Rejsekortet er tre gange dyrere for trafikselskaberne end klippekort

Rejsekortet er tre gange dyrere for trafikselskaberne end klippekort

Håndteringen af rejsekortet vil koste busselskabet Movia 191 mio. kr. årligt, viser notat. Det er mere end tre gange så meget som klippekortet. Forskere er alarmerede.

Tog- og busselskaber kommer i de kommende år til at bruge et milliardbeløb på billethåndtering, som de kunne have kørt busser og tog for. Det nye elektroniske billetsystem rejsekortet viser sig nemlig nu at være tre gange så dyrt at håndtere som de gamle papirbilletter og buskort.

Alene transaktionsafgifterne for rejsekortet overstiger samtlige omkostninger ved at håndtere papirbilletterne. Det viser et notat, som landets største busselskab, Movia, har udarbejdet for Ingeniøren, og som for første gang viser ekstraregningen.

Forskere alarmerede

Movias driftsudgifter til rejsekort løber op i 134 mio. kr. om året. Desuden skal selskabet betale 57 mio. kr. af på det lån, som har gjort det muligt at udvikle systemet og installere rejsekort-standere i busserne. Klippekortet koster Movia 63 mio. kr. årligt.

Notatet alarmerer forskere, som følger offentlige it-projekter.

»Det er dybt sørgeligt, at vi skal vente så mange år på elektroniske billetter, og at det så ikke er ordentligt gennemtænkt, hvordan det skal give økonomisk mening for selskaberne,« siger professor Kim Normann Andersen fra CBS.

Han hæfter sig ved, at Movia skal betale 78 mio. kr. i afgifter til selskabet bag rejsekortet, for at passagererne tjekker ind og ud af busserne - mere end alle omkostninger til klippekort.

»Størrelsen af meromkostningerne til rejsekort er overraskende. Det burde altid være sådan, at de digitale ydelser er billigere end et papirbaseret system. Det er mystisk, at det her er omvendt,« konstaterer han.

Lektor Erik Frøkjær fra Datalogisk Institut på Københavns Universitet har fået aktindsigt i referater af fem års møder i den styregruppe, Transportministeriet har sat til at følge projektet. Gruppen har flere gange efterlyst tilstrækkelig information til at vurdere risici og økonomi, siger han:

»Notatet til Ingeniøren bekræfter formodningen om dårlig driftsøkonomi. Vi må væk fra it-moderniseringer, hvor der ikke er en fornuftig business case.«

Movia ejer knap en tredjedel af selskabet bag rejsekortet, mens DSB ejer halvdelen.

Ingen tal fra DSB

Ingeniøren har uden held forsøgt at få DSB til at udlevere sine driftsudgifter til rejsekort. I stedet har betalingskorteksperten Henning N. Jensen fra konsulentfirmaet Pluscon udarbejdet et skøn over bus- og togselskabernes samlede merudgifter over en periode på 15 år. Det lyder på en samlet merpris på 2,7 mia. kr. Tallet er justeret for den rationaliseringsgevinst, selskaberne kan opnå gennem forbedret data om passagerernes rejsemønstre og for forventede merudgifter til at vedligeholde nedslidte klippekortautomater.

Movia understreger i sit notat over for Ingeniøren, at selskabet ser rejsekortet som et 'reinvesteringsprojekt' mere end 'en business case med krav om en positiv nettoforretning'.

Direktør Dorthe Nøhr Pedersen vil ikke sige noget om eventuelle nedskæringer som følge af rejsekortet.

'Det, vi kan sige, er, at omfanget af den bus- og banekørsel, der bestilles af kommuner og regioner, samlet set hidtil har været stabil over årene', skriver hun i et svar til Ingeniøren.

Kommentarer (46)

Villy Søvndal har jo lavet at betale, godt nok troede jeg ikke han fik så meget udbetalt fra folketinget, men der kan man bare se.

I øvrigt kan enhver sige sig selv det vil være meget dyrere end en saks der klipper en bid af et stykke pap.

Alt i alt, endnu en IT-skandale, der oven i købet ikke virker!

  • 0
  • 0

ligesom IC4 skal det nok blive godt engang... det tror vi jo stadigvæk på her i DK, ik' :)

  • 0
  • 0