movia, men faktum er, at det er og bliver direkte turistfjendsk, og mange faktorer mere uforståeligt (og svinedyrt) end hvad eksempelvis selv franskmænd og italienere (der jo er notoriske rodehoveder) kan præstere.

Jeg tror faktisk ikke jeg noget sted i verden har oplevet noget bare tilnærmelsesvis så håbløst.

  • 2
  • 1

Man skal jo alligevel hen til en af zonerne, hvor CityPass er gyldigt, før man kan bruge det. ;-)

Gud fader bevares, det var dog det mest åndsforladte du længe har kommet med.

Det kan da sagtens være sådan at man på anden vis (eksempelvis taxa) kører fra lufthavnen til ens hotel, der ikke lige er i nærheden af en station, kun et busstoppested, men gerne forlods vil skaffe sig et CityPass (eller 24 timers billet, som jo gælder i hele hovedstadsområdet) i lufthavnen.

Så jeg må spørge igen, har du nogensinde bevæget dig syd for Valby bakke, eller er du totalt blottet for forståelse af at systemet er direkte turistfjendsk (og sågar også fjendsk for den sporadisk rejsende)?

  • 0
  • 0

Der kunne jo komme en god løsning i morgen. ;-)

Åh ja og julemanden kommer også lige forbi?

Helt ærligt, hvor lang tid er det lige man har brugt på at lave en ikke-løsning til 5 milliarder?

Personlig er jeg temmelig ligeglad, det betyder bare at jeg slet ikke så meget som overvejer andet end at tage bilen fremover hvis jeg skal ind til København, men derfor er jeg ikke blottet for empati over for andre som ikke har andet valg.

Og dem er det synd for, uagtet om du så tror at julemanden og tandfeen kommer forbi i morgen.

  • 2
  • 2

@Peter Lyllesbeck:
Du kommer altid ret hurtigt med i debatten, når den drejer sig om rejsekortet, og du ved en masse.
For nu at vende tilbage til mit yndlingsskrækscenarie: At alle pendlere skal forbi tjekind/ud-standerne 4-6 gange dagligt, med indbygget risiko for at glemme et enkelt engangimellem, den dag pendleroptionen i Rejsekortet bliver aktiveret.
Ved du positivt/negativt/ved ikke, om min frygt er begrundet?

  • 3
  • 0

Dags dato brugte jeg mit rejsekort til at komme fra Århus V til Århus C i en returkonfiguration.

Den bus, som havde den ære, at bringe mig vest på og ind i landet til Århus V (og altså hjem igen), tilkendegav med skrift, at terminalen ikke virker.

Så jeg har kun kunne checke ind, men ikke kunne checke ud. Og nu venter der mig en dummebøde for ikke at have checket ud.

Jeg fattede telefonen og ringede til selskabeligheden. Og her blev jeg mødt med en opfordring til at interagere såfremt jeg ønskede konversering foretaget på fremmedsprog.

Dette afstod jeg jo naturligvis fra, og indikerede dette med et tryk på en tast.

Derefter blev der givet mig så mange muligheder, at jeg måtte høre dem igen.
Og igen.
Og igen.

Det endte med, at jeg besluttede mig for den tast, som jeg på daværende tidspunkt anså ligesom lå nærmest mit spørgsmål.

Og den trykkede jeg så på......

Det skulle jeg nok aldrig have gjort.

For så fortalte en stemme (i røret) mig, at jeg da vist havde ringet på et noget underligt tidspunkt.
Og at hvis jeg skulle regne med noget, så var da en god idé at lære forskellen på AM og PM.

Men jeg kan selvfølgelig prøve igen i morgen - eller på torsdag.

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten