Rejsekortet nede over hele landet

En ’teknisk fejl’ har sat rejsekortet ud af drift. Passagerer kan hverken tjekke ind eller ud på kortet. Fejlen blev opdaget tidligt fredag morgen, oplyser DSB til Ritzau.

Problemet bliver bekræftet af direktøren for Rejsekort A/S, Bjørn Wahlsten.

»Jeg har fået meldinger om, at der er problemer med rejsekortet her til morgen. Men jeg kender endnu ikke omfanget af eller årsagen til problemerne,« siger han til Ritzau.

Læs også: Softwareopdatering fik rejsekort-terminaler til at gå i sort

Bjørn Wahlsten oplyser, at leverandøren, franske Thales, er ved at undersøge problemerne efter et møde med Rejsekort A/S tidligt i morges. Han gætter på, at problemerne kan skyldes, hvad Ritzau betegner som 'en opdatering af systemet' natten til fredag.

»Det er min vurdering, at en rettelse af en fejl på nogle prislister har givet problemerne,« siger rejsekortdirektøren til nyhedsbureauet.

Movia, der kører busserne i København, oplyser til Ritzau, at rejsekortet kun virker i enkelte busser. Ritzau skriver ikke om årsagen, men det kan ganske enkelt skyldes, at busserne ikke er online, men kun udveksler data med serverne i garage. De busser, hvor systemet fortsat virker, kan derfor ganske enkelt køre på den gamle version uden den opdatering, som måske er roden til problemerne.

Læs også: Rejsekort-fejl: Passagerer fik straf-gebyr selv om de tjekkede korrekt ud

Kilde Ritzau
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Med vanlig sans for overvældende informationsniveau, kan man ikke rigtigt læse nogle - umiddelbart tilgængelige steder på stationerne - hvad man så skal gøre. Nu venter vi kun på historierne om lille Ole, der får bøde fordi hans kort ikke kunne virke.

  • 27
  • 0

I denne artikel fortæller Bjørn Wahlsteen, at man stadig kan checke ind og ud selv om standeren på stationen mister forbindelsen til 'omverdenen'.

http://ing.dk/artikel/rejsekort-fejl-passa...

'Bjørn Wahlsten fortæller endvidere, at selvom en stander ikke sender data, så opsamler den stadig information om tjek ud og tjek ind. Det bliver synkroniseret med resten af systemet, når standeren kommer online igen. Den kan lagre data for en periode på eksempelvis fjorten dage, fortæller Rejsekort-direktøren.'

Noget tyder på at det er en opdatering af softwaren på standeren der er gået galt - igen, for det er ikke første gang det er sket for det ellers så fejlsikre rejsekort :-)

http://ing.dk/artikel/softwareopdatering-f...

  • 9
  • 1

Men på rejsekortets hjemmeside står følgende:

Hvis du forsøger at checke ind, men oplever, at en kortlæser er ude af drift, skal du benytte en anden kortlæser eller en rejsekortautomat. Er alt udstyr på stedet ude af drift, skal du henvende dig til nærmeste bus-, tog- eller stationspersonale for at få hjælp og melde fejlen. Hvis der ikke er personale på stedet, skal du ringe til Rejsekort Kundecenter på 70 11 33 33. Kan det heller ikke lade sig gøre, skal du købe anden billet inden du begynder din rejse.

  • 8
  • 2

Men på rejsekortets hjemmeside står følgende:

Hvor realistisk er det lige i en situation hvor ALT er brudt med:

1: Check ind på andet udstyr: > Ikke muligt - intet virker 2: Henvend dig til personalet: > Alt personale er sparet væk på stationerne 3: Ring til kundeservice: > Alene ventetiden på at komme igennem gør det umuligt 4: Køb en anden billet: > Har DSBs maskiner kapacitet til at ALLE med Rejsekort skal købe billet ?

  • 27
  • 1

Men nu skrev jeg jo netop "lille Ole", fordi en voksen kan sagtens finde ud af at henvende sig til nærmeste overbebyrdede personale, men kan knægten? Kan udlændingen? Kan sådan en som mig, der er bilist så meget, at jeg stadig beder om 10 poletter og en Omstigning, når jeg forsøger at tage med offentlig transport?

Og hvordan med at få refunderet merudgiften som nedbruddet har betydet for den enkelte passager? Nu er Rejsekort A/S jo ikke ligefrem kendt for at være hurtige med den kundevenlige service.

Det jeg mener er, at der mangler en klar plan, der er tydeligt markeret ved hvert stoppested/station, og som angiver, hvordan man forholder sig, når man står og skal afsted og hverken har kontanter, en fungerende billetautomat eller en mobiltelefon til rådighed. Det er vel kun rimeligt, at planen inkluderer worst case scenario.

  • 8
  • 1

1: Mangelfuld eller ingen test. Man må antage, at når samtlige opdaterede standere er ude af funktion, har der været mangelfuld eller ingen test af opdateringen.

2: Der er ikke lagt en plan for hvordan kunderne skal forholde sig. Det er de individuelle trafikselskaber, der bestemmer om man må køre 'uden billet' eller kunderne skal finde en anden type billet. Trafikselskaberne mødes her til morgen til et møde, hvor en håndtering besluttes. Kl. 07:40 meddelte direktøren for Rejsekortet, at en udmelding ville komme "indenfor en halv times tid". Dvs. omkring kl. 08:10. Jeg ved ikke, hvornår I andre møder på arbejde, men personligt var jeg nødt til at tage af sted inden, og var nødsaget til at købe en dyrere billet for en sikkerheds skyld.

3: Ingen mulighed for hurtig tilbagerulning. Straks fejlen konstateres, bør der trykkes på 'rollback'-knappen. Det ser ikke ud til at være sket, eller også har det taget uforholdsmæssig lang tid at gennemføre tilbagerulning. Standerne burde have en håndtering a la: 'Okay, her er normalt 2-3 indtjekninger i minuttet, og indtil nu har der ikke været nogen i løbet af en time - måske er min softwareopdatering gået galt, jeg ruller tilbage og giver centralen besked.'

Kunderne er jo de bedste og mest kritiske testere, så mon ikke at Rejsekortet får mange tilbagemeldinger oven på dagens nedbrud, og forhåbentlig tager hånd om problemerne. Jeg er sikker på, at mange herinde vil kunne være behjælpelige med ideer til forbedringer.

  • 16
  • 0

Og jeg ved godt, at så skal man "bare" købe en billet, men det er jo ikke alle, der kan nå det eller kan finde ud af det.

Essensen er bare, at der tilsyneladende mangler et system der gør, at de kan rulle en softwareversion tilbage - eller hoppe over i en "nødkørsel" - på hver stander.

Mon ikke de melder ud senere i dag, at det hele skyldtes en SW-opdatering a la Nets-vi-kører-sgu-bare-løs-mandag-morgen...?

  • 3
  • 0

Det slår alt ud. Rejsekort, NemID, Dankort.

En det en nem undskyldning som kunderne kan sympatisere med ift. deres egne computere? Er kontrollen før man sender opdateringerne ud for dårlig (ok, NemID rammes ikke af egne softwareopdateringer, så det er ikke grunden for dem). Har selskaberne skabt monstre som de ikke kan overskue eller kvalitetskontrollere, så de blot må krydse fingerne når de trykker på “Engage”?

  • 7
  • 0

Nu har de tilkendegivet, at problemet kun findes med de standere, som er opdaterede i løbet af natten.

  • og DSB har skiftet mening, nu hvor myldretidstrafikken er ved at være ovre, så nu kan man rejse "gratis" hvis standeren ikke virker.
  • 7
  • 0

»Det er min vurdering, at en rettelse af en fejl på nogle prislister har givet problemerne«

Hvis opdatering af "nogle prislister" kan give en så fatal følge, så har man virkelig et problem

Og hvis man har at gøre med et så følsomt system, så er det endnu mere uprofessionelt at man laver opdateringen natten før en hverdag.

Man ved snart ikke om man skal grine eller græde.

  • 7
  • 0

I følge Nordjyske.dk rejser alle med rejsekort gratis. De skal bare vise kortet til chaufføren i bussen. Samme melding er givet af kundecentret (70 11 33 33).

Jow jow - så deet..

  • 4
  • 0

Hvad så når man fint checkker ind i bussen, men bare ikke kan få checked ud igen på nogen som helst tog-station. Skal man så igennem hele møllen, for ikke af få dummebøden?

Hvis det meste er nede, så bør alle da tages ud af drift, også busserne

  • 6
  • 0

Nååå... NU fangede jeg planen bag. Det er selvfølgelig en eller anden "rådgiver", der har planlagt det hele som led i en charmeoffensiv for den nye transportminister.

  1. Få Rejsekort til at gå i IC4-modus
  2. Panikken breder sig blandt befolkning og i medierne
  3. Få transportministeren på skærmen med frakke og en let dunst af snavset morgentog
  4. Få ministeren til at udtale, at han også er pendler og har talt et hurtigt alvorsord med selskaberne bag Rejsekort
  5. Spis en basse mens ministeren fremstår handlingsorienteret, folkelig og beslutsom

Top-$ arbejde dér... :-)

  • 11
  • 1

Når nu jeg kommer til stationen og skal checke ind, og standeren ikke virker. Og den næste heller ikke virker. Hvordan ved jeg så, om det er fordi systemet er brudt sammen - og jeg derfor kan rejse gratis, eller om det er fordi det bare er de to standere og dermed stiller op til bøde? Det her system er simpelt hen designet til at fejle på alle måder det er muligt: Teknisk, administrativt, brugermæssigt, økonomisk, politisk. Ganske enkelt fantastisk. IT havarikomission NU!

  • 12
  • 1

De smarte sælgere af digitalisering fortæller jo ikke om den afhængighed man kommer i af sådanne, oftest ufleksible og følsomme systemer, der koster en herregård og kan en masse unødvendigt, men nice to have. Vi er simpelthen nødt til at have ikke-IT backup systemer, der kan træde til, når de digitale svigter, og hvis disse systemer kører parallelt slipper vi for tvangsdigitalisering. Det lavteknologe klippekort til tog og busser fungerer næsten upåklageligt og er simplere at holde styr på, specielt når man ikke bruger offentlig transport så meget.

  • 6
  • 0

Vi er simpelthen nødt til at have ikke-IT backup systemer, der kan træde til, når de digitale svigter

Ja og nej.

Hvis vi bare indfører at dem der har kontrollen over IT-systemet også bære alle tab det medfører, så kan de selv bestemme om de vil bruge penge på back-systemer.

Det ville næppe være rentabelt at lave et backup-system for rejsekortet, men det burde være 100% indlysende at man ikke skal vente på et tweet fra ministeren før man kan rejse.

Reglen burde være: Kunden prøver at checke ind på mindst to terminaler og derefter kan der rejses. Bevisbyrden for at terminalerne virker, er Rejsekortets og tabet hvis de ikke gør er også rejsekortets.

  • 16
  • 0

Ja jeg tænker at det her også lugter langt væk af Agenda 21 projekt.

  1. Meget omkostningsfuldt.
  2. Besværligt for brugerne (husk at tjekke ud).
  3. Fejlbehæftet og ofte ubrugeligt .
  4. Øget kontrol og overvågning af borgernes adfærd og vaner( meget vigtigt).
  5. Ikke noget der har indflydelse på regeringen og de 1% daglige gøren, de bruger det aldrig.
  6. Mere vækst end miljø og bæredygtighed.

Det her er jo ikke første gang og garanteret ikke sidste gang vi får noget vi ikke ønsker og som kræver at vi bruger unødige personlige resourcer på at fungerer i det.

Men så har vi, sheeples, da det at tale om, frem for det der virkelig betyder noget. At få skabt en styreform der er til gavn for folket, uden at ødelægge planeten.

Vi lever i et overvåget, kontrolleret bedrag, illusionen brister lige om lidt - hvad så?

  • 6
  • 2

Nu ved jeg ikke hvilket OS standerne kører på, men man burde måske have overvejet et virtualiseret OS

1) Snapshot 2) Opdatering 3) Hey nogen har f@¤!ket systemet op 4) Revert

Og man kan vel stadig overveje at teste opdateringer i et test miljø før man ruller ud.

  • 3
  • 0

Men på rejsekortets hjemmeside står følgende:

Hvor realistisk er det lige i en situation hvor ALT er brudt med:

1: Check ind på andet udstyr: > Ikke muligt - intet virker 2: Henvend dig til personalet: > Alt personale er sparet væk på stationerne 3: Ring til kundeservice: > Alene ventetiden på at komme igennem gør det umuligt 4: Køb en anden billet: > Har DSBs maskiner kapacitet til at ALLE med Rejsekort skal købe billet ?

Men i specifikationerne var nr 1: et system der gør at vi altid kan give bøder :) Det er så fint overholdt

For mig virker det som om at dem der har designet det ikke anede hvad de hvad med at gøre og brugt "reservation af ministerbiler" som baggrund.

Jeg undrer mig over at man har fungerende systemer i andre lande, som fx her i Estland, på basis af ISO/IEC 14443. Er systemet i DK baseret på en standard, eller er det noget som danskerne selv har opfundet, hvilket er typisk dansk? (vi skal have noget nyt, vi laver det selv, og det virker ikke)

  • 4
  • 0

@PHK

Jeg forventer ikke at man kan (så havde man forhåbentligt gjort det), men med et andet valg kunne man.

Og man kan stadig lave et test miljø.

  • 0
  • 0

Nå det var da altid noget...

Hos Rejsekort A/S forsøger man nu at få overblik over problemet, og først herefter vil skylden for fejlen blive placeret, lyder det fra Rejsekortets direktør.

»Det var ikke en forudset situation, at vi kunne blive lagt ned på grund af det her. Vi kører den slags opdateringer hver uge, og det har vi gjort hele Rejsekortets levetid uden problemer,« siger Bjørn Wahlsten og fortsætter:

»Nu har vi først og fremmest koncentrere os om at få rettelsen ud, men det er klart, at vi skal have en fuld redegørelse fra vores leverandør, og derefter skal vi have drøftet følgerne og konsekvenserne.«

  • 0
  • 0

Det undrer mig at rejsekortet og trafikselskaberne ikke har en fast proceduer for disse nedbrud, det er sket flere gange før.

Har de ikke en kontrakt med operatøren der gør atat trafikselskaberne holdes skadesløse når leverandøren lammer systemet?

  • 1
  • 0

Da jeg kl 7 i morges forsøgte at bruge rejsekortet, fortalte alle check in standere: Ugyldigt rejsekort, prøv med et andet rejsekort". Underlig melding at få, når fejlen ikke ligger i mit rejsekort. Efterfølgende henvendelse til rejsekortet, resulterede i en melding om at de ville vende tilbage om 2 uger. Bestilte derfor nyt rejsekort, så har jeg da et i reserve!

  • 4
  • 0

Nu er rejsekortet jo kun et af mange IT-projekter som er mislykkedes helt eller delvis, så er der måske en fællesnævner for disse problemer?

Har politikerne sovet i timen på uddannelsesområdet så vi nu simpelthen ikke råder over folk nok med kompetencer inden for større IT-projekter? Man skal huske at efterhånden har mange fysiske produkter fået integreret så meget software at det udgør den vigtigste del af produktet, ligeledes med snart sagt alt vi investerer i af produktionsanlæg, offentlige systemer m.m. IT-løsninger gennemsyrer efterhånden alt vi omgiver os med på en måde som man måske ikke forudså for bare få år siden. Et eksempel: Når man tidligere projekterede kraftværker fastlagde man først mekanikken og lagde så styringen ovenpå bagefter, men fra begyndelsen af 90erne blev det omvendt - først lavede man styringskoncept og så indrettede man mekanikken efter det, så man har altså kendt behovet for folk der kunne det her i så mange år mindst!

Så her kunne fremsynede politikere have gjort en forskel hvis de for mange år siden havde satset massivt på højere uddannelser på IT området incl. naturligvis phd forløb og vel at mærke gjort det både kvalitativt, men især kvantitativt! Det er svært at sige hvor vi står idag, men i IT-oldtiden var Danmark da vist godt fremme i skoene så der havde været noget at bygge på hvis man havde været vågen.

Ihvertfald kunne mange af nutidens skandaler da tyde på at man ikke rigtig har fået fat i talentmassen så de er søgt mod andre fag, og det må siges at være uheldigt for hvis man fandt på at ville styrke området idag så må man vel regne med at der går 15 til 25 år før man for alvor kan se resultaterne af det i form af skarpe og erfarne ledere af statslige IT-projekter.

(Derimod er det jammerligt at man nu i stort omfang tilbyder arbejdsløse og kontanthjælpsmodtagere korte uddannelser som IT-supporter, hvor de kan komme nogle få måneder på skole med SU og derefter hverken kan få praktikplads eller senere hen job. Ihvertfald lykkes det vist ikke for ret mange, så det medfører både ressourcespild og skuffelser.)

  • 1
  • 0

Hørte et interview med Bjørn Wahlsten, som frejdigt fortalte at rejsekortsystemet er det samme, som man bruger alle andre steder i verden. Jeg mangler så bare en forklaring på at udviklingen på den danske udgave tog broderparten af et årti og kostede omkring 2 milliarder. Man skulle næste tro at staten var indblandet (ironi er anvendt!).

  • 5
  • 0

Hørte et interview med Bjørn Wahlsten, som frejdigt fortalte at rejsekortsystemet er det samme, som man bruger alle andre steder i verden. Jeg mangler så bare en forklaring på at udviklingen på den danske udgave tog broderparten af et årti og kostede omkring 2 milliarder. Man skulle næste tro at staten var indblandet (ironi er anvendt!).

Rejsekortsystemer delt i 2 del, frontdelen med terminaler mv. - det er et standardsystem! Og det var den del der blev lagt ned fredag. Backofficedelen er den del, som har skaffet en del problemer, som varetager salg, rejsekort.dk, afregning mv. er det meste af det nyudviklet til danske forhold.

  • 0
  • 0

Hej Jens Arne

Sådan har det været siden vi fik computere. Det er IKKE et specielt dansk fænomen.

Det "gode" er måske, at vi bliver så bevidste om det nu, så fremtidens it-udstyrede dimser bliver mere sikre?

Med den nuværende sikkerhed kan hele planeten hackes af en forbipasserende fremmed ufo-race:

Independence Day (1996 film): https://en.wikipedia.org/wiki/Independence...

"V": https://en.wikipedia.org/wiki/V_%28science...

List of software bugs: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_soft... Citat: "... [eks.] The 2003 North America blackout was triggered by a local outage that went undetected due to a race condition in General Electric Energy's XA/21 monitoring software.[17] ... AT&T long distance network crash (January 15, 1990), in which the failure of one switching system would cause a message to be sent to nearby switching units to tell them that there was a problem. Unfortunately, the arrival of that message would cause those other systems to fail too – resulting in a cascading failure that rapidly spread across the entire AT&T long distance network.[18][19] ... In January 2009, Google's search engine erroneously notified users that every web site world wide was potentially malicious, including its own.[20] ... Smart ship USS Yorktown was left dead in the water in 1997 for nearly 3 hours after a divide by zero error.[24] ..."

-

Glæd dig til fremtiden med tingenes internet og elektroniske valg? Det kommer til at få Terminator Skynet og Orson Welles "1984" til at ligne vand.

Smart-tv bliver aldrig opdateret og sårbarheder i software vil derfor være der til "evig" tid. Tænk på hvor tit Windows opdateres:

12 Aug 2013, Dit TVs kamera kan overvåge dig, siger senator: http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subacti... Citat: "... Sagen omkring Smart TV startede egentlig i 2012, hvor en hacker demonstrerede, hvordan han på nem vis kunne overvåge familier hjemme i stuen via det indbyggede kamera i Samsungs Smart TV – uden familien vel og mærke bemærkede det. ..."

.2. marts 2013, Gigantisk botnet kortlægger hele nettet. Hvor stort er nettet? En ukendt hacker har nu besvaret dette spørgsmål - med ulovlige metoder. http://www.computerworld.dk/art/225466/gig... Citat: "... En anonym hacker har bygget et botnet med mere end 420.000 internet-opkoblede enheder og brugt dem til at gennemføre en af de mest omfattende målinger af nettet nogensinde. ... Hackeren har udviklet et lille scannings-program, der leder efter frit tilgængelige enheder på nettet, hvor man kan logge sig på uden brugernavn og adgangskode eller med standard-kodeord som "root" eller "admin".

Det er typisk routere, modemer og settop-bokse, hvor brugeren ikke har ændret fabriksindstillingerne. ... På mange af enhederne var der allerede installeret anden malware. Han fandt blandt andet botnet-software som Aidra på mere end 30.000 enheder, herunder den Linux-baserede tv-modtager Dreambox. ..."

-

Smarte biler - de bliver heller aldrig opdateret...:

6 February 2014, The gadget that can hack any CAR: Terrifying £12 tool can remotely control headlights, locks, steering and even brakes: http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/art...

Digital Carjackers Show Off New Attacks: http://www.youtube.com/watch?v=oqe6S6m73Zw

7/24/2013, Hackers Reveal Nasty New Car Attacks--With Me Behind The Wheel (Video): http://www.forbes.com/sites/andygreenberg/... Citat: "... This fact, that a car is not a simple machine of glass and steel but a hackable network of computers, is what Miller and Valasek have spent the last year trying to demonstrate. Miller, a 40-year-old security engineer at Twitter, and Valasek, the 31-year-old director of security intelligence at the Seattle consultancy IOActive, received an $80,000-plus grant last fall from the mad-scientist research arm of the Pentagon known as the Defense Advanced Research Projects Agency to root out security vulnerabilities in automobiles. ... They sent commands from their laptops that killed power steering, spoofed the GPS and made pathological liars out of speedometers and odometers. Finally they directed me out to a country road, where Valasek showed that he could violently jerk the Prius’ steering at any speed, threatening to send us into a cornfield or a head-on collision. “Imagine you’re driving down a highway at 80 ,” Valasek says. “You’re going into the car next to you or into oncoming traffic. That’s going to be bad times.” ..."

August 2, 2013, Car hacking code released at Defcon. Car computer hacking hit the gas on the first morning of Defcon 21, as hackers revealed how they took over two of the most popular cars in America. http://news.cnet.com/8301-1009_3-57596847-... Citat: "... Ford and Toyota have both said that their focus is on preventing wireless hacks, but wireless technology is hardly a bastion of security. We may be approaching an era when the car itself could be to blame for crashes. ..."

-

Hvorfor fejler (en vis procentdel af) it-projekter?: http://ing.dk/165955#comment-580275

  • 0
  • 1

Selv de grundige tyskere er solidarisk med os danskere (vink: danske rejsekort og IC4 osv.).

IT når det er "bedst":

2 March 2013, At least the pilots won't have any trouble finding it! Berlin's brand new airport can't turn off its lights at a cost of £4,000 a DAY: http://www.dailymail.co.uk/news/article-22... Citat: "... But no-one is able to cut the power to thousands of lights burning at least £2,000 worth of electricity every 12 hours in the main terminal hall. ... 'It is true that deficiencies in the control system currently affect the terminal lighting', said a spokesman for the airport company. But he said the lights would be left on at night anyway 'for security reasons.' ... It has a list of 20,000 things that need to be put right - from fire extinguishers that don't work to doors that won't open...and now lights that won't switch off. ..."

  • 0
  • 1

Søgemaskine til at finde usikre smarte ting: http://www.shodanhq.com/

http://www.shodanhq.com/browse

November 2, 2010, Shodan search exposes insecure SCADA systems [bygningsautomatik]. Summary: Hackers are using the Shodan computer search engine to find Internet-facing SCADA systems using potentially insecure mechanisms for authentication and authorization. http://www.zdnet.com/blog/security/shodan-... Citat: "... Now that it's clear that Shodan exposes insecure SCADA systems, the response group recommends the following: * Place all control systems assets behind firewalls, separated from the business network * Deploy secure remote access methods such as Virtual Private Networks (VPNs) for remote access * Remove, disable, or rename any default system accounts (where possible) * Implement account lockout policies to reduce the risk from brute forcing attempts * Implement policies requiring the use of strong passwords * Minotor the creation of administrator level accounts by third-party vendors

..."

SCADA: https://en.wikipedia.org/wiki/SCADA

Bygningsautomatik: https://da.wikipedia.org/wiki/Bygningsauto...

  • 0
  • 1

Jamen det er jo ikke standerne eller softwaren man har noget imod, men hele systemets opbygning og formål. Idag kørte jeg med S-toget fra Herlev til Vanløse. Det blev annonceret i højtaleren at dem som jeg der skulle omstige til Metrotoget skulle huske at checke ind! Hvorfor dog det? Det behøvede jeg ikke med mit klippekort! Så formålet med rejsekortet er at registrere og sikre at transportørerne får deres rigtige del af kagen, ikke at gøre rejsen lettere for folk, for den bliver mere besværlig og ugennemsigtig med rejsekortet. Den eneste gode grund til undlade at skrotte systemet er at man har investeret så enormt mange penge i systemet, så nu smides gode penge efter dårlige!

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten